Art. 112. Ochrona przed hałasem polega na zapewnieniu jak najlepszego
stanu akustycznego środowiska, w szczególności poprzez:
1) utrzymanie poziomu hałasu poniżej dopuszczalnego lub co najmniej na tym
poziomie;
2) zmniejszanie poziomu hałasu co najmniej do dopuszczalnego, gdy nie jest on
dotrzymany.

Art. 112a. Ilekroć w przepisach niniejszego działu jest mowa o:
1) wskaźnikach hałasu – rozumie się przez to wskaźniki hałasu mające
zastosowanie do:
a) sporządzania strategicznych map hałasu oraz programów ochrony
środowiska przed hałasem:
– LDWN – długookresowy średni poziom dźwięku A wyrażony
w decybelach (dB), wyznaczony zgodnie z ISO 1996-2: 1987
w ciągu wszystkich dób w roku (rozumianym jako dany rok
kalendarzowy w odniesieniu do emisji dźwięku i średni rok
w odniesieniu do warunków meteorologicznych), z uwzględnieniem
pory dnia (rozumianej jako przedział czasu od godz. 600 do godz.
1800), pory wieczoru (rozumianej jako przedział czasu od godz.
1800 do godz. 2200) oraz pory nocy (rozumianej jako przedział czasu
od godz. 2200 do godz. 600); wskaźnik ten służy do określenia ogólnej
dokuczliwości hałasu,
– LN – długookresowy średni poziom dźwięku A, wyrażony
w decybelach (dB), wyznaczony zgodnie z ISO 1996-2: 1987
w ciągu wszystkich pór nocy (rozumianych jako przedział czasu od
godz. 2200 do godz. 600) w roku (rozumianym jako dany rok
kalendarzowy w odniesieniu do emisji dźwięku i średni rok
w odniesieniu do warunków meteorologicznych); wskaźnik ten
służy do określenia zaburzenia snu,
b) ustalania i kontroli warunków korzystania ze środowiska w odniesieniu
do jednej doby:
– LAeq D – równoważny poziom dźwięku A dla pory dnia (rozumianej
jako przedział czasu od godz. 600 do godz. 2200),
– LAeq N – równoważny poziom dźwięku A dla pory nocy (rozumianej
jako przedział czasu od godz. 2200 do godz. 600);
2) głównej drodze – rozumie się przez to drogę, po której przejeżdża rocznie
więcej niż 3 miliony pojazdów;
3) głównej linii kolejowej – rozumie się przez to linię kolejową, po której
przejeżdża rocznie więcej niż 30 tysięcy pociągów;
4) głównym lotnisku – rozumie się przez to lotnisko cywilne, na którym rocznie
odbywa się więcej niż 50 tysięcy operacji (startów lub lądowań),
z wyłączeniem operacji dokonywanych wyłącznie w celach szkoleniowych
przy użyciu samolotów o masie startowej poniżej 5700 kg.

Art. 112b. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze
rozporządzenia, sposób ustalania wartości wskaźnika hałasu, o którym mowa
w art. 112a pkt 1 lit. a tiret pierwsze, uwzględniając potrzebę jego wykorzystania
przy sporządzaniu strategicznych map hałasu oraz obowiązujące w tym zakresie
dokumenty normalizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 12 września 2002 r.
o normalizacji (Dz. U. z 2015 r. poz. 1483).

Art. 112c. Metody oceny hałasu na potrzeby sporządzania strategicznych
map hałasu określa załącznik do dyrektywy Komisji (UE) 2015/996 z dnia 19 maja
2015 r. ustanawiającej wspólne metody oceny hałasu zgodnie z dyrektywą
2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 168 z 01.07.2015,
str. 1 i Dz. Urz. UE L 5 z 10.01.2018, str. 35).

Prawo ochrony środowiska art. 112

Poprzedni

Art. 111. (uchylony)

Nastepny

Art. 113. 1. Minister właściwy do spraw klimatu, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, określi, w drodze rozporządzenia, dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku kierując się potrze...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska
  • Wejscie w życie 1 października 2001
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka