Art. 17. 1. Przed rozpoczęciem pościgu należy, z odległości umożliwiającej
odebranie sygnału, przekazać wizualny i dźwiękowy sygnał polecający zatrzymanie
się statku.
2. Jednostki pływające Straży Granicznej w celu zatrzymywania statków stosują
sygnały międzynarodowego kodu sygnałowego z jednoczesnym wystrzeleniem, dla
zwrócenia uwagi statku, dwóch nabojów sygnałowych koloru zielonego i zapaleniem
w nocy dwóch zielonych świateł rozpoznawczych na maszcie, przysługujących
jednostkom pływającym ochraniającym granicę państwową. Sygnałem do
zatrzymania statków, stosowanym przez statki powietrzne, są dwa naboje sygnałowe
koloru zielonego wystrzelone przed dziób statku.
3. Pościg rozpoczęty na polskich morskich wodach wewnętrznych albo na
polskim morzu terytorialnym może być kontynuowany poza granicą morza
terytorialnego, a rozpoczęty w polskiej strefie przyległej lub w polskiej wyłącznej
strefie ekonomicznej może być kontynuowany poza granicą tych stref, pod warunkiem
że nie został przerwany. Ciągłość pościgu powinna być zachowana niezależnie od
tego, czy jest on prowadzony przez jednostki pływające, czy we współdziałaniu tych
jednostek ze statkami powietrznymi.
4. Statek powietrzny wzywający do zatrzymania się statku ściga ten statek do
czasu przybycia jednostki pływającej Straży Granicznej w celu przejęcia pościgu.
5. W stosunku do statków zatrzymanych w czasie pościgu dowódca jednostki
pływającej Straży Granicznej postępuje zgodnie z trybem określonym w art. 14.
6. W każdym przypadku zatrzymania statku należy sporządzić podpisany przez
obie strony protokół w dwóch egzemplarzach w językach polskim i angielskim,
z których jeden należy doręczyć kapitanowi statku. Kapitan statku może wnieść do
protokołu lub w oddzielnym piśmie swoje zastrzeżenia i uwagi w dowolnym języku.
7. Prawo pościgu ustaje, gdy ścigany statek wejdzie na morze terytorialne obcego państwa.

Ustawa o Straży Granicznej art. 17

Poprzedni

Art. 16. 1. Jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie, że statek w czasie pobytu na morskich wodach wewnętrznych lub na morzu terytorialnym naruszył przepisy obowiązujące na terytorium Rzeczypospolite...

Nastepny

Art. 18. 1. Jeżeli statek mimo wezwania nie zatrzyma się i usiłuje zbiec, dowódca jednostki pływającej Straży Granicznej ma prawo podjąć skuteczne środki do jego zatrzymania, o których mowa w art. 2...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej
  • Wejscie w życie 19 listopada 1990
  • Ost. zmiana ustawy 19 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 03 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka