Art. 191. 1. Polski przewoźnik lotniczy może wykonywać przewozy lotnicze
w zakresie i na warunkach określonych w certyfikacie przewoźnika lotniczego
i koncesji, z zastrzeżeniem art. 192b.
2. Przewoźnik lotniczy posiadający koncesję udzieloną przez państwo
członkowskie Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską lub państwo
członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronę
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym może wykonywać regularne
przewozy lotnicze na określonych trasach lub obszarach między Rzecząpospolitą
Polską a państwem trzecim, z zastrzeżeniem umów międzynarodowych i przepisów międzynarodowych oraz art. 192a, w zakresie i na warunkach określonych
w certyfikacie przewoźnika lotniczego i koncesji, po uzyskaniu upoważnienia
wydanego przez Prezesa Urzędu.
3. Przewoźnik lotniczy, o którym mowa w ust. 2, może wykonywać przewozy
lotnicze na obszarze Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz na trasach do
i z Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem umów międzynarodowych
i przepisów międzynarodowych, bez upoważnienia, o którym mowa w ust. 2.
4. Przewoźnik lotniczy posiadający koncesję udzieloną przez państwo
członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronę umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym może wykonywać nieregularne przewozy lotnicze na określonych
trasach lub obszarach między Rzecząpospolitą Polską a państwem trzecim bez
upoważnienia, o którym mowa w ust. 2.
5. Przewoźnik lotniczy posiadający koncesję wydaną przez Konfederację
Szwajcarską może wykonywać nieregularne przewozy lotnicze na trasach między
Rzecząpospolitą Polską a państwem trzecim lub przewozy lotnicze na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem umów międzynarodowych i przepisów
międzynarodowych, po uzyskaniu upoważnienia wydanego, na jego wniosek, przez
Prezesa Urzędu. Do wydania upoważnienia stosuje się odpowiednio przepisy
art. 194 ust. 1–4, art. 195 oraz przepisy wydane na podstawie art. 202. Do wniosku
o wydanie upoważnienia dołącza się kopię koncesji przewoźnika lotniczego.
6. W upoważnieniu, o którym mowa w ust. 2, określa się:
1) nazwę przewoźnika lotniczego i jego siedzibę,
2) trasy lub obszar wykonywania przewozów lotniczych,
3) rodzaj przewozu lotniczego (przewóz pasażerów, towarów lub poczty),
4) warunki wykonywania przewozu lotniczego
– biorąc pod uwagę zakres wniosku, koncesji i certyfikatu przewoźnika lotniczego.
7. Prezes Urzędu wydaje upoważnienie, o którym mowa w ust. 2, w przypadku
gdy:
1) jest to zgodne z umowami międzynarodowymi lub porozumieniami
stanowiącymi realizację tych umów międzynarodowych lub z przepisami
międzynarodowymi;
2) zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 192 ust. 2 oraz art. 192a ust. 1
i 2, z zastrzeżeniem umów międzynarodowych i przepisów międzynarodowych;
3) przewoźnik lotniczy został wybrany w wyniku procedury konkursowej, o której
mowa w ust. 16, jeżeli procedura taka została przeprowadzona;
4) przewoźnik lotniczy złożył wniosek o wydanie upoważnienia w terminie,
o którym mowa w ust. 18;
5) przewoźnik lotniczy nie znajduje się w wykazie, o którym mowa
w rozporządzeniu nr 2111/2005/WE;
6) przewoźnik lotniczy nie zamierza wykonywać przewozu lotniczego na podstawie
umowy dotyczącej obsługi trasy przy użyciu statku powietrznego wynajętego od
innego przewoźnika lotniczego znajdującego się w wykazie, o którym mowa
w rozporządzeniu nr 2111/2005/WE.
8. Prezes Urzędu ogranicza upoważnienie, o którym mowa w ust. 2,
w przypadku gdy:
1) przewoźnik lotniczy:
a) zawiadomił Prezesa Urzędu o planowanym ograniczeniu korzystania
z przyznanych mu praw przewozowych,
b) nie rozpoczął wykonywania przewozów lotniczych z wykorzystaniem
wszystkich przyznanych mu praw przewozowych do końca sezonu
rozkładowego następującego po sezonie, od którego zostały mu przyznane
te prawa,
c) ograniczył wykonywanie przewozów lotniczych z wykorzystaniem
przyznanych mu praw przewozowych w okresie dwóch kolejnych sezonów
rozkładowych i nie wznowił ich w czasie kolejnego sezonu rozkładowego
– chyba że ograniczenie wykonywania przewozów lotniczych było następstwem
okoliczności, na które przewoźnik nie miał wpływu;
2) wynika to z oceny efektywności korzystania z przyznanych praw
przewozowych, o której mowa w ust. 22, a posiadane prawa przewozowe mogą
ulec ograniczeniu.
9. Prezes Urzędu zmienia z urzędu albo na wniosek przewoźnika lotniczego
upoważnienie, o którym mowa w ust. 2, w zakresie elementów wskazanych
w ust. 6 pkt 1, 3 i 4, na podstawie dokumentów potwierdzających te zmiany,
w przypadku gdy:
1) przedstawione przez przewoźnika lotniczego dokumenty je potwierdzają;
2) jest to zgodne z umowami międzynarodowymi lub porozumieniami
stanowiącymi realizację tych umów;
3) wnioskowana zmiana nie dotyczy ograniczonych praw przewozowych.
10. Prezes Urzędu cofa upoważnienie, o którym mowa w ust. 2, w przypadku
gdy:
1) przewoźnik lotniczy:
a) zawiadomił Prezesa Urzędu o planowanym ograniczeniu albo zaprzestaniu
korzystania z przyznanych mu praw przewozowych,
b) nie stosuje się do przepisów dotyczących przewozu lotniczego lub
warunków lub ograniczeń określonych w upoważnieniu,
c) przestał spełniać wymagania określone w art. 192a ust. 2, z zastrzeżeniem
umów międzynarodowych i przepisów międzynarodowych,
d) nie rozpoczął wykonywania przewozów lotniczych z wykorzystaniem co
najmniej jednego z przyznanych mu praw przewozowych do końca sezonu
rozkładowego następującego po sezonie, od którego zostały mu przyznane
te prawa,
e) zaprzestał wykonywania przewozów lotniczych z wykorzystaniem
przyznanych mu praw przewozowych w dwóch kolejnych sezonach
rozkładowych i nie wznowił ich w czasie kolejnego sezonu rozkładowego
– chyba że niewykonywanie przewozów lotniczych było następstwem
okoliczności, na które przewoźnik lotniczy nie miał wpływu;
2) wynika to z oceny efektywności korzystania z przyznanych praw
przewozowych, o której mowa w ust. 22.
11. Prezes Urzędu ogranicza albo cofa w całości albo w części upoważnienie,
o którym mowa w ust. 2, w przypadku ograniczenia przedmiotu, zakresu lub obszaru
działalności objętej certyfikatem przewoźnika lotniczego lub koncesją.
12. Prezes Urzędu cofa w całości albo w części upoważnienie, o którym mowa
w ust. 2, w przypadku cofnięcia, uchylenia albo wygaśnięcia koncesji.
13. Przewoźnik lotniczy jest obowiązany zawiadomić Prezesa Urzędu, co
najmniej 30 dni przed planowanym ograniczeniem albo zaprzestaniem wykonywania
regularnych przewozów lotniczych z wykorzystaniem przyznanych mu praw
przewozowych, o planowanym ograniczeniu albo zaprzestaniu, podając ich
przyczynę.
14. Prezes Urzędu zawiesza w całości albo w części upoważnienie, o którym
mowa w ust. 2, w przypadku zawieszenia koncesji.
15. Wydanie upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, ograniczenie, zmiana,
cofnięcie albo zawieszenie następuje w drodze decyzji administracyjnej.
16. W przypadku gdy umowa międzynarodowa lub porozumienia stanowiące
realizację tej umowy przewidują ograniczone prawa przewozowe, rozumiane jako
ograniczenia w korzystaniu z praw przewozowych dotyczące częstotliwości lub liczby
przewoźników lotniczych, którym mogą być przyznane prawa przewozowe polegające
na wykonywaniu przewozów lotniczych na trasach lub obszarach między
Rzecząpospolitą Polską a danym państwem trzecim, Prezes Urzędu wydaje
upoważnienie, o którym mowa w ust. 2, przewoźnikowi lotniczemu lub
przewoźnikom lotniczym wyłonionym w procedurze konkursowej podziału
ograniczonych praw przewozowych, zwanej dalej „procedurą konkursową”.
17. Prezes Urzędu, dokonując podziału ograniczonych praw przewozowych,
o którym mowa w ust. 16, kierując się zasadą przejrzystości oraz niedyskryminacji,
bierze pod uwagę następujące kryteria:
1) zapewnienie zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego, turystyki i handlu
w Unii Europejskiej, w tym zapewnienie przewozów całorocznych;
2) zdolności finansowe i operacyjne przewoźnika lotniczego do realizacji
przewozów lotniczych objętych wnioskiem;
3) zapewnienie najkorzystniejszej oferty konsumentom, uwzględniając:
a) liczbę operacji lotniczych w tygodniu na danej trasie, biorąc pod uwagę
konieczność wspierania konkurencji między przewoźnikami lotniczymi,
b) konkurencyjny poziom opłat za przewóz lotniczy i związane z nim usługi,
c) sposób dystrybucji dokumentów przewozowych;
4) zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa i ochrony środowiska, w tym
oferowanie przewozów wykonywanych statkami powietrznymi wpisanymi do
certyfikatu przewoźnika lotniczego występującego z wnioskiem;
5) historię wykonywania przewozów na wnioskowanych trasach lub obszarach,
z uwzględnieniem wysokości wcześniej poniesionych nakładów na rozwój
przewozów lotniczych do danego państwa, jeżeli zostały poniesione.
18. Prezes Urzędu ogłasza informację o wpłynięciu wniosku o wydanie
upoważnienia w przypadku, o którym mowa w ust. 16. W terminie 30 dni od dnia
ogłoszenia przewoźnicy lotniczy zainteresowani wydaniem takiego upoważnienia
składają wnioski o jego wydanie.
19. Przewoźnicy lotniczy biorący udział w procedurze konkursowej
przedkładają dodatkowe informacje i dokumenty określone w przepisach wydanych
na podstawie ust. 23.
20. Stroną postępowania w sprawie wydania upoważnienia w przypadku,
o którym mowa w ust. 16, są wszyscy przewoźnicy biorący udział w procedurze
konkursowej. W decyzji administracyjnej, poza elementami wskazanymi w ust. 6,
wskazuje się również przewoźników lotniczych, którym odmówiono wydania
upoważnienia w wyniku procedury konkursowej.
21. W przypadku gdy łączna liczba wnioskowanych przez przewoźników praw
przewozowych w ramach jednej procedury konkursowej nie przekracza liczby
aktualnie dostępnych praw przewozowych, Prezes Urzędu wydaje upoważnienie bez
przeprowadzania procedury konkursowej.
22. Prezes Urzędu, na uzasadniony wniosek zainteresowanego przewoźnika
lotniczego, dokonuje oceny efektywności wykorzystywania ograniczonych praw
przewozowych.
23. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
procedurę konkursową, w tym:
1) zakres informacji o wpłynięciu wniosku o wydanie upoważnienia podlegającej
ogłoszeniu oraz sposób jej ogłaszania,
2) sposób przeprowadzania procedury konkursowej,
3) zakres dodatkowych informacji, jakie powinien zawierać uzupełniony wniosek
o wydanie upoważnienia, oraz dokumenty, jakie powinny być dołączone do tego
wniosku w celu przeprowadzenia procedury konkursowej
– z uwzględnieniem umów międzynarodowych i porozumień stanowiących realizację
tych umów lub przepisów międzynarodowych, przepisów Unii Europejskiej
w zakresie negocjacji i wykonywania umów dotyczących usług lotniczych oraz
z poszanowaniem zasady niedyskryminacji.

Art. 191a. 1. (uchylony)
2. Prezes Urzędu zawiesza, na okres do 6 miesięcy, upoważnienie udzielone
przewoźnikowi lotniczemu, jeżeli:
1) przewoźnik lotniczy znajduje się w wykazie, o którym mowa w rozporządzeniu
nr 2111/2005/WE;
2) przewoźnik lotniczy zamierza wykonywać lub wykonuje przewóz lotniczy przy
użyciu statku powietrznego przewoźnika lotniczego znajdującego się w wykazie,
o którym mowa w rozporządzeniu nr 2111/2005/WE.
3. Prezes Urzędu cofa przewoźnikowi lotniczemu zawieszone upoważnienie,
jeżeli po upływie okresu zawieszenia nie ustała jego przyczyna.

Prawo lotnicze art. 191

Poprzedni

Art. 190. Przepisy niniejszego działu stosuje się do przewozów lotniczych krajowych oraz, w zakresie nieuregulowanym odmiennie przez umowy międzynarodowe, do przewozów lotniczych międzynarodowych, w...

Nastepny

Art. 192. 1. Upoważnienie, o którym mowa w art. 191 ust. 2, wydaje się na wniosek przewoźnika lotniczego. 2. Wniosek o udzielenie upoważnienia, o którym mowa w art. 191 ust. 2, składa się Prezesowi...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka