Art. 19. 1. Ustawiczny rozwój zawodowy, z wyłączeniem stażu
podyplomowego, mogą prowadzić:
1) podmioty uprawnione do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego;
2) inne podmioty niż wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia na podstawie
odrębnych przepisów, w tym uczelnie medyczne, inne uczelnie prowadzące
działalność dydaktyczną lub badawczą w dziedzinie nauk medycznych i nauk
o zdrowiu i instytuty badawcze;
3) inne podmioty niż wymienione w pkt 1 i 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze
podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy
dentystów, zwane dalej „organizatorami kształcenia”.
2. Warunkami prowadzenia kształcenia w zakresie ustawicznego rozwoju
zawodowego są:
1) posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego
w szczególności:
a) cel (cele) kształcenia,
b) przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną,
c) formę (formy) kształcenia,
d) wymagane kwalifikacje uczestników,
e) sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,
f) sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia;
2) zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego
rodzaju kształcenia;
3) zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy
dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;
4) posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego
narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny;
5) zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres
kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz
właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.
3. Spełnienie warunków prowadzenia kształcenia określonych w ust. 2 przez
podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, potwierdza okręgowa rada lekarska
właściwa ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia lub Naczelna Rada Lekarska
w odniesieniu do okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia oraz
organizatora kształcenia zamierzającego prowadzić kształcenie na terenie całego kraju.
4. Podmioty, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie przekazują właściwej
okręgowej radzie lekarskiej, w sposób ustalony przez tę radę, informacje o sposobie
dopełnienia przez lekarza realizacji ustawicznego rozwoju zawodowego.
5. W przypadku dopełnienia przez lekarza obowiązku realizacji ustawicznego
rozwoju zawodowego w formie innej niż przy udziale podmiotów, o których mowa
w ust. 1, lekarz przekazuje okręgowej radzie lekarskiej informacje o zrealizowanym
sposobie ustawicznego rozwoju zawodowego.

Art. 19a. Kształcenie w zakresie ustawicznego rozwoju zawodowego
wykonywane przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1292 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 424 i 1086).

Art. 19b. 1. Podmioty zamierzające wykonywać działalność w zakresie
ustawicznego rozwoju zawodowego, z wyłączeniem podmiotów, o których mowa
w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2, przedstawiają dane potwierdzające spełnienie warunków,
o których mowa w art. 19 ust. 2, oraz składają do właściwej okręgowej rady lekarskiej
wniosek o wpis do rejestru podmiotów prowadzących ustawiczny rozwój zawodowy,
zwanego dalej „rejestrem”, zawierający dane, o których mowa w art. 19c ust. 3 pkt 1–6.
2. Wraz z wnioskiem wnioskodawca składa oświadczenie następującej treści:
„Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów prowadzących
ustawiczny rozwój zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów są kompletne
i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie
ustawicznego rozwoju zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów – określone
w ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.”.
3. Oświadczenie powinno również zawierać:
1) nazwę wnioskodawcy, adres jego miejsca zamieszkania albo siedziby;
2) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
3) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, ze wskazaniem
imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
3a. (uchylony)
3b. (uchylony)
4. Wpis do rejestru, z wyjątkiem rejestru prowadzonego przez Naczelną Radę
Lekarską, podlega opłacie.
5. Opłata, o której mowa w ust. 4, stanowi przychód okręgowej izby lekarskiej,
która dokonała wpisu do rejestru.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady
Lekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb postępowania w sprawach dokonywania wpisu do rejestru,
wzory dokumentów: wniosku o wpis do rejestru, informacji o formie kształcenia,
zaświadczenia o wpisie do rejestru oraz sposób prowadzenia rejestru, mając na
względzie konieczność ujednolicenia dokumentacji dotyczącej prowadzenia
ustawicznego rozwoju zawodowego;
2) wysokość opłaty, o której mowa w ust. 4, z uwzględnieniem kosztów
związanych z postępowaniem w sprawie wpisu i zmian wpisu oraz związanych
z prowadzeniem przez organ prowadzący rejestr kontroli prowadzenia
kształcenia przez organizatora kształcenia.
7. Organ prowadzący rejestr wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru.
8. Administratorami danych osobowych zamieszczonych w rejestrze są
właściwe okręgowe rady lekarskie oraz Naczelna Rada Lekarska.

Art. 19c. 1.Organem prowadzącym rejestr jest okręgowa rada lekarska właściwa
dla siedziby organizatora prowadzenia kształcenia, a w przypadku okręgowej izby
lekarskiej będącej organizatorem kształcenia Naczelna Rada Lekarska.
1a. Organizator kształcenia obowiązany jest przekazać informację, o której
mowa w ust. 5, również okręgowej radzie lekarskiej właściwej dla miejsca
prowadzenia kształcenia, jeśli zamierza prowadzić kształcenie na terenie nieobjętym
działaniem organu prowadzącego rejestr.
2. Rejestr może być prowadzony w systemie informatycznym.
3. Do rejestru wpisuje się następujące dane:
1) numer wpisu organizatora kształcenia do rejestru;
2) nazwę organizatora kształcenia;
3) miejsce zamieszkania albo siedzibę i adres organizatora kształcenia;
4) formę organizacyjno-prawną organizatora kształcenia;
5) przedmiot, zakres i formy określające ustawiczny rozwój zawodowy;
6) początek i koniec okresu planowanego prowadzenia kształcenia;
7) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile
organizator kształcenia taki numer posiada, oraz numer identyfikacji podatkowej
(NIP);
8) numer i datę uchwały o wpisie do rejestru;
9) numer i datę uchwały o zmianie wpisu do rejestru;
10) numer i datę wystawienia zaświadczenia o wpisie do rejestru;
11) daty i wyniki przeprowadzonych kontroli, o których mowa w art. 19e;
12) dane, o których mowa w art. 19c ust. 5 pkt 1–6;
13) datę i numer uchwały o wykreśleniu z rejestru.
4. Organizator kształcenia wpisany do rejestru jest obowiązany zgłaszać
organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych, o których mowa
w ust. 3 pkt 2–7 oraz w ust. 5 pkt 1–6, w terminie 14 dni od dnia ich powstania.
5. Organizator kształcenia wpisany do rejestru jest obowiązany do przekazania
organowi prowadzącemu rejestr, nie później niż na 30 dni przed rozpoczęciem
szkolenia, następujących informacji dotyczących określonej formy szkolenia:
1) przedmiotu i szczegółowego programu kształcenia;
2) terminu rozpoczęcia i zakończenia kształcenia;
3) miejsca i adresu kształcenia;
4) regulaminu kształcenia zawierającego:
a) sposób i tryb kształcenia,
b) zasady i tryb naboru uczestników,
c) uprawnienia i obowiązki osób uczestniczących w kształceniu,
d) szczegółowy sposób weryfikacji wyników kształcenia,
e) wysokość opłaty za udział w kształceniu;
5) szczegółowych danych dotyczących kwalifikacji wykładowców i innych osób
prowadzących nauczanie teoretyczne i zajęcia praktyczne;
6) szczegółowych danych dotyczących kwalifikacji kierownika naukowego kształcenia;
7) wzoru dokumentu potwierdzającego ukończenie kształcenia.

Art. 19ca. Organ prowadzący rejestr prostuje z urzędu wpis do rejestru
zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.

Art. 19cb. 1. Organ prowadzący rejestr jest obowiązany dokonać wpisu
wnioskodawcy do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu do niego wniosku o wpis
wraz z oświadczeniem, o którym mowa w art. 19b ust. 2.
2. Jeżeli organ prowadzący rejestr nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa
w ust. 1, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 14 dni, wnioskodawca
może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał
wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni
od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu
pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.

Art. 19d. 1. Organ prowadzący rejestr odmawia wnioskodawcy wpisu do
rejestru, w przypadku gdy:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące wnioskodawcy wykonywania
działalności objętej wpisem;
2) organizatora kształcenia wykreślono z rejestru na podstawie ust. 2 pkt 1, 4 lub 5
w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku;
3) wnioskodawca nie spełnia warunków, o których mowa w art. 19 ust. 2.
2. Wpis organizatora kształcenia do rejestru podlega wykreśleniu w przypadku:
1) złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 19b ust. 2, niezgodnego ze stanem
faktycznym;
2) wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego organizatorowi kształcenia
wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru;
3) likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizatora kształcenia;
4) rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności
objętej wpisem;
5) niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych, o których mowa w art. 19e
ust. 11 pkt 2;
6) złożenia przez tego organizatora kształcenia wniosku o wykreślenie z rejestru;
7) uzyskania przez organ prowadzący rejestr informacji z Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego
o wykreśleniu organizatora kształcenia.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 4 i 5, wykreślenie z rejestru
następuje po uprzednim podjęciu uchwały o zakazie wykonywania działalności objętej
wpisem do rejestru przez organ prowadzący rejestr.
3a. W przypadku podjęcia uchwały, o której mowa w ust. 3, jeżeli organizator
kształcenia wykonuje działalność gospodarczą objętą wpisem także na podstawie
wpisów do innych rejestrów działalności regulowanej w tym samym zakresie
działalności gospodarczej, z urzędu wykreśla się organizatora kształcenia także z tych
rejestrów działalności regulowanej.
4. Organizator kształcenia, którego wykreślono z rejestru, na podstawie
ust. 2 pkt 1, 4 lub 5, może uzyskać ponowny wpis do tego rejestru nie wcześniej niż
po upływie 3 lat od dnia podjęcia uchwały o wykreśleniu z rejestru.
5. Do uchwał okręgowej rady lekarskiej lub Naczelnej Rady Lekarskiej
w sprawie wpisu, odmowy wpisu i wykreślenia wpisu z rejestru stosuje się przepisy
Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące decyzji administracyjnych.

Art. 19e. 1. Organ prowadzący rejestr jest uprawniony do kontroli
organizatorów kształcenia w zakresie:
1) zgodności ze stanem faktycznym informacji, o których mowa w art. 19c ust. 5;
2) spełniania warunków określonych w art. 19 ust. 2;
3) prawidłowości prowadzonej dokumentacji przebiegu kształcenia;
4) zapewnienia odpowiedniej jakości kształcenia.
2. Kontrola jest przeprowadzana przez osoby upoważnione przez organ
prowadzący rejestr do wykonywania czynności kontrolnych.
3. Osoby, o których mowa w ust. 2, wykonując czynności kontrolne, za
okazaniem upoważnienia, mają prawo:
1) wstępu do pomieszczeń dydaktycznych;
2) udziału w zajęciach w charakterze obserwatora;
3) wglądu do prowadzonej przez organizatora kształcenia dokumentacji przebiegu
kształcenia;
4) żądania od organizatora kształcenia ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5) badania opinii uczestników kształcenia i kadry dydaktycznej.
4. Z przeprowadzonych czynności kontrolnych sporządza się protokół, który
powinien zawierać:
1) nazwę i adres siedziby organizatora kształcenia;
2) miejsce odbywania kształcenia;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4) imiona i nazwiska osób wykonujących te czynności;
5) opis stanu faktycznego;
6) stwierdzone nieprawidłowości;
7) wnioski osób wykonujących czynności kontrolne;
8) datę i miejsce sporządzenia protokołu;
9) informację o braku zastrzeżeń albo informację o odmowie podpisania protokołu
przez organizatora kształcenia oraz o przyczynie tej odmowy.
5. Protokół podpisują osoby wykonujące czynności kontrolne oraz organizator
kształcenia.
6. Jeżeli po sporządzeniu protokołu, a przed jego podpisaniem, organizator
kształcenia zgłosi umotywowane zastrzeżenia co do faktów stwierdzonych w trakcie
kontroli i opisanych w protokole, osoby wykonujące czynności kontrolne są
obowiązane zbadać dodatkowo te fakty i uzupełnić protokół.
7. Odmowa podpisania protokołu przez organizatora kształcenia nie stanowi
przeszkody do podpisania protokołu przez osoby wykonujące czynności kontrolne.
8. Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się organizatorowi kształcenia.
9. Osoby wykonujące czynności kontrolne są obowiązane do zachowania
w tajemnicy informacji na temat organizacji i prowadzenia kształcenia
podyplomowego oraz wyników prowadzonego postępowania.
10. Organizator kształcenia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu, ma
prawo do wniesienia zastrzeżeń co do sposobu przeprowadzenia czynności
kontrolnych oraz ustaleń zawartych w protokole.
11. Na podstawie ustaleń zawartych w protokole organ prowadzący rejestr:
1) wykreśla organizatora kształcenia z rejestru – w przypadku stwierdzenia
okoliczności, o których mowa w art. 19d ust. 2 pkt 1, 4 lub 5;
2) w innych przypadkach niż określone w pkt 1 wydaje organizatorowi kształcenia
zalecenia pokontrolne, mające na celu usunięcie stwierdzonych
nieprawidłowości, i określa termin ich wykonania.

Art. 19f. 1. Szkolenie specjalizacyjne może być prowadzone przez jednostki
organizacyjne, o których mowa w art. 19 ust. 1, które spełniają warunki określone
w ust. 2 i uzyskały akredytację do szkolenia specjalizacyjnego. Potwierdzeniem
akredytacji jest wpis na listę jednostek akredytowanych do prowadzenia szkolenia
specjalizacyjnego w danej dziedzinie.
2. Jednostka organizacyjna, o której mowa w ust. 1, ubiegająca się o akredytację
do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego, jest obowiązana spełniać następujące
warunki:
1) prowadzić działalność odpowiadającą profilowi prowadzonego szkolenia
specjalizacyjnego albo posiadać w swojej strukturze organizacyjnej oddziały
szpitalne lub inne komórki organizacyjne o profilu odpowiadającym temu
szkoleniu;
2) zapewnić warunki merytoryczne i organizacyjne umożliwiające realizację
programu specjalizacji określonej liczbie lekarzy;
3) zapewnić pełnienie nadzoru w ramach istniejącej struktury organizacyjnej:
a) w przypadku szpitali – nad jakością działalności dydaktycznej oraz
leczniczej w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy lub lekarzy dentystów,
b) w przypadku innych jednostek organizacyjnych – nad jakością działalności
dydaktycznej w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy lub lekarzy dentystów;
4) zapewnić monitorowanie dokumentacji szkolenia specjalizacyjnego danego lekarza;
4a) zapewnić należyte dokumentowanie w jednostce przebiegu szkolenia
odbywanego przez każdego specjalizującego się lekarza;
4b) zapewnić prawidłowe i zgodne ilościowo wykonywanie przez lekarzy
odbywających szkolenie specjalizacyjne procedur określonych programami
specjalizacji;
5) zatrudnić na podstawie umowy o pracę lub na podstawie umowy cywilnoprawnej
albo posiadać zatrudnionych na stanowisku służbowym w oddziałach
szpitalnych lub w komórkach organizacyjnych, o których mowa w pkt 1:
a) co najmniej jednego lekarza z tytułem specjalisty lub z II stopniem
specjalizacji w odpowiedniej dziedzinie medycyny lub
b) co najmniej dwóch lekarzy z tytułem specjalisty lub II stopniem
specjalizacji w dziedzinie pokrewnej, w przypadku specjalności, dla
których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie ustawy nie
przewidywały uzyskania II stopnia specjalizacji lub tytułu specjalisty, lub
c) co najmniej jednego lekarza z tytułem specjalisty lub II stopniem
specjalizacji w odpowiedniej dziedzinie stomatologii, w przypadku
jednostek organizacyjnych lub komórek organizacyjnych realizujących
szkolenie specjalizacyjne w dziedzinach stomatologii
– którzy wyrazili zgodę na pełnienie funkcji kierownika specjalizacji;
6) posiadać kadrę oraz sprzęt i aparaturę medyczną niezbędne do realizacji zadań
określonych programem specjalizacji zgodnie ze standardami akredytacyjnymi,
o których mowa w art. 16f ust. 3 pkt 7;
7) udzielać świadczeń zdrowotnych odpowiedniego rodzaju, w odpowiednim
zakresie i liczbie, umożliwiających zrealizowanie programu specjalizacji
określonej liczbie lekarzy;
8) udzielać całodobowych świadczeń zdrowotnych osobom hospitalizowanym lub
niewymagającym hospitalizacji, w stanach zagrożenia zdrowia i życia oraz
w innych przypadkach niecierpiących zwłoki, jeżeli wynika to z programu
specjalizacji;
9) zapewnić lekarzom odbywającym szkolenie specjalizacyjne pełnienie dyżurów
medycznych w liczbie określonej programem specjalizacji lub pracę w systemie
zmianowym lub równoważnym czasie pracy w maksymalnym czasie pracy
dopuszczonym w przepisach o działalności leczniczej;
10) zawrzeć umowę o staż kierunkowy z podmiotem prowadzącym staż kierunkowy
w celu umożliwienia zrealizowania przez lekarzy programu specjalizacji, w tym
staży kierunkowych, o których mowa w ust. 3, których realizacji nie może
zapewnić w ramach swojej struktury organizacyjnej;
11) (uchylony)
3. Staże kierunkowe mogą być prowadzone przez:
1) jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1, lub
2) inne jednostki organizacyjne spełniające warunki, o których mowa w ust. 2, po
uzyskaniu przez nie akredytacji do prowadzenia staży kierunkowych.
4. Jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 19 ust. 1, przedstawia CMKP,
za pomocą SMK, w celu uzyskania opinii powołanego przez dyrektora CMKP zespołu
ekspertów o spełnieniu przez jednostkę warunków, o których mowa w ust. 2,
informację zawierającą dane określone w ust. 2 oraz dane o podmiotach, o których
mowa w ust. 3.
5. W skład zespołu ekspertów, o którym mowa w ust. 4, dyrektor CMKP
powołuje pięciu lekarzy specjalistów w danej dziedzinie medycyny lub w dziedzinie
pokrewnej:
1) przewodniczącego zespołu – lekarza zaproponowanego przez konsultanta
krajowego w danej dziedzinie medycyny;
2) czterech członków zespołu:
a) jednego – spośród osób zaproponowanych przez konsultanta krajowego
w danej dziedzinie medycyny,
b) jednego – spośród osób zaproponowanych przez towarzystwo naukowe dla
dziedziny medycyny,
c) jednego – spośród osób zaproponowanych przez Naczelną Radę Lekarską,
d) przedstawiciela konsultanta w danej dziedzinie medycyny lub konsultanta
lub konsultantów krajowych w dziedzinach medycyny związanych
z realizacją zadań państwa związanych wyłącznie z obronnością kraju
w czasie wojny i pokoju.
6. Zespół ekspertów zbiera się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
Informacje przedstawione przez jednostkę organizacyjną mogą być opiniowane
w trybie obiegowym, z użyciem dostępnych systemów teleinformatycznych lub
systemów łączności.
7. Dyrektor CMKP na podstawie przedstawionej opinii zespołu ekspertów
dokonuje, za pomocą SMK, wpisu jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, na prowadzoną przez siebie listę jednostek akredytowanych i określa maksymalną
liczbę miejsc szkoleniowych w zakresie danej specjalizacji dla lekarzy mogących
odbywać szkolenie specjalizacyjne lub staż kierunkowy w komórce organizacyjnej
wchodzącej w jej skład, na okres 5 lat.
7a. Dyrektor CMKP występuje do jednostki organizacyjnej wpisanej na listę,
o której mowa w ust. 1, na 6 miesięcy przed dniem upływu okresu, o którym mowa
w ust. 7, o weryfikację akredytacji, mając na względzie konieczność zapewnienia
lekarzom ciągłości szkolenia specjalizacyjnego w tej jednostce. Przepisy ust. 1–
7 stosuje się odpowiednio.
8. Listy jednostek akredytowanych, o których mowa w ust. 1 i 3, dyrektor
CMKP publikuje i aktualizuje na swojej stronie internetowej oraz w SMK.
9. W przypadku zmiany formy prawnej jednostki akredytowanej, o której mowa
w ust. 1 i 3, albo jej reorganizacji jednostka ta może prowadzić szkolenie
specjalizacyjne lub staż kierunkowy, jeżeli złoży do wojewody i ministra właściwego
do spraw zdrowia, za pomocą SMK, oświadczenie o spełnianiu wymagań określonych
w ust. 2. Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio.
9c. W przypadku utraty przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w ust. 1
i 3, akredytacji do szkolenia specjalizacyjnego osoby odbywające szkolenie
specjalizacyjne w takiej jednostce w celu zapewnienia im ciągłości szkolenia występują w terminie, o którym mowa w ust. 9, do CMKP o wskazanie miejsc szkoleniowych dostępnych w danej specjalizacji.
9d. CMKP w porozumieniu z wojewodą kieruje osoby, o których mowa
w ust. 9c, do odbywania szkolenia specjalizacyjnego we wskazanym miejscu bez
przystępowania przez te osoby do postępowania kwalifikacyjnego. W przypadku
liczby wskazań przekraczających liczbę wolnych miejsc szkoleniowych
pierwszeństwo do danego miejsca ma osoba, która uzyskała większą liczbę punktów
w postępowaniu konkursowym na dane szkolenie, jeżeli takie postępowanie się odbyło.
10. Jednostka organizacyjna, o której mowa w ust. 1 i 3, występuje, nie później
niż w terminie 30 dni od dnia złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 9, do
dyrektora CMKP o wydanie opinii, o której mowa w ust. 4.
11. W przypadku negatywnej opinii zespołu ekspertów wydanej jednostce,
o której mowa w ust. 1 i 3, dyrektor CMKP, w drodze decyzji, skreśla jednostkę
organizacyjną z listy jednostek akredytowanych, o której mowa w ust. 1 i 3. Od
decyzji przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
12. W przypadku gdy jednostka, o której mowa w ust. 1 i 3, przestała spełniać
warunki niezbędne do uzyskania akredytacji do szkolenia specjalizacyjnego albo
prowadzenia stażu kierunkowego, powiadamia ona o tym niezwłocznie wojewodę oraz
dyrektora CMKP, który skreśla ją, w drodze decyzji, z listy jednostek akredytowanych,
o których mowa w ust. 1 i 3.
13. W przypadku nieprzyjęcia lekarza skierowanego do odbywania szkolenia
specjalizacyjnego przez jednostkę posiadającą wolne miejsca szkoleniowe w danej
specjalizacji wojewoda, Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw
wewnętrznych występuje do dyrektora CMKP o zmniejszenie maksymalnej liczby
miejsc szkoleniowych, o której mowa w ust. 7, odpowiednio do liczby nieprzyjętych osób.
14. W przypadku gdy dla określonej dziedziny medycyny występuje
niewystarczająca liczba miejsc szkoleniowych w stosunku do zidentyfikowanych
przez ministra właściwego do spraw zdrowia potrzeb systemu ochrony zdrowia,
minister ten może wystąpić do podmiotu leczniczego, o którym mowa w art. 4 ust. 1
ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, o przystąpienie do akredytacji do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego lub stażu kierunkowego w danej dziedzinie.
15. O wystąpieniu, o którym mowa w ust. 14, minister właściwy do spraw
zdrowia informuje:
1) podmiot tworzący dany podmiot leczniczy;
2) właściwego ministra, centralny organ administracji rządowej, wojewodę,
jednostkę samorządu terytorialnego lub uczelnię medyczną, o której mowa
w art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
w przypadku podmiotu leczniczego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1,
ust. 2 pkt 1 lub ust. 6 tej ustawy.
16. Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych
mogą wystąpić:
1) na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia,
2) z własnej inicjatywy
– do podmiotów leczniczych utworzonych lub nadzorowanych przez tych ministrów
o przystąpienie do akredytacji do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego lub stażu
kierunkowego w dziedzinie medycyny, w której pozostaje niewystarczająca liczba
miejsc szkoleniowych w stosunku do zidentyfikowanych potrzeb systemu ochrony zdrowia.
17. Przed przekazaniem wystąpienia minister właściwy do spraw zdrowia,
w przypadku, o którym mowa w ust. 14 albo ust. 16 pkt 1, albo Minister Obrony
Narodowej oraz minister spraw wewnętrznych, w przypadku, o którym mowa
w ust. 16 pkt 2, mogą zwrócić się odpowiednio do konsultanta krajowego właściwego
dla danej dziedziny medycyny albo do konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny
związanej z realizacją zadań państwa związanych wyłącznie z obronnością kraju
w czasie wojny i pokoju o wydanie opinii w sprawie możliwości spełnienia przez
podmiot leczniczy, o którym mowa w ust. 14 albo 16, warunków akredytacyjnych do
szkolenia specjalizacyjnego w danej dziedzinie medycyny.
18. Podmiot leczniczy, do którego skierowano wystąpienie, jest obowiązany
przedstawić właściwemu ministrowi oraz podmiotowi określonemu
w ust. 15 stanowisko w tej sprawie. W stanowisku podmiot ten informuje o:
1) terminie przystąpienia do akredytacji do prowadzenia szkolenia
specjalizacyjnego lub stażu kierunkowego w danej dziedzinie albo
2) odmowie przystąpienia do akredytacji do prowadzenia szkolenia
specjalizacyjnego lub stażu kierunkowego w danej dziedzinie wraz ze
wskazaniem przyczyny tej odmowy.
19. Dyrektor CMKP, na podstawie informacji przekazanych przez ministra
właściwego do spraw zdrowia, ogłasza w Biuletynie Informacji Publicznej CMKP
wykaz podmiotów leczniczych, które przekazały stanowisko, o którym mowa
w ust. 18 pkt 2.

Art. 19g. 1. Kursy szkoleniowe objęte programem danej specjalizacji mogą być
prowadzone przez jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 19 ust. 1, po
zatwierdzeniu pod względem merytorycznym programu kursu przez konsultanta
krajowego w danej dziedzinie medycyny, a w przypadku jego braku – właściwego
konsultanta wojewódzkiego w danej dziedzinie medycyny oraz po wpisaniu, za
pomocą SMK, na listę prowadzoną przez CMKP, o której mowa w ust. 5.
1a. Kursy, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane w formie kursu e-
-learningowego, jeżeli możliwość takiej formy przewiduje program specjalizacji.
1a. Kursy, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość, jeżeli możliwość takiej formy przewiduje
program specjalizacji lub została uzyskana zgoda dyrektora CMKP.
2. Podmiot zamierzający prowadzić kurs specjalizacyjny objęty programem
danej specjalizacji przedstawia CMKP w terminie do dnia 1 października każdego
roku następujące informacje:
1) nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej lub imię, nazwisko i adres osoby
zamierzającej przeprowadzić kurs specjalizacyjny;
2) imię i nazwisko oraz kwalifikacje zawodowe (posiadana specjalizacja i stopień
lub tytuł naukowy) osoby mającej być kierownikiem naukowym kursu
specjalizacyjnego;
3) kwalifikacje kadry dydaktycznej prowadzącej zajęcia teoretyczne i praktyczne
na kursie specjalizacyjnym (wymagana specjalizacja, posiadany stopień
naukowy lub tytuł naukowy);
4) formę kursu specjalizacyjnego (kurs stacjonarny, kurs e-learning, inne);
5) program kursu specjalizacyjnego określający co najmniej:
a) cele kursu i oczekiwane wyniki kształcenia,
b) wymagane kwalifikacje uczestników kursu,
c) zakres tematyczny, czas trwania i treść zajęć teoretycznych i praktycznych,
d) sposób sprawdzenia nabytej wiedzy i umiejętności praktycznych;
6) regulamin kursu szkoleniowego określający:
a) sposób organizacji kursu specjalizacyjnego,
b) zasady i sposób naboru uczestników kursu specjalizacyjnego,
c) wzór karty przebiegu kursu specjalizacyjnego,
d) prawa i obowiązki uczestników kursu specjalizacyjnego,
e) zakres obowiązków wykładowców i innych prowadzących zajęcia
teoretyczne i zajęcia praktyczne;
7) sposób oceny organizacji i przebiegu kursu specjalizacyjnego przez jego
uczestników;
8) termin i miejsce kursu;
9) liczbę osób mogących uczestniczyć w kursie;
10) charakterystykę bazy dydaktycznej do zajęć teoretycznych i praktycznych.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, są składane w postaci elektronicznej
z wykorzystaniem formularza opublikowanego w Biuletynie Informacji Publicznej
CMKP.
4. Dyrektor CMKP w porozumieniu z podmiotami, o których mowa
w art. 19 ust. 1, koordynuje organizację kursów szkoleniowych objętych programem
danej specjalizacji zgodnie z wymogami odpowiednich specjalizacji oraz liczbą
i rozmieszczeniem regionalnym lekarzy odbywających szkolenie specjalizacyjne w
poszczególnych dziedzinach medycyny.
4a. Zgłoszenia do uczestnictwa w kursach szkoleniowych objętych programem
danej specjalizacji są realizowane wyłącznie za pomocą SMK. CMKP dokonuje
weryfikacji zgłoszeń lekarzy oraz kwalifikuje ich do udziału we właściwych kursach
szkoleniowych. Powiadomienie lekarza o zakwalifikowaniu na kurs objęty
programem danej specjalizacji odbywa się za pomocą SMK.
4b. Jednostka prowadząca szkolenie umożliwia lekarzowi udział we właściwych
kursach szkoleniowych zgodnie z kwalifikacją, o której mowa w ust. 4a.
4c. W przypadku dysponowania wolnymi miejscami przez podmiot prowadzący
kursy szkoleniowe objęte daną specjalizacją w dziedzinach lekarsko-dentystycznych
w kursie tym może uczestniczyć lekarz dentysta nieodbywający szkolenia specjalizacyjnego. Warunki uczestnictwa w takim kursie określa jednostka organizująca kurs w porozumieniu z dyrektorem CMKP.
5. Dyrektor CMKP publikuje, w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku, na
swojej stronie internetowej oraz w SMK, listę kursów szkoleniowych objętych
programami specjalizacji.
6. Podmiot, który zrealizował kurs szkoleniowy, o którym mowa w ust. 1,
w terminie 7 dni od dnia zakończenia kursu przekazuje do CMKP, za pomocą SMK,
listę lekarzy, którzy ukończyli i zaliczyli kurs szkoleniowy, zawierającą imię
i nazwisko oraz numer PESEL lekarza, a w przypadku jego braku – cechy dokumentu
potwierdzającego tożsamość: nazwę i numer dokumentu oraz kraj wydania, a także
imię i nazwisko kierownika kursu. Dane te są zamieszczane przez CMKP w SMK.
7. Po zamieszczeniu danych określonych w ust. 6 w SMK, CMKP generuje za
pomocą SMK elektroniczny dokument potwierdzający ukończenie kursu, zawierający:
1) nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej lub imię, nazwisko i adres osoby, która
przeprowadziła kurs specjalizacyjny;
2) imię i nazwisko oraz tytuł zawodowy lub stopień naukowy, lub tytuł naukowy
osoby, która była kierownikiem naukowym kursu specjalizacyjnego;
3) tytuł kursu;
4) datę rozpoczęcia i zakończenia kursu;
5) imię i nazwisko oraz numer prawa wykonywania zawodu lekarza, który ukończył
i zaliczył kurs;
6) numer dokumentu.
8. Elektroniczny dokument potwierdzający ukończenie kursu udostępnia się
użytkownikom systemu za pomocą SMK.

Art. 19h. 1. Nadzór nad realizacją szkolenia specjalizacyjnego sprawuje minister
właściwy do spraw zdrowia.
2. Nadzorowi podlega w szczególności:
1) zgodność realizacji zajęć z programem specjalizacji;
2) prawidłowość prowadzonej dokumentacji przebiegu szkolenia
specjalizacyjnego;
2a) prawidłowość finansowania rezydentur, w tym wniosków, o których mowa
w art. 16j ust. 2;
3) zapewnienie odpowiedniej jakości szkolenia specjalizacyjnego;
4) spełnienie warunków, o których mowa w art. 19f ust. 2.
3. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się kontrolę
i monitoruje realizację szkolenia specjalizacyjnego.
4. Czynności, o których mowa w ust. 3, wykonuje dyrektor CMKP.
5. Dyrektor CMKP na podstawie przeprowadzonych czynności kontrolnych oraz
dostępnych form monitorowania systemu specjalizacji opracowuje raport o stanie
realizacji szkolenia specjalizacyjnego we wszystkich dziedzinach medycyny w danym
roku i przedstawia go ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
6. CMKP prowadzi cykliczne szkolenia w zakresie wiedzy na temat systemu
specjalizacji, przeznaczone dla kierowników specjalizacji, kadry kierowniczej
jednostek prowadzących szkolenia specjalizacyjne oraz przedstawicieli wojewody
finansowane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy
do spraw zdrowia.

Art. 19i. 1. Kontrola realizacji szkolenia specjalizacyjnego jest prowadzona
przez zespół kontrolny powoływany przez dyrektora CMKP. W skład zespołu mogą
wchodzić, poza pracownikami CMKP:
1) krajowy albo wojewódzki konsultant w odpowiedniej dziedzinie medycyny lub
jego przedstawiciel lub
2) przedstawiciel lub przedstawiciele konsultanta lub konsultantów krajowych
w dziedzinach medycyny związanych z realizacją zadań państwa związanych
wyłącznie z obronnością kraju w czasie wojny i pokoju;
3) przedstawiciel towarzystwa naukowego lub instytutu badawczego właściwych
dla danej dziedziny medycyny oraz
4) przedstawiciel właściwego miejscowo wojewody;
5) przedstawiciel Naczelnej Rady Lekarskiej posiadający stopień naukowy doktora
habilitowanego.
2. Zespół kontrolny, w składzie co najmniej 3-osobowym, wykonując czynności
kontrolne, za okazaniem upoważnienia, ma prawo:
1) wstępu do pomieszczeń dydaktycznych;
2) udziału w zajęciach w charakterze obserwatora;
3) wglądu do dokumentacji przebiegu szkolenia prowadzonej przez jednostkę
prowadzącą szkolenie specjalizacyjne;
4) żądania od kierownika jednostki prowadzącej szkolenie specjalizacyjne ustnych
i pisemnych wyjaśnień;
5) badania opinii uczestników szkolenia specjalizacyjnego i kadry dydaktycznej;
6) kontroli spełniania warunków, o których mowa w art. 19f ust. 2.
3. Z przeprowadzonych czynności kontrolnych sporządza się protokół, który
zawiera:
1) nazwę i adres jednostki prowadzącej szkolenie specjalizacyjne;
2) miejsce odbywania szkolenia specjalizacyjnego;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4) imiona i nazwiska osób wykonujących czynności kontrolne;
5) opis stanu faktycznego;
6) stwierdzone nieprawidłowości;
7) wnioski osób wykonujących czynności kontrolne;
8) datę i miejsce sporządzenia protokołu;
9) informację o braku zastrzeżeń albo informację o odmowie podpisania protokołu
przez kierownika jednostki prowadzącej szkolenie specjalizacyjne.
4. Protokół podpisują osoby wykonujące czynności kontrolne oraz kierownik
jednostki prowadzącej szkolenie specjalizacyjne.
5. Jeżeli po sporządzeniu protokołu, a przed jego podpisaniem, kierownik
jednostki prowadzącej szkolenie specjalizacyjne zgłosi umotywowane zastrzeżenia co
do faktów stwierdzonych w trakcie kontroli i opisanych w protokole, osoby
wykonujące czynności kontrolne są obowiązane zbadać dodatkowo te fakty
i uzupełnić protokół.
6. Odmowa podpisania protokołu przez kierownika jednostki prowadzącej
szkolenie specjalizacyjne nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez osoby
wykonujące czynności kontrolne.
7. Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się kierownikowi jednostki
prowadzącej szkolenie specjalizacyjne.
8. Osoby wykonujące czynności kontrolne są obowiązane do zachowania
w tajemnicy informacji na temat organizacji i prowadzenia kształcenia
podyplomowego oraz wyników prowadzonego postępowania.
9. Kierownik jednostki prowadzącej szkolenie specjalizacyjne, w terminie 7 dni
od dnia otrzymania protokołu, ma prawo do wniesienia zastrzeżeń co do sposobu
przeprowadzania czynności kontrolnych oraz ustaleń zawartych w protokole.
10. Dyrektor CMKP przekazuje kierownikowi jednostki szkolącej zalecenia
pokontrolne dotyczące stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie kontroli
i zobowiązuje go do usunięcia tych nieprawidłowości w wyznaczonym terminie;
kopie pisma z zaleceniami pokontrolnymi przekazuje do wiadomości konsultantowi
krajowemu właściwemu dla danej dziedziny medycyny i właściwemu konsultantowi
wojewódzkiemu w danej dziedzinie medycyny.
11. W przypadku niezrealizowania zaleceń pokontrolnych w określonym
terminie dyrektor CMKP podejmuje decyzję o skreśleniu jednostki z listy zawierającej
wykaz jednostek uprawnionych do kształcenia specjalizacyjnego.
12. Osobom wykonującym czynności kontrolne przysługuje:
1) wynagrodzenie za wykonanie czynności kontrolnych w wysokości nie wyższej
niż 300 złotych;
2) zwrot kosztów przejazdu w wysokości i na warunkach określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks
pracy przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze
kraju;
3) zwolnienie od pracy w dniach wykonywania czynności kontrolnych bez
zachowania prawa do wynagrodzenia.
13. Kwota, o której mowa w ust. 12 pkt 1, podlega waloryzacji
z uwzględnieniem średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej
sferze budżetowej przyjętego w ustawie budżetowej.
14. Jeżeli w toku kontroli zostanie stwierdzone rażące naruszenie przepisów
prawa lub warunków określonych w art. 19f ust. 2, dyrektor CMKP, w drodze decyzji,
skreśla podmiot z listy jednostek akredytowanych. Od decyzji przysługuje wniosek
o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Art. 19ia. 1. Kontrolę dotyczącą rozliczenia środków przeznaczonych na
finansowanie rezydentur przeprowadza zespół kontrolny powoływany przez ministra
właściwego do spraw zdrowia, w skład którego wchodzą pracownicy urzędu
obsługującego tego ministra.
2. Zespół kontrolny, w składzie co najmniej 3-osobowym, wykonując czynności
kontrolne, za okazaniem upoważnienia, ma prawo:
1) wglądu do wszystkich dokumentów, w tym dokumentacji prowadzonej w formie
elektronicznej, dotyczącej rozliczenia środków przeznaczonych na finansowanie
rezydentur;
2) żądania od kierownika podmiotu prowadzącego rezydenturę ustnych
i pisemnych wyjaśnień.
2. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się art. 19i ust. 3–9.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia przekazuje kierownikowi podmiotu
prowadzącego rezydenturę zalecenia pokontrolne dotyczące stwierdzenia
nieprawidłowości w trakcie kontroli i zobowiązuje go do usunięcia tych
nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.
4. W przypadku niezrealizowania zaleceń pokontrolnych w określonym
terminie, minister właściwy do spraw zdrowia zawiadamia o tym dyrektora CMKP,
który podejmuje decyzję o skreśleniu podmiotu prowadzącego rezydenturę z listy
zawierającej wykaz jednostek uprawnionych do kształcenia specjalizacyjnego. Od
decyzji przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Art. 19j. Monitorowanie ustawicznego rozwoju zawodowego polega
w szczególności na:
1) rejestrowaniu danych określonych w art. 16p ust. 2 oraz informacji o liczbie
jednostek uprawnionych do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego i liczby
miejsc szkoleniowych;
2) przetwarzaniu danych dotyczących liczby jednostek szkolących i miejsc
szkoleniowych;
3) badaniu poprawności funkcjonowania poszczególnych procedur szkoleniowych
oraz realizacji określonych programów szkoleniowych na każdym ich etapie;
4) badaniu poprawności realizowania zadań przez osoby bezpośrednio nadzorujące
lekarzy odbywających szkolenie albo bezpośrednio kierujące ich szkoleniem.

Art. 19k. Monitorowanie organizacji i funkcjonowania ustawicznego rozwoju
zawodowego jest prowadzone przy użyciu rejestrowanych danych oraz ankiet
wypełnianych przez uczestników szkolenia.

Art. 19l. Wypełnienie ankiet, o których mowa w art. 19k, przez uczestników
szkolenia jest obowiązkowe.

Art. 19m. W ramach monitorowania ustawicznego rozwoju zawodowego,
z wyłączeniem szkolenia w zakresie umiejętności zawodowych, dyrektor CMKP ma
prawo żądania od jednostek uprawnionych do prowadzenia szkolenia
specjalizacyjnego, jednostek ubiegających się o akredytację do prowadzenia szkolenia
specjalizacyjnego, podmiotów zamierzających prowadzić kurs szkoleniowy objęty
programem danej specjalizacji oraz podmiotów, które przeprowadziły taki kurs,
pisemnych informacji i wyjaśnień dotyczących warunków i przebiegu szkolenia
specjalizacyjnego lub prowadzenia kursów szkoleniowych objętych programem danej
specjalizacji.

Art. 19n. Jednostka akredytowana prowadząca szkolenie specjalizacyjne oraz
podmioty, o których mowa w art. 19 ust. 1, nie pobierają od lekarzy i lekarzy
dentystów odbywających szkolenie specjalizacyjne opłat z tytułu szkolenia
teoretycznego i praktycznego oraz kursów szkoleniowych objętych programem
specjalizacji w poszczególnych dziedzinach medycyny.

Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty art. 19

Poprzedni

Art. 18. 1. Lekarz, z zastrzeżeniem ust. 3, ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego. 2. Dopełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy okręgowa rada lekarska potwierdza za pomocą SMK ora...

Nastepny

Art. 20. Lekarzowi przysługuje prawo używania tytułu i stopnia naukowego oraz tytułu specjalisty w brzmieniu określonym przez odrębne przepisy. Art. 20a. 1. Lekarz będący obywatelem państwa członk...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty
  • Wejscie w życie 27 września 1997
  • Ost. zmiana ustawy 26 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka