Art. 11. 1. Komisja w zakresie swojej właściwości podejmuje uchwały, w tym
wydaje decyzje administracyjne i postanowienia, określone w przepisach odrębnych.
1a. Decyzje administracyjne i postanowienia Komisji mogą być wydawane
w postaci dokumentu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne i opatrywane przez Przewodniczącego Komisji lub jego Zastępcę
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, także w przypadkach innych niż
przewidziane w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego.
1b. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio także do decyzji administracyjnych
i postanowień wydawanych na podstawie upoważnień, o których mowa
w art. 12 ust. 1 i 3.
1c. W przypadkach, o których mowa w ust. 1a i 1b, stronie lub stronom doręcza
się, w sposób określony dla dokumentów w formie pisemnej, odpis decyzji lub
postanowienia, bez podpisu i z adnotacją o opatrzeniu decyzji lub postanowienia
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem
osobistym wraz z danymi osoby podpisującej, w aktach postępowania zamieszczając
odpowiednią adnotację.
2. Komisja podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w głosowaniu
jawnym, w obecności co najmniej pięciu osób wchodzących w jej skład, w tym
Przewodniczącego Komisji lub jego Zastępcy. Członkowie Komisji, o których mowa
w art. 5 ust. 2 pkt 6–8, nie biorą udziału w głosowaniu ani nie są uwzględniani przy
liczeniu kworum. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego
Komisji, a w razie jego nieobecności – głos Zastępcy Przewodniczącego Komisji
upoważnionego do kierowania pracami Komisji.
2a. Udział w posiedzeniu Komisji może odbywać się zdalnie przy wykorzystaniu
środków komunikacji elektronicznej zapewniających komunikację w czasie
rzeczywistym (zdalny udział w posiedzeniu).
2b. Środki o których mowa w ust. 2a, powinny umożliwiać osobom
wchodzącym w skład Komisji, przebywającym w miejscu innym niż miejsce
posiedzenia, wypowiadanie się w toku obrad, a osobom wchodzącym w skład Komisji
z prawem głosu, także głosowanie.
2c. Zdalny udział w posiedzeniu może obejmować także Przewodniczącego
Komisji lub Zastępcę upoważnionego do kierowania pracami Komisji, a wyjątkowych
przypadkach wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji.
2d. Przepisy ust. 2a–2c stosuje się także do osób, o których mowa w art. 5 ust. 3.
2e. Jeżeli przewiduje to regulamin, o którym mowa w ust. 4, Komisja może
podejmować uchwały także w trybie obiegowym.
3. Uchwały w imieniu Komisji podpisuje Przewodniczący Komisji lub Zastępca
Przewodniczącego.
4. Szczegółową organizację i tryb pracy Komisji określa regulamin Komisji
uchwalony przez Komisję.
5. Do postępowania Komisji i przed Komisją stosuje się przepisy ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz.
2096 oraz z 2019 r. poz. 60, 730 i 1133), chyba że przepisy szczególne stanowią
inaczej.
5a. Do spraw z zakresu właściwości Komisji nie stosuje się przepisów art. 29 i
art. 32 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz działu III ustawy
z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1291,
1495 i 1649).
6. Do decyzji Komisji stosuje się odpowiednio przepis art. 127 § 3 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, chyba że przepisy
szczególne stanowią inaczej.
6a. W postępowaniach z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz
w postępowaniach w sprawie wznowienia postępowania administracyjnego,
stwierdzenia nieważności decyzji, a także zmiany lub uchylenia decyzji ostatecznej do
Przewodniczącego Komisji, Zastępców Przewodniczącego oraz członków Komisji nie
stosuje się przepisu art. 24 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego.
7. O wyłączeniu Zastępcy Przewodniczącego lub członków Komisji od udziału
w postępowaniu w sprawie w przypadkach określonych w art. 24 § 3 ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego postanawia
Przewodniczący Komisji na wniosek strony, Zastępcy Przewodniczącego, członka
Komisji albo z urzędu.
8. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji od udziału w postępowaniu
w sprawie w przypadkach określonych w art. 24 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
– Kodeks postępowania administracyjnego postanawia Komisja podejmując uchwałę
bez udziału Przewodniczącego Komisji na wniosek strony, Przewodniczącego
Komisji, Zastępcy Przewodniczącego lub członka Komisji.
9. Jeżeli Komisja wskutek wyłączenia osób wchodzących w jej skład nie może
załatwić sprawy, Prezes Rady Ministrów wyznacza do załatwienia sprawy inny organ
administracji publicznej.
Art. 11a. 1. Na wniosek podmiotu prowadzącego działalność regulowaną w
przepisach, o których mowa w art. 1 ust. 2, mającego siedzibę poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej pisemna i ustna komunikacja Komisji z takim podmiotem
może odbywać się w języku angielskim. W takim przypadku czynności, o których
mowa w art. 5 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (Dz. U. z 2019
r. poz. 1480), mogą być dokonywane w języku polskim lub angielskim.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do postępowań, do których stosuje się przepisy
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego,
postępowań wyjaśniających, o których mowa w art. 18a ust. 1, oraz do czynności
kontrolnych i wizyt nadzorczych, o których mowa w przepisach odrębnych.
Art. 11b. 1. Podmiot wykonujący działalność na podstawie przepisów, o których
mowa w art. 1 ust. 2, a także podmiot zamierzający wykonywać taką działalność, mogą
złożyć do Komisji wniosek o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania
przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 2, oraz aktów wykonawczych wydanych na
ich podstawie, w ich indywidualnej sprawie (interpretacja Komisji).
2. Wniosek o interpretację Komisji może dotyczyć wyłącznie produktów i usług,
które mają na celu rozwój innowacyjności rynku finansowego.
3. Wniosek o interpretację Komisji zawiera wyczerpujący opis stanu faktycznego
lub zdarzenia przyszłego, którego ma dotyczyć interpretacja Komisji, oraz własne
stanowisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1, w sprawie oceny prawnej tego stanu
faktycznego lub zdarzenia przyszłego, a ponadto:
1) oznaczenie firmy (nazwy) oraz adres siedziby albo miejsca zamieszkania
podmiotu;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
3) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile
podmiot taki numer posiada;
4) adres do korespondencji, w przypadku gdy jest on inny niż adres siedziby albo
miejsca zamieszkania podmiotu.
4. Interpretacja Komisji jest wydawana bez zbędnej zwłoki, nie później jednak
niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o jej wydanie, a w przypadkach
szczególnie skomplikowanych – nie później niż w terminie 45 dni od dnia złożenia
wniosku. Komisja informuje podmiot, o którym mowa w ust. 1, o tym, że uznaje
przypadek za szczególnie skomplikowany.
5. Wniosek o interpretację Komisji podlega opłacie w wysokości 1000 zł.
Wniosek nieopłacony pozostawia się bez rozpoznania. Opłata nie podlega zwrotowi.
6. Opłata, o której mowa w ust. 5, stanowi przychód Urzędu Komisji.
7. Niewydanie interpretacji Komisji w terminach określonych w ust. 4 uznaje się
za potwierdzenie stanowiska podmiotu, o którym mowa w ust. 1.
8. Interpretacja Komisji nie jest wiążąca dla podmiotu, o którym mowa w ust. 1,
i Komisji, z zastrzeżeniem że działania tego podmiotu w zakresie, w jakim zastosował
się do interpretacji Komisji, nie mogą stanowić podstawy do nałożenia przez Komisję
sankcji administracyjnej.
9. Interpretacja Komisji powinna zawierać w szczególności:
1) opis zagadnienia, w związku z którym jest dokonywana;
2) ocenę stanowiska podmiotu, o którym mowa w ust. 3, wraz z uzasadnieniem
prawnym.
10. Przepisów ust. 1–9 nie stosuje się:
1) w przypadku gdy wniosek dotyczy przepisów, których naruszenie związane jest
z odpowiedzialnością karną;
2) w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o
interpretację Komisji są przedmiotem toczącego się postępowania przed Komisją
lub przed innymi organami, w tym postępowania sądowego lub sądowoadministracyjnego, albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta.
11. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, występując z wnioskiem o interpretację
Komisji, składa oświadczenie, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem w
dniu jego złożenia nie są przedmiotem postępowań, o których mowa w ust. 10 pkt 2,
prowadzonych w stosunku do niego przed innymi organami.
12. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 11, składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający
oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem
świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula
ta zastępuje pouczenie osoby składającej oświadczenie w imieniu podmiotu, o którym
mowa w ust. 1, o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
13. W razie złożenia fałszywego oświadczenia, o którym mowa w ust. 11,
interpretacja Komisji nie wywołuje skutków prawnych.
Art. 10. 1. (uchylony) 2. (uchylony) 3. Do pracowników Urzędu Komisji stosuje się ustawę z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043 i 1495). 4. Porządek i czas prac...
Art. 12. 1. Komisja może upoważnić Przewodniczącego Komisji, Zastępców Przewodniczącego oraz pracowników Urzędu Komisji do podejmowania działań w zakresie właściwości Komisji, w tym do wydawania pos...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców