Art. 13. W ustawie z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez
statki (Dz. U. z 1995 r. Nr 47, poz. 243, z 2000 r. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2001 r. Nr
111, poz. 1197 i Nr 125, poz. 1368 ) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w pkt 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:
„b) Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego,
sporządzonej w Helsinkach dnia 9 kwietnia 1992 r. (Dz.U z 2000 r. Nr 28,
poz. 346), zwanej dalej „Konwencją Helsińską 1992,”;
2) w art. 5, w art. 15, w art. 16 w ust. 1 w zdaniu wstępnym, w art. 21 w ust. 1 w pkt
3, w art. 22 w ust. 1 i 2 oraz w art. 23 w ust. 1 i 2 użyte w różnych przypadkach
wyrazy „Konwencja helsińska” zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami „Konwencja Helsińska 1992”;
3) po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu:
Art. 9a. Zabrania się:
1) spalania odpadów innych niż odpady powstające w wyniku normalnej eksploatacji statku:
a) na każdym statku znajdującym się w polskich obszarach morskich,
b) na statkach o polskiej przynależności, znajdujących się
w obszarze Morza Bałtyckiego,
2) spalania odpadów powstałych w wyniku normalnej eksploatacji
statku na statkach znajdujących się w obszarze polskiego morza
terytorialnego i morskich wód wewnętrznych.”;
4) art. 10 otrzymuje brzmienie:
Art. 10.1. Kapitan statku, z wyjątkiem statku rybackiego oraz statku sportowego uprawnionego do przewozu mniej niż 12 osób, przed zawinięciem do portu znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany do poinformowania portu o odpadach
znajdujących się na statku.
2. Kapitan statku o polskiej przynależności, z wyjątkiem statku rybackiego oraz statku sportowego uprawnionego do przewozu
mniej niż 12 osób, przed zawinięciem do portów państw stron
Konwencji Helsińskiej 1992 i portów państw członkowskich Unii
Europejskiej jest zobowiązany do poinformowania portu
o odpadach znajdujących się na statku.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, tryb przekazywania informacji portom oraz
zainteresowanym podmiotom o odpadach znajdujących się na
statku, zakres wymaganych informacji, wzory obowiązujących
formularzy, biorąc pod uwagę przepisy art. 5, 7 i 12 ustawy z dnia
12 września 2002 r. o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków (Dz. U. z 2002 r.
Nr 166, poz. 1361).
4. Statek podczas postoju w porcie, przystani morskiej lub stoczni
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany,
z zastrzeżeniem ust. 5 i 8, zdać do portowych urządzeń odbiorczych wszystkie odpady i pozostałości ładunkowe, których zrzut
do morza nie jest dozwolony na Morzu Bałtyckim.
5. Statek może zatrzymać znikome ilości odpadów, których oddanie
do portowych urządzeń odbiorczych jest nieuzasadnione.
6. Organy portowej inspekcji sanitarnej mogą uzależnić przyjęcie
odpadów ze statków oraz usunięcie wód balastowych od wyniku
przeprowadzonej inspekcji.
7. Organizację i system opłat za odbiór odpadów ze statków oraz
pozostałości ładunkowych określają przepisy ustawy z dnia 12
września 2002 r. o portowych urządzeniach do odbioru odpadów
oraz pozostałości ładunkowych ze statków.
8. Dyrektor właściwego urzędu morskiego może udzielić zwolnienia
od obowiązku każdorazowego zdawania odpadów i pozostałości
ładunkowych przed opuszczeniem portu statkom odbywającym
podróże morskie na stałych liniach żeglugowych.
9. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, mając na uwadze względy ochrony środowiska morskiego, określi, w drodze
rozporządzenia, zasady i tryb udzielania zwolnień z obowiązku
każdorazowego zdawania odpadów w porcie.”;
5) po art. 10 dodaje się art. 10a w brzmieniu:
Art. 10a.1. Armator statku przewożącego ładunki niebezpieczne lub zanieczyszczające, zdążającego do portu morskiego lub na kotwicowiska położone w polskich obszarach morskich, a także statek wychodzący z portu morskiego, jest obowiązany odpowiednio przed
przybyciem lub wyjściem statku poinformować dyrektora właściwego urzędu morskiego o rodzaju przewożonego ładunku, zamierzonej trasie i czasie podróży oraz stanie bezpieczeństwa statku.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, mając na uwadze potrzebę stworzenia jednolitych procedur informowania dyrektorów urzędów morskich, określi, w drodze rozporządzenia,
zasady i tryb przekazywania oraz zakres informacji, o których
mowa w ust. 1.”;
6) w art. 16 w ust. 3 wyrazy „załącznika V Konwencji helsińskiej” zastępuje się
wyrazami „Konwencji Helsińskiej 1992”;
7) w art. 19 w pkt 1 wyrazy „w art. 9 ust. 4 Konwencji helsińskiej” zastępuje się
wyrazami „w Konwencji Helsińskiej 1992”;
8) w art. 24 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określi:
1) sposób organizacji zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu,
2) jednostki organizacyjne współdziałające w zakresie zwalczania zagrożeń na morzu z Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa,
3) podmiot właściwy do opracowania krajowego planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego i jego elementy składowe,
4) zadania organów administracji morskiej w zakresie funkcjonowania
systemu zwalczania zanieczyszczeń na morzu,
5) zadania i uprawnienia Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa
w organizowaniu i koordynowaniu akcji zwalczania zagrożeń lub zanieczyszczeń na morzu,
6) zasady i sposób udostępniania w ramach współpracy międzynarodowej
informacji o gotowości do zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego,
mając na względzie celowość i sprawność działań na rzecz ochrony środowiska morskiego, a także zgodność z postanowieniami konwencji i umów
międzynarodowych oraz zaleceń organizacji międzynarodowych w tym zakresie.”;
9) w art. 26 w pkt 1:
a) w zdaniu wstępnym po wyrazach „Konwencji MARPOL 1973/78” dodaje
się wyrazy „i Konwencji Helsińskiej 1992”,
b) lit. a) otrzymuje brzmienie:
„a) przeprowadzić, na statku w porcie lub bazie przeładunkowej na morzu,
inspekcje w zakresie i trybie przewidzianym w art. 28 oraz kontrole
książek zapisów olejowych, ładunkowych i odpadów powstających na
statku w celu ustalenia, czy ze statku nie dokonano zrzutu szkodliwych
substancji z naruszeniem postanowień Konwencji; wyniki inspekcji ujmuje się w sprawozdaniu, które przekazuje się kapitanowi statku,”;
10) w art. 28 w ust. 3 po wyrazach „wpłynąć na” dodaje się wyraz „nieuzasadnione”;
11) po art. 36 dodaje się art. 36a w brzmieniu:
Art. 36a. Armator statku przewożącego ładunki niebezpieczne lub zanieczyszczające, który nie przekazuje informacji, o których mowa w
art. 10a, podlega karze pieniężnej do wysokości 50 000 SDR.”;
12) w art. 37:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) nie prowadzi w sposób zgodny z wymogami Konwencji MARPOL
1973/78 książki zapisów olejowych, ładunkowych i odpadów powstających na statku,”,
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) powoduje zanieczyszczenie środowiska morskiego,”,
c) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) narusza przepisy dotyczące zdawania odpadów do portowych urządzeń
odbiorczych i nie informuje portu o odpadach ze statków znajdujących
się na statku lub pozostałościach ładunkowych,”,
d) dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
„10) narusza przepisy dotyczące spalania odpadów na statku.”;
13) użyte w ustawie każdorazowo w różnych przypadkach wyrazy:
a) „Minister Transportu i Gospodarki Morskiej” zastępuje się użytymi
w odpowiednich przypadkach wyrazami „minister właściwy do spraw gospodarki morskiej”,
b) „Minister Spraw Wewnętrznych” zastępuje się użytymi w odpowiednich
przypadkach wyrazami „minister właściwy do spraw wewnętrznych”,
c) „Minister Ochrony Środowiska, Zasobów Wodnych i Leśnictwa” zastępuje
się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami „minister właściwy do
spraw środowiska” .

Ustawa o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków art. 13

Poprzedni

Art. 12. 1. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki morskiej za pośrednictwem dyrektorów właściwych urzędów morskich. 2. Inne organy administracji...

Nastepny

Art. 14. W ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz.U. z 2002 r. Nr 110, poz. 967) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 7 w ust. 1 pkt 6 otrzymuje brzmienie: „...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2003
  • Ost. zmiana ustawy 17 września 2019
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 06 03 2021
Komentarze

Wyszukiwarka