Art. 133. 1. Jeżeli wydano zaświadczenie o nieposiadaniu księgi stanu
cywilnego prowadzonej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie
przepisów dotychczasowych, treść aktu stanu cywilnego podlega odtworzeniu,
w formie czynności materialno-technicznej, na wniosek osoby, której akt dotyczy,
osoby, która posiada w tym interes prawny, a w przypadku odtworzenia aktu zgonu
również osoby, która wykaże interes faktyczny.
2. Odtworzenie polega na wpisaniu do rejestru stanu cywilnego treści aktu stanu
cywilnego sporządzonego w księdze stanu cywilnego prowadzonej przed dniem
wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie przepisów dotychczasowych wraz
z adnotacją w akcie stanu cywilnego o odtworzeniu.
3. Zaświadczenie o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego wydaje kierownik
urzędu stanu cywilnego lub upoważniony przez kierownika urzędu stanu cywilnego
lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta) pracownik, na wniosek osoby uprawnionej
do odtworzenia treści aktu stanu cywilnego, jeżeli księga stanu cywilnego prowadzona
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie przepisów
dotychczasowych zaginęła lub została zniszczona.
4. Zaświadczenie o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego zawiera: oznaczenie
rodzaju księgi stanu cywilnego, rok lub lata, w których księga była prowadzona,
oznaczenie urzędu stanu cywilnego, w którym księga była przechowywana,
okoliczności braku księgi i oznaczenie wnioskodawcy.
5. Treść aktu stanu cywilnego podlegającego odtworzeniu ustala się na podstawie
odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego, akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego,
odpisu księgi stanu cywilnego, jeżeli został sporządzony, lub innych dokumentów
przedstawionych przez wnioskodawcę, które zawierają dane wymagane do
odtworzenia treści aktu stanu cywilnego.
6. Wniosek o odtworzenie treści aktu stanu cywilnego składa się do wybranego
kierownika urzędu stanu cywilnego, a odtworzenia dokonuje kierownik urzędu stanu
cywilnego, który sporządził akt stanu cywilnego lub jest właściwy do przechowywania
księgi, w której akt był sporządzony.
7. Kierownik urzędu stanu cywilnego, który odtworzył treść aktu stanu
cywilnego, w formie czynności materialno-technicznej, wydaje wnioskodawcy odpis
zupełny odtworzonego aktu stanu cywilnego w jednym egzemplarzu.
8. Jeżeli dokonano odtworzenia treści aktu stanu cywilnego, to wydany odpis
zupełny aktu stanu cywilnego uważa się za wydany na wniosek.
9. Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia dokonania odtworzenia treści
aktu stanu cywilnego, jeżeli na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 5, nie
można ustalić, czy zdarzenie faktycznie nastąpiło, lub jeżeli przedłożony dokument
wywołuje wątpliwości co do jego autentyczności.
10. W sprawach o odtworzenie treści aktu stanu cywilnego, przenoszenia do
rejestru stanu cywilnego wpisów z ksiąg stanu cywilnego prowadzonych przed dniem
1 stycznia 1946 r. i unieważnienia aktów stanu cywilnego przez wojewodę stosuje się
przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. − Kodeks postępowania administracyjnego.
11. Jeżeli zachowały się akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego, odtworzenia
treści aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu, jeżeli jest to niezbędne do
zapewnienia prawidłowej rejestracji stanu cywilnego.
Art. 132. 1. Zachowują moc akty stanu cywilnego sporządzone w okresie od dnia 1 września 1939 r. do dnia 1 stycznia 1946 r. w trybie świeckiej rejestracji stanu cywilnego na obszarach, które w dniu ...
Art. 134. 1. Sprawy wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy w zakresie zmiany imienia lub imion dziecka zamieszczonych w akcie urodzenia w terminie 6 miesięcy od dnia ...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców