Art. 63. Umowa o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady
powinna określać w szczególności:
1) termin rozpoczęcia i zakończenia budowy;
2) okres eksploatacji autostrady i stawki opłat za przejazd autostradą w chwili
rozpoczęcia eksploatacji;
3) warunki i zakres podziału zysku pomiędzy spółkę a Fundusz;
4) sposób, terminy i zasady odpłatności z tytułu udostępnienia spółce przez
Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad lub drogową spółkę
specjalnego przeznaczenia w przypadku zawarcia umowy o eksploatację
autostrady gruntów pod budowę autostrady oraz warunki zagospodarowania
znajdujących się na nich budynków, budowli, urządzeń, drzewostanu i upraw;
5) prawa spółki do korzystania z gruntu i wzniesionych przez nią budynków,
budowli i innych urządzeń;
6) zobowiązania spółki do:
a) zgromadzenia środków finansowych na budowę i eksploatację autostrady,
b) budowy i eksploatacji autostrady zgodnie z obowiązującymi przepisami,
w tym przygotowania dokumentacji technicznej wymaganej do podjęcia
budowy autostrady, uzyskania decyzji, pozwoleń i uzgodnień wymaganych
odrębnymi przepisami,
c) terminowej realizacji procesu inwestycyjnego,
d) zachowania nieprzerwanej dostępności do autostrady i jej przejezdności,
e) zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników,
f) (uchylona)
g) zapewnienia Policji oraz Inspekcji Transportu Drogowego pomieszczeń
w zakresie przewidzianym w przepisach techniczno-budowlanych
dotyczących autostrad płatnych, umożliwiających skuteczne realizowanie
przez nie zadań w zakresie czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem
w ruchu drogowym oraz jego kontrolowania na obszarze autostrad płatnych;
7) zasady współpracy spółki z administracją drogową, Policją, Inspekcją
Transportu Drogowego, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu
ratowniczo-gaśniczego;
8) szczegółowy zakres uprawnień spółki jako zarządcy autostrady;
9) zasady zagospodarowania miejsc obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
uwzględniające konkurencję;
10) termin i sposób zwrotu autostrady i dotyczącej jej dokumentacji po zakończeniu
okresu eksploatacji;
11) sposób rozstrzygania sporów wynikłych na tle realizacji umowy o budowę
i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady;
12) warunki rozwiązania i wypowiedzenia umowy o budowę i eksploatację albo
wyłącznie eksploatację autostrady;
13) zasady wzajemnych rozliczeń w razie rozwiązania i wypowiedzenia umowy
o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady.

Art. 63a. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw transportu,
określi, w drodze rozporządzenia, ogólne kierunki współpracy spółki z administracją
drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu
ratowniczo-gaśniczego, z uwzględnieniem realizacji ich zadań ustawowych, przy
zachowaniu nieprzerwanego dostępu do autostrady i jej przejezdności.

Art. 63b. 1. Spółka jest obowiązana do utrzymania, przebudowy, remontu
i ochrony autostrady wraz z nawierzchnią drogową i obiektami mostowymi w jej pasie
drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanymi
z funkcjonowaniem tej autostrady, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Utrzymanie wchodzących w skład pasa drogowego autostrady przejazdów
z przecinającymi ją drogami i innymi liniami komunikacyjnymi w części drogowej
i mostowej obejmującej skarpy nasypów i wykopów, urządzenia odwadniające,
nawierzchnie, torowiska, chodniki, pobocza, poręcze oraz urządzenia organizacji
i bezpieczeństwa ruchu należy do zarządców właściwych dla tych dróg lub linii
komunikacyjnych, w których ciągu są one zlokalizowane.

Art. 63c. (uchylony).

Art. 63d. 1. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub drogowa
spółka specjalnego przeznaczenia są uprawnieni do kontroli budowy i eksploatacji
autostrady w zakresie przestrzegania warunków umowy o budowę i eksploatację albo
wyłącznie eksploatację autostrady.
2. Osoby upoważnione przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych
i Autostrad lub drogową spółkę specjalnego przeznaczenia do dokonywania kontroli
są uprawnione w szczególności do:
1) wstępu na teren nieruchomości, na której jest prowadzona budowa lub
eksploatacja autostrady;
2) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień, okazania dokumentów lub innych
informacji oraz udostępnienia danych mających związek z przedmiotem
kontroli.
3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub drogowa spółka
specjalnego przeznaczenia mogą wezwać spółkę do usunięcia, w wyznaczonym
terminie, stwierdzonych nieprawidłowości.
4. W przypadku gdy spółka nie usunęła nieprawidłowości w terminie, o którym
mowa w ust. 3, umowa o budowę i eksploatację autostrady albo wyłącznie
eksploatację autostrady może być wypowiedziana.
5. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad lub drogowa spółka
specjalnego przeznaczenia wykonują obowiązek, o którym mowa w art. 13 ust. 1 i 2
rozporządzenia 2016/679, w stosunku do osoby, której dane osobowe są przetwarzane
w związku z kontrolą, o której mowa w ust. 1, przy pierwszej czynności skierowanej
do tej osoby, chyba że posiada ona te informacje, a ich zakres lub treść nie uległy
zmianie.
6. Wystąpienie z żądaniem, o którym mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia
2016/679, nie wpływa na wykonywanie uprawnień Generalnego Dyrektora Dróg
Krajowych i Autostrad lub drogowej spółki specjalnego przeznaczenia, o których
mowa w ust. 1–4.

Art. 63e. (uchylony).

Ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym art. 63

Poprzedni

Art. 62. (uchylony).

Nastepny

Art. 64. (pominięty).

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1995
  • Ost. zmiana ustawy 10 września 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 27 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka