Art. 68. 1. (uchylony)
2. Zarządzający lotniskiem obowiązany jest w szczególności:
1) wykorzystywać lotnisko zgodnie z jego przeznaczeniem;
2) prowadzić eksploatację lotniska w sposób zapewniający bezpieczeństwo lotów
oraz sprawność obsługi użytkowników lotniska;
3) utrzymywać lotnisko i jego elementy w stanie odpowiadającym warunkom
technicznym określonym przez właściwy organ oraz zgodnie z danymi
wpisanymi do rejestru lotnisk;
4) (uchylony)
5) zapewniać udzielenie niezbędnej pomocy medycznej na lotnisku;
6) udostępnić użytkownikom lotniska informacje zawarte w instrukcji operacyjnej
lotniska;
7) zapewniać organom administracji lotniczej wykonującym czynności służbowe
na lotnisku warunki niezbędne do wykonywania tych czynności;
8) udostępniać Prezesowi Urzędu, niezależnie od innych obowiązków informacje
niezbędne do prowadzenia ewidencji danych dotyczących ruchu statków
powietrznych, wielkości ruchu pasażerskiego i przewozu ładunków, zgodnie
z systematyką określoną w rozporządzeniu nr 437/2003/WE z dnia 27 lutego
2003 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu
lotniczego pasażerów, towarów i poczty, odpowiednich przepisach krajowych
i międzynarodowych (Dz. Urz. WE L 066 z 11.03.2003);
9) niezwłocznie zawiadamiać Prezesa Urzędu oraz instytucje zapewniające służby
żeglugi powietrznej o wydaniu zarządzenia o zamknięciu lotniska dla ruchu
lotniczego lub wprowadzeniu odpowiednich ograniczeń w jego eksploatacji, ich
przyczynach i przewidywanym okresie trwania;
10) zorganizować system ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej lotniska;
11) koordynować prace lokalnego zespołu do spraw bezpieczeństwa lotniskowego;
12) zapewnić dostarczanie informacji meteorologicznej dla potrzeb użytkowników
lotnisk;
13) posiadać prawo używania nieruchomości w okresie eksploatacji lotniska,
z zastrzeżeniem art. 65;
14) monitorować teren w granicach powierzchni ograniczających przeszkody pod
względem obecności przeszkód lotniczych i innych zagrożeń dla statków
powietrznych.
2a. Zarządzający lotniskiem, w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów,
uniemożliwia wykonywanie czynności mających wpływ na bezpieczeństwo lotów,
jeżeli dalsze ich wykonywanie zagrażałoby temu bezpieczeństwu.
2b. Zarządzający lotniskiem jest obowiązany, na uzasadniony wniosek
komendanta placówki Straży Granicznej stwierdzający istnienie zagrożenia
bezpieczeństwa lotów, potwierdzony na piśmie, nie później niż w ciągu 24 godzin od
jego zgłoszenia, do bezzwłocznego uniemożliwienia wykonywania pracy lub innych
czynności osobie realizującej zadania związane z kontrolą bezpieczeństwa w portach
lotniczych.
2c. Zarządzający lotniskiem nieposiadającym lotniczego przejścia granicznego
może udostępnić lotnisko do wykonywania międzynarodowych lotów niehandlowych,
na zasadach określonych w art. 73 ust. 5, po uzyskaniu zgody Komendanta Głównego
Straży Granicznej i właściwych organów celnych. Zgoda ta jest udzielana na czas
oznaczony.
2d. Wymogu uzyskania zgody, o której mowa w ust. 2c, nie stosuje się do
wykonywania międzynarodowych lotów niehandlowych w granicach obszaru
Schengen, jeżeli nie została tymczasowo przywrócona kontrola graniczna zgodnie
z art. 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/399 z dnia
9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez
granice (kodeks graniczny Schengen) (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2016, str. 1, z późn.
zm.).
2e. W przypadku wykonywania lotu międzynarodowego przez cywilny statek
powietrzny w celu realizacji zadań na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej w zakresie przewozu ładunków lub osób, o których mowa w art. 66a ust. 1
pkt 3, jednostka organizacyjna lub związek organizacyjny Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, którym przekazano lotnisko wojskowe do użytkowania:
1) zawiadamiają z co najmniej 24-godzinnym wyprzedzeniem najbliższego
komendanta placówki Straży Granicznej, naczelnika urzędu celno-skarbowego
oraz kierownika placówki granicznej kontroli sanitarnej, weterynaryjnej i fitosanitarnej o planowanym przekroczeniu granicy państwowej przez statek powietrzny przewożący ładunek lub osoby nienależące do załogi w celu kontroli
tego statku, ładunku lub osób;
2) zapewniają funkcjonariuszom i pracownikom placówki Straży Granicznej,
urzędu celno-skarbowego oraz placówki granicznej kontroli sanitarnej,
weterynaryjnej i fitosanitarnej dojazd do miejsca dokonywania kontroli i powrót
z tego miejsca.
2f. Przepisu ust. 2e nie stosuje się w przypadku wykonywania
międzynarodowych lotów w granicach obszaru Schengen.
3. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego obowiązany jest ponadto:
1) prowadzić eksploatację lotniska w sposób zapewniający ciągłość ruchu
lotniczego;
1a) niezwłocznie zawiadamiać Prezesa Urzędu oraz instytucje zapewniające służby
ruchu lotniczego, zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 8 rozporządzenia
nr 255/2010/UE, o wszystkich zdarzeniach mogących mieć wpływ na pojemność
kontroli ruchu lotniczego lub zapotrzebowanie ruchu lotniczego, ich
przyczynach i przewidywanym okresie trwania;
2) niezwłocznie zawiadamiać zainteresowanych o wydaniu zarządzenia
o zamknięciu lotniska dla ruchu lotniczego lub wprowadzeniu odpowiednich
ograniczeń w jego eksploatacji, ich przyczynach i przewidywanym okresie
trwania;
3) posiadać system zarządzania bezpieczeństwem na lotniskach – w zakresie
wymaganym przez przepisy międzynarodowe oraz przepisy wydane na
podstawie art. 59a ust. 6;
4) koordynować prace zespołu ochrony lotniska;
5) posiadać zaktualizowany plan generalny;
6) określić granicę części lotniczej lotniska podlegającą zatwierdzeniu przez
Prezesa Urzędu;
7) posiadać zezwolenie, o którym mowa w art. 173 ust. 1 pkt 1;
8) przeprowadzić analizę przepustowości, o której mowa
w art. 3 ust. 3 rozporządzenia nr 95/93/WE, w przypadkach i terminie
określonych w tym przepisie albo na pisemne żądanie Prezesa Urzędu w terminie
określonym w tym żądaniu, nie krótszym niż 3 miesiące od dnia otrzymania
żądania.
3a. Prezes Urzędu żąda, zgodnie z ust. 3 pkt 8, przeprowadzenia analizy
przepustowości w przypadku:
1) przypuszczenia, że dostępna przepustowość jest niewystarczająca dla obecnych
lub planowanych operacji;
2) uznania, że istnieją potencjalne, w szczególności środowiskowe, ograniczenia
dla wykonywania operacji lotniczych, których istnienie może wymagać zmiany
statusu portu lotniczego na port koordynowany albo z organizacją rozkładów
lotów;
3) przypuszczenia, że przepustowość portu lotniczego lub inne czynniki, które były
podstawą do wyznaczenia portu jako koordynowanego albo z organizacją
rozkładów lotów, nie uzasadniają dalszej koordynacji albo organizacji rozkładów
lotów.
3b. W przypadku gdy zarządzający lotniskiem nie wykona obowiązku, o którym
mowa w ust. 3 pkt 8, egzekucja tego obowiązku odbywa się zgodnie z przepisami
ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
w formie wykonania zastępczego. Prezes Urzędu rekomenduje podmioty mogące
zrealizować ten obowiązek.
4. Zarządzający lotniskiem, na którym funkcjonuje lotnicze przejście graniczne,
po uprzednim uzgodnieniu z właściwym miejscowo komendantem placówki Straży
Granicznej, jest obowiązany do zapewnienia fizycznego oddzielenia pasażerów lotów
wewnętrznych, określonych w art. 2 pkt 3 rozporządzenia 2016/399/UE, od
pasażerów innych lotów podlegających odprawie granicznej, zgodnie z zasadami
określonymi w załączniku nr VI pkt 2 do tego rozporządzenia.
5. Zarządzający lotniskiem, przewoźnik lotniczy lub agent obsługi naziemnej
wykonujący czynności obsługi pasażerów i transportu między statkiem powietrznym
a obiektami portu lotniczego jest obowiązany skierować pasażerów do wyznaczonych
części portu lotniczego, z uwzględnieniem wymogu oddzielenia pasażerów lotów
wewnętrznych określonych w art. 2 pkt 3 rozporządzenia 2016/399/UE,
niepodlegających odprawie granicznej, od pasażerów innych lotów podlegających
odprawie granicznej według zasad określonych w załączniku nr VI pkt 2 do tego
rozporządzenia.

Prawo lotnicze art. 68

Poprzedni

Art. 67. 1. Statki powietrzne i ich użytkownicy mają prawo korzystać z lotnisk użytku publicznego na równych zasadach. 2. Warunki korzystania z lotnisk użytku publicznego, w tym opłaty za to korzys...

Nastepny

Art. 69. 1. Starty i lądowania na lotnisku mogą odbywać się wyłącznie w sposób zgodny z przepisami instrukcji operacyjnej danego lotniska. 2. Zarządzający lotniskiem może zezwolić tylko na taką eksp...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 17 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka