Art. 126. 1. W polskiej przestrzeni powietrznej mogą być wykonywane loty
bezzałogowych statków powietrznych.
2. Bezzałogowy statek powietrzny (UAV) musi być wyposażony w takie same
urządzenia umożliwiające lot, nawigację i łączność jak załogowy statek powietrzny
wykonujący lot z widocznością (VFR) lub według wskazań przyrządów (IFR)
w określonej klasie przestrzeni powietrznej. Odstępstwa mające zastosowanie w tym
zakresie dla załogowych statków powietrznych stosuje się jednakowo do
bezzałogowych statków powietrznych (UAV).
3. Loty bezzałogowych statków powietrznych wyposażonych zgodnie
z ust. 2 mogą być wykonywane na podstawie złożonego planu lotu, w sposób
i zgodnie z warunkami, o których mowa w ust. 5, z zastrzeżeniem art. 149.
4. Loty bezzałogowych statków powietrznych nieposiadających wyposażenia,
o których mowa w ust. 2, mogą być wykonywane w strefach wydzielanych
z ogólnodostępnej dla lotnictwa przestrzeni powietrznej, z uwzględnieniem przepisów
wydanych na podstawie art. 121 ust. 5.
5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony
Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i warunki
wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne w polskiej przestrzeni
powietrznej oraz procedury współpracy operatorów tych statków z instytucjami
zapewniającymi służby ruchu lotniczego, uwzględniając zasady bezpiecznego
korzystania z przestrzeni powietrznej.

Art. 126a. 1. Bezzałogowy statek powietrzny, w tym model latający, może
zostać zniszczony, unieruchomiony albo nad jego lotem może zostać przejęta kontrola,
w przypadku gdy:
1) przebieg lotu lub działanie bezzałogowego statku powietrznego:
a) zagraża życiu lub zdrowiu osoby,
b) stwarza zagrożenie dla chronionych obiektów, urządzeń lub obszarów,
c) zakłóca przebieg imprezy masowej albo zagraża bezpieczeństwu jej
uczestników,
d) stwarza uzasadnione podejrzenie, że może zostać użyty jako środek ataku
terrorystycznego;
2) bezzałogowy statek powietrzny wykonuje lot w przestrzeni powietrznej w części,
w której wprowadzono ograniczenia lotów albo znajdującej się nad terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, w której lot statku powietrznego jest zakazany od
poziomu terenu do określonej wysokości.
2. Do zniszczenia lub unieruchomienia bezzałogowego statku powietrznego albo
przejęcia kontroli nad jego lotem w przypadku, o którym mowa w:
1) ust. 1 pkt 1 lit. a, b i d – są uprawnieni funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej,
Służby Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Celno-Skarbowej i Służby
Więziennej, strażnicy Straży Marszałkowskiej, żołnierze Żandarmerii
Wojskowej i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz pracownicy specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych,
2) ust. 1 pkt 1 lit. c – są uprawnieni funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej,
Służby Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, żołnierze Żandarmerii Wojskowej oraz
pracownicy specjalistycznych uzbrojonych formacji ochronnych,
3) ust. 1 pkt 2 – są uprawnieni żołnierze Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
– na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Prawo lotnicze art. 126

Poprzedni

Art. 125. 1. Zabrania się używania obowiązujących w ruchu lotniczym znaków i sygnałów do celów niezwiązanych z tym ruchem, jak również używania ich w sposób mogący wprowadzić w błąd instytucje zapew...

Nastepny

Art. 127. 1. Wyznaczenie oraz certyfikacja instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej są dokonywane zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej w tym za...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze
  • Wejscie w życie 17 listopada 2002
  • Ost. zmiana ustawy 1 stycznia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 19 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka