Art. 100. (uchylony).

Art. 100a. 1. Tworzy się centralną ewidencję kierowców, zwaną dalej
„ewidencją”.
2. (uchylony)
3. (uchylony)
4. Ewidencję prowadzi minister właściwy do spraw informatyzacji w systemie
teleinformatycznym. W rozumieniu niniejszej ustawy minister ten jest
administratorem danych i informacji zgromadzonych w ewidencji.
5. Minister właściwy do spraw informatyzacji może zlecić, z wyłączeniem
stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych, zadania związane
z budową, rozwojem i wdrożeniem systemu teleinformatycznego obsługującego
centralną ewidencję kierowców wytwórcy dokumentów publicznych w rozumieniu
ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (Dz. U. z 2020 r.
poz. 725 i 1517) lub własnej instytucji gospodarki budżetowej.

Art. 100aa. 1. W ewidencji gromadzi się dane o:
1) osobach posiadających lub którym cofnięto uprawnienia do kierowania
pojazdami silnikowymi, tramwajami lub motorowerami, zwane dalej
„uprawnieniami”;
2) osobach nieposiadających uprawnień, które kierując pojazdem popełniły
naruszenie określone w przepisach wydanych na podstawie art. 105 ust. 1 pkt 1
ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami;
3) osobach nieposiadających uprawnień, w stosunku do których orzeczono zakaz
prowadzenia pojazdów;
4) osobach ubiegających się o uzyskanie uprawnień;
5) wykładowcach prowadzących szkolenie;
6) egzaminatorach;
7) lekarzach uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich w celu ustalenia
istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami;
8) psychologach uprawnionych do wykonywania badań psychologicznych
w zakresie psychologii transportu;
9) instruktorach techniki jazdy;
10) instruktorach prowadzących szkolenie;
11) ośrodkach szkolenia kierowców i innych jednostkach prowadzących szkolenie;
12) pracowniach psychologicznych wykonujących badania psychologiczne
w zakresie psychologii transportu;
13) ośrodkach doskonalenia techniki jazdy;
14) ośrodkach egzaminacyjnych i ich oddziałach terenowych;
15) ośrodkach szkolenia w zakresie świadectw kwalifikacji zawodowej.
2. W ewidencji gromadzi się również identyfikator osoby lub podmiotu
dokonujących w ewidencji zamieszczenia lub zmiany danych.
3. W ewidencji gromadzi się także dane zgromadzone do dnia 3 czerwca 2018 r.
przez organy właściwe w sprawach wydawania uprawnień do kierowania pojazdami
w związku z tworzeniem profilu kandydata na kierowcę.
4. W stosunku do osób, o których mowa w ust. 1 pkt 1–3, gromadzi się
następujące dane:
1) imię i nazwisko;
2) datę i miejsce urodzenia;
3) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – serię,
numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa,
które wydało ten dokument;
4) obywatelstwo;
5) adres zamieszkania;
6) datę zgonu;
7) o uprawnieniach;
8) o okresie próbnym i jego przedłużeniu;
9) o skierowaniu na kurs reedukacyjny;
10) o dokumentach stwierdzających uprawnienia;
11) o zastosowaniu zakazu prowadzenia pojazdów;
12) o wykroczeniach lub przestępstwach stanowiących naruszenia przepisów ruchu
drogowego i przypisanych im punktach;
13) o kierowaniu pojazdem w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub
środka działającego podobnie do alkoholu;
14) o zaświadczeniach ADR, o których mowa w przepisach o przewozie towarów
niebezpiecznych;
15) o świadectwach kwalifikacji zawodowej potwierdzających uzyskanie
odpowiednich kwalifikacji lub ukończenie szkolenia okresowego, o których
mowa w przepisach o transporcie drogowym;
16) o zezwoleniach na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi lub pojazdami,
przewożącymi wartości pieniężne albo inne przedmioty wartościowe lub
niebezpieczne, o których mowa w ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie
osób i mienia (Dz. U. z 2018 r. poz. 2142 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 1495);
17) o instruktorze, wykładowcy, ośrodku szkolenia kierowców i innej jednostce,
instruktorze techniki jazdy, ośrodku doskonalenia techniki jazdy, którzy
prowadzili szkolenie;
18) o egzaminatorze i wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego, którzy
przeprowadzili egzamin państwowy;
19) o psychologu, który wykonywał badania psychologiczne w zakresie psychologii
transportu oraz lekarzu, który przeprowadzał badania lekarskie w celu ustalenia
istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami;
20) o orzeczeniach stwierdzających istnienie lub brak przeciwwskazań zdrowotnych
do kierowania pojazdami;
20a) o orzeczeniach stwierdzających istnienie lub brak przeciwwskazań zdrowotnych
do pracy na stanowisku kierowcy;
21) o orzeczeniach stwierdzających istnienie lub brak przeciwwskazań
psychologicznych do kierowania pojazdami;
22) o orzeczeniach stwierdzających istnienie lub brak przeciwwskazań
psychologicznych do pracy na stanowisku kierowcy.
5. W stosunku do osób, o których mowa w ust. 1 pkt 4, gromadzi się następujące
dane:
1) identyfikator jednostki podziału terytorialnego kraju;
2) datę utworzenia profilu kandydata na kierowcę;
3) unikalny numer identyfikujący profil kandydata na kierowcę;
4) imię i nazwisko;
5) datę i miejsce urodzenia;
6) datę zgonu;
7) fotografię;
8) wzór podpisu;
9) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – serię,
numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa,
które wydało ten dokument;
10) obywatelstwo;
11) adres zamieszkania;
12) telefon, adres poczty elektronicznej – o ile został podany we wniosku;
13) o posiadanych uprawnieniach;
14) o dokumentach stwierdzających uprawnienia;
15) wskazanie, jakiej kategorii prawa jazdy dotyczy profil;
16) o orzeczeniach stwierdzających istnienie lub brak przeciwskazań zdrowotnych
do kierowania pojazdami i o orzeczeniach stwierdzających istnienie lub brak
przeciwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami;
17) wskazanie, czy wniosek dotyczy:
a) wydania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem,
b) przywrócenia cofniętego uprawnienia do kierowania pojazdami,
c) wymiany wydanego za granicą prawa jazdy nieokreślonego w konwencjach
o ruchu drogowym,
d) zwrotu zatrzymanego prawa jazdy,
e) skierowania na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji;
18) dotyczące obowiązywania zakazu prowadzenia pojazdów;
19) dotyczące obowiązywania decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania
pojazdami lub zatrzymaniu prawa jazdy;
20) dotyczące rozpoczęcia szkolenia w ramach kwalifikacji wstępnej;
21) dotyczące ukończonego szkolenia dla osób ubiegających się o uprawnienia do
kierowania pojazdami – w przypadku jeżeli informacja o ukończonym szkoleniu
widnieje w dokumentach kierowcy;
22) dotyczące zgód, o których mowa w art. 11 ust. 2 i art. 21 ust. 2 ustawy z dnia
5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami – jeżeli są wymagane;
23) o egzaminach państwowych;
24) o posiadanych świadectwach kwalifikacji zawodowej potwierdzających
uzyskanie odpowiednich kwalifikacji lub ukończenie szkolenia okresowego,
o których mowa w przepisach o transporcie drogowym.
6. W odniesieniu do osób, o których mowa w ust. 1 pkt 5–10, gromadzi się
następujące dane:
1) imię i nazwisko;
2) datę i miejsce urodzenia;
3) numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – serię,
numer i nazwę dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa,
które wydało ten dokument;
4) numer ewidencyjny odpowiednio, wykładowcy, egzaminatora, lekarza,
psychologa, instruktora techniki jazdy lub instruktora;
5) dotyczące uprawnień oraz dokumentów je stwierdzających;
6) datę i przyczynę skreślenia z ewidencji;
7) datę, do której nie może być dokonany kolejny wpis do ewidencji.
7. W odniesieniu do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 11–13 i 15,
gromadzi się następujące dane:
1) nazwę;
2) numer ewidencyjny albo numer w rejestrze;
3) numer identyfikacyjny REGON;
4) dotyczące prowadzonej działalności objętej wpisem;
5) o wpisach i skreśleniach.
7a. W odniesieniu do podmiotu, o którym mowa w ust. 1 pkt 14, gromadzi się
następujące dane:
1) nazwę;
2) adres siedziby albo oddziału terenowego;
3) numer identyfikacyjny REGON;
4) numer rozpoznawczy;
5) dotyczące prowadzonej działalności objętej wpisem.
8. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowy katalog gromadzonych w ewidencji danych, o których mowa
w ust. 4 pkt 7–12 i 14–22, ust. 5 pkt 13, 14, 16 i 18–24, ust. 6 pkt 5, ust. 7 pkt 4 i 5
oraz ust. 7a pkt 5, przekazywanych przez podmioty, o których mowa w art. 100ac
ust. 1, oraz uzupełnianych automatycznie przez system teleinformatyczny obsługujący
ewidencję, mając na względzie użyteczność oraz proporcjonalność zakresu i rodzaju przetwarzanych danych, a także konieczność zapewnienia prawidłowego
funkcjonowania ewidencji oraz bezpieczeństwo gromadzonych w niej danych.

Art. 100ab. 1. Danych zgromadzonych w ewidencji nie usuwa się,
z wyłączeniem danych, o których mowa w:
1) art. 100aa ust. 4 pkt 11 oraz ust. 5 pkt 18, które podlegają usunięciu z ewidencji:
a) jeżeli dane o zakazie prowadzenia pojazdów podlegają usunięciu
z Krajowego Rejestru Karnego,
b) po 5 latach od daty uprawomocnienia się orzeczenia o zastosowaniu zakazu
prowadzenia pojazdów, jeżeli dane o tym zakazie nie podlegają
gromadzeniu w Krajowym Rejestrze Karnym;
2) art. 100aa ust. 4 pkt 12 i 13, które podlegają usunięciu z ewidencji na zasadach
określonych w art. 98 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących
pojazdami.
1a. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, dane, o których mowa
w art. 100aa ust. 4 pkt 11 i ust. 5 pkt 18, są usuwane automatycznie.
2. (uchylony)

Art. 100ac. 1. Dane, o których mowa w art. 100aa ust. 2–7a, przekazują do
ewidencji:
1) organ właściwy w sprawach wydawania dokumentów stwierdzających
uprawnienie do kierowania pojazdami – w zakresie danych, o których mowa
w art. 100aa ust. 4 pkt 1–5, pkt 7–10 i pkt 20 oraz ust. 5 pkt 1–5, pkt 7–17,
pkt 19–22 i pkt 24;
2) sąd, niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia – w zakresie danych,
o których mowa w art. 100aa ust. 4 pkt 11 i 13 oraz ust. 5 pkt 18;
3) odpowiednio do swoich kompetencji: organy kontroli ruchu drogowego,
prokurator, sąd lub organ orzekający w sprawach o naruszenia w postępowaniu
dyscyplinarnym – w zakresie danych, o których mowa w art. 100aa ust. 4 pkt 12;
4) odpowiednio do swoich kompetencji: organy kontroli ruchu drogowego,
prokurator lub sąd – w zakresie danych, o których mowa w art. 100aa
ust. 4 pkt 10;
5) marszałek województwa lub Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych –
w zakresie danych, o których mowa w art. 100aa ust. 4 pkt 14;
6) wojewoda lub dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej – w zakresie danych,
o których mowa w art. 100aa ust. 4 pkt 15;
7) kierownik ośrodka szkolenia w zakresie uzyskiwania kwalifikacji zawodowej,
o którym mowa w art. 39e ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym – w zakresie danych, o których mowa w art. 100aa ust. 4 pkt 15;
8) starosta – w zakresie danych, o których mowa w:
a) art. 100aa ust. 4 pkt 16–19 i 21 oraz ust. 6 w stosunku do osób, o których
mowa w art. 100aa ust. 1 pkt 5 i 10,
b) art. 100aa ust. 7 w stosunku do podmiotów, o których mowa w art. 100aa
ust. 1 pkt 11;
9) wojewoda – w zakresie danych, o których mowa w:
a) art. 100aa ust. 4 pkt 17 w zakresie danych o instruktorze techniki jazdy
i ośrodku doskonalenia techniki jazdy oraz w ust. 6 w stosunku do osób,
o których mowa w art. 100aa ust. 1 pkt 9,
b) art. 100aa ust. 7 w stosunku do podmiotów, o których mowa w art. 100aa
ust. 1 pkt 13 i 15;
10) marszałek województwa – w zakresie danych, o których mowa w:
a) art. 100aa ust. 6 w stosunku do osób, o których mowa w art. 100aa
ust. 1 pkt 6–8,
b) art. 100aa ust. 7 w stosunku do podmiotów, o których mowa w art. 100aa
ust. 1 pkt 12,
c) art. 100aa ust. 7a w stosunku do podmiotów, o których mowa w art. 100aa
ust. 1 pkt 14;
11) Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego – w zakresie usunięcia danych
o zakazie prowadzenia pojazdów, o którym mowa w art. 100aa ust. 4 pkt 11
i ust. 5 pkt 18, z Krajowego Rejestru Karnego;
12) kierownik ośrodka szkolenia kierowców – w zakresie danych, o których mowa
w art. 100aa ust. 5 pkt 21;
13) dyrektor wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego – w zakresie danych,
o których mowa w art. 100aa ust. 5 pkt 23.
2. Dane, o których mowa w art. 100aa ust. 2 oraz ust. 7a pkt 4, są uzupełniane
automatycznie przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję.
2a. Dane, o których mowa w art. 100aa ust. 4 pkt 7–12 i 14–22, ust. 5 pkt 13, 14,
16 i 18–24, ust. 6 pkt 5, ust. 7 pkt 4 i 5 oraz ust. 7a pkt 5, mogą zawierać dodatkowo
dane uzupełniane automatycznie przez system teleinformatyczny obsługujący
ewidencję.
3. Podmioty wymienione w ust. 1, wprowadzają dane do ewidencji w czasie
wykonania czynności skutkującej koniecznością przekazania danych do ewidencji, za
pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą
systemów teleinformatycznych obsługujących zadania realizowane przez te podmioty.
4. Dane gromadzone w ewidencji są do niej przekazywane z rejestrów PESEL,
REGON, TERYT, centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji posiadaczy
kart parkingowych, o ile są gromadzone w tych rejestrach.
5. Minister właściwy do spraw informatyzacji może określić, w drodze
rozporządzenia, tryb i terminy przekazywania danych pomiędzy ewidencją
a rejestrami PESEL, REGON i TERYT, centralną ewidencją pojazdów i centralną
ewidencją posiadaczy kart parkingowych, uwzględniając potrzebę zapewnienia
płynności przepływu danych pomiędzy ewidencją a innymi rejestrami i ewidencjami,
poprawności i aktualności gromadzonych danych oraz konieczność zapewnienia
ochrony danych osobowych.

Art. 100ad. 1. W celu umożliwienia wprowadzenia danych do ewidencji,
podmiotom wymienionym w art. 100ac ust. 1 zapewnia się dostęp do danych
zgromadzonych w ewidencji.
2. Wprowadzenie danych do ewidencji następuje przez pobranie danych
zgromadzonych w ewidencji, ich weryfikację, w szczególności w oparciu o posiadane
dokumenty lub dane, oraz wpisanie do ewidencji nowych danych. W przypadku
rozbieżności między danymi a danymi zawartymi w rejestrze PESEL lub REGON,
rozstrzygające są dane zgromadzone w tych rejestrach.
2a. W przypadku wprowadzenia do ewidencji danych dotyczących nowego
podmiotu, dane te są pobierane z rejestru PESEL, REGON, centralnej ewidencji
pojazdów oraz centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych, o ile są w nich
gromadzone.
3. System teleinformatyczny obsługujący ewidencję generuje komunikat o:
1) wprowadzeniu danych do ewidencji – w przypadku poprawnego wprowadzenia
nowych danych do ewidencji, który jest równoznaczny z wypełnieniem
obowiązku wprowadzenia danych do ewidencji;
2) niewprowadzeniu danych do ewidencji – w przypadku gdy nowe dane nie zostały
wprowadzone do ewidencji i konieczne jest ponowne ich wprowadzenie w celu
wypełnienia obowiązku wprowadzenia danych do ewidencji.
4. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres danych, do których zapewnia się dostęp podmiotom wymienionym
w art. 100ac ust. 1, mając na względzie prawidłowość wykonywania przez
poszczególne podmioty zadań wynikających z niniejszej ustawy;
2) wymagania techniczne i jakościowe w zakresie danych wprowadzanych do
ewidencji oraz tryb i sposób ich wprowadzania, mając na względzie zapewnienie
wysokiej jakości przekazywanych danych do ewidencji i jej referencyjny
charakter.

Art. 100ae. W przypadku braku możliwości wprowadzenia danych do
ewidencji, spowodowanego przyczynami niezależnymi od podmiotu, wprowadzenia
danych dokonuje się niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia,
w którym powstał obowiązek ich wprowadzenia.

Art. 100af. 1. Podmiot, który stwierdzi niezgodność danych zgromadzonych
w ewidencji, wyjaśnia tę niezgodność w zakresie danych, do których przekazania jest
obowiązany na podstawie ustawy, i wprowadza dane do ewidencji na zasadach
określonych w art. 100ad.
2. W przypadku gdy nie jest możliwe wyjaśnienie niezgodności, podmiot,
o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie powiadamia o niezgodności administratora
danych i informacji zgromadzonych w ewidencji, za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez ten podmiot.
3. W celu wyjaśnienia niezgodności administrator danych i informacji
zgromadzonych w ewidencji niezwłocznie powiadamia, za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego ewidencję, o niezgodności podmiot, który
wprowadził dane, których niezgodność dotyczy, w przypadku:
1) stwierdzenia niezgodności przez administratora danych i informacji
zgromadzonych w ewidencji;
2) o którym mowa w ust. 2.
4. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 i 3, wyjaśnia tę niezgodność,
w szczególności w oparciu o posiadane dokumenty lub dane.
5. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 i 3, niezwłocznie informuje, za pomocą
systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez ten podmiot,
administratora danych i informacji zgromadzonych w ewidencji o wyjaśnieniu tej
niezgodności, w przypadku:
1) wprowadzenia poprawnych danych do ewidencji za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez podmiot
wprowadzający dane;
2) stwierdzenia, że wprowadzone do ewidencji dane są poprawne;
3) stwierdzenia braku możliwości usunięcia niezgodności, z podaniem
uzasadnienia.
6. Wprowadzenie do ewidencji danych, w stosunku do których stwierdzono
niezgodność, o której mowa w ust. 2, wymaga uprzedniego wyjaśnienia tej
niezgodności.
7. Administrator danych i informacji zgromadzonych w ewidencji umożliwi
wprowadzenie do ewidencji danych bez uprzedniego wyjaśnienia niezgodności, jeżeli
jest to niezbędne do realizacji zadań wynikających z przepisów odrębnych
realizowanych przez podmioty obowiązane do wprowadzania danych do ewidencji
w terminach wynikających z przepisów ustawowych.
8. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia,
sposób i tryb wyjaśniania niezgodności danych zgromadzonych w centralnej
ewidencji kierowców przez podmioty, które je przekazują, mając na uwadze
konieczność zapewnienia kompletności i poprawności danych w ewidencji, zapewnienie terminowej obsługi procesów administracyjnych powiązanych
z ewidencją i ich bezpieczeństwo.
9. Przepisów ust. 1–8 nie stosuje się do usunięcia z ewidencji danych
dotyczących zakazu prowadzenia pojazdu.

Art. 100ah. 1. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się, o ile są one
niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań, następującym podmiotom:
1) Policji;
2) Inspekcji Transportu Drogowego;
3) Żandarmerii Wojskowej;
4) Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych;
5) Straży Granicznej;
6) Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu;
7) Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu;
8) Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego;
9) Komendantowi Służby Ochrony Państwa;
10) sądom;
11) prokuraturze;
12) starostom;
13) strażom gminnym (miejskim);
14) Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
15) organom Krajowej Administracji Skarbowej;
16) wojskowym komendantom uzupełnień;
17) podmiotowi wydającemu karty, o którym mowa w ustawie z dnia 29 lipca
2005 r. o systemie tachografów cyfrowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 891 oraz z 2018
r. poz. 650 i 1480);
18) ministrowi właściwemu do spraw transportu w celu umożliwienia organom
i służbom uprawnionym do korzystania z systemu Tachonet wymianę danych
z organami i uprawnionymi służbami w innych państwach, w których
funkcjonuje system tachografu cyfrowego;
19) marszałkowi województwa;
20) wojewódzkiemu ośrodkowi ruchu drogowego;
21) zakładom ubezpieczeń:
a) w zakresie niezbędnym do wykonywania uprawnień, o których mowa
w art. 43 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych,
Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
Ubezpieczycieli Komunikacyjnych,
b) w zakresie danych, o których mowa w art. 100aa ust. 4 pkt 7;
22) Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu;
23) ministrowi właściwemu do spraw rodziny;
24) ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego;
25) organowi właściwemu dłużnika, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia
7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z
2019 r. poz. 670, 730, 1802 i 1818).
1a. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się także ministrowi właściwemu
do spraw wewnętrznych, w celu realizacji jego ustawowych zadań, za pomocą
urządzeń teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku.
2. Dane zgromadzone w ewidencji mogą być udostępniane sądom za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego, którego administratorem jest Minister
Sprawiedliwości.
2a. Zgromadzone w ewidencji dane mogą być udostępniane zakładom
ubezpieczeń za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, obsługującego
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, o którym mowa w ustawie z dnia 22 maja
2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu
Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
3. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane zgromadzone w ewidencji
udostępnia się w postaci elektronicznej za pomocą środków komunikacji
elektronicznej na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Udostępnienie danych w innej postaci, może nastąpić wyłącznie w przypadku, gdy nie
będzie możliwe udostępnienie w postaci elektronicznej.
4. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane zgromadzone w ewidencji
udostępnia się na uzasadniony wniosek złożony w postaci papierowej albo w postaci
elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem
zaufanym albo podpisem osobistym. Odpowiedź w postaci papierowej może stanowić wydruk z systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję. Wydruk ten nie
wymaga podpisu ani pieczęci.
5. Minister właściwy do spraw informatyzacji może wyrazić zgodę, w drodze
decyzji, na udostępnienie danych zgromadzonych w ewidencji podmiotom, o których
mowa w ust. 1, albo ich jednostkom organizacyjnym, za pomocą urządzeń
teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku, jeżeli spełniają
łącznie następujące warunki:
1) posiadają urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie, kto, kiedy,
w jakim celu oraz jakie dane uzyskał;
2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające
wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania;
3) jest to uzasadnione specyfiką lub zakresem wykonywanych zadań albo
prowadzonej działalności.
6. Decyzji, o której mowa w ust. 5, nie wydaje się w przypadku, o którym mowa
w ust. 1a.

Art. 100ai. 1. Dane zgromadzone w ewidencji mogą być udostępniane
podmiotom zagranicznym w celu wypełnienia postanowień ratyfikowanych przez
Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych, a także wykonania aktu prawa
stanowionego przez organizację międzynarodową, której Rzeczpospolita Polska jest
członkiem. Tryb i sposób udostępniania danych określają ratyfikowane przez
Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe, akty prawa stanowionego przez
organizację międzynarodową, której Rzeczpospolita Polska jest członkiem lub
porozumienia zawarte pomiędzy właściwymi ministrami państw członkowskich Unii
Europejskiej.
2. Dane zgromadzone w ewidencji dotyczące praw jazdy udostępnia się
właściwym organom państw członkowskich Unii Europejskiej przy wykorzystaniu
Europejskiej Sieci Praw Jazdy.

Art. 100aj. 1. Każdemu zainteresowanemu, po podaniu danych określonych
w przepisach wydanych na podstawie ust. 3, dane zgromadzone w ewidencji,
udostępnia się w postaci elektronicznej przy użyciu systemu teleinformatycznego.
2. Dane osobowe zgromadzone w ewidencji mogą być udostępniane po
uwierzytelnieniu zainteresowanego na zasadach określonych w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne.
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) dane wymagane do uzyskania dostępu do poszczególnych danych,
2) szczegółowy zakres udostępnianych danych
– mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych.

Art. 100ak. 1. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się także osobie,
której one dotyczą.
2. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się na wniosek złożony w postaci
papierowej albo w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Odpowiedź w postaci
papierowej stanowi wydruk z systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję.
Wydruk ten nie wymaga podpisu ani pieczęci.

Art. 100al. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji może udostępnić dane
zgromadzone w ewidencji innym podmiotom niż wymienione w art. 100ag–100ak,
w tym osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym
nieposiadającym osobowości prawnej, jeżeli wykażą swój interes prawny.
2. Podmiotom, o których mowa w ust. 1, dane zgromadzone w ewidencji
udostępnia się na uzasadniony wniosek złożony w postaci papierowej albo w postaci
elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem
zaufanym albo podpisem osobistym. Odpowiedź w postaci papierowej stanowi
wydruk z systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję. Wydruk ten nie
wymaga podpisu ani pieczęci.

Art. 100am. 1. Dane zgromadzone w ewidencji są przekazywane do ponownego
wykorzystywania, w sposób wykluczający możliwość identyfikacji osób,
z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym
wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią
inaczej.
2. Dane zgromadzone w ewidencji są przekazywane do ponownego
wykorzystywania na wniosek złożony w postaci papierowej albo w postaci
elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem
zaufanym albo podpisem osobistym.
3. Dane zgromadzone w ewidencji mogą być udostępniane do ponownego
wykorzystywania także za pośrednictwem usług sieciowych.

Art. 100an. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze
rozporządzenia, wzór wniosku, o którym mowa w art. 100ah ust. 4, art. 100ak ust. 2,
art. 100al ust. 2 oraz art. 100am ust. 2, kierując się potrzebami usprawnienia procesu
udostępniania i przekazywania danych z ewidencji.
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia,
rodzaj i zakres danych udostępnianych na podstawie art. 100ah i art. 100ak–100am,
uwzględniając konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych przetwarzanych
w ewidencji i ich ochrony przed nieuprawnionym ujawnieniem i dostępem.

Art. 100ao. Udostępnienie i przekazywanie danych zgromadzonych w ewidencji
następuje:
1) nieodpłatnie, w przypadku danych:
a) udostępnianych na podstawie art. 100ah–100ak,
b) przekazywanych na podstawie art. 100am w sposób określony w art. 100am
ust. 2 organom administracji publicznej, niewymienionym w art. 100ah ust.
1, w celach niekomercyjnych,
c) udostępnianych na podstawie art. 100am w sposób określony w art. 100am
ust. 3, w celach komercyjnych i niekomercyjnych;
2) odpłatnie, w przypadku danych:
a) udostępnianych na podstawie art. 100al,
b) przekazywanych na podstawie art. 100am w sposób określony w art. 100am
ust. 2, w celach komercyjnych i niekomercyjnych.

Art. 100ap. 1. Wysokość opłaty za udostępnienie danych jednostkowych
dotyczących jednej osoby lub jednego podmiotu nie może być wyższa niż 2%
przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, o którym mowa w art. 20
pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych.
2. Wysokość opłaty za udostępnianie danych z ewidencji do celów
komercyjnych i niekomercyjnych określa się według wzoru:
O = K × (A + B) + M
gdzie:
O – łączna kwota opłaty za udostępnienie danych do celów komercyjnych
i niekomercyjnych,
K – współczynnik wynoszący:
a) 1,0 – do celów niekomercyjnych,
b) 1,5 – do celów komercyjnych,
A – opłata za prace informatyczne,
gdzie
A = 0,5H1 × Z + 0,5H2 × Z + 0,75H3 × Z + 10H4 × Z + H5 × Z
B – opłata za prace eksploatacyjne,
gdzie
B = 1,5H6 × 10Z + H7 × 10Z + 1,5H8 × 10Z + 0,6H9 × 10Z + 0,5H10 × 10Z
M – koszt materiałów eksploatacyjnych doliczany, w przypadku gdy
przekroczy 5% wartości usługi,
a poszczególne symbole oznaczają:
H – ilość godzin przeznaczonych na realizację zadania:
H1 – czas trwania prac programowo-projektowych,
H2 – czas opracowania dokumentacji programowej,
H3 – czas trwania prac analitycznych i projektowych,
H4 – czas opracowania nowego programu,
H5 – czas opracowania programu z gotowych modułów,
H6 – czas wyboru podzbioru z bazy danych,
H7 – czas przetwarzania wybranych danych,
H8 – czas wykonania tablicy statystycznej,
H9 – czas drukowania wykazów z wybranego podzbioru zawierającego do
300 danych jednostkowych,
H10 – czas drukowania wykazów z wybranego podzbioru zawierającego
powyżej 300 danych jednostkowych,
Z – opłatę za udostępnienie danych jednostkowych z ewidencji.
3. Maksymalna wysokość opłaty, o której mowa w ust. 2, wynosi 23 000 zł.
4. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) wysokość opłaty za udostępnienie danych jednostkowych z ewidencji,
2) warunki i sposób wnoszenia opłaty za udostępnienie danych z ewidencji,
3) sposób dokumentowania wniesienia opłaty za udostępnienie danych z ewidencji
– mając na względzie zróżnicowaną postać składania wniosku o udostępnienie danych
oraz tryb ich udostępniania do celów komercyjnych i niekomercyjnych.

Art. 100aq. W celu zapewnienia możliwości realizacji zadań wynikających
z art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, minister właściwy do spraw informatyzacji
zapewnia Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego dostęp do ewidencji.

Art. 100b. (uchylony)

Art. 100c. (uchylony)

Art. 100d. (uchylony)

Art. 100e. (uchylony)

Art. 100f. 1. Tworzy się centralną ewidencję posiadaczy kart parkingowych,
o których mowa w art. 8, zwaną dalej „ewidencją”.
2. Ewidencję prowadzi minister właściwy do spraw informatyzacji w systemie
teleinformatycznym. W rozumieniu niniejszej ustawy minister ten jest
administratorem danych i informacji zgromadzonych w ewidencji.

Art. 100g. 1. W ewidencji gromadzi się następujące dane:
1) numer karty;
2) datę wydania karty;
3) datę ważności karty;
4) oznaczenie zespołu, którego przewodniczący wydał kartę;
5) imię i nazwisko, numer PESEL osoby niepełnosprawnej, której wydano kartę,
a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL – serię, numer i nazwę
dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz nazwę państwa, które wydało ten
dokument;
6) datę zgonu;
7) nazwę i adres oraz numer identyfikacyjny REGON placówki, której wydano
kartę, markę, model oraz numer rejestracyjny pojazdu, którego kierujący jest
uprawniony do posługiwania się kartą – w przypadku kart wydanych placówce,
o której mowa w art. 8 ust. 3a pkt 3;
8) datę i przyczynę utraty ważności karty;
9) status karty;
10) identyfikator osoby lub podmiotu dokonującej w ewidencji zamieszczenia lub
zmiany danych.
2. Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1–5, 7 i 8, oraz informację o zaistnieniu
okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 5e pkt 2 i 3, przekazuje do ewidencji
powiatowy zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności, którego przewodniczący
wydał kartę.
3. Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 9 i 10, są uzupełniane w sposób
automatyczny przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję.
4. Powiatowy zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności wprowadza dane
do ewidencji w czasie wykonania czynności skutkującej koniecznością przekazania
danych do ewidencji za pomocą systemu teleinformatycznego obsługującego zadania
realizowane przez ten podmiot.
5. Dane gromadzone w ewidencji są do niej przekazywane z rejestrów PESEL,
REGON, TERYT, centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców,
o ile są w tych rejestrach gromadzone.
6. Minister właściwy do spraw informatyzacji może określić, w drodze
rozporządzenia, tryb i terminy przekazywania danych pomiędzy ewidencją
a rejestrami PESEL, REGON i TERYT, centralną ewidencją pojazdów i centralną
ewidencją kierowców, uwzględniając potrzebę zapewnienia płynności przepływu
danych pomiędzy ewidencją a innymi rejestrami i ewidencjami, poprawności
i aktualności gromadzonych danych oraz konieczność zapewnienia ochrony danych
osobowych.
7. (uchylony)
8. Dane, o których mowa w ust. 1, usuwa się z ewidencji po upływie 3 lat od dnia
utraty ważności karty.

Art. 100h. 1. W celu wprowadzenia danych do ewidencji, powiatowym
zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności zapewnia się dostęp do danych
zgromadzonych w ewidencji.
2. Wprowadzenie danych do ewidencji następuje przez pobranie danych
zgromadzonych w ewidencji, ich weryfikację, w szczególności w oparciu o posiadane
dokumenty lub dane, oraz wpisanie do ewidencji nowych danych. W przypadku
rozbieżności między danymi a danymi zawartymi w rejestrze PESEL lub REGON,
rozstrzygające są dane zgromadzone w tych rejestrach.
2a. W przypadku wprowadzenia do ewidencji danych dotyczących nowego
podmiotu, dane te są pobierane z rejestru PESEL, REGON, centralnej ewidencji
pojazdów oraz centralnej ewidencji kierowców, o ile są w nich gromadzone.
W przypadku rozbieżności między danymi a danymi zawartymi w rejestrze PESEL
lub REGON, rozstrzygające są dane zgromadzone w tych rejestrach.
3. System teleinformatyczny obsługujący ewidencję generuje komunikat o:
1) wprowadzeniu danych do ewidencji – w przypadku poprawnego wprowadzenia
nowych danych do ewidencji, który jest równoznaczny z wypełnieniem
obowiązku wprowadzenia danych do ewidencji;
2) niewprowadzeniu danych do ewidencji – w przypadku gdy nowe dane nie zostały
wprowadzone do ewidencji i konieczne jest ponowne ich wprowadzenie w celu
wypełnienia obowiązku wprowadzenia danych do ewidencji.
4. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres danych, do których zapewnia się dostęp powiatowym zespołom do spraw
orzekania o niepełnosprawności, mając na względzie prawidłowość
wykonywania przez nie zadań wynikających z niniejszej ustawy;
2) wymagania techniczne i jakościowe w zakresie danych wprowadzanych do
ewidencji oraz sposób ich wprowadzania, mając na względzie zapewnienie
wysokiej jakości przekazywanych danych do ewidencji i jej referencyjny
charakter.

Art. 100i. 1. Podmiot, który stwierdzi niezgodność danych zgromadzonych
w ewidencji, wyjaśnia tę niezgodność w zakresie danych, do których przekazania jest
obowiązany na podstawie ustawy, i wprowadza dane do ewidencji na zasadach
określonych w art. 100h.
2. W przypadku gdy nie jest możliwe wyjaśnienie niezgodności, podmiot,
o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie powiadamia o niezgodności administratora
danych i informacji zgromadzonych w ewidencji, za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez ten podmiot.
3. W celu wyjaśnienia niezgodności, administrator danych i informacji
zgromadzonych w ewidencji niezwłocznie powiadamia, za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego ewidencję, o niezgodności podmiot, który
wprowadził dane, których niezgodność dotyczy, w przypadku:
1) stwierdzenia niezgodności przez administratora danych i informacji
zgromadzonych w ewidencji;
2) o którym mowa w ust. 2.
4. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 i 3, wyjaśnia tę niezgodność,
w szczególności w oparciu o posiadane dokumenty lub dane.
5. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 i 3, niezwłocznie informuje, za pomocą
systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez ten podmiot,
administratora danych i informacji zgromadzonych w ewidencji o wyjaśnieniu tej
niezgodności, w przypadku:
1) wprowadzenia poprawnych danych do ewidencji za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego ewidencję lub za pomocą systemu
teleinformatycznego obsługującego zadania realizowane przez podmiot
wprowadzający dane;
2) stwierdzenia, że wprowadzone do ewidencji dane są poprawne;
3) stwierdzenia braku możliwości usunięcia niezgodności, z podaniem
uzasadnienia.
6. Wprowadzenie do ewidencji danych, w stosunku do których stwierdzono
niezgodność, o której mowa w ust. 2, wymaga uprzedniego wyjaśnienia tej
niezgodności.
7. Administrator danych i informacji zgromadzonych w ewidencji umożliwi
wprowadzenie do ewidencji danych bez uprzedniego wyjaśnienia niezgodności, jeżeli
jest to niezbędne do realizacji zadań wynikających z przepisów odrębnych
realizowanych przez podmioty obowiązane do wprowadzania danych do ewidencji
w terminach wynikających z przepisów ustawowych.
8. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia,
sposób i tryb wyjaśniania niezgodności danych zgromadzonych w centralnej
ewidencji posiadaczy kart parkingowych przez podmioty, które je przekazują, mając
na uwadze konieczność zapewnienia kompletności i poprawności danych
w ewidencji, zapewnienie terminowej obsługi procesów administracyjnych
powiązanych z ewidencją i ich bezpieczeństwo.

Art. 100j. W przypadku braku możliwości wprowadzenia danych do
ewidencji, spowodowanego przyczynami niezależnymi od podmiotu, wprowadzenia
danych dokonuje się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia,
w którym powstał obowiązek ich wprowadzenia.

Art. 100k. 1. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się, o ile jest to
niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań, następującym podmiotom:
1) Policji;
2) Inspekcji Transportu Drogowego;
3) Żandarmerii Wojskowej;
4) Straży Granicznej;
5) starostom;
6) strażom gminnym (miejskim);
7) powiatowym zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności.
2. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się na umotywowany wniosek
zainteresowanego podmiotu, złożony w postaci papierowej lub w postaci
elektronicznej, uwierzytelniony przy użyciu mechanizmów określonych w art. 20a
ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji może wyrazić zgodę, w drodze
decyzji, na udostępnienie danych zgromadzonych w ewidencji podmiotom, o których
mowa w ust. 1, albo ich jednostkom organizacyjnym, za pomocą urządzeń
teletransmisji danych, bez konieczności składania pisemnego wniosku, jeżeli spełniają
łącznie następujące warunki:
1) posiadają urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie, kto, kiedy,
w jakim celu oraz jakie dane uzyskał;
2) posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające
wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania;
3) jest to uzasadnione specyfiką lub zakresem wykonywanych zadań albo
prowadzonej działalności.

Art. 100l. Dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się także na wniosek
osoby, której one dotyczą. Dane te mogą być udostępniane z wykorzystaniem
urządzeń teletransmisji danych.

Art. 100m. Udostępnianie danych, o którym mowa w art. 100k i art. 100l, jest
nieodpłatne.

Prawo o ruchu drogowym art. 100

Poprzedni

Art. 99. (uchylony). Art. 99a. (uchylony).

Nastepny

Art. 101. (uchylony).

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1998
  • Ost. zmiana ustawy 1 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 14 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka