Art. 145. W ustawie z dnia z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.U. z 2002 r. Nr 130
poz. 1112 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2036) w art. 37 w ust. 3 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) zaświadczenie wydane przez właściwy organ potwierdzające:
a) uiszczenie podatku od towarów i usług od statków powietrznych sprowadzanych z państw członkowskich Unii Europejskiej lub
b) brak obowiązku, o którym mowa w lit. a)
- jeżeli sprowadzany statek powietrzny jest rejestrowany po raz pierwszy.”.

Art. 145a. 1. Z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję
sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym
zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą
rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.
2. Kasa rejestrująca z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii musi
zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących
dokonywanych sprzedaży, w tym wysokości podstawy opodatkowania i podatku
należnego, oraz musi przechowywać te dane, a w przypadku kasy z elektronicznym
zapisem kopii – dodatkowo zapewniać bezpieczne ich przesyłanie na zewnętrzne
nośniki danych.
3. Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas
rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii są obowiązani
dokonać zgłoszenia kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w celu
otrzymania numeru ewidencyjnego kasy.
4. Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas
rejestrujących z papierowym zapisem kopii są obowiązani dokonywać wydruku kopii
dokumentów wystawianych przy zastosowaniu tych kas.
5. W kasach rejestrujących z papierowym zapisem kopii pamięć fiskalna nie
podlega wymianie.
6. Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia
lub importu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w celu
wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii
potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje
wymienione w ust. 2 oraz kryteria i warunki techniczne dla tych kas. Potwierdzenie to
jest wydawane nie później niż do dnia upływu okresów wskazanych odpowiednio
w ust. 7 pkt 1 i 2.
7. Potwierdzenia o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych dla
kas rejestrujących przez:
1) kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii – są wydawane na okres do
dnia 31 grudnia 2022 r.;
2) kasy rejestrujące z papierowym zapisem kopii – są wydawane na okres do dnia
31 sierpnia 2019 r.
8. W przypadku gdy do obrotu wprowadzono kasę rejestrującą z elektronicznym
lub papierowym zapisem kopii, która wbrew deklaracji, o której mowa
w art. 111 ust. 6g pkt 2, nie spełnia funkcji, kryteriów lub warunków technicznych dla
tych kas, lub do której nie dołączono takiej deklaracji, naczelnik urzędu skarbowego
nakłada, w drodze decyzji, na producenta krajowego, podmiot dokonujący
wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu tej kasy albo inny podmiot
wprowadzający do obrotu tę kasę karę pieniężną w wysokości 5000 zł.
9. Podstawą do wydania decyzji, o której mowa w ust. 8, w zakresie
wymaganych funkcji, kryteriów lub warunków technicznych jest opinia Prezesa
Głównego Urzędu Miar, która zawiera opis braków w zakresie spełnienia tych funkcji,
kryteriów lub warunków technicznych.
10. W przypadku gdy podatnik nie podda kasy rejestrującej w terminach
określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 15 pkt 4 obowiązkowemu
przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, naczelnik
urzędu skarbowego nakłada na podatnika, w drodze decyzji, karę pieniężną
w wysokości 300 zł. Wykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 4,
stwierdza się na podstawie wpisu wyniku przeglądu technicznego w książce kasy.
11. Wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w ust. 8 i 10, stanowią dochód
budżetu państwa. Karę pieniężną uiszcza się, bez wezwania naczelnika urzędu
skarbowego, na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego w terminie 14 dni
od dnia doręczenia decyzji o jej wymierzeniu.
12. Przepisy art. 111 ust. 1, 1b–3, ust. 3a pkt 1 lit. a, pkt 2–4, 6–9, 11 i 13,
ust. 3b–3d, ust. 6a zdanie drugie, ust. 6c–6f i 6g–6i stosuje się odpowiednio.
13. Podmioty prowadzące serwis kas rejestrujących z elektronicznym
i papierowym zapisem kopii są obowiązane składać do właściwego dla podatnika
naczelnika urzędu skarbowego wykazy obowiązkowych przeglądów technicznych
tych kas w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został
dokonany przegląd. Wykaz ten zawiera imię i nazwisko lub nazwę i numer
identyfikacji podatkowej podmiotu prowadzącego serwis i podatnika, numer
ewidencyjny i numer unikatowy kasy rejestrującej oraz datę dokonania przeglądu.
14. Do serwisu kas rejestrujących z papierowym zapisem kopii oraz kontroli
takich kas w zakresie spełniania przez nie funkcji, kryteriów i warunków technicznych
stosuje się przepisy określające funkcje, kryteria i warunki techniczne dla takich kas
obowiązujące na dzień uzyskania odpowiednio decyzji albo potwierdzenia
właściwych organów, że kasy te spełniają odpowiednie funkcje oraz kryteria i warunki
techniczne, którym muszą odpowiadać.
15. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia:
1) sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących
z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, w tym kas o zastosowaniu
specjalnym dla specyficznego rodzaju działalności, oraz warunki i sposób
używania przez podatników kas rejestrujących z elektronicznym lub
papierowym zapisem kopii, w tym sposób zakończenia używania tych kas
w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas, oraz
szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż
wydruk przy zastosowaniu tych kas, uwzględniając potrzebę właściwego
prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu tych kas przez podatników
oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu sprzedaży przy ich
zastosowaniu, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania
podatku i prawidłowości końcowego rozliczenia pracy tych kas;
2) termin zgłoszenia kasy rejestrującej z elektronicznym lub papierowym zapisem
kopii do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru
ewidencyjnego, rodzaje dokumentów, które są składane w związku z używaniem
takiej kasy, sposób ich składania oraz wzory tych dokumentów, uwzględniając potrzebę zapewnienia prawidłowego prowadzenia ewidencji sprzedaży przy
zastosowaniu takich kas oraz zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania
podatku;
3) warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas rejestrujących
z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii mające znaczenie dla
prowadzenia ewidencji sprzedaży, w tym warunki, które powinny spełniać
podmioty prowadzące serwis tych kas, uwzględniając potrzebę prawidłowego
prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu tych kas oraz dostępność
ich serwisu;
4) terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów technicznych, o których mowa
w art. 111 ust. 3a pkt 4 i 11, uwzględniając potrzebę sprawdzenia poprawnego
działania kasy rejestrującej z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii
w zakresie prawidłowego prowadzenia ewidencji sprzedaży, przechowywania
zarejestrowanych w niej danych, wydawania konsumentowi dowodów nabycia
towarów i usług oraz wydawania innych dokumentów fiskalnych.
16. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy
rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii, oraz sposób oznaczania pamięci
fiskalnej takich kas numerami unikatowymi, warunki ich przydzielania oraz
dokumenty, które powinny być dołączone do takiej kasy przy wprowadzaniu jej
do obrotu,
2) rodzaje danych zawartych we wniosku producenta krajowego albo podmiotu
dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących
z elektronicznym zapisem kopii o wydanie potwierdzenia, o którym mowa
w ust. 6, oraz rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, i urządzeń, w tym kas
rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii wzorcowych do badań,
niezbędnych do wydania potwierdzenia, w tym dołączanych do wniosku
o wydanie potwierdzenia,
3) okres, na który jest wydawane potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6,
4) zakres badań kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii oraz rodzaje
danych zawartych w sprawozdaniu z badań tej kasy
– uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub
nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników,
zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, konieczność zapewnienia
konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną
kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowego
zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej
dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne
dotyczące konstrukcji kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii, jak również
celowość systematycznej aktualizacji i weryfikacji wydanych potwierdzeń, o których
mowa w ust. 6.
17. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze
rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności
z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących
z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii oraz określić warunki korzystania ze
zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu
państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów
publicznych uwzględnia:
1) wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie
podatników;
2) stosowane przez podatników zasady dokumentowania sprzedaży;
3) możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji
przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii;
4) konieczność zapewnienia realizacji obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży
przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem
kopii przy uwzględnieniu korzyści wynikających z prowadzenia ewidencji
sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub
papierowym zapisem kopii oraz zwrotu podatnikom z budżetu państwa części
wydatków na zakup tych kas;
5) konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego
prowadzenia ewidencji sprzedaży;
6) konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
7) konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem
sprzedaży przez podatników.

Art. 145b. 1. Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy
zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii
w terminie:
1) do dnia 31 grudnia 2019 r. – do:
a) świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz
w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz
motorowerów,
b) sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do
napędu silników spalinowych;
2) do dnia 30 czerwca 2020 r. – do:
a) świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych
przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
b) sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych
z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów
opałowych;
3) do dnia 31 grudnia 2020 r. – do świadczenia usług:
a) fryzjerskich,
b) kosmetycznych i kosmetologicznych,
c) budowlanych,
d) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy
dentystów,
e) prawniczych,
f) związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji
fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.
2. Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu
których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub
świadczenia usług wymienionych w ust. 1.
3. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać
zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień:
1) 1 stycznia 2020 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
2) 1 lipca 2020 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
3) 1 stycznia 2021 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
4. Terminy określone w ust. 1 i 3 mogą zostać przedłużone w przypadku
niewystarczających możliwości techniczno-organizacyjnych przesyłania danych
między kasami rejestrującymi a Centralnym Repozytorium Kas.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze
rozporządzenia, przedłużać terminy określone w ust. 1 i 3, określając rodzaje
czynności, dla których termin został przedłużony, oraz dzień upływu przedłużonego
terminu, uwzględniając specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej oraz
możliwości prowadzenia kontroli celno-skarbowej.

Ustawa o podatku od towarów i usług art. 145

Poprzedni

Art. 144. W ustawie z dnia 9 grudnia 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 86, poz. 960, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 2 w ust. 1 dodaje się pkt 10 w brzmieniu: „10) wnio...

Nastepny

Art. 146. 1. W okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do: 1) dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mo...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
  • Wejscie w życie 20 kwietnia 2004
  • Ost. zmiana ustawy 9 października 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 05 03 2021
Komentarze

Wyszukiwarka