Kodeks pracy (art. 10 jasno określa, kiedy pracodawca może nałożyć na pracownika karę pieniężną i niezachowanie terminu nie jest tam wymienione. Pracownik ponosi jednak odpowiedzialność materialną za szkodę wyrządzoną pracodawcy. Przepisy nie określają definicji naruszenia obowiązków czy nienależytego ich wykonania. Może to nastąpić wskutek podjęcia nieodpowiednich działań lub niepodjęcia ich wcale. Za wyrządzoną szkodę pracodawca może żądać odszkodowania. Jeżeli szkoda została przez pracownika wyrządzona nieumyślnie, wtedy wysokość odszkodowania nie może przekroczyć kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia pracownika. Jeżeli szkoda została wyrządzona umyślenie, pracownik zobowiązany jest do naprawienia szkody w całości. Umyślna szkoda występuje zawsze, gdy pracownik dokonał czynu z zamiarem bezpośrednim lub ewentualnym.
Na pracodawcy ciąży obowiązek wykazania, że pracownik jest odpowiedzialny za szkodę.
Odszkodowania należy dochodzić na drodze sądowej, podpisując ugodę lub dokonując potrącenia z wynagrodzenia za pracę jedynie w przypadku wyrażenia zgody na piśmie przez pracownika.

Potwiedź że nie jesteś botem

Wyszukiwarka