Art. 131. (uchylony).

Art. 131a. 1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do zamówień
udzielanych przez zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–4, jeżeli
przedmiotem zamówienia są:
1) dostawy sprzętu wojskowego, w tym wszelkich jego części, komponentów
lub podzespołów;
2) dostawy newralgicznego sprzętu, w tym wszelkich jego części, komponentów
lub podzespołów;
3) roboty budowlane, dostawy i usługi bezpośrednio związane ze sprzętem,
o którym mowa w pkt 1 i 2, i wszystkich jego części, komponentów
i podzespołów związanych z cyklem życia tego produktu;
4) roboty budowlane i usługi do szczególnych celów wojskowych lub
newralgiczne roboty budowlane lub usługi.
1a. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do zamówień dotyczących
infrastruktury krytycznej, o której mowa w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r.
o zarządzaniu kryzysowym.
2. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się również do zamówień
obejmujących równocześnie zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa oraz inne zamówienia, do których zastosowanie mają przepisy
ustawy, jeżeli udzielenie jednego zamówienia jest uzasadnione z przyczyn
obiektywnych.
3. Ustawy nie stosuje się do zamówień obejmujących równocześnie
zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa oraz zamówienia, co do
których wyłączono stosowanie ustawy, jeżeli udzielenie jednego zamówienia jest
uzasadnione z przyczyn obiektywnych.
3a. Jeżeli zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa obejmuje
usługi określone w przepisach wydanych na podstawie art. 131bb ust. 2 oraz inne
usługi albo usługi i dostawy, do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy
dotyczące tych usług lub dostaw, których szacowana wartość jest większa.
4. Zamawiający nie może w celu uniknięcia procedur określonych w ustawie
łączyć innych zamówień z zamówieniami w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa.
5. Ilekroć w przepisach niniejszego rozdziału jest mowa o umowie
o podwykonawstwo, należy przez to rozumieć umowę w formie pisemnej
o charakterze odpłatnym, zawieraną w celu wykonania zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa między wybranym przez zamawiającego wykonawcą
a co najmniej jednym innym podmiotem.

Art. 131b. Ustawy nie stosuje się do udzielania zamówień w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa na dostawy lub usługi, jeżeli wartość zamówienia jest
mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.

Art. 131ba. Zamawiający może odstąpić od uwzględnienia postępowania
o udzielenie zamówienia w planie postępowania, o którym mowa w art. 13a, jeżeli
przemawiają za tym względy obronności lub bezpieczeństwa państwa.

Art. 131bb. 1. Do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem
są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na
podstawie ust. 2, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania
ofert, obowiązku żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania
kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek
wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji
elektronicznej.
2. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wykaz usług
o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym, z uwzględnieniem postanowień
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r.
w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty
budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE
i 2004/18/WE.

Art. 131bc. 1. W postępowaniach o udzielenie zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa komunikacja między zamawiającym a wykonawcami
odbywa się, zgodnie z wyborem zamawiającego, za pośrednictwem operatora
pocztowego, w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe,
osobiście, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej lub faksu.
2. Wybrane środki komunikacji muszą być ogólnie dostępne i nie mogą
ograniczać dostępu wykonawców do postępowania o udzielenie zamówienia
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
3. Zamawiający może żądać w ogłoszeniu o zamówieniu, aby wnioski
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu były przekazywane przy użyciu
środków komunikacji elektronicznej.
4. Informacja o złożeniu wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
może być przekazana telefonicznie przed upływem terminu składania wniosków
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wniosek uważa się za złożony
w terminie, jeżeli przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu został on wysłany i zamawiający otrzymał go nie później
niż w terminie 7 dni od dnia upływu terminu składania wniosków.
5. Ofertę składa się, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej w postaci
papierowej albo, za zgodą zamawiającego, w postaci elektronicznej, opatrzoną
przez wykonawcę odpowiednio własnoręcznym podpisem albo kwalifikowanym
podpisem elektronicznym.

Art. 131c. 1. Zamawiający, po zatwierdzeniu albo uchwaleniu planu
finansowego zgodnie z obowiązującymi zamawiającego przepisami, statutem lub
umową, a w przypadku zamawiających, którzy nie sporządzają planu finansowego
– raz w roku, może przekazać Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej lub zamieścić
w profilu nabywcy wstępne ogłoszenie informacyjne o zamówieniach lub
umowach ramowych planowanych do udzielenia w trybie przetargu
ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem albo dialogu konkurencyjnego. Przepisy
art. 13 ust. 2 oraz art. 52 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2. W ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, podaje się:
1) dla robót budowlanych – podstawowe cechy zamówień lub umów ramowych
na roboty budowlane, których zamawiający zamierza udzielić;
2) dla dostaw – zsumowaną wartość zamówień lub umów ramowych na dostawy,
w podziale na grupy produktów, w ramach danej grupy określonej we
Wspólnym Słowniku Zamówień, których zamawiający zamierza udzielić
w terminie następnych 12 miesięcy;
3) dla usług – zsumowaną wartość zamówień lub umów ramowych na usługi,
w każdej z kategorii usług określonej we Wspólnym Słowniku Zamówień,
których zamawiający zamierza udzielić w terminie następnych 12 miesięcy.

Art. 131d. 1. O udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa mogą ubiegać się wykonawcy mający siedzibę albo miejsce
zamieszkania w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego
Obszaru Gospodarczego lub państwie, z którym Unia Europejska lub
Rzeczpospolita Polska zawarła umowę międzynarodową dotyczącą tych
zamówień.
2. Zamawiający może określić w ogłoszeniu o zamówieniu, że o zamówienie
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa mogą ubiegać się również wykonawcy
z innych państw, niż wymienione w ust. 1.

Art. 131da. Ogłoszenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa przekazuje się Urzędowi Publikacji
Unii Europejskiej zgodnie z formatem i procedurami elektronicznego przesyłania
ogłoszeń wskazanymi na stronie internetowej, o której mowa w ust. 3 załącznika
VI do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień
publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty
zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy
2004/17/WE i 2004/18/WE.

Art. 131e. 1. Z postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa wyklucza się:
1) wykonawców, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 12 i 13, z wyłączeniem
wykonawców skazanych za przestępstwo, o którym mowa w art. 181–188
i art. 189a ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, i pkt 14, gdy
osoba o której mowa w tym przepisie, została skazana za przestępstwo
wymienione w art. 24 ust. 1 pkt 13, z wyjątkiem przestępstw, o których
mowa w art. 181–188 i art. 189a ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks
karny, jeżeli stosowne zastrzeżenie zostało przewidziane w ogłoszeniu
o zamówieniu;
2) (uchylony)
3) (uchylony)
4) wykonawców będących osobą fizyczną, spółką jawną, spółką partnerską,
spółką komandytową, spółką komandytowo-akcyjną lub osobą prawną, jeżeli,
odpowiednio, w stosunku do takiej osoby, wspólnika, partnera lub członka
zarządu, komplementariusza, urzędującego członka organu zarządzającego,
lub w związku z podejmowanym przez niego działaniem lub zaniechaniem
podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, o której mowa
w art. 33 ust. 11 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji
niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742);
5) wykonawców, którzy naruszyli zobowiązania w zakresie bezpieczeństwa
informacji lub bezpieczeństwa dostaw, lub których uznano za
nieposiadających wiarygodności niezbędnej do wykluczenia zagrożenia dla
bezpieczeństwa państwa, także w inny sposób niż w drodze wydania decyzji
o cofnięciu świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego, o której mowa
w art. 66 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych;
6) wykonawców, którzy mają siedzibę albo miejsce zamieszkania w innym
państwie, niż państwa, o których mowa w art. 131d ust. 1, z zastrzeżeniem
art. 131d ust. 2.
1a. (uchylony)
1b. W postępowaniach o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa zamawiający może wykluczyć wykonawcę:
1) o którym mowa w art. 24:
a) ust. 1 pkt 13 lit. a, jeżeli został skazany za przestępstwo, o którym mowa
w art. 181–188 lub art. 189a ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks
karny,
b) ust. 1 pkt 14, gdy osoba, o której mowa w tym przepisie, została skazana
za przestępstwo, o którym mowa w art. 181–188 lub art. 189a ustawy
z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny,
c) ust. 5;
2) będącego osobą fizyczną, która naruszyła zobowiązania dotyczące
bezpieczeństwa informacji lub bezpieczeństwa dostaw w związku
z wykonaniem, niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zamówienia;
3) jeżeli urzędujący członek jego organu zarządzającego lub nadzorczego,
wspólnik spółki w spółce jawnej lub partnerskiej albo komplementariusz
w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej lub prokurent naruszył
zobowiązania dotyczące bezpieczeństwa informacji lub bezpieczeństwa
dostaw w związku z wykonaniem, niewykonaniem lub nienależytym
wykonaniem zamówienia.
2. Wykonawca na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego
wskazanym jest zobowiązany wykazać odpowiednio, nie później niż na dzień
składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub składania
ofert, spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do
wykluczenia z powodu niespełniania warunków, o których mowa w ust. 1.
2a. W postępowaniach o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa:
1) przepisów ustawy dotyczących jednolitego dokumentu nie stosuje się;
2) zamawiający żąda od wykonawcy oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
3. Informacje stanowiące przesłankę utraty wiarygodności wykonawcy,
wskazujące na możliwość utraty przez niego zdolności ochrony informacji niejawnych, podlegają ochronie zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych.
4. Zamawiający odstępuje od uzasadnienia decyzji o wykluczeniu,
w przypadku gdy informacje otrzymane od instytucji właściwych w sprawach
ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego lub zewnętrznego państwa, stanowiące
podstawę wykluczenia wykonawcy z uwagi na zagrożenie dla bezpieczeństwa
państwa, są informacjami niejawnymi i przekazujący je zastrzegł, iż nie wyraża
zgody na udzielanie informacji o treści dokumentu.
5. Zamawiający może odstąpić od obowiązku wykluczenia z postępowania
o udzielenie zamówienia wykonawców, jeżeli stosowne zastrzeżenie zostało
przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu.

Art. 131f. 1. Zamawiający przekazuje wykonawcy, który ubiega się
o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, informacje
niejawne niezbędne do wykonania zamówienia, pod warunkiem że wykonawca
daje rękojmię zachowania tajemnicy informacji niejawnych w sposób określony
w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
2. Zamawiający informuje wykonawcę o ciążącym na nim obowiązku
zapewnienia ochrony informacji niejawnych, które uzyskał w trakcie postępowania
o udzielenie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa oraz po jego
zakończeniu, w sposób określony w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
3. Zamawiający może zobowiązać wykonawcę do poinformowania
podwykonawców o ciążącym na nich obowiązku ochrony informacji niejawnych,
które uzyskali w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa oraz po jego zakończeniu, w sposób określony
w przepisach o ochronie informacji niejawnych.

Art. 131g. 1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa informacji niejawnych
zamawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia zamieszczonym
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu o zamówieniu
wymagania związane z realizacją zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa. Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia może określić
w szczególności:
1) zobowiązanie wykonawcy i podwykonawcy do zachowania poufnego
charakteru informacji niejawnych znajdujących się w jego posiadaniu lub
z którymi zapozna się w trakcie realizacji zamówienia i po jego zakończeniu,
zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych;
2) zobowiązanie wykonawcy do uzyskania zobowiązania podwykonawcy,
któremu zleci podwykonawstwo w trakcie realizacji zamówienia, do
zachowania poufnego charakteru informacji niejawnych znajdujących się
w jego posiadaniu lub z którymi zapozna się w postępowaniu o udzielenie
zamówienia i po jego zakończeniu, zgodnie z przepisami o ochronie
informacji niejawnych;
3) zobowiązanie wykonawcy do bezzwłocznego dostarczenia informacji
dotyczących nowych podwykonawców, w tym podania ich nazwy (firmy)
i siedziby oraz danych, które umożliwiają zamawiającemu stwierdzenie, że
każdy z nich posiada kwalifikacje wymagane do zachowania poufnego
charakteru informacji niejawnych, do których mają dostęp lub które zostaną
wytworzone w związku z wykonywaniem umowy o podwykonawstwo;
4) prawo zweryfikowania lub odsunięcia pracowników wykonawcy, którzy mają
brać udział w realizacji zamówienia, zarówno na etapie prowadzenia
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, jak również na etapie
realizacji umowy, jeżeli wymaga tego ochrona podstawowych interesów
bezpieczeństwa państwa albo jest to konieczne w celu podniesienia
bezpieczeństwa realizowanych zamówień.
2. W celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw zamawiający określa w opisie
przedmiotu zamówienia zamieszczonym w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia lub w ogłoszeniu o zamówieniu wymagania związane z realizacją
zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Zamawiający w opisie
przedmiotu zamówienia może określić w szczególności:
1) zobowiązanie wykonawcy do złożenia dokumentacji gwarantującej spełnianie
wymogów w zakresie wywozu, transferu lub tranzytu towarów związanych
z zamówieniem w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, w tym
wszelkich dokumentów towarzyszących uzyskanych od danego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej;
2) zobowiązanie wykonawcy do określenia ograniczeń obowiązujących
zamawiającego w zakresie ujawniania, transferu lub wykorzystania
produktów i usług lub rezultatów związanych z tymi produktami i usługami
będących wynikiem postanowień dotyczących kontroli wywozu lub
bezpieczeństwa;
3) zobowiązanie wykonawcy do złożenia dokumentacji gwarantującej, że
organizacja i lokalizacja realizowanych dostaw umożliwia mu spełnienie
wymogów zamawiającego w zakresie bezpieczeństwa dostaw określonych
w dokumentacji zamówienia, a także zobowiązanie do zagwarantowania, że
ewentualne zmiany w realizacji dostaw w trakcie realizacji zamówienia nie
wpłyną negatywnie na zgodność z tymi wymogami;
4) zobowiązanie, na uzgodnionych warunkach, wykonawcy do zapewnienia
możliwości realizacji zamówienia w przypadku wzrostu potrzeb
zamawiającego w wyniku sytuacji kryzysowej;
5) zobowiązanie wykonawcy do złożenia dokumentacji otrzymanej od władz
państwowych wykonawcy dotyczącej zapewnienia możliwości realizacji
zamówienia w przypadku wzrostu potrzeb zamawiającego, wynikających
z sytuacji kryzysowej;
6) zobowiązanie wykonawcy do zapewnienia utrzymania, modernizacji lub
adaptacji dostaw stanowiących przedmiot zamówienia;
7) zobowiązanie wykonawcy do bezzwłocznego informowania zamawiającego
o każdej zmianie, jaka zaszła w jego organizacji, realizacji dostaw lub
strategii przemysłowej, mogącej mieć wpływ na jego zobowiązania wobec
zamawiającego;
8) zobowiązanie wykonawcy, na uzgodnionych warunkach, do zapewnienia,
w przypadku gdy nie będzie on już w stanie zapewnić dostaw
zamawiającemu, wszelkich szczególnych środków produkcji części
zamiennych, elementów oraz specjalnego wyposażenia testowego, w tym
rysunków technicznych, licencji i instrukcji użytkowania.
3. Zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia wymagania
związane z realizacją zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa,
w zakresie podwykonawstwa, dotyczące:
1) wskazania w ofercie części zamówienia, której wykonanie powierzone
zostanie podwykonawcom oraz podania nazw (firm) podwykonawców wraz
z przedmiotem umów o podwykonawstwo, dla których są oni proponowani –
w przypadku, w którym wykonawca nie jest zobowiązany przez
zamawiającego do wyboru podwykonawców zgodnie z procedurą określoną
w niniejszym rozdziale;
2) niezwłocznego informowania o wszelkich zmianach dotyczących
podwykonawców, które wystąpią w trakcie wykonywania zamówienia;
3) stosowania przewidzianej w przepisach niniejszego rozdziału procedury
wyboru podwykonawców wszystkich lub niektórych części zamówienia,
które wykonawca zamierza powierzyć podwykonawcom;
4) zawarcia z innymi podmiotami umowy o podwykonawstwo, zgodnie
z art. 131p ust. 1.
4. Określenie w opisie przedmiotu zamówienia wymagań, o których mowa
w ust. 2, nie może skutkować zobowiązaniem wykonawcy do uzyskania od władz
państwa członkowskiego Unii Europejskiej zobowiązania ograniczającego
swobodę tego państwa w zakresie stosowania, zgodnie z odpowiednimi przepisami
prawa międzynarodowego lub unijnego, swoich krajowych kryteriów dotyczących
zezwoleń na eksport, transfer lub tranzyt.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do zamówień w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa przepisu art. 30 ust. 4 nie stosuje się.
6. Zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa, w celu potwierdzenia zgodności, o której mowa
w art. 30b ust. 1, o ile nie zakłóci to warunków konkurencji, akceptuje również
certyfikaty i sprawozdania z badań wydane przez jednostki oceniające zgodność,
akredytowane w inny sposób, niż określony w rozporządzeniu, o którym mowa
w art. 30b ust. 2.

Art. 131h. 1. Zamawiający może udzielić zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa w trybie przetargu ograniczonego albo negocjacji
z ogłoszeniem. Zamawiający może udzielić zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa w trybie dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia
albo zamówienia z wolnej ręki w okolicznościach określonych w niniejszym rozdziale, a w przypadku, o którym mowa w art. 74 ust. 2, również w trybie
licytacji elektronicznej.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 zdanie pierwsze, zamawiający
może wybrać najkorzystniejszą ofertę z zastosowaniem aukcji elektronicznej.
Przepisy art. 91a–91e stosuje się odpowiednio.
3. Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa można udzielić
w trybie dialogu konkurencyjnego, jeżeli zachodzą łącznie następujące
okoliczności:
1) nie jest możliwe udzielenie zamówienia w trybie przetargu ograniczonego lub
negocjacji z ogłoszeniem, ponieważ ze względu na szczególnie złożony
charakter zamówienia nie można opisać przedmiotu zamówienia zgodnie
z art. 30–31 lub obiektywnie określić uwarunkowań prawnych lub
finansowych wykonania zamówienia;
2) cena nie jest jedynym kryterium wyboru oferty najkorzystniejszej.
4. Zamawiający, udzielając zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa w trybie negocjacji z ogłoszeniem albo dialogu konkurencyjnego,
może określić w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia, iż postępowanie będzie toczyć się w następujących po sobie etapach,
do udziału w których zamawiający zaprasza wykonawców, których oferty
otrzymały najwięcej punktów w wyniku zastosowania kryteriów wyboru oferty
najkorzystniejszej.
5. Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa można udzielić
w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi co najmniej jedna
z następujących okoliczności:
1) przedmiotem zamówienia są rzeczy wytwarzane jedynie do celów prac
badawczych i rozwojowych z wyjątkiem produkcji seryjnej mającej na celu
osiągnięcie zysku lub pokrycie poniesionych kosztów badań lub rozwoju;
2) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu ograniczonego,
negocjacji z ogłoszeniem albo dialogu konkurencyjnego nie wpłynął żaden
wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie zostały złożone
żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób
zmienione;
3) ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia wynikającą z sytuacji
kryzysowej nie można zachować terminów, w tym terminów skróconych,
określonych dla przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem;
4) ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą
z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można
było przewidzieć, nie można zachować terminów, w tym terminów
skróconych, określonych dla przetargu ograniczonego lub negocjacji
z ogłoszeniem;
5) przedmiot zamówienia na usługi lub dostawy jest przeznaczony do celów
usług badawczych lub rozwojowych, innych niż usługi, o których mowa
w art. 4 pkt 5b;
6) w przypadku zamówień związanych ze świadczeniem usług transportu
lotniczego i morskiego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także
sił, do których zadań należy ochrona bezpieczeństwa, związanych
z uczestniczeniem w misji zagranicznej, jeżeli zamawiający musi zwrócić się
o takie usługi do wykonawców, którzy gwarantują ważność swoich ofert
jedynie przez tak krótki okres, że terminy przewidziane dla przetargu
ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, w tym skrócone terminy, nie
mogą być dotrzymane, lub
7) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu ograniczonego,
negocjacji z ogłoszeniem albo dialogu konkurencyjnego wszystkie oferty
zostały odrzucone, pod warunkiem że pierwotne warunki zamówienia nie
zostały w istotny sposób zmienione i zamawiający uwzględni w tym
postępowaniu wszystkich wykonawców, którzy podczas wcześniejszego
postępowania prowadzonego w trybie przetargu ograniczonego, negocjacji
z ogłoszeniem albo dialogu konkurencyjnego złożyli oferty.
6. Zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa można udzielić
w trybie zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna
z następujących okoliczności:
1) określonych w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, pkt 8 i 9;
2) ze względu na sytuację kryzysową wymagane jest natychmiastowe wykonanie
zamówienia, a nie można zachować terminów, w tym terminów skróconych,
określonych dla przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem;
3) ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po
stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest
natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów,
w tym terminów skróconych, określonych dla przetargu ograniczonego lub
negocjacji z ogłoszeniem;
4) zamówienie dotyczy dodatkowych dostaw realizowanych przez
dotychczasowego wykonawcę, których celem jest częściowe wznowienie
dostaw lub odnowienie instalacji, lub zwiększenie dostaw, lub rozbudowa
instalacji istniejących, jeżeli zmiana wykonawcy zobowiązywałaby
zamawiającego do nabywania materiałów o innych właściwościach
technicznych, co powodowałoby niekompatybilność lub nieproporcjonalnie
duże trudności techniczne w użytkowaniu i utrzymaniu; przy czym czas
trwania takich zamówień nie może przekraczać 5 lat;
5) w okresie 5 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu
wykonawcy usług lub robót budowlanych udzielane jest zamówienie
uzupełniające tego samego rodzaju, co zamówienie podstawowe, pod
warunkiem że zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu
ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem albo dialogu konkurencyjnego,
a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu
dla zamówienia podstawowego, i jest zgodne z przedmiotem zamówienia
podstawowego.
7. W nadzwyczajnych okolicznościach związanych z oczekiwanym okresem
funkcjonowania dostarczonych urządzeń, instalacji lub systemów, a także
trudnościami technicznymi, jakie może spowodować zmiana wykonawcy, do
zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielanych w trybie
zamówienia z wolnej ręki na podstawie:
1) ust. 6 pkt 4 – nie stosuje się wymogu, aby czas trwania takiego zamówienia
nie przekraczał 5 lat;
2) ust. 6 pkt 5 – nie stosuje się wymogu udzielenia zamówienia w okresie 5 lat
od udzielenia zamówienia podstawowego.

Art. 131i. 1. Zamawiający, udzielając zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa, może zawrzeć umowę ramową po przeprowadzeniu
postępowania, stosując odpowiednio przepisy dotyczące udzielania zamówienia
w trybie przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem albo dialogu
konkurencyjnego.
2. Umowę ramową zawiera się na okres nie dłuższy niż 7 lat.
3. Umowę ramową można zawrzeć na okres dłuższy niż 7 lat, jeżeli jest to
konieczne ze względu na wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności, przy
uwzględnianiu oczekiwanego okresu funkcjonowania dostarczonych urządzeń,
instalacji lub systemów, a także trudności technicznych, jakie może spowodować
zmiana wykonawcy.
4. W przypadku zawarcia umowy ramowej na okres dłuższy niż 7 lat
zamawiający podaje w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia uzasadnienie
nadzwyczajnych okoliczności, o których mowa w ust. 3.
5. (uchylony)
Art. 131ia. W postępowaniach o udzielenie zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa:
1) wraz z zaproszeniem do składania ofert w trybie przetargu ograniczonego,
zaproszeniem do składania ofert wstępnych w trybie negocjacji z ogłoszeniem
albo zaproszeniem do udziału w dialogu w trybie dialogu konkurencyjnego
zamawiający przekazuje specyfikację istotnych warunków zamówienia,
chyba że specyfikacja istotnych warunków zamówienia została udostępniona
na stronie internetowej, a zamawiający podaje adres strony internetowej
odpowiednio w zaproszeniu do składania ofert, do składania ofert wstępnych
albo do udziału w dialogu;
2) jeżeli zamawiający opublikował wstępne ogłoszenie informacyjne, które
zawierało wszystkie informacje wymagane dla ogłoszenia o zamówieniu,
w zakresie, w jakim były one dostępne w chwili publikacji wstępnego
ogłoszenia informacyjnego, i zostało przekazane Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej lub opublikowane na stronie internetowej na co najmniej 52 dni
i nie więcej niż 12 miesięcy przed dniem przekazania ogłoszenia
o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, zamawiający może wyznaczyć termin składania ofert nie krótszy niż 22 dni od dnia wysłania
zaproszenia do składania ofert;
3) w przypadku, o którym mowa w pkt 2, zamawiający może wyznaczyć termin
składania ofert krótszy o 5 dni, jeżeli udostępnia specyfikację istotnych
warunków zamówienia na stronie internetowej nie później niż od dnia
publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej do upływu terminu składania ofert;
4) wykonawca może zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych lub
przekazać Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie o zamiarze
zawarcia umowy o podwykonawstwo części zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa udzielonego wykonawcy, której wartość jest
mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8;
5) prowadzonych w trybie przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem
i dialogu konkurencyjnego termin składania wniosków o dopuszczenie do
postępowania nie może być krótszy niż:
a) 30 dni – od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi
Publikacji Unii Europejskiej, drogą elektroniczną, zgodnie z formą
i procedurami wskazanymi na stronie internetowej, o której mowa
w art. 131da,
b) 37 dni – od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi
Publikacji Unii Europejskiej, w inny sposób niż określony w lit. a;
6) prowadzonych w trybie przetargu ograniczonego termin składania ofert nie
może być krótszy niż 40 dni – od dnia przekazania zaproszenia do składania
ofert, z uwzględnieniem art. 52 ust. 4;
7) jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia, zamawiający może
wyznaczyć krótszy termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału
w przetargu ograniczonym albo negocjacjach z ogłoszeniem, jednak nie
krótszy niż:
a) 10 dni – od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi
Publikacji Unii Europejskiej, drogą elektroniczną, zgodnie z formą
i procedurami wskazanymi na stronie internetowej, o której mowa
w art. 131da,
b) 15 dni – od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi
Publikacji Unii Europejskiej faksem.

Art. 131j. 1. Zamawiający, udzielając zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa w trybie przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem albo
dialogu konkurencyjnego, zaprasza do składania odpowiednio ofert, ofert
wstępnych albo udziału w dialogu wykonawców, którzy spełniają warunki udziału
w postępowaniu, w liczbie określonej w ogłoszeniu o zamówieniu, zapewniającej
konkurencję, nie mniejszej niż 3.
2. Jeżeli liczba wykonawców, którzy spełniają warunki udziału
w postępowaniu, jest zbyt niska, aby zapewnić rzeczywistą konkurencję,
zamawiający może:
1) zawiesić postępowanie i ponownie opublikować ogłoszenie o zamówieniu,
określając, z zastosowaniem przepisów dotyczących terminów składania
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia, nowy termin składania wniosków odpowiednio w trybie
przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem albo dialogu
konkurencyjnego oraz informując o tym wykonawców, którzy spełniają
warunki udziału w postępowaniu, albo
2) unieważnić postępowanie i wszcząć nowe postępowanie o udzielenie
zamówienia.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, zamawiający zaprasza do
udziału w postępowaniu wszystkich wykonawców, którzy odpowiedzieli na
pierwsze lub drugie ogłoszenie o zamówieniu i spełniają warunki udziału w
postępowaniu.

Art. 131k. 1. W przypadku zamówień w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące
się do przedmiotu zamówienia, w szczególności kryteria, o których mowa
w art. 91 ust. 2, lub kryteria takie jak rentowność, bezpieczeństwo dostaw,
interoperacyjność oraz właściwości operacyjne, określone w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Do zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
przepisów wydanych na podstawie art. 91 ust. 8 nie stosuje się.
2. Zamawiający, udzielając zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa w trybie przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem,
dialogu konkurencyjnego albo negocjacji bez ogłoszenia, określa w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia kryteria oceny ofert wraz z ich opisem, podaniem
znaczenia tych kryteriów oraz sposobem oceny ofert.

Art. 131l. 1. Zamawiający może:
1) odrzucić ofertę na podstawie przesłanek odrzucenia oferty innych niż
przesłanki, o których mowa w art. 89 ust. 1,
2) unieważnić postępowanie na podstawie przesłanek unieważnienia
postępowania innych niż przesłanki, o których mowa w art. 93 ust. 1 i 1a
– pod warunkiem określenia ich w ogłoszeniu o zamówieniu i w specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, w sposób jednoznaczny i wyczerpujący oraz
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców.
2. Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego z wnioskiem
o wyjaśnienie przesłanek odrzucenia oferty lub przesłanek unieważnienia
postępowania określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu
i w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
3. W przypadku odrzucenia oferty z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 1,
przepis art. 92 stosuje się odpowiednio.
4. O unieważnieniu postępowania z przyczyn, o których mowa w ust. 1 pkt 2,
zamawiający zawiadamia wykonawców, którzy:
1) ubiegali się o udzielenie zamówienia – w przypadku unieważnienia
postępowania przed upływem terminu składania ofert,
2) złożyli oferty – w przypadku unieważnienia postępowania po upływie terminu
składania ofert
– podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

Art. 131m. 1. Zamawiający może zobowiązać wykonawcę do zawarcia
umowy o podwykonawstwo, określając w ogłoszeniu o zamówieniu przedział
wartości obejmujących minimalny i maksymalny procent wartości umowy
w sprawie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, który ma być
przedmiotem umowy o podwykonawstwo.
2. (uchylony)
3. Łączna wartość umów o podwykonawstwo, które wykonawca będzie
zobowiązany zawrzeć, nie może przekroczyć 30% wartości zamówienia
udzielonego wykonawcy.
4. Każdy procent wartości umowy o podwykonawstwo mieszczący się
w przedziale, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za spełniający wymogi dotyczące
podwykonawstwa, które wykonawca jest zobowiązany zlecić podwykonawcy.
5. Wykonawca, na żądanie zamawiającego, wskazuje w ofercie część
zamówienia, którą powierzy podwykonawcom, w celu spełnienia obowiązku
zawarcia umowy o podwykonawstwo.
6. Wykonawca zawiera umowę o podwykonawstwo w zakresie procentowej
wartości umowy w sprawie zamówienia w dziedzinach obronności
i bezpieczeństwa, jakiej wymaga od niego zamawiający.
7. Powierzenie wykonania zamówienia podwykonawcom nie zwalnia
wykonawcy wobec zamawiającego z odpowiedzialności za wykonanie zamówienia
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Art. 131n. 1. Wykonawca zobowiązany do zawarcia umowy
o podwykonawstwo, zgodnie z art. 131m ust. 1, wszczyna postępowanie w sprawie
wyboru podwykonawców, zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu na
podwykonawstwo. Wykonawca stosuje odpowiednio przepisy o ogłoszeniu
o zamówieniu.
2. W ogłoszeniu o zamówieniu na podwykonawstwo wykonawca wskazuje
warunki udziału w postępowaniu.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku spełnienia co najmniej jednej
z przesłanek udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub
zamówienia z wolnej ręki, o których mowa w art. 131h ust. 5–7.
4. (uchylony)

Art. 131o. Wykonawca może spełnić wymagania zamawiającego dotyczące
wyboru podwykonawcy także przez zawarcie umowy ramowej w sprawie
powierzenia podwykonawstwa.

Art. 131p. 1. Wykonawca, w ofercie, może zaproponować realizację
w ramach podwykonawstwa części wartości umowy w sprawie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, która wykracza poza przedział, o którym mowa w art. 131m ust. 1.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wykonawca wskazuje w ofercie, na
żądanie zamawiającego, części zamówienia, które zamierza powierzyć
podwykonawcom, oraz podaje nazwy (firmy) podwykonawców, jeżeli zostali
wybrani.

Art. 131r. 1. Zamawiający, w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa albo w czasie wykonywania umowy
w sprawie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, może
odmówić wyrażenia zgody na zawarcie umowy z podwykonawcą
zaproponowanym przez wykonawcę w przypadku niespełnienia przez
podwykonawcę warunków udziału w postępowaniu przewidzianych dla
wykonawcy zamówienia.
2. Do oceny spełnienia przez podwykonawcę warunków, o których mowa
w ust. 1, stosuje się odpowiednio opis przedmiotu zamówienia w postępowaniu
dotyczącym wyboru wykonawcy, mając na uwadze opis przedmiotu umowy
o podwykonawstwo.
3. Zamawiający zawiadamia wykonawcę o powodach odmowy wyrażenia
zgody na zawarcie umowy z podwykonawcą, wskazując warunki udziału
w postępowaniu, których proponowany podwykonawca nie spełnia.
4. Przepis art. 131e ust. 1, dotyczący przesłanek wykluczenia, stosuje się do
podwykonawców.

Art. 131s. 1. Przy ustalaniu wartości zamówienia na podwykonawstwo
przepisy art. 32–35 stosuje się odpowiednio.
2. Przepisów art. 131n ust. 1–3 i art. 131o nie stosuje się do powierzenia
wykonania części zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa
udzielonego wykonawcy, jeżeli wartość umowy o podwykonawstwo jest mniejsza
niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, wykonawca, zawierając umowę
o podwykonawstwo, stosuje zasady Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
w szczególności dotyczące równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości.

Art. 131t. Wykonawca nie udziela zamówienia o podwykonawstwo, jeżeli:
1) żaden z podwykonawców biorących udział w postępowaniu w sprawie
wyboru podwykonawców nie spełnia warunków udziału w postępowaniu lub
2) żadna z ofert złożonych przez podwykonawców biorących udział
w postępowaniu w sprawie wyboru podwykonawców nie spełnia wymagań
określonych w ogłoszeniu o zamówieniu o podwykonawstwo
– i może to skutkować niespełnieniem przez wykonawcę wymogów wynikających
z umowy w sprawie zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Art. 131u. 1. Za podwykonawcę nie uznaje się:
1) podmiotu, na który wykonawca może wywierać, bezpośrednio lub pośrednio,
dominujący wpływ, podmiotu, który może wywierać dominujący wpływ na
wykonawcę, podmiotu, który jako wykonawca podlega dominującemu
wpływowi innego podmiotu w wyniku stosunku własności, udziału
finansowego lub zasad określających jego działanie, w związku z:
a) posiadaniem ponad połowy udziałów lub akcji podmiotu pozostającego
pod dominującym wpływem lub
b) posiadaniem ponad połowy głosów wynikających z udziałów lub akcji
tego podmiotu, lub
c) prawem do powoływania ponad połowy składu organu zarządzającego
lub nadzorczego tego podmiotu;
2) grupy podmiotów utworzonych w celu uzyskania powierzenia wykonania
części zamówienia udzielonego wykonawcy;
3) podmiotu powiązanego z grupą, o której mowa w pkt 2, w sposób określony
w pkt 1.
2. Wykonawca podaje w ofercie wykaz podmiotów, które nie mogą być
uznane za podwykonawców, i aktualizuje go po zaistnieniu zmian w stosunkach
między podmiotami.

Art. 131v. W postępowaniu o udzielenie zamówienia w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa:
1) w zakresie udzielania informacji, przepisy art. 8 ust. 3, art. 51 ust. 1a,
art. 57 ust. 1, art. 60d ust. 1, art. 92 i art. 93 ust. 3 i 5 stosuje się odpowiednio,
jednak zamawiający może odmówić udzielania informacji, jeżeli jej ujawnienie mogłoby utrudnić stosowanie przepisów prawa lub byłoby sprzeczne z interesem publicznym, w szczególności z interesami związanymi z obronnością lub bezpieczeństwem, lub mogłoby szkodzić zgodnym
z prawem interesom handlowym wykonawców, lub mogłoby zaszkodzić
uczciwej konkurencji pomiędzy nimi;
2) wykonawca może przedstawić inny dokument, potwierdzający w sposób
wystarczający spełnianie opisanego przez zamawiającego warunku, jeżeli
z uzasadnionej przyczyny wykonawca nie może przedstawić dokumentów
dotyczących posiadanej wiedzy, doświadczenia, dysponowania odpowiednim
potencjałem technicznym lub osobami zdolnymi do wykonania zamówienia
wymaganych przez zamawiającego;
3) podmioty uczestniczące w nim mogą zapoznać się z dokumentami
niejawnymi w czytelni w kancelarii tajnej zamawiającego, pod warunkiem
posiadania poświadczenia bezpieczeństwa zgodnie z przepisami o ochronie
informacji niejawnych.

Art. 131w. 1. Zamawiający może udzielić zaliczek na poczet wykonania
zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, jeżeli:
1) możliwość taka została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu lub
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, lub
2) wykonawca został wybrany w trybie negocjacji bez ogłoszenia albo
zamówienia z wolnej ręki.
2. Zamawiający może udzielić zaliczek w przypadku udzielenia zamówienia
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w trybie negocjacji bez ogłoszenia
albo zamówienia z wolnej ręki, jeżeli:
1) wysokość jednorazowej zaliczki nie przekracza 33% wartości wynagrodzenia
wykonawcy;
2) zasady udzielania zaliczek zostały określone w zaproszeniu do negocjacji
i pozostaną niezmienne w toku realizacji umowy w sprawie zamówienia.
2a. Zamawiający może udzielić kolejnych zaliczek, pod warunkiem że
wykonawca, w ramach realizacji zamówienia:
1) rozliczy środki w zakresie wartości poprzednio udzielanych zaliczek lub
2) wykaże, że zaangażował całość środków w zakresie wartości poprzednio
udzielanych zaliczek.
3. Przepisy art. 151a ust. 5–7 stosuje się odpowiednio.

Prawo zamówień publicznych art. 131

Poprzedni

Art. 130. (uchylony).

Nastepny

Art. 132. 1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do zamówień udzielanych przez zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1–4, jeżeli zamówienie jest udzielane w celu wykonywania jedne...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych
  • Wejscie w życie 2 marca 2004
  • Ost. zmiana ustawy 24 czerwca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 24 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka