Art. 10. 1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze
współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
2. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu
terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu
terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Art. 10a. Gmina może zapewnić wspólną obsługę, w szczególności
administracyjną, finansową i organizacyjną:
1) jednostkom organizacyjnym gminy zaliczanym do sektora finansów
publicznych,
2) gminnym instytucjom kultury,
3) innym zaliczanym do sektora finansów publicznych gminnym osobom prawnym
utworzonym na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań
publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków
i spółek prawa handlowego
– zwanym dalej „jednostkami obsługiwanymi”.
Art. 10b. 1. Wspólną obsługę mogą prowadzić urząd gminy, inna jednostka
organizacyjna gminy, jednostka organizacyjna związku międzygminnego albo
jednostka organizacyjna związku powiatowo-gminnego, zwane dalej „jednostkami
obsługującymi”.
2. Rada gminy w odniesieniu do jednostek obsługiwanych, o których mowa
w art. 10a pkt 1, określa, w drodze uchwały, w szczególności:
1) jednostki obsługujące;
2) jednostki obsługiwane;
3) zakres obowiązków powierzonych jednostkom obsługującym w ramach
wspólnej obsługi.
3. Jednostki obsługiwane, o których mowa w art. 10a pkt 2 i 3, mogą, na
podstawie porozumień zawartych przez te jednostki z jednostką obsługującą,
przystąpić do wspólnej obsługi, po uprzednim zgłoszeniu tego zamiaru wójtowi.
Zakres wspólnej obsługi określa zawarte porozumienie.
4. Jednostka obsługująca ma prawo żądania od jednostki obsługiwanej
informacji oraz wglądu w dokumentację w zakresie niezbędnym do wykonywania
zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki.
5. Jednostka obsługiwana ma prawo żądania od jednostki obsługującej
informacji oraz wglądu w dokumentację w zakresie zadań wykonywanych przez
jednostkę obsługującą w ramach wspólnej obsługi.
Art. 10c. 1. Zakres wspólnej obsługi nie może obejmować kompetencji
kierowników jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie.
2. W przypadku powierzenia obowiązków z zakresu rachunkowości
i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych, o których mowa w art. 10a pkt 1 i 2, są
one przekazywane w całości.
Art. 10d. Jednostka obsługująca jest uprawniona do przetwarzania danych
osobowych przetwarzanych przez jednostkę obsługiwaną w zakresie i celu
niezbędnych do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tej jednostki.
Art. 10e. 1. Gmina może opracować strategię rozwoju gminy.
2. Strategia rozwoju gminy jest spójna ze strategią rozwoju województwa oraz
strategią rozwoju ponadlokalnego, obejmującą tę gminę.
3. Strategia rozwoju gminy zawiera wnioski z diagnozy, o której mowa
w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki
rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 1378), przygotowanej
na potrzeby tej strategii, oraz określa w szczególności:
1) cele strategiczne rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym
i przestrzennym;
2) kierunki działań podejmowanych dla osiągnięcia celów strategicznych;
3) oczekiwane rezultaty planowanych działań, w tym w wymiarze przestrzennym,
oraz wskaźniki ich osiągnięcia;
4) model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy;
5) ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki
przestrzennej w gminie;
6) obszary strategicznej interwencji określone w strategii rozwoju województwa,
o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie
województwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 512, 1571 i 1815 oraz z 2020 r. poz. 1378),
wraz z zakresem planowanych działań;
7) obszary strategicznej interwencji kluczowe dla gminy, jeżeli takie
zidentyfikowano, wraz z zakresem planowanych działań;
8) system realizacji strategii, w tym wytyczne do sporządzania dokumentów wykonawczych;
9) ramy finansowe i źródła finansowania.
4. Strategię rozwoju gminy sporządza się w formie tekstowej oraz graficznej
zawierającej zobrazowanie treści, o których mowa w szczególności w ust. 3 pkt 4, 6 i 7.
Art. 10f. 1. Rada gminy, w drodze uchwały, określa szczegółowy tryb
i harmonogram opracowania projektu strategii rozwoju gminy, w tym tryb konsultacji,
o których mowa w art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju.
2. Projekt strategii rozwoju gminy opracowuje wójt oraz przedkłada go
zarządowi województwa w celu wydania opinii dotyczącej sposobu uwzględnienia
ustaleń i rekomendacji w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej
w województwie określonych w strategii rozwoju województwa.
3. Zarząd województwa wydaje opinię, o której mowa w ust. 2, w terminie
30 dni od dnia otrzymania projektu strategii rozwoju gminy. W przypadku braku
opinii we wskazanym terminie uznaje się, że strategia rozwoju gminy jest spójna ze
strategią rozwoju województwa.
4. Strategia rozwoju gminy jest przyjmowana przez radę gminy w drodze uchwały.
5. Strategia rozwoju gminy podlega aktualizacji, jeżeli wymaga tego sytuacja
społeczna, gospodarcza lub przestrzenna gminy albo gdy jest to konieczne dla
zachowania jej spójności ze strategią rozwoju województwa. Do aktualizacji strategii
rozwoju gminy stosuje się ust. 1–4.
Art. 10g. 1. Gminy sąsiadujące, powiązane ze sobą funkcjonalnie, mogą
opracować strategię rozwoju ponadlokalnego będącą wspólną strategią rozwoju tych
gmin w zakresie ich terytorium.
2. Strategia rozwoju ponadlokalnego:
1) jest opracowywana z udziałem powiatu, jeżeli w jej opracowywaniu uczestniczą
wszystkie gminy z terytorium tego powiatu;
2) może być opracowywana z udziałem powiatu, jeżeli przynajmniej jedna gmina,
o której mowa w ust. 1, znajduje się na jego terytorium.
3. Do strategii rozwoju ponadlokalnego przepisy art. 10e ust. 2–4 stosuje się odpowiednio.
4. W celu przygotowania i realizacji strategii rozwoju ponadlokalnego gminy
mogą tworzyć w szczególności związek międzygminny, o którym mowa w art. 64, lub
stowarzyszenie, o którym mowa w art. 84, lub zawierać porozumienie międzygminne,
o którym mowa w art. 74.
5. Projekt strategii rozwoju ponadlokalnego opracowuje wójt albo organ
wykonawczy związku międzygminnego albo stowarzyszenia oraz przedkłada go
zarządowi województwa w celu wydania opinii dotyczącej sposobu uwzględnienia
ustaleń i rekomendacji w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej
w województwie określonych w strategii rozwoju województwa.
6. Zarząd województwa wydaje opinię, o której mowa w ust. 5, w terminie
30 dni od dnia otrzymania projektu strategii rozwoju ponadlokalnego. W przypadku
braku opinii we wskazanym terminie uznaje się, że strategia rozwoju ponadlokalnego
jest spójna ze strategią rozwoju województwa.
7. Strategia rozwoju ponadlokalnego jest przyjmowana przez organ stanowiący
związku międzygminnego albo stowarzyszenia, w drodze uchwały.
8. Strategia rozwoju ponadlokalnego opracowana przez porozumienie
międzygminne jest przyjmowana przez właściwe rady gmin i obowiązuje od dnia jej
przyjęcia przez ostatnią radę gminy. Strategia rozwoju ponadlokalnego opracowana
z udziałem powiatu jest przyjmowana również przez radę powiatu i obowiązuje od
dnia jej przyjęcia przez ostatnią radę gminy lub powiatu.
9. Do aktualizacji strategii rozwoju ponadlokalnego stosuje się ust. 5–8 oraz
art. 10e ust. 2–4.
Art. 9. 1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. 2. Gmina oraz inna gminna osoba praw...
Art. 11. 1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy. 2. (uchylony) Art. 11a. 1. Organami gminy są: 1)...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców