Art. 14. 1. Projekt strategii rozwoju, o której mowa w art. 9 pkt 3, opracowuje
właściwy minister z własnej inicjatywy lub w wykonaniu zobowiązania nałożonego
przez Radę Ministrów oraz przedkłada go ministrowi właściwemu do spraw rozwoju
regionalnego w celu wydania opinii dotyczącej zgodności ze średniookresową
strategią rozwoju kraju oraz z wymogami określonymi w art. 13 ust. 1a.
2. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wydaje opinię, o której
mowa w ust. 1, w terminie 30 dni od dnia otrzymania projektu strategii rozwoju,
o której mowa w art. 9 pkt 3.
3. (uchylony)
4. Właściwy minister przedkła
da do rozpatrzenia przez Radę Ministrów projekt
strategii rozwoju, o której mowa w art. 9 pkt 3, wraz z opinią, o której mowa w ust. 1.
5. Strategia rozwoju, o której mowa w art. 9 pkt 3, jest przyjmowana przez Radę
Ministrów w drodze uchwały.
6. Strategia rozwoju, o której mowa w art. 9 pkt 3, podlega aktualizacji, jeżeli
jest to konieczne dla zachowania jej spójności ze średniookresową strategią rozwoju
kraju. Do aktualizacji stosuje się ust. 1–5.
7. Przepisów ust. 1–6 nie stosuje się do strategii ponadregionalnej.

Art. 14a. 1. Strategiami rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, odnoszącymi
się do regionów są w szczególności:
1) krajowa strategia rozwoju regionalnego;
2) strategia ponadregionalna;
3) (uchylony)
2. Projekt krajowej strategii rozwoju regionalnego opracowuje minister
właściwy do spraw rozwoju regionalnego w konsultacji z jednostkami samorządu
terytorialnego oraz partnerami społecznymi i gospodarczymi, na okres
niewykraczający poza okres obowiązywania średniookresowej strategii rozwoju kraju.
3. (uchylony)
4. Projekt strategii ponadregionalnej mogą opracować wspólnie samorządy
województw dla terytorium tych województw.
5. Strategia ponadregionalna jest przyjmowana przez sejmiki właściwych
województw w drodze uchwały.
6. Na wspólny wniosek samorządów województw, opracowany i zaakceptowany
przez sejmiki tych województw, projekt strategii ponadregionalnej może zostać
przekazany ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego w celu jego
zaopiniowania i przekazania Radzie Ministrów. Do wydania opinii stosuje się
odpowiednio art. 14 ust. 1 i 2.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, minister właściwy do spraw rozwoju
regionalnego przedkłada Radzie Ministrów, wraz ze swoją opinią, projekt strategii
ponadregionalnej w celu jego przyjęcia.
8. Rada Ministrów przyjmuje strategię ponadregionalną, o której mowa w ust. 7,
w drodze uchwały.
9. Strategia ponadregionalna przyjęta przez Radę Ministrów podlega
aktualizacji, jeżeli jest to konieczne dla zachowania jej spójności ze średniookresową
strategią rozwoju kraju. Do aktualizacji tej strategii stosuje się odpowiednio ust. 4 i 6–8.

Art. 14b. (uchylony).

Art. 14ba. (uchylony).

Art. 14c. W celu zapewnienia realizacji europejskiej polityki spójności w Polsce
tworzy się dokument, o którym mowa w tytule II w rozdziale II rozporządzenia Rady
(WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu
Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE)
nr 1260/1999, zwany dalej „narodową strategią spójności”.
Art. 14d. Zasady wieloletniego finansowania realizacji polityki rozwoju
określają przepisy o finansach publicznych.

Art. 14e. 1. Projekt umowy partnerstwa opracowuje minister właściwy do spraw
rozwoju regionalnego we współpracy w szczególności z:
1) ministrami właściwymi ze względu na zakres objęty umową partnerstwa;
2) zarządami województw;
3) partnerami społecznymi i gospodarczymi.
2. Projekt umowy partnerstwa opiniuje Komisja Wspólna Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
3. Przy opracowywaniu projektu umowy partnerstwa uwzględnia się strategie
rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 2–4.
4. Projekt umowy partnerstwa jest przyjmowany przez Radę Ministrów,
w drodze uchwały, na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
5. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego negocjuje z Komisją
Europejską przyjęty przez Radę Ministrów projekt umowy partnerstwa.
6. Umowa partnerstwa zatwierdzona przez Komisję Europejską jest
przekazywana do wiadomości członkom Rady Ministrów.
7. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego ogłasza w Dzienniku
Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” komunikat o:
1) podjęciu przez Komisję Europejską decyzji zatwierdzającej umowę partnerstwa;
2) adresie strony internetowej, na której zostanie zamieszczona treść umowy partnerstwa.
8. Przepisy ust. 1–7 stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany umowy partnerstwa.

Art. 14f. 1. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego sporządza
sprawozdanie roczne z realizacji umowy partnerstwa w terminie 8 miesięcy od
zakończenia każdego roku oraz przedkłada je Komitetowi do spraw Umowy
Partnerstwa i Radzie Ministrów do wiadomości.
2. Pierwsze sprawozdanie z realizacji umowy partnerstwa, obejmujące pierwsze
dwa lata jej realizacji, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego sporządza
w trzecim roku realizacji umowy partnerstwa. Końcowe sprawozdanie z realizacji
umowy partnerstwa minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego sporządza
w trzecim roku następującym po okresie realizacji umowy partnerstwa.
3. (uchylony)
4. (uchylony)
5. (uchylony)

Art. 14g. 1. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego:
1) koordynuje przygotowanie programów służących realizacji umowy partnerstwa;
2) może inicjować programy służące realizacji umowy partnerstwa w zakresie
polityki spójności i ich zmiany, opracowywane przez zarząd województwa;
3) opracowuje programy służące realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności;
4) opiniuje, co do zgodności z umową partnerstwa, projekty programów służących
realizacji umowy partnerstwa oraz ich zmiany.
2. Koordynacja przygotowania programów służących realizacji umowy
partnerstwa polega na:
1) monitorowaniu stanu przygotowania tych programów;
2) zapewnieniu spójnego i komplementarnego systemu informacji i promocji tych programów.
3. Koordynacja przygotowania programów służących realizacji umowy
partnerstwa w zakresie polityki spójności, o której mowa w ust. 1 pkt 1, polega
w szczególności na:
1) reprezentowaniu Rzeczypospolitej Polskiej w kontaktach z Komisją Europejską;
2) prowadzeniu, we współpracy z właściwymi ministrami i zarządami
województw, negocjacji z Komisją Europejską mających na celu uzgodnienie
treści tych programów oraz ich zmian;
3) proponowaniu podmiotów, które mają być odpowiedzialne za zarządzanie
i kontrolę tych programów.
4. Minister właściwy do spraw rybołówstwa oraz minister właściwy do spraw
wewnętrznych opracowują programy służące realizacji umowy partnerstwa
realizowane z wykorzystaniem odpowiednio środków funduszy wspierających
sektory morski lub rybacki oraz funduszy wspierających sprawy wewnętrzne, a także:
1) reprezentują Rzeczpospolitą Polską w kontaktach z Komisją Europejską;
2) prowadzą negocjacje z Komisją Europejską mające na celu uzgodnienie treści
tych programów;
3) proponują podmioty, które mają być odpowiedzialne za zarządzanie i kontrolę
tych programów.
4a. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi opracowuje program służący
realizacji umowy partnerstwa realizowany z wykorzystaniem środków Europejskiego
Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz
dokumenty mające na celu wdrożenie wsparcia finansowanego z Europejskiego
Funduszu Rolniczego Gwarancji lub Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz
Rozwoju Obszarów Wiejskich, a także:
1) reprezentuje Rzeczpospolitą Polską w kontaktach z Komisją Europejską;
2) prowadzi negocjacje z Komisją Europejską mające na celu uzgodnienie treści
programu i dokumentów;
3) proponuje podmioty, które mają być odpowiedzialne za zarządzanie i kontrolę
programu i dokumentów.
4b. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego opracowuje
program służący realizacji umowy partnerstwa realizowany z wykorzystaniem
środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonych na zwalczanie
deprywacji materialnej, a także:
1) reprezentuje Rzeczpospolitą Polską w kontaktach z Komisją Europejską;
2) prowadzi negocjacje z Komisją Europejską mające na celu uzgodnienie treści
tego programu;
3) proponuje podmioty, które mają być odpowiedzialne za zarządzanie i kontrolę
tego programu.
5. Zarząd województwa opracowuje dla danego województwa program służący
realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności.

Art. 14h. Właściwy organ przy opracowaniu programu służącego realizacji
umowy partnerstwa albo dokumentu, o których mowa w art. 14g ust. 4 i 4a,
uwzględnia ustalenia umowy partnerstwa.

Art. 14i. Program służący realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki
spójności określa w szczególności:
1) wybrane cele przewidziane do osiągnięcia zgodnie z umową partnerstwa oraz
uzasadnienie ich wyboru, z uwzględnieniem uwarunkowań krajowych lub
regionalnych oraz przewidywanej trafności, spójności, skuteczności
i efektywności realizacji programu, o ile taka ewaluacja była przygotowana;
2) oczekiwane rezultaty, które mają zostać osiągnięte przez realizację tego programu;
3) opis działań, które mogą uzyskać dofinansowanie w ramach tego programu;
4) plan finansowy;
5) system instytucjonalny określający instytucje i podmioty zaangażowane
w realizację programu oraz ich powiązania.

Art. 14j. 1. Projekt programu służącego realizacji umowy partnerstwa
opracowany przez:
1) ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, ministra właściwego do
spraw rozwoju wsi, ministra właściwego do spraw rybołówstwa, ministra
właściwego do spraw wewnętrznych oraz ministra właściwego do spraw
zabezpieczenia społecznego, jest przyjmowany przez Radę Ministrów,
2) zarząd województwa, jest przyjmowany przez zarząd województwa
– w drodze uchwały, po uzyskaniu opinii, o której mowa w art. 14g ust. 1 pkt 4, przed
skierowaniem do przyjęcia przez Komisję Europejską.
2. Programy służące realizacji umowy partnerstwa:
1) w zakresie polityki spójności, po przyjęciu przez Komisję Europejską, są
przekazywane przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
2) realizowane z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, funduszy wspierających
sektory morski lub rybacki, funduszy wspierających sprawy wewnętrzne oraz
środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonych na
zwalczanie deprywacji materialnej, po przyjęciu przez Komisję Europejską, są
przekazywane odpowiednio przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,
ministra właściwego do spraw rybołówstwa, ministra właściwego do spraw
wewnętrznych lub ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego
– do wiadomości członkom Rady Ministrów.

Art. 14k. Do programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie
polityki spójności stosuje się odpowiednio przepisy art. 19a i art. 20 ust. 2a i 3.

Art. 14ka. 1. Propozycje zmian programu służącego realizacji umowy
partnerstwa w zakresie polityki spójności opracowuje właściwa instytucja
zarządzająca tym programem oraz przedkłada je:
1) komitetowi monitorującemu odpowiedzialnemu za monitorowanie wdrażania
i realizacji programu służącego realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki
spójności do zatwierdzenia oraz
2) ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego w celu wyrażenia opinii.
2. Po zatwierdzeniu zmian oraz uzyskaniu opinii, o której mowa w art. 14g ust. 1
pkt 4, zmiany programu służącego realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki
spójności, opracowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
są przyjmowane przez Radę Ministrów, w drodze uchwały, przed skierowaniem do
przyjęcia przez Komisję Europejską.
3. Rada Ministrów może, w drodze uchwały, upoważnić ministra właściwego do
spraw rozwoju regionalnego do przyjmowania zmian programu służącego realizacji
umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności, opracowanego przez ministra
właściwego do spraw rozwoju regionalnego, w zakresie określonym w upoważnieniu.
4. Zmiany, o których mowa w ust. 3, mogą dotyczyć elementów nieobjętych
decyzją Komisji Europejskiej przyjmującą program.
5. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego informuje Radę Ministrów
o wszelkich zmianach, o których mowa w ust. 3, w terminie miesiąca od ich
zatwierdzenia przez komitet monitorujący odpowiedzialny za monitorowanie wdrażania i realizacji programu służącego realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności.
6. Po zatwierdzeniu zmian oraz uzyskaniu opinii, o której mowa w art. 14g ust. 1
pkt 4, zmiany programu służącego realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki
spójności, opracowanego przez zarząd województwa, są przyjmowane przez zarząd
województwa, w drodze uchwały, przed skierowaniem do przyjęcia przez Komisję
Europejską.

Art. 14kb. Instytucja zarządzająca programem służącym realizacji umowy
partnerstwa w zakresie polityki spójności:
1) podaje do publicznej wiadomości, w szczególności na swojej stronie
internetowej oraz na portalu internetowym dostarczającym informacje na temat
wszystkich programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie
polityki spójności, ten program oraz jego zmiany, a także termin, od którego
program lub jego zmiany są stosowane;
2) ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
komunikat o adresie strony internetowej oraz portalu, o których mowa w pkt 1,
na których zostaną zamieszczone ten program oraz jego zmiany, a także
o terminie, od którego program lub jego zmiany są stosowane – w przypadku
programu służącego realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności,
opracowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
a w przypadku programu służącego realizacji umowy partnerstwa w zakresie
polityki spójności, opracowanego przez zarząd województwa – w wojewódzkim
dzienniku urzędowym.

Art. 14kc. 1. Projekt zmiany programu realizowanego z wykorzystaniem
środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na
lata 2014–2020 opracowuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi, po zasięgnięciu
opinii komitetu monitorującego, o którym mowa w art. 47 rozporządzenia nr 1303/2013.
2. Projekt zmiany programu realizowanego z wykorzystaniem środków
Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
2014–2020, po uzyskaniu opinii, o której mowa w art. 14g ust. 1 pkt 4, jest
przyjmowany przez Radę Ministrów w drodze uchwały, a następnie jest
przekazywany przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi Komisji Europejskiej.
2a. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi współpracuje z Komisją Europejską
w zakresie oceny przekazanego jej projektu zmiany programu realizowanego
z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
3. Zmiana programu realizowanego z wykorzystaniem środków Europejskiego
Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 po:
1) zatwierdzeniu przez Komisję Europejską tej zmiany – w przypadku, o którym
mowa w art. 11 lit. a i b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów
wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE)
nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.),
2) poinformowaniu Komisji Europejskiej o tej zmianie – w przypadku, o którym
mowa w art. 11 lit. c rozporządzenia wymienionego w pkt 1
− jest przekazywana przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi do wiadomości
członkom Rady Ministrów.
4. Rada Ministrów może, w drodze uchwały, upoważnić ministra właściwego do
spraw rozwoju wsi do przyjmowania projektów zmian programu realizowanego
z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 w zakresie, o którym mowa w art. 11 lit. c
rozporządzenia wymienionego w ust. 3 pkt 1.

Art. 14kd. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi:
1) podaje do publicznej wiadomości na swojej stronie podmiotowej w Biuletynie
Informacji Publicznej program realizowany z wykorzystaniem środków
z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na
lata 2014–2020 oraz jego zmiany;
2) ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
komunikat o:
a) zatwierdzeniu przez Komisję Europejską programu realizowanego
z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz
Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 oraz jego zmian, jeżeli
wymagały zatwierdzenia przez Komisję Europejską,
b) adresie strony internetowej, na której został zamieszczony program
realizowany z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Rolnego
na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz jego zmiany.

Art. 14ke. 1. Projekt zmiany programu realizowanego z wykorzystaniem
środków Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego opracowuje minister
właściwy do spraw rybołówstwa, po zasięgnięciu opinii komitetu monitorującego
odpowiedzialnego za monitorowanie wdrażania i realizacji tego programu.
2. Projekt zmiany programu realizowanego z wykorzystaniem środków
Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, po uzyskaniu opinii, o której mowa
w art. 14g ust. 1 pkt 4, jest przyjmowany przez Radę Ministrów w drodze uchwały,
a następnie jest przekazywany przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa
Komisji Europejskiej.
3. Zmiana programu realizowanego z wykorzystaniem środków Europejskiego
Funduszu Morskiego i Rybackiego po jej zatwierdzeniu przez Komisję Europejską
jest przekazywana przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa do wiadomości
członkom Rady Ministrów.

Art. 14kf. Minister właściwy do spraw rybołówstwa:
1) podaje do publicznej wiadomości na swojej stronie podmiotowej w Biuletynie
Informacji Publicznej program realizowany z wykorzystaniem środków
z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz jego zmiany;
2) ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
komunikat o:
a) zatwierdzeniu przez Komisję Europejską programu realizowanego
z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Morskiego
i Rybackiego oraz jego zmian,
b) adresie strony internetowej, na której został zamieszczony program
realizowany z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu
Morskiego i Rybackiego oraz jego zmiany.

Art. 14kg. Projekt zmiany programu realizowanego z wykorzystaniem środków
funduszy wspierających sprawy wewnętrzne opracowuje minister właściwy do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii komitetu monitorującego odpowiedzialnego za
monitorowanie wdrażania i realizacji tego programu.

Art. 14kh. 1. Projekt zmiany programu realizowanego z wykorzystaniem
środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonych na zwalczanie
deprywacji materialnej opracowuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia
społecznego, po zasięgnięciu opinii komitetu monitorującego odpowiedzialnego za
monitorowanie wdrażania i realizacji tego programu, o ile taki komitet został
powołany.
2. Projekt zmiany programu realizowanego z wykorzystaniem środków
Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonych na zwalczanie deprywacji
materialnej, po uzyskaniu opinii, o której mowa w art. 14g ust. 1 pkt 4, jest
przyjmowany przez Radę Ministrów w drodze uchwały, a następnie jest
przekazywany przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego
Komisji Europejskiej.
3. Zmiana programu realizowanego z wykorzystaniem środków Europejskiego
Funduszu Społecznego Plus przeznaczonych na zwalczanie deprywacji materialnej,
odpowiednio po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską albo po poinformowaniu
Komisji Europejskiej, jest przekazywana przez ministra właściwego do spraw
zabezpieczenia społecznego do wiadomości członkom Rady Ministrów.
4. Rada Ministrów może, w drodze uchwały, upoważnić ministra właściwego do
spraw zabezpieczenia społecznego do przyjmowania zmian programu realizowanego
z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
przeznaczonych na zwalczanie deprywacji materialnej w zakresie zmian
o typograficznym lub redakcyjnym charakterze.

Art. 14ki. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego:
1) podaje do publicznej wiadomości na swojej stronie podmiotowej w Biuletynie
Informacji Publicznej program realizowany z wykorzystaniem środków
Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonych na zwalczanie
deprywacji materialnej oraz jego zmiany;
2) ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
komunikat o:
a) zatwierdzeniu przez Komisję Europejską programu realizowanego
z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
przeznaczonych na zwalczanie deprywacji materialnej oraz jego zmian,
jeżeli wymagały zatwierdzenia przez Komisję Europejską,
b) adresie strony internetowej, na której został zamieszczony program
realizowany z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu
Społecznego Plus przeznaczonych na zwalczanie deprywacji materialnej
oraz jego zmiany.

Art. 14l. 1. W celu zapewnienia koordynacji i monitorowania realizacji umowy
partnerstwa, w szczególności programów służących jej realizacji, w tym
współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów
Wiejskich oraz z funduszy wspierających sektory morski lub rybacki, tworzy się
Komitet do spraw Umowy Partnerstwa.
<1. W celu zapewnienia koordynacji i monitorowania realizacji umowy
partnerstwa, w szczególności programów służących jej realizacji, tworzy się
Komitet do spraw Umowy Partnerstwa. (Nowe brzmienie ust.1 wchodzi w życie z dniem następującym po
dniu ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
komunikatu ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego dotyczącego
umowy partnerstwa na lata 2021–2027, o którym mowa w art. 14e ust. 7 ustawy z dn.
6.12.2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.)>
2. Do zadań Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa należy w szczególności:
1) przegląd realizacji umowy partnerstwa i programów służących realizacji umowy
partnerstwa z punktu widzenia postępów w osiąganiu celów tej umowy;
2) formułowanie propozycji zmian umowy partnerstwa;
3) analizowanie sytuacji, które wpływają na realizację umowy partnerstwa, oraz
wskazywanie zagadnień o charakterze horyzontalnym związanych z jej
realizacją wymagających ewaluacji;
4) w przypadku stwierdzenia opóźnień lub problemów systemowych związanych
z realizacją umowy partnerstwa wydawanie dla instytucji zarządzających
programami służącymi realizacji umowy partnerstwa rekomendacji dotyczących
w szczególności poprawy efektywności tych programów w zakresie osiągania jej
celów, w tym działań naprawczych, związanych z wypełnieniem warunków
wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
5) opiniowanie strategii komunikacji polityki spójności oraz jej zmian.
3. Komitetowi do spraw Umowy Partnerstwa przewodniczy minister właściwy
do spraw rozwoju regionalnego.
4. Zastępcami przewodniczącego Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa są:
1) przedstawiciel wyznaczony przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi;
2) przedstawiciel wyznaczony przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa;
3) przedstawiciel wyznaczony przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
(przepis uchylający ust. 4 w art. 14l wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” komunikatu ministra
właściwego do spraw rozwoju regionalnego dotyczącego umowy partnerstwa na
lata 2021–2027, o którym mowa w art. 14e ust. 7 ustawy z dn. 6.12.2006 r. o
zasadach prowadzenia polityki rozwoju.)
5. Przewodniczący Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa może powoływać
podkomitety, określając zakres ich zadań.
6. W skład Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa wchodzą:
1) przedstawiciele instytucji zarządzających programami służącymi realizacji
umowy partnerstwa;
2) przedstawiciele ministrów właściwych ze względu na zakres objęty umową
partnerstwa;
3) przedstawiciel ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
4) przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki;
5) przedstawiciel Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
6) 3 przedstawicieli strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego;
7) przedstawiciele partnerów społecznych i gospodarczych.
7. Przewodniczący Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa powołuje i odwołuje
jego członków zapewniając, przy uwzględnieniu zasady partnerstwa, aby
przedstawiciele:
1) strony samorządowej, z uwzględnieniem przedstawicieli strony samorządowej
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
2) strony rządowej,
3) partnerów społecznych i gospodarczych
– stanowili po 1/3 składu Komitetu.
8. Komitet do spraw Umowy Partnerstwa jest powoływany na okres realizacji
umowy partnerstwa.
9. Tryb pracy Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa określa regulamin,
przyjmowany, w drodze uchwały, przez Komitet zwykłą większością głosów.
10. Obsługę kancelaryjno-administracyjną Komitetu do spraw Umowy
Partnerstwa zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego.

Art. 14la. 1. Projekt planu rozwojowego opracowuje minister właściwy do
spraw rozwoju regionalnego we współpracy z właściwymi ministrami, zarządami
województw oraz partnerami społecznymi i gospodarczymi. Projekt planu
rozwojowego jest przyjmowany przez Radę Ministrów, w drodze uchwały, na
wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
2. Przy opracowywaniu projektu planu rozwojowego uwzględnia się strategie
rozwoju, o których mowa w art. 9.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany planu
rozwojowego.

Art. 14lb. 1. W zakresie, w jakim w ramach planu rozwojowego jest udzielana
pomoc publiczna w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej lub pomoc de minimis, zastosowanie mają szczegółowe warunki i tryb
udzielania pomocy.
2. Pomoc, o której mowa w ust. 1, jest udzielana z zachowaniem zasady
niedyskryminacji i przejrzystości, w zakresie niezbędnym do realizacji celów
określonych w planie rozwojowym.
3. Podmiotami udzielającymi pomocy, o której mowa w ust. 1, są podmioty,
o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 708).
4. Podmiotami udzielającymi pomocy mogą być również inne podmioty
określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ust. 5.
5. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego może określić, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy,
o której mowa w ust. 1, a także podmioty udzielające tej pomocy, uwzględniając
konieczność zapewnienia zgodności tej pomocy z rynkiem wewnętrznym,
efektywnego i skutecznego jej wykorzystania oraz przejrzystości jej udzielania,
w przypadku gdy odrębne przepisy nie określają szczegółowego przeznaczenia,
warunków lub trybu udzielania tej pomocy.
6. Szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, o której mowa
w ust. 1, nieobjętej przepisami, o których mowa w ust. 5, lub innymi przepisami określa umowa o dofinansowanie projektu, decyzja o dofinansowaniu projektu lub akt
będący podstawą jej udzielenia.

Art. 14m. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego opracowuje we
współpracy z ministrami właściwymi ze względu na zakres objęty kontraktem
terytorialnym stanowisko dotyczące zakresu i treści kontraktu terytorialnego, w tym
celów mających istotne znaczenie dla rozwoju kraju oraz województwa objętego
kontraktem, a następnie przedstawia je do wiadomości Radzie Ministrów.

Art. 14n. 1. Zarząd województwa opracowuje projekt stanowiska dotyczącego
proponowanych zakresu i treści kontraktu terytorialnego, w tym celów
i przedsięwzięć priorytetowych mających istotne znaczenie dla rozwoju województwa
objętego kontraktem.
2. Projekt stanowiska, o którym mowa w ust. 1, zarząd województwa przekazuje
do zaopiniowania przez jednostki samorządu terytorialnego znajdujące się na terenie
województwa objętego kontraktem terytorialnym, właściwe ze względu na zakres
objęty kontraktem. Opinia jest wyrażana podczas konferencji, w której uczestniczą
przedstawiciele zarządu województwa oraz przedstawiciele właściwych jednostek
samorządu terytorialnego.
3. Zarząd województwa przyjmuje, w drodze uchwały, stanowisko dotyczące
proponowanych zakresu i treści kontraktu terytorialnego, w tym celów
i przedsięwzięć priorytetowych mających istotne znaczenie dla rozwoju województwa
objętego kontraktem.

Art. 14o. 1. Na podstawie stanowisk, o których mowa w art. 14m i art. 14n
ust. 3, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego oraz zarząd województwa
negocjują projekt kontraktu terytorialnego.
2. Rada Ministrów w drodze uchwały:
1) zatwierdza wynegocjowany kontrakt terytorialny;
2) określa zakres i warunki dofinansowania programu służącego realizacji umowy
partnerstwa w zakresie polityki spójności opracowanego przez zarząd
województwa środkami pochodzącymi z budżetu państwa lub ze źródeł
zagranicznych.
3. Zarząd województwa zatwierdza wynegocjowany kontrakt terytorialny
w drodze uchwały.
4. Zatwierdzony kontrakt terytorialny zawierają minister właściwy do spraw
rozwoju regionalnego oraz właściwy zarząd województwa.

Art. 14p. 1. Kontrakt terytorialny określa co najmniej:
1) województwo, którego dotyczy;
2) cele przewidziane do realizacji na terenie danego województwa;
3) przedsięwzięcia priorytetowe zgodne z celami wynikającymi odpowiednio ze
strategii rozwoju, o których mowa w art. 9;
4) warunki realizacji przedsięwzięć priorytetowych, w tym potencjalne źródła ich
finansowania;
5) oczekiwane rezultaty przedsięwzięć priorytetowych;
6) wykaz projektów współfinansowanych w ramach programów służących
realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności lub projektów
finansowanych ze środków budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu
terytorialnego, umożliwiających realizację danego przedsięwzięcia
priorytetowego, których identyfikację minister właściwy do spraw rozwoju
regionalnego i zarząd województwa uznają za zasadną;
7) zakres i tryb sprawozdawczości z jego realizacji;
8) sposób wykonywania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego
kontroli i monitoringu nad jego realizacją;
9) sposób i warunki weryfikacji realizacji przedsięwzięć priorytetowych;
10) warunki jego zmian;
11) warunki i sposób jego rozwiązania.
2. Kontrakt terytorialny określa ponadto wysokość, sposób i warunki
dofinansowania programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie
polityki spójności, opracowywanych przez zarząd województwa, oraz zobowiązanie
do stosowania wytycznych, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r.
o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych
w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 i 1544 oraz z 2019
r. poz. 60 i 730).
3. Do zmiany kontraktu terytorialnego przepisy art. 14m–14o stosuje się
odpowiednio.
4. Zmiany kontraktu terytorialnego w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, 6
i 7–9, oraz dotyczące sposobu i warunków dofinansowania programów służących
realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności, opracowywanych przez
zarząd województwa, nie wymagają przyjęcia w drodze uchwały Rady Ministrów.

Art. 14q. 1. Realizację kontraktu terytorialnego koordynuje minister właściwy
do spraw rozwoju regionalnego, a ze strony samorządowej właściwy zarząd
województwa.
2. W celu realizacji zobowiązań wynikających z kontraktu terytorialnego zarząd
województwa może zawierać porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego
zaangażowanymi w realizację jego postanowień, znajdującymi się na terenie
województwa objętego kontraktem.
3. Realizacja celów i przedsięwzięć priorytetowych mających istotne znaczenie
dla rozwoju kraju i województwa, określonych w kontrakcie terytorialnym jest
finansowana w szczególności ze środków programów oraz programów służących
realizacji umowy partnerstwa lub z budżetów jednostek samorządu terytorialnego
znajdujących się na terenie województwa objętego kontraktem terytorialnym.

Art. 14r. 1. Podmioty zaangażowane w realizację kontraktu terytorialnego
przekazują, do dnia 31 marca każdego roku, ministrowi właściwemu ze względu na
zakres objęty kontraktem terytorialnym, w zakresie jego właściwości, w odniesieniu
do przedsięwzięć, o których mowa w art. 14p ust. 1 pkt 3, nieobjętych programami
służącymi realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności, informacje o
realizacji kontraktu w roku poprzednim.
2. Minister właściwy ze względu na zakres objęty kontraktem terytorialnym
przekazuje, do dnia 30 kwietnia każdego roku, ministrowi właściwemu do spraw
rozwoju regionalnego, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w ust. 1,
informację o realizacji kontraktu w roku poprzednim.
3. Instytucja zarządzająca programem służącym realizacji umowy partnerstwa w
zakresie polityki spójności, w zakresie swojej właściwości, w odniesieniu do
przedsięwzięć, o których mowa w art. 14p ust. 1 pkt 3, objętych programami służącymi
realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności, przekazuje, do dnia 30
kwietnia każdego roku, ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego
informację o realizacji kontraktu terytorialnego w roku poprzednim.
4. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego przygotowuje,
z uwzględnieniem informacji, o których mowa w ust. 2 i 3, w porozumieniu
z właściwym zarządem województwa informację o realizacji kontraktu terytorialnego
w roku poprzednim.
5. Informację o realizacji kontraktu terytorialnego w roku poprzednim:
1) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego przekazuje, do dnia 30
czerwca każdego roku, Radzie Ministrów oraz zarządowi województwa;
2) zarząd województwa przekazuje, do dnia 30 lipca każdego roku, sejmikowi
województwa.

Art. 14ra. 1. Kontrakt programowy określa w szczególności:
1) maksymalną kwotę dofinansowania programu służącego realizacji umowy
partnerstwa w zakresie polityki spójności, opracowanego przez zarząd
województwa, środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych lub z budżetu
państwa;
2) minimalną kwotę dofinansowania ze źródeł krajowych niezbędną do realizacji
programu służącego realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności,
opracowanego przez zarząd województwa, którą zapewnia samorząd
województwa ze środków własnych lub środków beneficjentów tego programu;
3) kierunki i warunki wsparcia realizowanego w ramach programu służącego
realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności, opracowanego przez
zarząd województwa, oraz przedsięwzięcia priorytetowe;
4) warunki przekazywania i rozliczania środków, o których mowa w pkt 1;
5) sposób wykonywania przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego
kontroli i monitoringu kontraktu programowego;
6) zakres odpowiedzialności finansowej stron kontraktu programowego;
7) warunki jego zmiany i rozwiązania.
2. Projekt kontraktu programowego przygotowuje minister właściwy do spraw
rozwoju regionalnego.
3. Projekt kontraktu programowego minister właściwy do spraw rozwoju
regionalnego negocjuje z zarządem województwa.
4. Kontrakt programowy jest zawierany między ministrem właściwym do spraw
rozwoju regionalnego oraz zarządem województwa.
5. Kontrakt programowy stanowi podstawę do negocjacji z Komisją Europejską
programu służącego realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności,
opracowanego przez zarząd województwa.
6. Po zakończeniu negocjacji, o których mowa w ust. 5, kontrakt programowy
może zostać zmieniony tylko w zakresie wynikającym z tych negocjacji.
7. Realizację kontraktu programowego koordynuje minister właściwy do spraw
rozwoju regionalnego, a ze strony samorządowej – właściwy zarząd województwa.

Art. 14rb. 1. Porozumienie terytorialne może być zawierane przez:
1) zarząd województwa z jednostkami samorządu terytorialnego z obszaru tego
województwa lub ich związkami, porozumieniami lub stowarzyszeniami,
realizującymi zadania w zakresie polityki rozwoju wynikające ze strategii
rozwoju województwa;
2) ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, a także właściwego
ministra, jeżeli zakres porozumienia terytorialnego tego wymaga, z gminą lub
powiatem, lub ich związkami, porozumieniami lub stowarzyszeniami,
w przypadku gdy jego zasadność wynika z krajowej strategii rozwoju
regionalnego;
3) jednostki samorządu terytorialnego realizujące zadania w zakresie polityki
rozwoju wynikające ze strategii rozwoju ponadlokalnego albo strategii rozwoju
gmin objętych tym porozumieniem.
2. Porozumienie terytorialne określa w szczególności przedsięwzięcia
priorytetowe dla rozwoju danego obszaru zgodne z celami wynikającymi ze strategii
rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3–6, w tym przewidywane źródła ich
finansowania.
3. Projekt porozumienia terytorialnego przygotowuje odpowiednio:
1) zarząd województwa;
2) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego samodzielnie albo we
współpracy z właściwym ministrem, jeżeli zakres porozumienia terytorialnego
tego wymaga;
3) wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu albo organ wykonawczy
związku, porozumienia międzygminnego albo stowarzyszenia, który jest
inicjatorem porozumienia terytorialnego.
4. Podmioty wskazane w ust. 3 pkt 2 i 3 zasięgają opinii zarządu województwa
co do spójności przygotowanego projektu porozumienia terytorialnego z odpowiednią
strategią rozwoju województwa.
5. Projekt porozumienia terytorialnego negocjują podmioty wskazane
w projekcie jako strony porozumienia.
6. W negocjacjach, na wniosek którejkolwiek ze stron porozumienia
terytorialnego, może uczestniczyć przedstawiciel zarządu województwa.
7. O zawartym porozumieniu terytorialnym inicjator tego porozumienia
informuje właściwy zarząd województwa lub zarząd powiatu, o ile nie są one stroną
porozumienia.

Art. 14s. 1. Projekt programu Europejskiej Współpracy Terytorialnej, o którym
mowa w art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013
z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Europejska
współpraca terytorialna” (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 259, z późn. zm.),
oraz projekt programu realizowanego w ramach celu „Europejska współpraca
terytorialna” na lata 2021–2027, zwanych dalej „programami EWT”, minister
właściwy do spraw rozwoju regionalnego:
1) udostępnia na stronie internetowej oraz portalu internetowym dostarczającym
informacje na temat wszystkich programów służących realizacji umowy
partnerstwa w zakresie polityki spójności, w celu wyrażenia opinii o projekcie
programu przez partnerów społecznych i gospodarczych, których zakresu
działania dotyczy ten projekt;
2) przekazuje do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego.
2. Podmioty, o których mowa w ust. 1, wyrażają opinię w terminie
wyznaczonym przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, nie
krótszym niż 14 dni od dnia odpowiednio udostępnienia albo przekazania projektu
programu EWT do zaopiniowania. Niewyrażenie opinii w terminie oznacza
rezygnację z prawa jej wyrażenia.
3. Rada Ministrów wyraża zgodę na przystąpienie do programu EWT, w drodze
uchwały, przed skierowaniem go do przyjęcia przez Komisję Europejską.
4. Po przyjęciu programu EWT przez Komisję Europejską minister właściwy do
spraw rozwoju regionalnego:
1) przekazuje program EWT Radzie Ministrów do wiadomości;
2) podaje do publicznej wiadomości, w szczególności na swojej stronie
internetowej oraz na portalu internetowym dostarczającym informacje na temat
wszystkich programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie
polityki spójności, program EWT oraz termin, od którego ten program jest
stosowany;
3) ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”
komunikat o adresie strony internetowej oraz portalu, na których zostanie
zamieszczony program EWT, a także o terminie, od którego ten program jest
stosowany.
5. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio w przypadku zmiany programu EWT.

Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju art. 14

Poprzedni

Art. 13. 1. Strategie rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, są spójne ze średniookresową strategią rozwoju kraju. 1a. Strategie rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, określają w szczególności: ...

Nastepny

Art. 15. 1. Programy są dokumentami o charakterze operacyjno-wdrożeniowym ustanawianymi w celu realizacji strategii rozwoju, określającymi działania przewidziane do realizacji zgodnie z ustalonym sy...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju
  • Wejscie w życie 26 grudnia 2006
  • Ost. zmiana ustawy 23 grudnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 16 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka