Art. 18. 1. Gmina, organizacja pozarządowa oraz podmioty, o których mowa
w art. 3 ust. 2 pkt 3, prowadzące reintegrację zawodową i społeczną dla osób,
o których mowa w art. 1, mogą prowadzić klub integracji społecznej. Klub
integracji społecznej prowadzony jest po dokonaniu wpisu w rejestrze, o którym
mowa w art. 18a.
2. W klubach integracji społecznej można organizować w szczególności:
1) działania mające na celu pomoc w znalezieniu pracy na czas określony,
w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy u pracodawców,
wykonywania usług na podstawie umów cywilnoprawnych oraz
przygotowanie do podjęcia zatrudnienia lub podjęcia działalności w formie
spółdzielni socjalnej;
2) prace społecznie użyteczne;
3) roboty publiczne;
4) poradnictwo prawne;
5) działalność samopomocową w zakresie zatrudnienia, spraw mieszkaniowych
i socjalnych;
6) staże, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy.
3. Uczestnictwo w klubach integracji społecznej jest dobrowolne.
4. Warunkiem uczestnictwa w klubie integracji społecznej jest realizacja
kontraktu socjalnego, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej.
5. Okres uczestnictwa w klubie integracji społecznej jest ustalany
indywidualnie z każdym z uczestników.
5a. Zakończenie uczestnictwa w klubie integracji społecznej jest
potwierdzone zaświadczeniem wydawanym niezwłocznie przez podmiot
prowadzący klub integracji społecznej.
6. Utworzenie i działalność klubów integracji społecznej może być
finansowana w szczególności:
1) ze środków z Unii Europejskiej;
2) z dotacji pochodzących z dochodów własnych gminy.
7. Klub integracji społecznej może realizować działania w zakresie integracji
społecznej bezrobotnych służące kształtowaniu aktywnej postawy w życiu
społecznym i zawodowym, o których mowa w art. 62a ust. 5 ustawy z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
8. Realizacja działań, o których mowa w ust. 7, oraz ich finansowanie odbywa
się, zgodnie z:
1) porozumieniem, o którym mowa w art. 62a ust. 7 ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w przypadku
klubu integracji społecznej prowadzonego przez gminę albo
2) umową, o której mowa w art. 62a ust. 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w przypadku klubu
integracji społecznej prowadzonego przez podmiot, o którym mowa w art. 3
ust. 2 pkt 3.
9. Do działań klubu integracji społecznej, o których mowa w ust. 7, nie
stosuje się ust. 3–5.

Art. 18a. 1. Wojewoda prowadzi rejestr klubów integracji społecznej.
2. Wpisu w rejestrze dokonuje wojewoda właściwy ze względu na miejsce
funkcjonowania klubu integracji społecznej, na podstawie zgłoszenia podmiotu,
o którym mowa w art. 18 ust. 1, w terminie 30 dni od daty zgłoszenia.
3. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2, dokonuje się na formularzu
zgłoszenia, którego wzór oraz niezbędne załączniki określi minister właściwy do
spraw zabezpieczenia społecznego, w drodze rozporządzenia, mając na względzie
konieczność pozyskiwania i gromadzenia rzetelnych i kompletnych danych
o miejscach i podmiotach prowadzących kluby integracji społecznej.
4. Podmiot, o którym mowa w art. 18 ust. 1, zobowiązany jest w przypadku
zaprzestania prowadzenia klubu integracji społecznej do zgłoszenia tego faktu
wojewodzie, w formie pisemnej, nie później niż w terminie 30 dni od daty
zaprzestania prowadzenia klubu integracji społecznej.
5. W przypadku stwierdzenia przez wojewodę zaprzestania prowadzenia
klubu integracji społecznej lub dokonania zgłoszenia, o którym mowa w ust. 4,
wojewoda wykreśla klub integracji społecznej z rejestru.
6. Klub integracji społecznej przedstawia corocznie, nie później niż do dnia
31 marca, wojewodzie sprawozdanie zawierające rozliczenie dotacji za rok
poprzedni oraz efekty reintegracji zawodowej i społecznej.

Art. 18b. Wojewoda przedstawia corocznie, nie później niż do dnia
30 kwietnia, ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego
informację o liczbie zarejestrowanych klubów integracji społecznej według stanu
na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.

Art. 18c. Rada Ministrów przedkłada Sejmowi i Senatowi Rzeczypospolitej
Polskiej w okresach dwuletnich, najpóźniej do dnia 30 września, informacje
o funkcjonowaniu centrów i klubów integracji społecznej.

Art. 18d. 1. Przy ministrze właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego
działa Rada Zatrudnienia Socjalnego jako organ opiniodawczo-doradczy
w sprawach zatrudnienia socjalnego.
2. Do zakresu działania Rady Zatrudnienia Socjalnego należy:
1) opiniowanie projektów aktów prawnych oraz inicjowanie zmian przepisów
prawa w zakresie zatrudnienia socjalnego;
2) przygotowywanie ekspertyz dotyczących wybranych obszarów zatrudnienia
socjalnego;
3) przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego
okresowych informacji o swojej działalności;
4) przyjmowanie i opiniowanie dla ministra właściwego do spraw
zabezpieczenia społecznego wniosków o nagrody specjalne za wybitne
osiągnięcia w zakresie zatrudnienia socjalnego.

Art. 18e. 1. Rada Zatrudnienia Socjalnego składa się z nie więcej niż 15 osób
reprezentujących podmioty zatrudnienia socjalnego, wojewodów, organizacje
społeczne i zawodowe.
2. Członków Rady Zatrudnienia Socjalnego powołuje, spośród
przedstawicieli określonych w ust. 1, minister właściwy do spraw zabezpieczenia
społecznego na okres 3 lat.
3. Członkowie Rady Zatrudnienia Socjalnego pełnią swoje funkcje
społecznie.
4. Członkowie Rady Zatrudnienia Socjalnego korzystają ze zwolnień w pracy
w celu uczestniczenia w posiedzeniach Rady i przysługuje im zwrot kosztów
delegacji ze środków budżetu ministra właściwego do spraw zabezpieczenia
społecznego.
5. Koszty związane z obsługą Rady Zatrudnienia Socjalnego są pokrywane ze
środków budżetu ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
6. Rada Zatrudnienia Socjalnego może, za zgodą ministra właściwego do
spraw zabezpieczenia społecznego, zapraszać do współpracy ekspertów i inne
osoby niebędące jej członkami. Do udziału osób zaproszonych w posiedzeniach
Rady stosuje się odpowiednio ust. 4.
7. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, tryb zgłaszania kandydatów na członków Rady Zatrudnienia
Socjalnego, organizację oraz tryb działania Rady, uwzględniając zasadę
kolegialności oraz pomocniczości prac Rady.

Art. 18f. 1. Podmioty, o których mowa w art. 18 ust. 1, przetwarzają dane
uczestników klubów integracji społecznej, w tym dane obejmujące imię
i nazwisko, numer PESEL, datę urodzenia, dane adresowe, stan cywilny,
wykształcenie, doświadczenie lub kwalifikacje zawodowe, pochodzenie etniczne,
stan zdrowia, nałogi, skazania, orzeczenia o ukaraniu, a także inne orzeczenia
wydane w postępowaniu sądowym lub administracyjnym, imię i nazwisko, numer
PESEL, datę urodzenia, dane adresowe członków rodziny lub przedstawiciela
ustawowego, w zakresie niezbędnym do prowadzenia reintegracji zawodowej
i społecznej.
2. W związku z przetwarzaniem danych osobowych w celu reintegracji
zawodowej i społecznej podmioty, o których mowa w art. 18 ust. 1, wykonują
obowiązek, o którym mowa w art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2016/679, przez
umieszczenie informacji, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia
2016/679, w widocznym miejscu w budynku, w którym prowadzone są działania
w ramach reintegracji zawodowej i społecznej.
3. O ograniczeniu, o którym mowa w ust. 2, administrator danych informuje
osobę, której dane dotyczą, najpóźniej przy pierwszej czynności skierowanej do tej
osoby.
4. Zabezpieczenia stosowane przez administratora danych w celu ochrony
danych osobowych polegają co najmniej na:
1) dopuszczeniu do przetwarzania danych osobowych wyłącznie osób
posiadających pisemne upoważnienie wydane przez administratora danych;
2) pisemnym zobowiązaniu osób upoważnionych do przetwarzania danych
osobowych do zachowania ich w tajemnicy.
5. Podmioty, o których mowa w art. 18 ust. 1, obowiązane są do zachowania
w tajemnicy wszelkich informacji i danych, które uzyskały przy prowadzeniu
działań w ramach reintegracji zawodowej i społecznej.

Ustawa o zatrudnieniu socjalnym art. 18

Poprzedni

Art. 17. (uchylony).

Nastepny

Art. 19. W ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 i Nr 167, poz. 1372 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 719) wp...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym
  • Wejscie w życie 14 sierpnia 2003
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 18 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka