Art. 155. 1. Obcy statek powietrzny przebywający na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz jego załoga mogą zostać poddane inspekcji, a ich
dokumenty mogą być sprawdzane przez Prezesa Urzędu.
2. Obcy statek powietrzny przebywający na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej oraz jego załoga, wobec których istnieje uzasadnione podejrzenie
niezgodności z umowami lub przepisami międzynarodowymi dotyczącymi
bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, podlegają inspekcji, a dokumenty podlegają
sprawdzeniu przez Prezesa Urzędu.
3. Z inspekcji wyłączone są państwowe statki powietrzne, chyba że są
wykorzystywane do prowadzenia działalności innej niż służba publiczna.
4. Inspekcja może być prowadzona bez uprzedniego poinformowania
użytkownika statku o zamiarze jej przeprowadzenia.
5. Inspekcję prowadzi się w sposób niepowodujący nieuzasadnionego
opóźnienia odlotu.
6. Do prowadzenia inspekcji, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio
przepisy art. 27 i 28.

Art. 155a. 1. W przypadku, o którym mowa w ARO.RAMP.140 lit. a załącznika
II do rozporządzenia nr 965/2012/UE, Prezes Urzędu, w drodze zawiadomienia,
zatrzymuje statek powietrzny na lotnisku albo lądowisku na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej do czasu przywrócenia stanu zgodnego z umowami lub
przepisami międzynarodowymi.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, doręcza się podmiotowi, któremu
zatrzymano statek powietrzny, na adres poczty elektronicznej – w przypadku gdy
podmiot wskaże taki adres do doręczeń, albo w formie pisemnej lub za pomocą
telefaksu.
3. Podmiot, któremu zatrzymano statek powietrzny, może w terminie 14 dni od
dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, złożyć do Prezesa Urzędu,
za pomocą poczty elektronicznej z adresu wskazanego do doręczeń albo w formie
pisemnej lub za pomocą telefaksu, sprzeciw wraz z uzasadnieniem.
4. Prezes Urzędu rozpatruje sprzeciw, o którym mowa w ust. 3, oraz informuje
podmiot, który go złożył, o sposobie jego rozpatrzenia wraz z uzasadnieniem
w terminie 14 dni od jego złożenia. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5. Prezes Urzędu zwalnia statek powietrzny z zatrzymania, w drodze
zawiadomienia, po spełnieniu warunków zgodnie z ARO.RAMP.140 lit. c lub
ARO.RAMP.140 lit. d załącznika II do rozporządzenia nr 965/2012/UE oraz po
przeprowadzeniu inspekcji, w wyniku której zostanie potwierdzone spełnienie tych
warunków. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
6. Kopię zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 i 5, Prezes Urzędu
niezwłocznie przekazuje instytucji zapewniającej służbę ruchu lotniczego oraz
zarządzającemu lotniskiem albo zgłaszającemu lądowisko do ewidencji, na którym
zatrzymano statek powietrzny.
7. Instytucja zapewniająca służbę ruchu lotniczego oraz zarządzający lotniskiem
albo zgłaszający lądowisko do ewidencji, o których mowa w ust. 6, w zakresie swoich
kompetencji podejmują wszystkie działania uniemożliwiające odlot zatrzymanego
statku powietrznego.

Art. 155b. (uchylony).

Art. 155c. (uchylony).

Art. 155d. 1. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości kategorii 3, o której
mowa w ARO.RAMP.130 pkt 1 załącznika II do rozporządzenia nr 965/2012/UE,
i wystąpienia okoliczności, o których mowa w załączniku do rozporządzenia (WE)
nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie
ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających
zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów
korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego
wykonującego przewóz oraz uchylającego art. 9 dyrektywy 2004/36/WE (Dz. Urz.
UE L 344 z 27.12.2005, str. 15), Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej,
wprowadza czasowy zakaz wykonywania operacji na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej określonego statku powietrznego lub wszystkich statków powietrznych
użytkowanych przez określonego przewoźnika lotniczego do czasu trwałego usunięcia
przyczyn powstałego zagrożenia.
2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
3. Prezes Urzędu niezwłocznie informuje:
1) instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego o zakazie wykonywania
operacji przez określonego przewoźnika lotniczego;
2) właściwy organ państwa, z którego pochodzi przewoźnik lotniczy, lub państwa,
w którym statek powietrzny jest zarejestrowany.
4. Instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego odmawia przyjęcia planu lotu
dla statku powietrznego, złożonego przez przewoźnika lotniczego objętego czasowym
zakazem wykonywania operacji, i zakazuje wlotu tego statku powietrznego na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5. W przypadku gdy statek powietrzny objęty czasowym zakazem wykonywania
operacji wyląduje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, instytucja zapewniająca
służby ruchu lotniczego powiadamia o tym niezwłocznie telefonicznie lub środkami
komunikacji elektronicznej Prezesa Urzędu i odmawia udzielenia zgody na odlot
takiego statku powietrznego.
6. Prezes Urzędu cofa, w drodze decyzji administracyjnej, czasowy zakaz
wykonywania operacji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli ustały
przyczyny, dla których decyzja, o której mowa w ust. 1, została wydana,
i niezwłocznie informuje o tym instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego.
7. Decyzja, o której mowa w ust. 6, podlega natychmiastowemu wykonaniu.

Prawo lotnicze art. 155

Poprzedni

Art. 154. 1. W razie wypadku lub przymusowego lądowania statku powietrznego wykonującego lot międzynarodowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w miejscu, w którym brak organów celnych i Straży ...

Nastepny

Art. 156. 1. Obce statki powietrzne korzystają w Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie i na warunkach określonych w przepisach międzynarodowych, z wyłączenia spod zajęcia, zatrzymania i innych dział...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka