Art. 108. W ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w odnośniku nr 2:
a) uchyla się pkt 9,
b) w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:
„14) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (Dz. Urz. UE L 197 z 24.07.2012, str. 38, z późn. zm.).”;
2) w art. 20 dodaje się ust. 11 w brzmieniu:
„11. Przepis ust. 10 stosuje także się w przypadku przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych niezbędnych do przeprowadzenia rozruchu spalarni określonej jako ponadregionalna instalacja do obsługi danego regionu w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.”;
3) w art. 23 dodaje się ust. 10 i 11 w brzmieniu:
„10. Zakazu, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się do zbierania odpadów, o których mowa w ust. 2 pkt 5 i 6,
w stacji przeładunkowej prowadzonej przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub przez prowadzącego regionalną instalację przetwarzania odpadów komunalnych lub prowadzącego ponadregionalną instalację przetwarzania odpadów komunalnych.
11. Zakazu, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się do zbierania odpadów zielonych przez prowadzącego
punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.”;
4) po art. 41 dodaje się art. 41a w brzmieniu:
„Art. 41a. 1. Zezwolenie na przetwarzanie odpadów oraz pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające
przetwarzanie odpadów są wydawane po przeprowadzeniu przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska z udziałem przedstawiciela właściwego organu kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części, w których ma być prowadzone przetwarzanie odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska.
2. Do wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli występuje właściwy organ.
3. Po przeprowadzeniu kontroli wojewódzki inspektor ochrony środowiska niezwłocznie wydaje postanowienie
w przedmiocie spełnienia wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska. Na postanowienie nie służy zażalenie.
4. W przypadku postanowienia wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska negatywnie opiniującego spełnienie wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska właściwy organ może odmówić wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego przetwarzanie odpadów.
5. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku gdy zezwolenie na przetwarzanie odpadów dotyczy odzysku poza
instalacjami i urządzeniami lub przygotowania do ponownego użycia.
6. W przypadku istotnej zmiany zezwolenia na przetwarzanie odpadów oraz pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego przetwarzanie odpadów właściwy organ może wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska przed wydaniem decyzji w sprawie zmiany.”;
5) w art. 49:
a) w ust. 7:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) warunkach umowy, jaką wprowadzający sprzęt w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r.
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. poz. 1688), zwany dalej „wprowadzającym
sprzęt”, albo autoryzowany przedstawiciel, o którym mowa w art. 26 tej ustawy, zwany dalej „autoryzowanym przedstawicielem”, zawarł z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego;”,
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) rodzaju i wysokości zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia
11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.”,
b) dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Rejestr zawiera linki do rejestrów prowadzonych w innych niż Rzeczpospolita Polska państwach
członkowskich w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym w celu ułatwienia rejestracji w nich.”;
6) w art. 50:
a) w ust. 1 w pkt 3:
– wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„z zakresu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym:”,
– lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) wprowadzających sprzęt lub autoryzowanych przedstawicieli,”,
b) dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:
„4. Przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się do wprowadzającego sprzęt, który korzysta z uprawnienia określonego w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
5. Autoryzowany przedstawiciel jest obowiązany zamieścić w rejestrze wykaz wprowadzających sprzęt,
którzy przekazali mu informacje, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r.
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.”;
7) w art. 52 w ust. 1:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz adres zamieszkania lub siedziby, a w przypadku wyznaczenia
autoryzowanego przedstawiciela – również kod pocztowy, miejscowość, nazwę i numer ulicy, kraj, numer
telefonu i faksu, e-mail oraz osobę do kontaktu, a także imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania
lub siedziby producenta w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym, zwanego dalej „producentem sprzętu”, który go wyznaczył;”,
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz europejski numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany;”,
c) w pkt 6:
– wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„z zakresu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
w odniesieniu do:”,
– w lit. a:
– – wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„wprowadzającego sprzęt lub autoryzowanego przedstawiciela:”,
– – tiret drugie i trzecie otrzymują brzmienie:
„– nazwę marki sprzętu, numer i nazwę grupy sprzętu, typ sprzętu (sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych lub sprzęt inny niż przeznaczony dla gospodarstw domowych),
– informację o umowie z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o której mowa
w art. 11 ust. 3 tej ustawy, a w przypadku wprowadzającego sprzęt, który wprowadził do obrotu
sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, który nie zawarł umowy z organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego – informację o masie sprzętu, który zamierza wprowadzić
do obrotu w danym roku kalendarzowym, zaliczonego do poszczególnych grup sprzętu oraz
o formie i wysokości zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy,”,
– – dodaje się tiret czwarte i piąte w brzmieniu:
„– informację o stosowanej technice sprzedaży sprzętu,
– wykaz producentów sprzętu, z którymi autoryzowany przedstawiciel zawarł umowę, o której mowa
w art. 26 ust. 3 tej ustawy, zawierający ich imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub
siedziby – w przypadku autoryzowanego przedstawiciela,”,
– w lit. b tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
„– numer i nazwę grupy sprzętu, z której powstał zebrany przez niego zużyty sprzęt,”,
– w lit. c tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
„– numer i nazwę grupy sprzętu, z której powstał przyjmowany przez niego zużyty sprzęt,”,
– w lit. f tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
„– wykaz autoryzowanych przedstawicieli z informacją o imieniu i nazwisku lub nazwie oraz adresie zamieszkania lub siedziby producentów sprzętu, którzy ich wyznaczyli, lub wykaz wprowadzających
sprzęt, z którymi organizacja zawarła umowy, o których mowa w art. 11 ust. 3 tej ustawy, zawierający
firmy przedsiębiorców oraz oznaczenia ich siedzib i numery rejestrowe,”;
8) w art. 53:
a) uchyla się ust. 4,
b) w ust. 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz adres zamieszkania lub siedziby, a w przypadku wyznaczenia
autoryzowanego przedstawiciela – również kod pocztowy, miejscowość, nazwa i numer ulicy, kraj, numer
telefonu i faksu, e-mail oraz osobę do kontaktu, a także szczegółowe dane producenta sprzętu, który go
wyznaczył, obejmujące informację o imieniu i nazwisku lub nazwie oraz adresie zamieszkania lub siedziby
oraz wykaz wprowadzających sprzęt, którzy mogą korzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 25
ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,”,
c) w ust. 7:
– w pkt 2:
– – wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„w przypadku wprowadzającego sprzęt lub autoryzowanego przedstawiciela:”,
– – lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) dokument potwierdzający wniesienie zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 27
ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, o ile
zabezpieczenie finansowe jest wymagane,”,
– – dodaje się lit. c w brzmieniu:
„c) uwierzytelnioną kopię umowy, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r.
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – w przypadku autoryzowanego przedstawiciela;”,
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) w przypadku organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o której mowa w ustawie
z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – zaświadczenie wydane
przez bank prowadzący rachunek lub lokatę terminową organizacji odzysku sprzętu elektrycznego
i elektronicznego o wpłacie kwoty równej wysokości kapitału zakładowego organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego na pokrycie tego kapitału albo oświadczenie o wpłacie tej kwoty;”;
9) w art. 57 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wprowadzających sprzęt i autoryzowanych przedstawicieli,”;
10) w art. 60 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadku wyznaczenia przez producenta sprzętu autoryzowanego przedstawiciela zgodnie
z przepisami ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym i posiadania przez tego autoryzowanego przedstawiciela wpisu do rejestru, wprowadzający sprzęt wprowadzający do obrotu sprzęt pochodzący od tego producenta sprzętu może złożyć marszałkowi województwa wniosek o wykreślenie z rejestru.”;
11) w art. 62 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2) będący wprowadzającym sprzęt, który wprowadza do obrotu sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, nie wniósł w wymaganej wysokości zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
3) będący organizacją odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie wpłacił na rachunek bankowy w banku prowadzącym rachunek tej organizacji kapitału zakładowego w wymaganej wysokości, o której mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;”;
12) w art. 64 w ust. 1:
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) stwierdzenia rażących nieprawidłowości w wykonywaniu obowiązków określonych w przepisach ustawy
z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami
oraz o opłacie produktowej, ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych
z eksploatacji, ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach, ustawy z dnia 13 czerwca
2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz ustawy z dnia 11 września 2015 r.
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;”,
b) pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:
„6) niewniesienia w wymaganej wysokości zabezpieczenia finansowego, o którym mowa w art. 27
ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – w przypadku
wprowadzającego sprzęt, który wprowadził do obrotu sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych;
7) niezłożenia zaświadczenia albo dokumentu potwierdzającego wysokość gwarancji bankowej lub gwarancji
ubezpieczeniowej, o których mowa w art. 64 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;”;
13) w art. 70 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) dla zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego – przedsiębiorca prowadzący zakład przetwarzania
w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym prowadzi
kartę ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;”;
14) w art. 73:
a) w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) wprowadzający sprzęt lub autoryzowany przedstawiciel;”,
b) w ust. 2:
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) w zakresie produktów wymienionych w załączniku nr 4a do ustawy z dnia 11 maja 2001 r.
o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej, z podziałem na określone w tym załączniku rodzaje produktów, informacje o:
a) masie produktów wprowadzonych na terytorium kraju,
b) masie poddanych odzyskowi i recyklingowi odpadów poużytkowych,
c) osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu odpadów poużytkowych,
d) wysokości należnej opłaty produktowej, obliczonej oddzielnie dla poszczególnych produktów
wymienionych w załączniku nr 4a do tej ustawy – w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu odzysku i recyklingu;”,
– w pkt 5:
– – wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„w zakresie sprzętu oraz zużytego sprzętu w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym:”,
– – lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) informacje o:
– masie sprzętu wprowadzonego do obrotu, z podziałem na grupy sprzętu,
– masie zużytego sprzętu zebranego, masie zużytego sprzętu poddanego demontażowi oraz masie
odpadów powstałych ze zużytego sprzętu poddanych recyklingowi, innym niż recykling procesom odzysku oraz unieszkodliwianiu,
– masie odpadów powstałych ze zużytego sprzętu wywiezionych z terytorium kraju w celu poddania ich recyklingowi, innym niż recykling procesom odzysku oraz unieszkodliwianiu,
– osiągniętym minimalnym rocznym poziomie zbierania zużytego sprzętu, poziomie odzysku oraz
poziomie przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu,
– wysokości należnej opłaty produktowej, obliczonej oddzielnie, dla poszczególnych grup sprzętu
– w przypadku nieosiągnięcia wymaganego minimalnego rocznego poziomu zbierania zużytego
sprzętu, poziomu odzysku lub poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu,”,
– – w lit. b:
– – – wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„wykaz zakładów przetwarzania, z których prowadzącymi wprowadzający sprzęt lub autoryzowany przedstawiciel ma zawartą umowę, o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 11 września
2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, zawierający:”,
– – – tiret piąte otrzymuje brzmienie:
„– numer i nazwę grupy sprzętu, z którego powstał przyjmowany przez prowadzącego zakład
przetwarzania zużyty sprzęt,”,
– – lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) informacje o przeprowadzonych publicznych kampaniach edukacyjnych wraz ze wskazaniem wysokości środków przeznaczonych na ten cel lub wysokości należnych środków, o których mowa
w art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym
i elektronicznym;”,
c) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku wprowadzającego sprzęt, o którym mowa
w art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, nie zawiera
informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 5 lit. a tiret drugie, trzecie i czwarte, oraz wykazu zakładów przetwarzania, o którym mowa w ust. 2 pkt 5 lit. b.”;
15) w art. 74:
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) obowiązki wprowadzającego sprzęt określone w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym,”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadku autoryzowanego przedstawiciela sprawozdanie, o którym mowa w art. 73 ust. 1, sporządza organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o której mowa w ustawie z dnia 11 września
2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym; do sprawozdania dołącza się wykaz wprowadzających sprzęt, o którym w art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.”,
c) w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) art. 73 ust. 2 pkt 5 oraz wykaz przedsiębiorców, w odniesieniu do których organizacja odzysku sprzętu
elektrycznego i elektronicznego wykonywała obowiązki określone w ustawie z dnia 11 września 2015 r.
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – w przypadku organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.”,
d) uchyla się ust. 4 i 5,
e) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o której mowa w ustawie z dnia
11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, przedkłada sprawozdanie obejmujące informacje, o których mowa w art. 73 ust. 2 pkt 5, oddzielnie dla każdego wprowadzającego sprzęt
i autoryzowanego przedstawiciela, dla których wykonywała obowiązki określone w tej ustawie.”;
16) po art. 74 dodaje się art. 74a w brzmieniu:
„Art. 74a. Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, o której mowa w ustawie z dnia
11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, jest obowiązana do sporządzania rocznego
sprawozdania o:
1) wprowadzających sprzęt, z którymi organizacja zawarła umowy, o których mowa w art. 11 ust. 3 tej ustawy,
zawierający firmy przedsiębiorców oraz oznaczenia ich siedzib i numery rejestrowe;
2) masie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego zebranego, poddanego przetwarzaniu w rozumieniu
ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, odzyskowi, w tym recyklingowi, oraz unieszkodliwianiu;
3) osiągniętych poziomach zbierania, odzysku oraz przygotowaniu do ponownego użycia i recyklingu zużytego
sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
4) przeprowadzonych przez nią publicznych kampaniach edukacyjnych wraz ze wskazaniem wysokości środków
przeznaczonych na ten cel, o których mowa w art. 62 ust. 2 albo 3 tej ustawy;”;
17) w art. 75 w ust. 2:
a) w pkt 6 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„w przypadku zbierającego zużyty sprzęt w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie
elektrycznym i elektronicznym – informacje o:”,
b) pkt 7 i 8 otrzymują brzmienie:
„7) w przypadku prowadzącego zakład przetwarzania w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r.
o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – informacje o:
a) adresie zakładu przetwarzania,
b) masie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego przyjętego przez prowadzącego zakład przetwarzania wraz z podaniem numeru i nazwy grupy sprzętu, z którego powstał ten zużyty sprzęt,
c) kodzie, rodzaju i masie odpadów powstałych ze zużytego sprzętu, przekazanych prowadzącemu działalność w zakresie recyklingu, innych niż recykling procesów odzysku lub unieszkodliwiania, oraz
o masie zużytego sprzętu, a także o kodzie i masie odpadów powstałych ze zużytego sprzętu przygotowanych do ponownego użycia wraz z podaniem typu procesu zastosowanego w zakładzie przetwarzania,
d) kodzie, rodzaju i masie odpadów powstałych ze zużytego sprzętu wywiezionych z terytorium kraju
w celu poddania recyklingowi, innym niż recykling procesom odzysku lub unieszkodliwianiu;
8) w przypadku prowadzącego działalność w zakresie recyklingu oraz prowadzącego działalność w zakresie
innych niż recykling procesów odzysku, o których mowa w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – informacje o kodzie i masie odpadów powstałych ze zużytego
sprzętu przyjętych oraz poddanych odpowiednio recyklingowi lub innym niż recykling procesom odzysku
wraz z podaniem typu procesu;”;
18) w art. 76:
a) w ust. 1:
– wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Podmioty obowiązane do sporządzenia sprawozdań, o których mowa w art. 73, art. 74a i art. 75, składają je
w terminie do dnia 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy marszałkowi województwa właściwemu ze
względu na:”,
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) siedzibę lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy – w przypadku sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi oraz sprawozdania o przeprowadzonych
publicznych kampaniach edukacyjnych; w przypadku braku siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwy miejscowo jest Marszałek Województwa Mazowieckiego;”,
b) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. W przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalności przedsiębiorca sporządza i składa
sprawozdania, o których mowa w art. 73, art. 74a i art. 75, w terminie 7 dni od dnia zaprzestania wykonywania
tej działalności.
4. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy sprawozdań, o których mowa w art. 73, art. 74a i art. 75, mając na uwadze potrzebę zróżnicowania treści sprawozdań w zależności od rodzaju działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę, ułatwienia przekazywania danych marszałkowi województwa oraz konieczność sprawnego i terminowego wprowadzania informacji do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.”;
19) w art. 77 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Marszałek województwa weryfikuje informacje zawarte w sprawozdaniach, o których mowa w art. 73,
art. 74a i art. 75, za poprzedni rok kalendarzowy, w terminie do dnia 30 września następnego roku, z tym że
w zakresie sprawozdania, o którym mowa w art. 73 ust. 2 pkt 6 oraz art. 75 ust. 2 pkt 9 i 10 – w terminie do dnia
15 kwietnia następnego roku.”;
20) w art. 79 w ust. 2 w pkt 4 lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) zbierania, odzysku, przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego,”;
21) w art. 80 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) rocznych sprawozdań, o których mowa w art. 73, art. 74a i art. 75;”;
22) art. 84 otrzymuje brzmienie:
„Art. 84. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia:
1) adres strony internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta w BDO,
2) zakres uprawnień dla poszczególnych użytkowników
– mając na uwadze zapewnienie sprawnego przetwarzania informacji zgodnie z wymaganiami informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, a także zakres zadań publicznych realizowanych przez użytkowników;”;
23) art. 179 otrzymuje brzmienie:
„Art. 179. Kto wbrew przepisom art. 50 ust. 1, art. 59 ust. 1 oraz art. 60 ust. 1 nie składa wniosku o wpis do rejestru, o zmianę wpisu do rejestru lub o wykreślenie z rejestru albo składa wniosek niezgodny ze stanem faktycznym, podlega karze aresztu albo grzywny.”;
24) po art. 180 dodaje się art. 180a w brzmieniu:
„Art. 180a. Kto, wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 76, nie składa sprawozdania, podlega karze
grzywny.”;
25) uchyla się art. 200;
26) uchyla się art. 204 i art. 205;
27) w art. 234:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Rejestr, o którym mowa w art. 49 ust. 1, tworzy się łącznie z BDO.”,
b) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Po upływie 6 miesięcy od dnia utworzenia rejestru lub z dniem uzyskania wpisu do rejestru, o którym
mowa w art. 49 ust. 1, przez podmiot, o którym mowa w ust. 2–4, wygasają wpisy do rejestru prowadzonego na
podstawie przepisów dotychczasowych odpowiednio przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska lub przez starostę.”,
c) ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Do czasu utworzenia rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1, stosuje się art. 13 ustawy, o której mowa w art. 213, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.”;
28) po art. 237 dodaje się art. 237a–237c w brzmieniu:
„Art. 237a. 1. Podmioty, o których mowa w art. 73 i art. 75, obowiązane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy do sporządzania i składania:
1) zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz
o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów – na podstawie art. 37
ust. 1 i 2 ustawy, o której mowa w art. 252,
2) sprawozdań – na podstawie art. 15 ust. 1, art. 30 ust. 1 i art. 38 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r.
o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
3) sprawozdań – na podstawie art. 24 ust. 1, art. 31 ust. 1, art. 40, art. 51 ust. 1, art. 56 ust. 1 i art. 67 ust. 1 oraz
wykazu zakładów przetwarzania, o którym mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
4) sprawozdań – na podstawie art. 34 ust. 2, art. 35 ust. 1, art. 36 ust. 4, art. 37 ust. 6, art. 41 ust. 3, art. 59 ust. 3
i art. 64 ust. 5 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach
– sporządzają i składają je, za rok 2015 i za rok 2016, stosując przepisy dotychczasowe, z tym że ten, kto wbrew obowiązkowi, nie sporządza i nie przekazuje tych zbiorczych zestawień danych, sprawozdań lub wykazu zakładów przetwarzania lub wykonuje ten obowiązek nieterminowo lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym podlega karze grzywny, o której mowa w art. 180a.
2. Do złożonych zbiorczych zestawień danych i sprawozdań, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 237b. 1. Przedsiębiorcy, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce
opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. 888), składają sprawozdania za rok 2015 i za rok
2016 zawierające w szczególności:
1) dane identyfikujące podmiot:
a) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz adres zamieszkania lub siedziby,
b) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany, a w przypadku wprowadzającego baterie lub
akumulatory – także europejski numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany,
c) numer REGON, o ile został nadany;
2) w zależności od rodzaju działalności odpowiednio:
a) masie wytworzonych i przywiezionych z zagranicy opakowań według rodzajów materiałów, z jakich zostały wykonane, w tym:
– o opakowaniach wielokrotnego użytku,
– o przestrzeganiu ograniczeń wynikających z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r.
o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi,
b) masie opakowań, w których zostały wprowadzone do obrotu produkty, z podziałem na poszczególne ich
rodzaje,
c) masie poddanych odzyskowi i recyklingowi odpadów opakowaniowych, z podziałem na poszczególne ich
rodzaje oraz z uwzględnieniem podziału na odpady pochodzące z gospodarstw domowych i z innych źródeł niż gospodarstwa domowe, a także według sposobu ich odzysku i recyklingu,
d) osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, z podziałem na poszczególne
ich rodzaje,
e) wysokości należnej opłaty produktowej, obliczonej oddzielnie, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań – w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu odzysku lub recyklingu,
f) masie wywiezionych za granicę opakowań, według rodzajów materiałów, z jakich zostały wykonane,
z wyszczególnieniem opakowań wielokrotnego użytku – w przypadku przedsiębiorcy, który eksportuje lub
dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań lub produktów w opakowaniach,
g) informacje o sposobie wykonania obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych,
a w przypadku samodzielnego wykonania tego obowiązku – także o przeprowadzonych przez przedsiębiorcę publicznych kampaniach edukacyjnych wraz ze wskazaniem poniesionych na ten cel kosztów.
2. W przypadku gdy obowiązek określony w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi wykonuje organizacja odzysku opakowań, roczne sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie realizacji tych obowiązków sporządza ta organizacja.
3. Sprawozdanie składane przez organizację odzysku opakowań zawiera informacje, o których mowa w ust. 1
pkt 1, a także informacje określone w ust. 1 pkt 2 lit. a–f.
4. Sprawozdanie organizacji odzysku opakowań zawiera dodatkowo:
1) wykaz przedsiębiorców, od których organizacja odzysku opakowań przejęła obowiązek określony w art. 17
ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi;
2) informacje o przeprowadzonych przez organizację odzysku opakowań publicznych kampanii edukacyjnych
wraz ze wskazaniem poniesionych na ten cel kosztów;
3) wykaz posiadaczy odpadów, którym organizacja odzysku opakowań zleciła w roku kalendarzowym, którego
dotyczy sprawozdanie, wykonanie czynności określonych w art. 17 ust. 7 tej ustawy, obejmujący:
a) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby posiadacza odpadów,
b) numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów, o ile został nadany,
c) numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany,
d) określenie czynności, które zostały zlecone posiadaczowi odpadów w zakresie gospodarowania odpadami
opakowaniowymi,
e) określenie rodzajów odpadów opakowaniowych, w odniesieniu do których posiadaczowi odpadów zostało
zlecone wykonanie czynności z zakresu gospodarowania odpadami opakowaniowymi,
f) określenie okresu, na który zawarto umowę zlecającą posiadaczowi odpadów wykonanie czynności
w zakresie gospodarowania odpadami opakowaniowymi.
5. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca lub organizacja odzysku opakowań składają
w terminie do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy marszałkowi województwa, o którym mowa w art. 8
pkt 7 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
6. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza sprawozdania,
o którym mowa w ust. 1, mając na uwadze potrzebę ujednolicenia zakresu danych przekazywanych przez przedsiębiorców oraz ułatwienia przekazywania danych do marszałka województwa.
Art. 237c. 1. Marszałek województwa jest obowiązany do przesyłania ministrowi właściwemu do spraw środowiska oraz Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zbiorczego sprawozdania zawierającego informacje, o których mowa w art. 237b ust. 1 pkt 2 lit. a–f w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.
2. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzór sprawozdania, o którym
mowa w ust. 1, mając na uwadze potrzebę ujednolicenia sprawozdań.”;
29) w art. 238:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. BDO tworzy się najpóźniej do dnia 24 stycznia 2018 r.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Dane zawarte w centralnej i wojewódzkich bazach danych, o których mowa w art. 37 ust. 6
i 10 ustawy, o której mowa w art. 252, w bazie danych, o której mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia
2009 r. o bateriach i akumulatorach, oraz w bazie danych, o której mowa w art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, przenosi się do BDO w terminie nie dłuższym niż
rok od dnia utworzenia BDO.”;
30) w art. 251 ust. 1–3 otrzymują brzmienie:
„1. W latach 2016–2025 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będący skutkiem finansowym wejścia
w życie niniejszej ustawy wynosi w:
1) 2016 r. – 1000 tys. zł;
2) 2017 r. – 1053 tys. zł;
3) 2018 r. – 1080 tys. zł;
4) 2019 r. – 1107 tys. zł;
5) 2020 r. – 1135 tys. zł;
6) 2021 r. – 1163 tys. zł;
7) 2022 r. – 1192 tys. zł;
8) 2023 r. – 1222 tys. zł;
9) 2024 r. – 1252 tys. zł;
10) 2025 r. – 1283 tys. zł.
2. W latach 2016–2025 maksymalny limit wydatków budżetów samorządów województw będący skutkiem finansowym wejścia w życie niniejszej ustawy wynosi w:
1) 2016 r. – 0 zł;
2) 2017 r. – 0 zł;
3) 2018 r. – 3115 tys. zł;
4) 2019 r. – 3115 tys. zł;
5) 2020 r. – 3115 tys. zł;
6) 2021 r. – 3115 tys. zł;
7) 2022 r. – 3115 tys. zł;
8) 2023 r. – 3115 tys. zł;
9) 2024 r. – 3115 tys. zł;
10) 2025 r. – 3115 tys. zł.
3. W latach 2016–2025 maksymalny limit wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej będący skutkiem finansowym wejścia w życie niniejszej ustawy wynosi w:
1) 2016 r. – 5500 tys. zł;
2) 2017 r. – 3000 tys. zł;
3) 2018 r. – 1000 tys. zł;
4) 2019 r. – 500 tys. zł;
5) 2020 r. – 0 zł;
6) 2021 r. – 0 zł;
7) 2022 r. – 2000 tys. zł;
8) 2023 r. – 0 zł;
9) 2024 r. – 0 zł;
10) 2025 r. – 0 zł.”;
31) w art. 253 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) art. 178, art. 179, art. 194 ust. 1 pkt 5, art. 213 pkt 8, które wchodzą w życie po upływie 36 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy, z tym że wymienione przepisy stosuje się od daty utworzenia BDO ogłoszonej
w komunikacie, o którym mowa w art. 238 ust. 2.”.
Art. 107. W ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. z 2015 r. poz. 687) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 6 pkt 16 otrzymuje brzmienie: „16) sprzęt – sprzęt...
Art. 109. W ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. 888) w art. 7: 1) ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Przepis art. 6 ust. 3 ma zastosowani...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców