Art. 55. 1. Lotnisko można założyć po uzyskaniu zezwolenia udzielonego przez
Prezesa Urzędu na wniosek zainteresowanego.
2. Zezwolenie na założenie lotniska użytku publicznego może uzyskać:
1) organ administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej;
2) państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna;
3) spółka kapitałowa z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej
lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, której członek
zarządu – w przypadku zarządu jednoosobowego, lub co najmniej dwóch
członków zarządu – w przypadku zarządu wieloosobowego, posiadają
znajomość języka polskiego, co wykazuje się złożeniem stosownego
oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
oświadczeń;
4) stowarzyszenie lub podmiot, do którego odpowiednio stosuje się przepisy ustawy
z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713),
których przedmiotem działalności jest działalność lotnicza, utworzone zgodnie z
przepisami prawa polskiego;
5) osoba fizyczna posiadająca miejsce stałego pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej albo innego państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, a w przypadku gdy nie jest ona
obywatelem polskim – również posiadająca znajomość języka polskiego lub
zatrudniająca co najmniej jedną osobę upoważnioną do jej reprezentowania,
posiadającą znajomość języka polskiego, co wykazuje złożeniem stosownego
oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
oświadczeń.
2a. Lotnisko użytku wyłącznego może założyć podmiot posiadający miejsce
stałego pobytu lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo innego
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa
członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca jest obowiązany
dołączyć:
1) dokumenty potwierdzające spełnienie przez wnioskodawcę wymogów, o których
mowa w ust. 2 albo 2a;
2) wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego województwa, o ile
został uchwalony, oraz wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego dla terenu lotniska oraz obszarów go otaczających, znajdujących
się w strefie jego oddziaływania, odpis decyzji o lokalizacji inwestycji celu
publicznego, odpis decyzji o warunkach zabudowy, odpis decyzji o zezwoleniu
na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego albo odpis
decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie CPK w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym
(Dz. U. poz. 1089 oraz z 2019 r. poz. 630);
2a) zatwierdzony przez ministra właściwego do spraw transportu plan generalny
lotniska, o którym mowa w ust. 5 – w przypadku lotnisk użytku publicznego;
3) program wykorzystania lotniska;
4) prognozę i plan organizacji ruchu lotniczego na lotnisku i w jego rejonie ze
wskazaniem sposobów uniknięcia kolizji z ruchem prowadzonym z istniejących
już sąsiednich lotnisk;
5) projekt zagospodarowania terenu lotniska;
6) (uchylony)
7) dokumenty stwierdzające prawo dysponowania nieruchomością na cele budowy
lotniska;
8) mapę z naniesionymi powierzchniami ograniczającymi przeszkody na lotnisku
i w jego otoczeniu, z uwzględnieniem istniejących przeszkód lotniczych;
9) profile pól wznoszenia i podejścia.
10) (uchylony)
11) (uchylony)
4. (uchylony)
5. Zakładający lotnisko użytku publicznego lub, w przypadku istniejących
lotnisk użytku publicznego, zarządzający tym lotniskiem opracowuje plan generalny
lotniska użytku publicznego stanowiący plan rozwoju tego lotniska, sporządzony na
okres nie krótszy niż 20 lat, zwany dalej „planem generalnym”.
6. Plan generalny określa:
1) obszar objęty planem, z określeniem dopuszczalnych gabarytów obiektów
budowlanych i naturalnych;
2) informację dotyczącą planowanego rozwoju ruchu lotniczego (w podziale
w szczególności na operacje regularne, czarterowe i lotnictwo ogólne, przewozy
pasażerów i towarów);
3) koncepcję zapewniania służb żeglugi powietrznej;
4) koncepcję rozwoju przestrzennego wraz z zagospodarowaniem stref wokół
lotniska;
5) informację dotyczącą przepustowości, z uwzględnieniem jej obecnych –
w przypadku istniejących lotnisk – i przyszłych parametrów (w podziale na
parametry dotyczące w szczególności dróg startowych, dróg kołowania, płyt
postojowych, terminali, przestrzeni powietrznej, dróg dojazdowych do lotniska),
w odniesieniu do zakładanego rozwoju ruchu i planowanych modernizacji
lotniska;
6) informacje ekonomiczno-finansowe dotyczące w szczególności obecnej
i planowanej struktury własnościowej, przewidywanych źródeł finansowania
inwestycji, obecnej i przewidywanej rentowności i płynności podmiotu,
planowanej wysokości opłat lotniskowych i przychodów z ich tytułu,
z odniesieniem do całości planowanych przychodów podmiotu;
7) inne sprawy wybrane przez podmiot, o którym mowa w ust. 5.
7. Plan generalny w zakresie, o którym mowa w ust. 6 pkt 1 i 4, podmiot,
o którym mowa w ust. 5, konsultuje z gminami, których tereny zostały objęte planem
generalnym. Właściwe organy gminy wyrażają swoje stanowisko i zgłaszają uwagi do
planu generalnego w terminie 30 dni od dnia otrzymania planu od podmiotu, o którym
mowa w ust. 5. Nieprzedstawienie stanowiska ani uwag przez właściwe organy gminy
w terminie 30 dni, traktuje się jako brak zastrzeżeń do planu generalnego
przedstawionego przez podmiot, o którym mowa w ust. 5. Podmiot, o którym mowa
w ust. 5, ustosunkowuje się na piśmie do uwag gminy i przedkłada do zaopiniowania
Prezesowi Urzędu skonsultowany w powyższym trybie z gminami plan obejmujący uwagi gminy i stanowisko podmiotu, o którym mowa w ust. 5, w odniesieniu do uwag
gminy.
8. Plan generalny po zaopiniowaniu przez Prezesa Urzędu w zakresie, o którym
mowa w ust. 6 pkt 1–6, oraz po uzgodnieniu z:
1) (uchylony)
2) Ministrem Obrony Narodowej – w zakresie terenów zamkniętych w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne
(Dz. U. z 2019 r. poz. 725, 730 i 1309),
3) ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego – w zakresie zgodności
z programami rządowymi dotyczącymi rozwoju kraju, w tym jego
poszczególnych regionów
– podlega zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw transportu w zakresie
zgodności z polityką transportową kraju.
9. Dla terenów objętych planem generalnym sporządzenie miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego – zgodnego z zatwierdzonym planem generalnym
– jest obowiązkowe, z uwzględnieniem przepisów dotyczących terenów zamkniętych.
Jeżeli teren zamknięty objęty planem generalnym utraci status terenu zamkniętego,
sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – zgodnego
z zatwierdzonym planem generalnym dla tego terenu jest obowiązkowe.
10. Plan generalny podlega aktualizacji w okresach pięcioletnich lub częściej,
jeżeli istniejące lub projektowane cechy techniczno-eksploatacyjne lotniska lub
warunki ekonomiczne, operacyjne, środowiskowe oraz finansowe wymagają
wprowadzenia istotnych zmian w tym planie.
11. Do zmiany planu generalnego przepisy ust. 6–9 stosuje się odpowiednio.
12. Prezes Urzędu uwzględnia zapisy zatwierdzonego planu generalnego
w szczególności przy:
1) wydawaniu zezwoleń, o których mowa w art. 61 ust. 1;
2) uzgadnianiu projektów planów, projektów decyzji, opiniowaniu projektów
studiów oraz wydawaniu opinii, o których mowa w art. 877.

Prawo lotnicze art. 55

Poprzedni

Art. 54. 1. Ze względu na dostępność dla użytkowników wyróżnia się lotniska użytku publicznego i lotniska użytku wyłącznego. 2. Lotniskiem użytku publicznego jest lotnisko otwarte dla wszystkich sta...

Nastepny

Art. 56. 1. Prezes Urzędu odmawia wydania zezwolenia na założenie lotniska, jeżeli z przedstawionych dokumentów wynika, że projektowane lotnisko nie odpowiada wymaganiom określonym we właściwych prz...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 17 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka