Art. 13. 1. Napoje alkoholowe dostarcza się do miejsc sprzedaży tylko
w naczyniach zamkniętych, z oznaczeniem nazwy producenta, rodzaju i ilości napoju
oraz jego mocy.
2. W miejscach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych powinna być
uwidoczniona informacja o szkodliwości spożywania alkoholu.
3. (uchylony)

Art. 131. 1. Zabrania się na obszarze kraju reklamy i promocji napojów
alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod
warunkiem że:
1) nie jest kierowana do małoletnich;
2) nie przedstawia osób małoletnich;
3) nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami;
4) nie zawiera stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem
stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych;
5) nie zachęca do nadmiernego spożycia alkoholu;
6) nie przedstawia abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób;
7) nie podkreśla wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako
cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego;
8) nie wywołuje skojarzeń z:
a) atrakcyjnością seksualną,
b) relaksem lub wypoczynkiem,
c) nauką lub pracą,
d) sukcesem zawodowym lub życiowym.
2. Reklama i promocja piwa, o której mowa w ust. 1, nie może być prowadzona:
1) w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 600 a 2000, z wyjątkiem reklamy
prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub
profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy;
2) na kasetach wideo i innych nośnikach;
3) w prasie młodzieżowej i dziecięcej;
4) na okładkach dzienników i czasopism;
5) na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych
powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 20% powierzchni
reklamy zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości
spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim;
6) przy udziale małoletnich.
3. Zabrania się reklamy, promocji produktów i usług, których nazwa, znak
towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo lub jest
tożsame z oznaczeniem napoju alkoholowego lub innym symbolem obiektywnie
odnoszącym się do napoju alkoholowego.
4. Zabrania się reklamy i promocji przedsiębiorców oraz innych podmiotów,
które w swoim wizerunku reklamowym wykorzystują nazwę, znak towarowy, kształt
graficzny lub opakowanie związane z napojem alkoholowym, jego producentem lub
dystrybutorem.
5. Zabrania się informowania o sponsorowaniu imprez sportowych, koncertów
muzycznych oraz innych imprez masowych przez producentów i dystrybutorów
napojów, których zasadniczą działalność stanowi produkcja lub sprzedaż napojów
alkoholowych zawierających od 8% do 18% alkoholu, w jakikolwiek inny sposób niż
poprzez umieszczanie wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniu, bilecie, plakacie, produkcie lub tablicy informacyjnej związanej z określoną imprezą nazwy producenta lub dystrybutora oraz jego znaku towarowego, z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Informowanie o sponsorowaniu może być prowadzone w radiu i telewizji pod
warunkiem, iż będzie ograniczone wyłącznie do podania nazwy producenta lub
dystrybutora napojów zawierających do 18% alkoholu lub jego znaku towarowego,
a informacja ta nie będzie prezentowana w telewizji przez osobę fizyczną lub
z wykorzystaniem wizerunku postaci ludzkiej.
7. Zabrania się informowania o, innym niż określone w ust. 5, sponsorowaniu
przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych, których zasadniczą
działalność stanowi produkcja lub sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od
8% do 18% alkoholu oraz informowania o sponsorowaniu przez producentów
i dystrybutorów napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
8. Zakaz określony w ust. 1 dotyczy również wydawnictw promocyjno-reklamowych przekazywanych przez producentów, dystrybutorów lub handlowców napojów alkoholowych klientom detalicznym.
9. Zakazy określone w ust. 1–8 nie obejmują reklamy i promocji napojów
alkoholowych prowadzonej wewnątrz pomieszczeń hurtowni, wydzielonych stoisk
lub punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz na
terenie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do
spożycia w miejscu sprzedaży.
10. Zakazy określone w ust. 1–8 dotyczą osób fizycznych, osób prawnych oraz
jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które uczestniczą
w prowadzeniu reklamy w charakterze zleceniodawcy albo zleceniobiorcy niezależnie
od sposobu i formy jej prezentacji.
11. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
wielkość, treść, wzór i sposób umieszczania na reklamach, o których mowa w ust. 2
pkt 5, napisów informujących o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie
sprzedaży alkoholu małoletniemu, mając na względzie ograniczenie spożycia alkoholu
oraz przeciwdziałanie alkoholizmowi wśród młodzieży.

Art. 132. 1. Podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych
wnoszą opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od
towarów i usług wynikającej z tej usługi.
1a. Organami właściwymi w sprawie opłaty, o której mowa w ust. 1, są
organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od towarów i usług w zakresie
usługi, o której mowa w ust. 1.
2. Podmioty, o których mowa w ust. 1, sporządzają zbiorczą deklarację
miesięczną według wzoru określonego na podstawie ust. 4 i składają ją
w terminie do 20. dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu,
w którym upłynął termin na wystawienie faktury, zgodnie z przepisami
o podatku od towarów i usług, na wynagrodzenie lub jego część.
3. Deklaracje, o których mowa w ust. 2, składa się do urzędu skarbowego,
przy pomocy którego wykonuje swoje zadania naczelnik urzędu skarbowego
właściwy na podstawie ust. 1a dla podmiotu, o którym mowa w ust. 1.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej określi, w drodze
rozporządzenia, wzór zbiorczej deklaracji miesięcznej dotyczącej opłaty, o której
mowa w ust. 1, oraz szczegółowy zakres zawartych w niej danych, biorąc pod
uwagę konieczność zebrania danych niezbędnych do ustalenia wysokości opłaty,
o której mowa w ust. 1.
5. Opłatę, o której mowa w ust. 1, wnosi się najpóźniej w ostatnim dniu
miesiąca, w którym stosownie do ust. 2 upłynął termin na złożenie zbiorczej
deklaracji miesięcznej, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego
wykonuje swoje zadania naczelnik urzędu skarbowego właściwy na podstawie
ust. 1a dla podmiotu, o którym mowa w ust. 1.
5a. Naczelnik urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 5, przekazuje
kwoty wpłaconych opłat, o których mowa w ust. 1, na rachunek Funduszu Zajęć
Sportowych dla Uczniów, o którym mowa w art. 133, w terminie 14 dni od dnia
ich wpłaty.
5b. Zwrot kwoty nadpłat z tytułu opłaty, o której mowa w ust. 1, jest
pokrywany ze środków Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, o którym
mowa w art. 133.
5c. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej na wniosek naczelnika
urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 5, przekazuje w terminie 7 dni od
dnia wpływu wniosku, na rachunek urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 5,
środki niezbędne do realizacji kwoty nadpłaty, o której mowa w ust. 5b.
6. Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi dla podmiotu zobowiązanego do jej
wniesienia koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia
15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz.
865, z późn. zm.) lub art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.).
7. W sprawach nieuregulowanych do opłaty, o której mowa w ust. 1, stosuje się
odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.).
8. (uchylony)
9. (uchylony)
10. (uchylony)

Art. 133. 1. Tworzy się Fundusz Zajęć Sportowych dla Uczniów, zwany dalej
„Funduszem”, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury
fizycznej.
2. Fundusz jest państwowym funduszem celowym.
3. Przychodami Funduszu są wpływy z tytułu opłat, o których mowa w art. 132 ust. 1.
4. Środki Funduszu przeznacza się na dofinansowanie zajęć sportowych dla
uczniów, prowadzonych przez kluby sportowe działające w formie stowarzyszenia
oraz inne organizacje pozarządowe, które w ramach swojej statutowej działalności
realizują zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej wśród dzieci
i młodzieży, a także organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, oraz
na zadania określone w przepisach o zdrowiu publicznym w zakresie aktywności
fizycznej.
5. Minister właściwy do spraw kultury fizycznej w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw finansów publicznych i ministrem właściwym do spraw zdrowia
określi, w drodze rozporządzenia:
1) warunki i tryb przyznawania środków z Funduszu na dofinansowanie zajęć
sportowych dla uczniów oraz na zadania określone w przepisach o zdrowiu
publicznym,
2) tryb składania wniosków i dane, jakie powinien zawierać wniosek o przyznanie
środków Funduszu, uwzględniając zakres niezbędnych danych dotyczących
podmiotu ubiegającego się o te środki, a także informacje o zajęciach
sportowych dla uczniów albo realizowanych zadaniach określonych
w przepisach o zdrowiu publicznym,
3) tryb przekazywania środków Funduszu, uwzględniając terminy, w jakich zostało
zaplanowane przeprowadzenie zajęć sportowych dla uczniów albo realizacja
zadań określonych w przepisach o zdrowiu publicznym,
4) wysokość dofinansowania zajęć sportowych dla uczniów, z tym że maksymalna
wysokość tego dofinansowania w przypadku zajęć prowadzonych przez kluby
sportowe działające w formie stowarzyszenia oraz inne organizacje pozarządowe
nie może przekroczyć 80%, a w przypadku zajęć organizowanych przez
jednostki samorządu terytorialnego – 50% planowanych kosztów realizacji zajęć
– kierując się koniecznością zapewnienia efektywnego wykorzystania środków
Funduszu.

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi art. 13

Poprzedni

Art. 12. 1. Rada gminy ustala, w drodze uchwały, maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy (miasta), odrębnie dla: 1) poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych,...

Nastepny

Art. 14. 1. Zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych: 1) na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych i domów studenckich; 2) n...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
  • Wejscie w życie 13 maja 1983
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 12 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka