Art. 143. 1. Zlecenie płatnicze uznaje się za wykonane na rzecz właściwego
odbiorcy, jeżeli zostało wykonane zgodnie z informacjami, o których mowa w art. 23
ust. 1 pkt 1 lub w art. 27 pkt 2 lit. b, a w przypadku wskazania w treści zlecenia
płatniczego unikatowego identyfikatora – jeżeli zostało wykonane zgodnie z tym
unikatowym identyfikatorem bez względu na dostarczone przez użytkownika inne
informacje dodatkowe.
2. Jeżeli unikatowy identyfikator podany przez użytkownika jest nieprawidłowy,
dostawca nie ponosi odpowiedzialności na podstawie art. 144–146. Dostawca
płatnika, a w przypadku, o którym mowa w art. 143a ust. 1 pkt 2, również dostawca
odbiorcy, są jednak obowiązani podjąć działania w celu odzyskania kwoty transakcji
płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora,
w szczególności w trybie i na zasadach określonych w art. 143a–143c. Strony mogą
zastrzec w umowie, że dostawca płatnika ma prawo pobrać od płatnika opłatę za
odzyskanie środków. Przepis art. 36 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2a. W celu wykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 2 zdanie drugie,
dostawca prowadzi rachunek zwrotu.
3. Przy wykonaniu transakcji płatniczych z wykorzystaniem rachunku
bankowego unikatowym identyfikatorem jest numer rachunku bankowego, chyba że
strony uzgodnią w umowie ramowej inny unikatowy identyfikator.
Art. 143a. 1. W celu wykonania obowiązku, o którym mowa w art. 143 ust. 2
zdanie drugie, dostawca płatnika, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia
dokonania zgłoszenia przez płatnika informacji o transakcji płatniczej wykonanej
z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora, w przypadku gdy:
1) prowadzi rachunek płatniczy odbiorcy – pisemnie zawiadamia odbiorcę o:
a) zgłoszeniu przez płatnika informacji o transakcji płatniczej wykonanej
z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora i możliwości
dokonania zwrotu kwoty tej transakcji na rachunek zwrotu dostawcy
odbiorcy bez pobierania od odbiorcy opłat,
b) obowiązku udostępnienia płatnikowi danych osobowych odbiorcy w celu
umożliwienia dochodzenia zwrotu kwoty transakcji płatniczej wykonanej
z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora, jeżeli odbiorca nie
dokona jej zwrotu w terminie, o którym mowa w art. 143b ust. 1,
c) dniu upływu terminu, o którym mowa w art. 143b ust. 1,
d) numerze rachunku zwrotu;
2) nie prowadzi rachunku płatniczego odbiorcy – zwraca się do dostawcy odbiorcy
o podjęcie działań w celu odzyskania kwoty transakcji płatniczej wykonanej
z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora, przekazując
jednocześnie posiadane informacje niezbędne do ich podjęcia.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w celu wykonania obowiązku,
o którym mowa w art. 143 ust. 2 zdanie drugie, przez dostawcę odbiorcy, przepis
ust. 1 stosuje się odpowiednio.
3. Odbiorca dokonuje zwrotu kwoty transakcji płatniczej wykonanej z użyciem
nieprawidłowego unikatowego identyfikatora na rachunek zwrotu dostawcy odbiorcy.
Za dokonanie zwrotu dostawca odbiorcy nie może pobierać od odbiorcy opłat ani prowizji.
4. Jeżeli dostawca płatnika prowadzi rachunek płatniczy odbiorcy, a odbiorca
dokonał zwrotu kwoty transakcji płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego
unikatowego identyfikatora, dostawca płatnika, nie później niż w terminie 1 dnia
roboczego od uznania rachunku zwrotu kwotą transakcji płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora, doprowadza do uznania tą
kwotą rachunku płatniczego płatnika, który został nią obciążony.
5. Jeżeli dostawca płatnika nie prowadzi rachunku płatniczego odbiorcy,
a odbiorca dokonał zwrotu kwoty transakcji płatniczej wykonanej z użyciem
nieprawidłowego unikatowego identyfikatora, dostawca odbiorcy, nie później niż
w terminie 1 dnia roboczego od uznania prowadzonego przez siebie rachunku zwrotu,
doprowadza do uznania rachunku zwrotu dostawcy płatnika, kwotą transakcji
płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora, a następnie dostawca płatnika nie później niż w terminie 1 dnia roboczego od uznania
prowadzonego przez siebie rachunku zwrotu uznaje tą kwotą rachunek płatniczy
płatnika, o którym mowa w ust. 4.
6. Jeżeli doprowadzenie do uznania rachunku płatniczego płatnika, o którym
mowa w ust. 4 i 5, nie jest możliwe, dostawca płatnika, nie później niż w terminie
3 dni roboczych od uznania rachunku zwrotu, informuje płatnika o możliwości zwrotu
kwoty transakcji płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego
identyfikatora na wskazany przez płatnika numer rachunku płatniczego lub poprzez
dokonanie wypłaty środków pieniężnych.
7. Jeżeli płatnik wskazał numer rachunku płatniczego, o którym mowa w ust. 6,
dostawca płatnika, nie później niż w terminie 1 dnia roboczego od jego wskazania,
doprowadza do uznania tego rachunku kwotą transakcji płatniczej wykonanej
z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora. Jeżeli płatnik nie wskazał
numeru rachunku płatniczego, wypłata środków pieniężnych następuje niezwłocznie
na żądanie płatnika.
Art. 143b. 1. Jeżeli działania, o których mowa w art. 143a, w terminie miesiąca
od dnia dokonania zgłoszenia, o którym mowa w art. 143a ust. 1, nie doprowadziły do
odzyskania kwoty transakcji płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego
unikatowego identyfikatora, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia
otrzymania pisemnego żądania płatnika o udostępnienie danych odbiorcy, dostawca płatnika:
1) który prowadzi rachunek płatniczy odbiorcy, udostępnia płatnikowi:
a) imię i nazwisko lub nazwę odbiorcy,
b) miejsce zamieszkania i adres albo siedzibę i adres odbiorcy,
2) który nie prowadzi rachunku płatniczego odbiorcy – zwraca się do dostawcy
odbiorcy o przekazanie mu danych, o których mowa w pkt 1
– w celu umożliwienia płatnikowi dochodzenia kwoty transakcji płatniczej wykonanej
z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dostawca odbiorcy przekazuje
dostawcy płatnika dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie później niż w terminie
3 dni roboczych od dnia otrzymania żądania. Dostawca płatnika przekazuje otrzymane
dane płatnikowi nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia ich otrzymania.
Art. 143c. 1. W przypadku usługi przekazu pieniężnego polegającej na
transferze środków pieniężnych na rachunek płatniczy dostawcy odbiorcy,
świadczonej przez biuro usług płatniczych, płatnikiem, o którym mowa w art. 143a
i art. 143b, jest biuro usług płatniczych.
2. Biuro usług płatniczych, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia
dokonania zgłoszenia przez zlecającego przekaz pieniężny informacji o przekazie
pieniężnym wykonanym z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora,
zgłasza swojemu dostawcy transakcję płatniczą wykonaną z użyciem
nieprawidłowego unikatowego identyfikatora. Przepis art. 143a stosuje się
odpowiednio.
3. Zwrot kwoty transakcji płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego
unikatowego identyfikatora następuje na rachunek płatniczy biura usług płatniczych,
który został obciążony kwotą tej transakcji. Jeżeli doprowadzenie do uznania rachunku
płatniczego, o którym mowa w zdaniu pierwszym, nie jest możliwe, zwrot kwoty
transakcji następuje na inny rachunek wskazany przez biuro usług płatniczych.
4. Biuro usług płatniczych, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od
uznania rachunku płatniczego, o którym mowa w ust. 3, kwotą transakcji płatniczej
wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego identyfikatora, informuje
zlecającego przekaz pieniężny o możliwości zwrotu kwoty tej transakcji poprzez
dokonanie wypłaty środków pieniężnych. Wypłata następuje niezwłocznie na żądanie
zlecającego przekaz pieniężny.
5. Jeżeli działania, o których mowa w ust. 2–4, nie doprowadziły do odzyskania
kwoty transakcji płatniczej wykonanej z użyciem nieprawidłowego unikatowego
identyfikatora w terminie miesiąca od dnia zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2, biuro
usług płatniczych, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania
pisemnego żądania zlecającego przekaz pieniężny o udostępnienie danych odbiorcy,
o których mowa w art. 143b ust. 1 pkt 1, pisemnie przekazuje żądanie swojemu
dostawcy. Przepis art. 143b stosuje się odpowiednio.
6. Biuro usług płatniczych przekazuje otrzymane dane zlecającemu przekaz
pieniężny, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia ich otrzymania od
swojego dostawcy.
Art. 142. 1. KNF z urzędu dokonuje wykreślenia wpisu z rejestru w przypadku: 1) cofnięcia lub wygaśnięcia zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ust. 1, art. 132a ust. 1 i art. 132zh ust. 1; 2) zakońc...
Art. 144. 1. W przypadku gdy zlecenie płatnicze jest składane bezpośrednio przez płatnika, dostawca ponosi wobec płatnika odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie transakcji płatni...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców