Art. 134. 1. W celu zapobiegania wypadkom i incydentom lotniczym komisje,
o których mowa w art. 17 oraz art. 140, prowadzą badania okoliczności i przyczyn
zaistniałych wypadków i incydentów lotniczych. Komisje nie orzekają co do winy
i odpowiedzialności.
1a. Udostępnianie wyników badań okoliczności i przyczyn zaistniałych
wypadków i incydentów lotniczych, zebranych podczas prowadzenia badania
zdarzenia lotniczego w celach innych niż cel, o którym mowa w ust. 1, może być
dokonane wyłącznie na potrzeby postępowania przygotowawczego, sądowego lub
sądowo-administracyjnego za zgodą sądu. Właściwy do rozpoznania sprawy jest dla Komisji, o której mowa w art. 17, Sąd Okręgowy w Warszawie, a dla Komisji
Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, o której mowa w art. 140,
Wojskowy Sąd Okręgowy w Poznaniu.
1b. Sąd, orzekając o udostępnieniu wyników badań, o których mowa w ust. 1a,
bierze pod uwagę, czy takie udostępnienie jest ważniejsze niż negatywne skutki, które
mogą wyniknąć z takiego działania bezpośrednio dla kraju oraz w skali
międzynarodowej, jak również dla danego badania lub przyszłych badań zdarzeń
lotniczych.
1c. Udostępnianie wyników badań, o którym mowa w ust. 1a, obejmuje:
1) ekspertyzy uzyskane w trakcie badania;
2) oświadczenia uzyskane od osób w trakcie badania;
3) korespondencję między osobami mającymi związek z operacją statku
powietrznego;
4) medyczne lub prywatne informacje dotyczące osób uczestniczących w wypadku
lub incydencie lotniczym;
5) zapisy pokładowych rejestratorów mowy, zapisy nagrań instytucji
zapewniających służby ruchu lotniczego i ich kopie;
6) opinie wyrażane w trakcie analizy informacji, włącznie z zapisami rejestratorów
pokładowych.
1d. Wyniki badań wymienione w ust. 1c mogą być włączone do raportu
końcowego lub jego uzupełnienia tylko wówczas, gdy mają bezpośredni związek
z badanym zdarzeniem lotniczym.
1e. Badania, o których mowa w ust. 1, są prowadzone przez komisje, o których
mowa w art. 17 oraz art. 140, niezależnie od postępowania przygotowawczego,
sądowego, sądowo-administracyjnego, administracyjnego lub czynności związanych
z likwidacją szkody.
1f. W toku postępowań, o których mowa w ust. 1a i 1e, członków komisji,
o których mowa w art. 17 oraz art. 140, nie wolno przesłuchiwać jako świadków co
do faktów mogących ujawnić wyniki badań, o których mowa w ust. 1c.
1g. W związku z badaniem okoliczności i przyczyn zdarzeń lotniczych Komisja
oraz Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, o której
mowa w art. 140, są uprawnione do przetwarzania danych osobowych dotyczących
zdrowia, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia 2016/679.
1h. Komisja oraz Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa
Państwowego, o której mowa w art. 140, wykonują obowiązek, o którym mowa w art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2016/679, przy pierwszej czynności skierowanej do
osoby, której dane dotyczą, chyba że informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1
i 2 rozporządzenia 2016/679, są w posiadaniu tej osoby, a zakres tych informacji lub
ich treść nie uległy zmianie.
2. Przez wypadek lotniczy rozumie się zdarzenie związane z eksploatacją statku
powietrznego, które zaistniało od chwili, gdy jakakolwiek osoba weszła na jego pokład
z zamiarem wykonania lotu, do momentu, gdy wszystkie osoby znajdujące się na
pokładzie opuściły ten statek powietrzny, i podczas którego:
1) jakakolwiek osoba doznała obrażeń ze skutkiem śmiertelnym lub poważnego
obrażenia ciała w rezultacie:
a) znajdowania się na pokładzie danego statku powietrznego lub
b) bezpośredniego zetknięcia się z jakąkolwiek częścią statku powietrznego,
w tym częścią, która oddzieliła się od danego statku powietrznego, lub
c) bezpośredniego oddziaływania strumienia gazów albo powietrza,
wywołanego przez statek powietrzny
– z wyłączeniem tych przypadków, kiedy obrażenia ciała powstały z przyczyn
naturalnych bądź w wyniku obrażeń zadanych samemu sobie lub przez inne
osoby albo kiedy obrażeń ciała doznały osoby odbywające lot bez pozwolenia
albo ukrywające się w miejscach, do których zwykle zamknięty jest dostęp dla
pasażerów i członków załogi;
2) statek powietrzny został uszkodzony lub nastąpiło zniszczenie jego konstrukcji,
w rezultacie czego:
a) naruszona została trwałość konstrukcji, pogorszeniu uległy techniczne lub
lotne charakterystyki statku powietrznego oraz
b) wymagane jest przeprowadzenie poważnego remontu lub wymiana
uszkodzonego elementu
– z wyłączeniem przypadków przerwy w pracy silnika statku powietrznego albo
jego uszkodzenia, jeśli uszkodzeniu uległ tylko silnik, jego osłony albo agregaty
wspomagające albo gdy uszkodzone zostały łopaty śmigła, końcówki skrzydła,
anteny, ogumienie kół, urządzenia hamowania, owiewki albo gdy na pokryciu są
niewielkie wgniecenia albo przebicia;
3) statek powietrzny zaginął lub znajduje się w miejscu, do którego dostęp jest
niemożliwy.
3. Dla celów statystycznych obrażenia ciała, w rezultacie których w ciągu 30 dni
od chwili zaistnienia wypadku nastąpiła śmierć, uznaje się za obrażenia ciała ze
skutkiem śmiertelnym.
4. Statek powietrzny uznaje się za zaginiony wówczas, gdy nie zostało ustalone
miejsce znajdowania się jego szczątków i odwołano oficjalne poszukiwania.
5. Incydentem lotniczym jest zdarzenie inne niż wypadek lotniczy, związane
z eksploatacją statku powietrznego, które ma wpływ lub mogłoby mieć wpływ na jej
bezpieczeństwo.
6. Poważnym incydentem lotniczym jest zdarzenie, którego okoliczności
zaistnienia wskazują, że nieomal doszło do wypadku lotniczego.

Prawo lotnicze art. 134

Poprzedni

Art. 133. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej oraz Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki ...

Nastepny

Art. 135. 1. Przewodniczący Komisji po otrzymaniu zgłoszenia o zdarzeniu lotniczym kwalifikuje je jako: wypadek lotniczy, poważny incydent lotniczy, incydent lotniczy albo inne zdarzenie, o którym m...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka