Art. 135. 1. Przewodniczący Komisji po otrzymaniu zgłoszenia o zdarzeniu
lotniczym kwalifikuje je jako: wypadek lotniczy, poważny incydent lotniczy, incydent
lotniczy albo inne zdarzenie, o którym mowa w art. 135a.
2. Każdy wypadek lub poważny incydent lotniczy statku powietrznego objętego
obowiązkiem wpisu do państwowego rejestru cywilnych statków powietrznych jest
przedmiotem badania przez Komisję. Inne incydenty lotnicze tych statków
powietrznych są badane odpowiednio przez użytkownika statku powietrznego lub
instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej lub zarządzającego lotniskiem,
pod nadzorem Komisji, chyba że Przewodniczący Komisji zdecydował o podjęciu
takiego badania przez Komisję.
2a. Przewodniczący Komisji może przekazać badanie wypadku lub poważnego
incydentu lotniczego statku powietrznego, którego maksymalna masa startowa
(MTOM) nie przekracza 2250 kg, innemu podmiotowi za jego zgodą. W takim
przypadku badanie jest prowadzone pod nadzorem Komisji.
3. Komisja bada wypadki i poważne incydenty lotnicze:
1) cywilnych statków powietrznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
i w polskiej przestrzeni powietrznej;
2) cywilnych statków powietrznych polskich lub obcych, eksploatowanych przez
użytkowników polskich poza granicami kraju, jeżeli przewidują to umowy lub
przepisy międzynarodowe albo właściwy organ obcego państwa przekazał
Komisji uprawnienie do przeprowadzenia badania, albo sam nie podjął badania
wypadku;
3) polskich lub obcych cywilnych statków powietrznych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej i w polskiej przestrzeni powietrznej, wykonujących
loty, o których mowa w art. 66a ust. 1.
4. Komisja może podjąć badanie wypadku lub incydentu lotniczego statku
powietrznego nieobjętego obowiązkiem wpisu do rejestru statków, o ile zaistniał on
w okolicznościach uzasadniających dokonanie takiego badania. W przypadku
niepodjęcia badania przez Komisję raport końcowy z badania zdarzenia przygotowuje
pod nadzorem Komisji użytkownik statku powietrznego.
5. Komisja, przystępując do badania wypadku lub incydentu lotniczego,
w którym brał udział polski statek powietrzny lub który wydarzył się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, powiadamia:
1) Prezesa Urzędu;
2) użytkownika statku powietrznego;
3) władze lotnicze państwa: rejestracji, producenta, certyfikacji, konstruktora
i właściciela statku powietrznego.
6. W przypadku stwierdzenia, że:
1) statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną,
2) osoba używająca statku powietrznego była pod wpływem alkoholu lub środków
odurzających,
3) statek powietrzny został zbudowany lub był użytkowany niezgodnie
z obowiązującymi przepisami,
4) statek powietrzny był używany w wyniku przestępstwa, w szczególności
uprowadzenia
– Komisja może odstąpić od badania wypadku lub incydentu lotniczego,
powiadamiając jednocześnie właściwe organy o podejrzeniu naruszenia przepisów
karnych.
7. Komisja, w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji o zaistnieniu
wypadku lotniczego, przesyła Prezesowi Urzędu raport wstępny. Raport wstępny
z badania poważnego incydentu lotniczego przekazuje się w przypadku, gdy
uzasadnione jest to względami bezpieczeństwa wykonywania lotów.
8. W przypadkach szczególnych Komisja może korzystać z ekspertyz i opinii
przygotowywanych na jej zlecenie przez wyspecjalizowane podmioty lub ekspertów.
9. Po zakończeniu badania incydentu lotniczego użytkownik statku
powietrznego, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej lub zarządzający
lotniskiem przesyła Komisji, wraz z zebraną dokumentacją, raport końcowy,
określający w szczególności przyczyny i okoliczności badanego incydentu lotniczego
oraz działania, jakie zostały podjęte lub powinny zostać podjęte w celu zapobieżenia podobnym zdarzeniom w przyszłości. Komisja po analizie przedstawionych
dokumentów podejmuje stosowną uchwałę w tej sprawie.
10. Koszty, jakie powstały w związku z dostępem, zabezpieczeniem,
transportem i przechowywaniem statku powietrznego, który uległ wypadkowi
lotniczemu, do celów badań prowadzonych przez Komisję, pokrywane są ze środków,
o których mowa w art. 18 ust. 1.

Art. 135a. 1. Komisja przyjmuje zgłoszenia w ramach systemu obowiązkowego
zgłaszania zdarzeń, o którym mowa w art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 376/2014/UE,
w zakresie statków powietrznych objętych przepisami tego rozporządzenia.
2. Następujące podmioty, w zakresie statków powietrznych nieobjętych
przepisami rozporządzenia nr 376/2014/UE, w ramach systemu obowiązkowego
zgłaszania zdarzeń, są obowiązane zgłaszać Komisji zaistnienie zdarzenia
polegającego na przerwie w działaniu, wadzie, uszkodzeniu statku powietrznego lub
jego elementu albo innej okoliczności, która miała lub mogła mieć wpływ na
bezpieczeństwo lotu:
1) użytkownik lub dowódca statku powietrznego, w szczególności posiadającego
silnik turbinowy albo używanego do transportu publicznego;
2) przedsiębiorca zajmujący się projektowaniem, produkcją, obsługą lub
modyfikacją statków powietrznych, w szczególności posiadających silnik
turbinowy albo używanych do transportu publicznego, a także przeznaczonych
dla nich urządzeń lub części;
3) osoba podpisująca świadectwa zdatności do lotów oraz dokumenty związane
z przeglądami statków powietrznych, w szczególności o napędzie turbinowym
albo przeznaczonych do transportu publicznego, a także przeznaczonych do nich
urządzeń lub części;
4) instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej;
5) zarządzający lotniskiem;
6) podmiot wykonujący obsługę naziemną statków powietrznych;
7) osoba pełniąca funkcję związaną z instalowaniem, modyfikacją, konserwacją,
naprawami, naprawami głównymi, kontrolą w locie lub inspekcją lotniczych
instalacji nawigacyjnych, za których bezpieczeństwo odpowiada nadzór lotniczy;
8) jednostka organizacyjna lub związek organizacyjny Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, którym przekazano lotnisko wojskowe do
użytkowania, przyjmujące polski albo obcy cywilny statek powietrzny,
wykonujący lot, o którym mowa w art. 66a ust. 1.
3. Zgłoszenia zdarzenia lotniczego dokonuje się przy użyciu każdego dostępnego
środka łączności niezwłocznie po zaistnieniu zdarzenia, jednak nie później niż
72 godziny od jego zaistnienia.
4. O zaistniałych zdarzeniach lotniczych Komisja powiadamia niezwłocznie
Prezesa Urzędu. Powiadomienie obejmuje dane o osobach biorących udział
w zdarzeniu umożliwiające zidentyfikowanie tych osób w celu podjęcia działań
pozwalających na realizację ustawowych zadań Prezesa Urzędu.
5. Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia w ramach
systemu obowiązkowego zgłaszania zdarzeń są przechowywane nie dłużej niż do dnia
zakończenia badania zdarzenia. W przypadku odstąpienia od badania wypadku lub
incydentu lotniczego, o którym mowa w art. 135 ust. 6, dane osobowe
przechowywane są przez 14 dni od dnia powiadomienia właściwego organu
o podejrzeniu naruszenia przepisów karnych.
6. Zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1 i 2, podlegają zdarzenia dotyczące statku
powietrznego eksploatowanego przez podmioty mające siedzibę na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, choćby zaistniały poza tym terytorium.
7. Pracodawca nie może w żaden sposób dyskryminować pracownika, który
dokonał zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 albo 2.
8. Z zachowaniem przepisów prawa karnego, nie wszczyna się postępowania
w odniesieniu do naruszeń prawa popełnionych z winy nieumyślnej, z wyjątkiem
przypadków rażącego niedbalstwa, o którym dowiedziano się tylko na podstawie
zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 albo 2.

Art. 135b. 1. Informacje o zdarzeniach lotniczych przekazywane w ramach
systemu obowiązkowego zgłaszania gromadzone są przez Prezesa Urzędu w bazie
danych. W bazie danych nie rejestruje się nazwisk ani adresów osób.
2. Z bazy danych korzystają niezależnie, w zakresie ich kompetencji, Prezes
Urzędu oraz Komisja. Z bazy danych mogą korzystać także właściwe organy państw
członkowskich Unii Europejskiej i Komisja Europejska, jako podmioty uczestniczące
w systemie wymiany informacji dotyczących bezpieczeństwa lotów.
3. Dane osobowe przetwarzane w związku z uzyskanym od Komisji
powiadomieniem, o którym mowa w art. 135a ust. 4, są przechowywane przez 14 dni
od dnia powiadomienia.
4. Dla zapewnienia właściwej poufności rozpowszechniania informacji,
o których mowa w ust. 1, udostępnianie zainteresowanym podmiotom tych informacji odbywa się zgodnie z warunkami oraz procedurami ustalonymi przez Komisję
Europejską.
5. Prezes Urzędu publikuje corocznie, z zapewnieniem ochrony danych
osobowych, informacje o stanie bezpieczeństwa lotów w lotnictwie cywilnym,
zawierające dane o zdarzeniach zebrane w systemie obowiązkowego zgłaszania.

Art. 135c. 1. Prezes Urzędu przyjmuje zgłoszenia w ramach systemu
dobrowolnego zgłaszania zdarzeń, o którym mowa w art. 5 ust. 2 rozporządzenia
nr 376/2014/UE.
2. Prezes Urzędu, w zakresie statków powietrznych nieobjętych przepisami
rozporządzenia nr 376/2014/UE, przyjmuje zgłoszenia w ramach dobrowolnego
i poufnego systemu umożliwiającego zgłaszanie, zbieranie i analizowanie informacji
o zaobserwowanych w lotnictwie cywilnym nieprawidłowościach, które nie
wymagają zgłaszania obowiązkowego, ale które zgłaszający odczuwa jako bieżące lub
potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa lotów.
3. Podmioty wykonujące działalność określoną w art. 160 ust. 3 eksploatujące
statki powietrzne, o których mowa w ust. 2, prowadzą autonomiczne systemy
dobrowolnego zgłaszania zdarzeń lotniczych w ramach działania swoich organizacji
i wewnętrznego systemu zarządzania bezpieczeństwem.
4. Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia, o którym
mowa w ust. 1 i 2, są przechowywane przez 14 dni od dnia zgłoszenia zdarzenia.
5. Informacja dotycząca bezpieczeństwa lotów, z usuniętymi danymi
osobowymi, jest przechowywana i udostępniana zainteresowanym podmiotom w celu
poprawy bezpieczeństwa lotów.
6. Prezes Urzędu ogłasza w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa
Cywilnego, w drodze obwieszczenia, informacje dotyczące funkcjonowania
systemów, o których mowa w ust. 1 i 2.
7. Z zachowaniem przepisów prawa karnego, nie wszczyna się postępowania
w odniesieniu do naruszeń prawa popełnionych z winy nieumyślnej, z wyjątkiem
przypadków rażącego niedbalstwa, o których dowiedziano się tylko na podstawie
zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 albo 2.

Art. 135d. Użytkownicy statków powietrznych, które podlegają wpisowi do
rejestru statków, składają Prezesowi Urzędu w terminie do dnia 31 stycznia każdego
roku sprawozdania, za rok ubiegły, z wykonywania operacji lotniczych, z uwzględnieniem zaistniałych zdarzeń lotniczych, przyjętych zaleceń dotyczących
bezpieczeństwa i podjętych działań profilaktycznych.

Art. 135e. 1. Zgłoszenie przez pracownika informacji w ramach
obowiązkowego lub dobrowolnego systemu zgłaszania zdarzeń nie może stanowić
podstawy do pociągnięcia go przez pracodawcę do odpowiedzialności z tytułu
naruszenia, niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych,
o której mowa w przepisach Kodeksu pracy.
2. Zgłoszenie informacji w ramach obowiązkowego lub dobrowolnego systemu
zgłaszania zdarzeń przez osobę wykonującą czynności na podstawie umowy
cywilnoprawnej nie może stanowić podstawy do pociągnięcia jej przez podmiot
prowadzący działalność w zakresie lotnictwa cywilnego, dla którego osoba ta spełnia
świadczenie, do odpowiedzialności z tytułu niewykonania albo nienależytego
wykonania zobowiązania z tytułu umowy wzajemnej.
3. Odpowiedzialności, o której mowa w ust. 1 i 2, nie podlegają również
pracownicy i osoby wykonujące czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej,
którzy zostali wymienieni w zgłoszeniach informacji w ramach obowiązkowego lub
dobrowolnego systemu zgłaszania zdarzeń.
4. Przepisów ust. 1–3 nie stosuje się w przypadkach określonych
w art. 16 ust. 10 rozporządzenia nr 376/2014/UE.

Prawo lotnicze art. 135

Poprzedni

Art. 134. 1. W celu zapobiegania wypadkom i incydentom lotniczym komisje, o których mowa w art. 17 oraz art. 140, prowadzą badania okoliczności i przyczyn zaistniałych wypadków i incydentów lotniczy...

Nastepny

Art. 136. 1. Członkowie Komisji, po okazaniu legitymacji członka Komisji, są upoważnieni do: 1) dostępu do miejsca wypadku, statku powietrznego, jego szczątków i zawartości; 2) badania miejsca wypa...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka