Art. 195. 1. Prezes Urzędu udziela zezwolenia, o którym mowa w art. 193 ust. 1
i 2, jeżeli:
1) przemawia za tym interes publiczny;
2) polscy przewoźnicy lotniczy korzystają w państwie wnioskującego przewoźnika
lotniczego z podobnych praw przewozowych lub uzyskują inne wzajemne
korzyści, potwierdzone przez władze lotnicze tego państwa, z zastrzeżeniem
umów międzynarodowych;
3) zapewniona jest możliwość obsługi lotów i przewozów lotniczych w polskich
portach lotniczych;
4) jest to zgodne z postanowieniami umów międzynarodowych, porozumień
stanowiących realizację tych umów, przepisów międzynarodowych lub
z przepisami prawa Unii Europejskiej w zakresie przewozów lotniczych;
5) zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 194 ust. 1–3 oraz 5;
6) jest to zgodne z decyzją ministra właściwego do spraw transportu, o której mowa
w art. 195c ust. 3 lub 5, jeżeli z tej decyzji wynika możliwość wykonywania
praw przewozowych objętych wnioskiem – w przypadku wydania takiej decyzji;
7) przewoźnik lotniczy nie znajduje się w wykazie, o którym mowa
w rozporządzeniu nr 2111/2005/WE;
8) przewoźnik lotniczy zamierza wykonywać przewóz lotniczy przy użyciu statku
powietrznego przewoźnika lotniczego nieznajdującego się w wykazie, o którym
mowa w rozporządzeniu nr 2111/2005/WE;
9) Prezes Urzędu nie wprowadził zakazu, o którym mowa w art. 155d ust. 1;
10) przewoźnik lotniczy jest wyznaczony do wykonywania przewozów lotniczych
na określonych trasach lub obszarach – w przypadku gdy wymaga tego umowa
międzynarodowa;
11) przewoźnik lotniczy jest odpowiednio certyfikowany przez właściwy organ
państwa, w którym jest koncesjonowany.
2. W zezwoleniu, o którym mowa w art. 193 ust. 1 i 2, określa się:
1) firmę i siedzibę przewoźnika lotniczego;
2) trasy, na których mają być wykonywane przewozy lotnicze;
3) rodzaj przewozów lotniczych (przewóz pasażerów, towarów lub poczty);
4) numery rejsów, dni operacji lotniczych, typy statków powietrznych i ich znaki
rejestracyjne, nazwę zleceniodawcy – w przypadku nieregularnych przewozów
lotniczych;
5) warunki wykonywania przewozów lotniczych – w uzasadnionych przypadkach.
3. Prezes Urzędu, biorąc pod uwagę kwotę zadłużenia oraz okres zaległości,
może odmówić wydania zezwolenia, o którym mowa w art. 193 ust. 1 i 2,
w przypadku gdy istnieją zaległe płatności przewoźnika lotniczego:
1) z tytułu kar nałożonych przez Prezesa Urzędu lub
2) w stosunku do polskich podmiotów, w szczególności instytucji zapewniającej
służby ruchu lotniczego, zarządzającego lotniskiem lub podmiotów
świadczących obsługę naziemną w porcie lotniczym, obejmujące okres co
najmniej 3 miesięcy, zgłoszone i udokumentowane przez te podmioty.
4. Prezes Urzędu cofa zezwolenie na przewozy lotnicze, o których mowa
w art. 194 ust. 1 pkt 1 i 2, albo zawiesza, na okres do 6 miesięcy, zezwolenie na
przewozy lotnicze, o których mowa w art. 194 ust. 1 pkt 3, w przypadku gdy:
1) przewoźnik lotniczy znajduje się w wykazie, o którym mowa w rozporządzeniu
nr 2111/2005/WE;
2) przewoźnik lotniczy zamierza wykonywać lub wykonuje przewóz lotniczy przy
użyciu statku powietrznego przewoźnika lotniczego znajdującego się w wykazie,
o którym mowa w rozporządzeniu nr 2111/2005/WE;
3) wprowadził zakaz, o którym mowa w art. 155d ust. 1;
4) wynika to z przepisów prawa Unii Europejskiej w zakresie przewozów
lotniczych.
5. Prezes Urzędu cofa zawieszone zezwolenie, jeżeli po upływie okresu
zawieszenia nie ustały przyczyny zawieszenia.
6. Prezes Urzędu ogranicza albo cofa zezwolenie, o którym mowa
w art. 193 ust. 1 i 2, w przypadku gdy:
1) przewoźnik lotniczy nie stosuje się do przepisów obowiązujących w zakresie
przewozu lotniczego lub warunków określonych w zezwoleniu;
2) przestał spełniać warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4, 10 i 11;
3) minister właściwy do spraw transportu wydał decyzję, o której mowa w art. 195c
ust. 3 lub 5, jeżeli z tej decyzji wynika brak możliwości wykonywania praw
przewozowych objętych wnioskiem.
7. Prezes Urzędu, biorąc pod uwagę kwotę zadłużenia oraz okres zaległości,
może cofnąć zezwolenie, o którym mowa w art. 193 ust. 1 i 2, w przypadku gdy
istnieją zaległe płatności przewoźnika lotniczego:
1) z tytułu kar nałożonych przez Prezesa Urzędu lub
2) w stosunku do polskich podmiotów, w szczególności instytucji zapewniającej
służby ruchu lotniczego, zarządzającego lotniskiem lub podmiotów
świadczących obsługę naziemną w porcie lotniczym, obejmujące okres co
najmniej 3 miesięcy, zgłoszone i udokumentowane przez te podmioty.
8. Prezes Urzędu zmienia z urzędu lub na wniosek przewoźnika lotniczego
zezwolenie, o którym mowa w art. 193 ust. 1 i 2, w zakresie elementów wskazanych
w ust. 2 pkt 1, 3 i 4 na podstawie dokumentów potwierdzających te zmiany,
w przypadku gdy:
1) przedstawione przez przewoźnika lotniczego dokumenty je potwierdzają;
2) jest to zgodne z umowami międzynarodowymi lub porozumieniami
stanowiącymi realizację tych umów lub z przepisami międzynarodowymi.
9. Decyzje administracyjne w przedmiocie zezwolenia, o którym mowa
w art. 193 ust. 1 i 2, a także pisma w postępowaniach administracyjnych w tym
przedmiocie doręcza się na adres poczty elektronicznej – w przypadku gdy
wnioskodawca wskaże taki adres do doręczeń, albo w formie pisemnej lub za pomocą
telefaksu.
10. W wezwaniu do uzupełnienia wniosku w sprawach zezwoleń, o których
mowa w art. 194 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2, Prezes Urzędu wskazuje termin do
uzupełnienia tych braków. W przypadku niecierpiącym zwłoki treść wezwania może
zostać ogłoszona ustnie i utrwalona w aktach sprawy w formie adnotacji.
11. Decyzje, o których mowa w ust. 9, podlegają natychmiastowemu
wykonaniu.

Art. 195a. Na żądanie Prezesa Urzędu przewoźnik lotniczy wykonujący
przewozy lotnicze do, z lub w Rzeczypospolitej Polskiej przekazuje statystyczne dane
przewozowe dotyczące wielkości ruchu lotniczego, przewozów pasażerów, towarów
lub poczty, w ujęciu miesięcznym oraz sezonowym, w terminie określonym w
żądaniu.

Art. 195b. 1. Prezes Urzędu wydaje, odmawia wydania, ogranicza, cofa
zezwolenia i upoważnienia z uwzględnieniem decyzji, o których mowa w art. 195c.
2. Przewozy lotnicze do, z oraz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
odbywają się z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z decyzji, o których mowa
w art. 195c.

Art. 195c. 1. Minister właściwy do spraw transportu może, w drodze decyzji
administracyjnej, dokonać, na zasadach określonych w art. 19 ust. 2 rozporządzenia
nr 1008/2008/WE, podziału ruchu lotniczego między porty lotnicze.
2. Minister właściwy do spraw transportu przesyła do Komisji Europejskiej, nie
później niż 3 miesiące przed dniem wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, projekt decyzji o podziale ruchu lotniczego lub zmianach w obowiązującym podziale ruchu
lotniczego.
3. Minister właściwy do spraw transportu może ograniczyć, w drodze decyzji
administracyjnej, na zasadach określonych w art. 20 rozporządzenia
nr 1008/2008/WE, wykonywanie praw przewozowych.
4. Minister właściwy do spraw transportu informuje pozostałe państwa
członkowskie Unii Europejskiej i Komisję Europejską o zamiarze wprowadzenia
ograniczeń, o których mowa w ust. 3, przynajmniej 3 miesiące przed dniem wydania
decyzji, o której mowa w ust. 3, przedstawiając odpowiednie uzasadnienie.
5. Minister właściwy do spraw transportu może odmówić wykonywania praw
przewozowych, ograniczyć ich wykonywanie lub określić warunki ich wykonywania
w drodze decyzji administracyjnej, na zasadach określonych w art. 21 rozporządzenia
nr 1008/2008/WE.
6. Decyzji, o której mowa w ust. 5, nadaje się rygor natychmiastowej
wykonalności.
7. Minister właściwy do spraw transportu informuje pozostałe państwa
członkowskie Unii Europejskiej i Komisję Europejską bez zbędnej zwłoki,
o działaniach, o których mowa w ust. 5, przedstawiając odpowiednie uzasadnienie.
8. Jeżeli przyczyny wydania decyzji, o której mowa w ust. 5, trwają ponad
14 dni, minister właściwy do spraw transportu informuje o tym fakcie pozostałe
państwa członkowskie Unii Europejskiej i Komisję Europejską oraz może za jej zgodą
przedłużyć termin obowiązywania decyzji o nie więcej niż 14 dni.
9. Decyzje, o których mowa w ust. 1 i 3, minister właściwy do spraw transportu
wydaje, ogranicza i cofa z uwzględnieniem stanowiska Komisji Europejskiej
wydawanego w związku z wprowadzanymi ograniczeniami, a w przypadku decyzji,
o której mowa w ust. 3, także z uwzględnieniem stanowiska zainteresowanego
państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
10. Decyzje, o których mowa w ust. 3 i 5, minister właściwy do spraw transportu
uchyla po podjęciu przez Komisję Europejską działań na podstawie odpowiednio
art. 20 ust. 3 i art. 21 ust. 2 rozporządzenia nr 1008/2008/WE.

Prawo lotnicze art. 195

Poprzedni

Art. 194. 1. Wniosek o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 193 ust. 1 i 2, składa się przed zamierzonym rozpoczęciem wykonywania przewozów lotniczych w terminie nie krótszym niż: 1) 3 dni r...

Nastepny

Art. 196. 1. (uchylony) 2. Przewoźnik lotniczy z państwa trzeciego może prowadzić sprzedaż przewozów lotniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po uzyskaniu zezwolenia Prezesa Urzędu wydawa...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka