Art. 21. 1. System działa na obszarze województwa na podstawie
wojewódzkiego planu działania systemu, zwanego dalej „planem”, sporządzanego
przez wojewodę.
2. Plan w razie potrzeb podlega aktualizacji.
2a. Plan, w zakresie, o którym mowa w ust. 3 pkt 10, jest aktualizowany co
najmniej raz w roku, nie później niż do dnia 30 marca, według danych za rok poprzedni.
3. Plan obejmuje w szczególności:
1) (uchylony)
2) liczbę i rozmieszczenie na obszarze województwa jednostek systemu,
o których mowa w art. 32 ust. 1;
3) obszary działania i rejony operacyjne;
4) sposób koordynowania działań jednostek systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1;
5) kalkulację kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego;
6) sposób współpracy z organami administracji publicznej i jednostkami
systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1, z innych województw, zapewniający sprawne i skuteczne ratowanie życia i zdrowia, bez względu na przebieg granic województw;
7) sposób współpracy jednostek systemu, o których mowa w art. 32 ust. 1, z
jednostkami współpracującymi z systemem, o których mowa w art. 15, ze
szczególnym uwzględnieniem sposobu powiadamiania, alarmowania i
dysponowania jednostek, o których mowa w art. 15 oraz art. 32 ust. 1,
organizacji działań ratowniczych na miejscu zdarzenia, analizy działań
ratowniczych oraz organizacji wspólnych ćwiczeń, w szczególności
obejmujących przypadki, o których mowa w art. 30 ust. 1;
8) informacje o lokalizacji centrów powiadamiania ratunkowego w rozumieniu
ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego;
9) opis struktury systemu powiadamiania o stanach nagłego zagrożenia
zdrowotnego w celu dokonania przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych
zestawienia koniecznych łączy telekomunikacyjnych, zapewniających
możliwość niezbędnych przekierowań połączeń z centrum powiadamiania
ratunkowego do właściwych jednostek organizacyjnych Policji, Państwowej
Straży Pożarnej i dysponenta zespołów ratownictwa medycznego;
10) dane dotyczące:
a) dyspozytorni medycznej, obejmujące:
– lokalizację dyspozytorni medycznej,
– liczbę stanowisk dyspozytorów medycznych w poszczególnych
dyspozytorniach medycznych, przyjmując za kryterium, że jedno
stanowisko dyspozytora medycznego przypada na każde rozpoczęte
200 tys. mieszkańców; do kryterium nie wlicza się stanowiska
głównego dyspozytora medycznego,
– sposób współpracy między dyspozytorniami medycznymi,
– liczbę i kwalifikacje zawodowe dyspozytorów medycznych,
b) wyjazdów zespołów ratownictwa medycznego, obejmujące:
– medianę czasu dotarcia na miejsce zdarzenia,
– maksymalny czas dotarcia na miejsce zdarzenia,
– średni i maksymalny czas trwania akcji medycznej,
– liczbę wyjazdów przekraczających maksymalny czas dotarcia na miejsce zdarzenia,
c) liczby pacjentów szpitalnego oddziału ratunkowego oraz izby przyjęć
szpitala,
d) liczby pacjentów urazowych oraz liczby pacjentów urazowych
dziecięcych,
e) liczby osób wykonujących zawód medyczny w jednostkach systemu, o
których mowa w art. 32 ust. 1;
11) sposób organizacji i działania łączności radiowej, w tym z wykorzystaniem
przydzielonych numerów identyfikacyjnych zespołów ratownictwa
medycznego i dyspozytorni medycznych, zapewniający sprawną komunikację
między zespołami ratownictwa medycznego, dyspozytorami medycznymi,
wojewódzkim koordynatorem ratownictwa medycznego a szpitalnymi
oddziałami ratunkowymi, izbami przyjęć szpitali, centrami urazowymi,
centrami urazowymi dla dzieci, jednostkami organizacyjnymi szpitali
wyspecjalizowanymi w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych
niezbędnych dla ratownictwa medycznego oraz jednostkami
współpracującymi z systemem, o których mowa w art. 15.
3a. (uchylony)
3b. Po dokonaniu przez wojewodę analizy liczby, natężenia i czasu obsługi
zgłoszeń jest możliwe dostosowanie liczby stanowisk dyspozytorów medycznych,
o której mowa w ust. 3 pkt 10 lit. a tiret drugie, do aktualnych potrzeb systemu.
3c. Elementy planu, o których mowa w ust. 3 pkt 2–4 i 7–9, uwzględniają
postanowienia umów międzynarodowych dotyczących współpracy transgranicznej
w zakresie ratownictwa medycznego.
4. W planie umieszcza się ponadto:
1) odpowiednią do potrzeb liczbę szpitalnych oddziałów ratunkowych i ich
rozmieszczenie, kierując się kryterium zapewnienia odpowiedniego czasu
dotarcia z miejsca zdarzenia do szpitalnego oddziału ratunkowego oraz liczbą zdarzeń;
2) wykaz jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie
udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego;
3) informację o centrum urazowym oraz centrum urazowym dla dzieci wraz
z informacją o zakresie świadczeń opieki zdrowotnej, niezbędnych do realizacji jego zadań, jeżeli centrum urazowe lub centrum urazowe dla dzieci znajduje się na obszarze danego województwa.
5. Umieszczenie elementów planu:
1) o których mowa w ust. 4, wymaga uzgodnienia z dyrektorem właściwego
wojewódzkiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia;
2) dotyczących sposobu współpracy jednostek systemu, o których mowa w art.
32 ust. 1, z jednostkami współpracującymi z systemem, o których mowa w
art. 15, wymaga uzgodnienia z właściwym:
a) komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej,
b) komendantem wojewódzkim Policji,
c) dyrektorem Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa,
d) komendantem oddziału Straży Granicznej
– jeżeli jednostki podległe lub nadzorowane przez te organy zostały wpisane
do rejestru.
6. Projekt aktualizacji planu sporządza wojewoda i uzgadnia go
z podmiotami, o których mowa w ust. 5.
7. Projekt aktualizacji planu uzgodniony z podmiotami, o których mowa
w ust. 5, wojewoda przekazuje do zaopiniowania właściwym powiatowym
i wojewódzkim jednostkom samorządu terytorialnego. Jednostki te przedstawiają
opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu aktualizacji planu.
8. Organy jednostek samorządu terytorialnego, podmioty lecznicze oraz inne
podmioty są obowiązane dostarczyć, na żądanie wojewody, wszelkich informacji
niezbędnych do sporządzenia projektu aktualizacji planu oraz do zaplanowania
środków finansowych, o których mowa w art. 46.
9. Wojewoda przekazuje projekt aktualizacji planu, w postaci elektronicznej,
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w celu zatwierdzenia.
10. Minister właściwy do spraw zdrowia, w terminie 30 dni od dnia
otrzymania projektu aktualizacji planu:
1) może zgłosić zastrzeżenia do poszczególnych postanowień projektu
aktualizacji planu;
2) uzupełnia projekt aktualizacji planu o część dotyczącą lotniczych zespołów
ratownictwa medycznego.
11. W przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 1, minister właściwy do
spraw zdrowia odmawia zatwierdzenia projektu aktualizacji planu i zaleca
wojewodzie dokonanie zmian, określając termin wprowadzenia zmian nie dłuższy
niż 7 dni.
12. Wojewoda zmienia projekt aktualizacji planu zgodnie z zaleceniami
ministra właściwego do spraw zdrowia i przesyła go ministrowi w celu
zatwierdzenia, chyba że w terminie 3 dni od dnia otrzymania tych zaleceń zgłosi do
nich zastrzeżenia.
13. W terminie 3 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń minister właściwy do
spraw zdrowia rozpatruje je, w razie uwzględnienia – zatwierdza projekt
aktualizacji planu albo zaleca wojewodzie wprowadzenie zmian w terminie nie
dłuższym niż 3 dni.
14. W przypadku zalecenia wprowadzenia zmian, o których mowa w ust. 13,
wojewoda zmienia projekt aktualizacji planu zgodnie z zaleceniami ministra
właściwego do spraw zdrowia.
15. Plan zostaje zaktualizowany z chwilą zatwierdzenia projektu aktualizacji
planu.
16. Ujednolicony tekst planu, w wersji zaktualizowanej, zatwierdzonej przez
ministra właściwego do spraw zdrowia, wojewoda w terminie 7 dni od dnia jego
otrzymania podaje do publicznej wiadomości, w szczególności przez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej, z wyłączeniem informacji, o których mowa
w ust. 3 pkt 5–9, pkt 10 lit. a tiret pierwsze i trzecie.
16a. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 5–9, pkt 10 lit. a tiret pierwsze
i trzecie, stanowią tajemnicę prawnie chronioną i nie podlegają udostępnieniu na
podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
oraz nie podlegają udostępnieniu lub przekazywaniu w celu ponownego
wykorzystania na podstawie ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym
wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1446).
17. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy zakres danych objętych planem,
2) ramowy wzór planu,
3) zakres danych podlegających upublicznieniu w Biuletynie Informacji Publicznej
– mając na względzie potrzebę zapewnienia sprawnego planowania i nadzoru nad
systemem oraz utrzymania przejrzystości i jednolitej konstrukcji planów
tworzonych w poszczególnych województwach.

Art. 21a. 1. Wojewoda w porozumieniu z dyrektorem właściwego oddziału
wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, na wniosek świadczeniodawców
udzielających świadczeń na terenie tego oddziału, może ustalić harmonogram
funkcjonowania jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych
w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa
medycznego, w warunkach zwiększonej gotowości do udzielania świadczeń opieki
zdrowotnej na rzecz osób w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, uwzględniając
konieczność właściwego zabezpieczenia dostępu do tych świadczeń.
W harmonogramie nie umieszcza się jednostek organizacyjnych szpitali
wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych
dla ratownictwa medycznego, w których są udzielane świadczenia zdrowotne na
rzecz pacjentów urazowych lub pacjentów urazowych dziecięcych.
2. Harmonogram, o którym mowa w ust. 1, ogłasza się niezwłocznie
w Biuletynie Informacji Publicznej wojewody oraz właściwego oddziału
wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Wojewoda przekazuje
harmonogram do wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego,
podmiotu leczniczego utworzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia
w celu realizacji zadań lotniczych zespołów ratownictwa medycznego
i dysponentów zespołów ratownictwa medycznego działających w województwie.
3. Harmonogram, o którym mowa w ust. 1, dysponenci zespołów
ratownictwa medycznego, niezwłocznie po jego otrzymaniu, przekazują zespołom
ratownictwa medycznego.

Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym art. 21

Poprzedni

Art. 20. 1. W ramach nadzoru, o którym mowa w art. 19 ust. 1, minister właściwy do spraw zdrowia: 1) zatwierdza wojewódzki plan działania systemu i jego aktualizacje; 2) może żądać od wojewody wsze...

Nastepny

Art. 22. Zatwierdzony plan jest podstawą do zawierania przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia umów na wykonywanie medycznych czynności ratunkowych, z zastrzeżeniem art. ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2007
  • Ost. zmiana ustawy 1 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 25 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka