Art. 10. 1. Rejestracji danych w rejestrze PESEL dokonują:
1) kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu urodzenia
i dokonywania w nim zmian oraz sporządzenia przypisku przy tym akcie –
w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1–11, 13–15, 18 i 26;
2) kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu
małżeństwa i dokonywania w nim zmian oraz sporządzenia przypisku przy
tym akcie – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1, 7, 12, 13 i 26;
3) kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy do sporządzenia aktu zgonu
i dokonywania w nim zmian – w zakresie danych, o których mowa w art. 8
pkt 7, 13, 17, 19 i 26;
3a) kierownik urzędu stanu cywilnego, do którego wpłynął zagraniczny dokument
stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest
prowadzona rejestracja stanu cywilnego, jeżeli osoba, której nadano numer
PESEL, nie ma polskich aktów stanu cywilnego – w zakresie zmiany danych,
o których mowa w art. 8 pkt 7, 13 i 26;
4) kierownik urzędu stanu cywilnego, który wydał decyzję o zmianie imienia
i nazwiska – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1 i 2;
5) organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały i czasowy obywatela
polskiego – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 14–21;
6) wojewoda lub minister właściwy do spraw wewnętrznych, każdy zgodnie ze
swoją właściwością – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 11;
7) organ gminy właściwy do wydania dowodu osobistego – w zakresie danych,
o których mowa w art. 8 pkt 22;
8) organy właściwe do wydania paszportu – w zakresie danych, o których mowa
w art. 8 pkt 23;
9) organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały i czasowy
cudzoziemca – w zakresie danych, o których mowa w art. 8 pkt 1, 3–7, 9–21,
24, 24a i 26;
10) organ gminy właściwy do złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL,
w stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 2 – w zakresie danych,
o których mowa w art. 8 pkt 1–13, 15 i 22–24.
2. Organy, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4 i 6–8, mogą przekazywać dane
do rejestru PESEL za pośrednictwem rejestrów centralnych gromadzących dane
dotyczące dowodów osobistych, paszportów, obywatelstwa i rejestracji stanu
cywilnego.
3. Dane z rejestru PESEL są przekazywane do rejestrów mieszkańców oraz
do rejestrów centralnych, o których mowa w ust. 2.
4. Organy, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie dokonują rejestracji
danych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. W przypadku braku
bezpośredniego dostępu do rejestrów spowodowanego przyczynami niezależnymi
od organu rejestracji dokonuje się nie później niż w terminie 2 dni roboczych od
dnia, w którym powstał obowiązek ich rejestracji.
5. W przypadku braku możliwości przekazania danych w sposób wskazany
w ust. 4 organ przekazuje dane w formie pisemnej w celu ich rejestracji w terminie
nie dłuższym niż 4 dni robocze od dnia, w którym powstał obowiązek ich
rejestracji.
6. Przy rejestracji zmiany danych, o których mowa w art. 8, należy podać datę
zmiany danych oraz oznaczenie organu lub sądu, z którego działania wynika
dokonana zmiana. Dotychczasowych danych nie usuwa się z rejestru,
z wyłączeniem danych wymienionych w art. 8 pkt 22 i 23 oraz danych
zmienianych w związku z procedurą przysposobienia albo obalenia domniemania
ojcostwa męża matki.
6a. Zapisy w dziennikach systemów (logach) przechowywane są przez 5 lat
od dnia ich utworzenia.
7. Podstawę rejestracji danych cudzoziemca stanowi ważny dokument
podróży, a w przypadku obywatela państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
obywatela państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub
obywatela Konfederacji Szwajcarskiej – również inny dokument potwierdzający
tożsamość i obywatelstwo.

Ustawa o ewidencji ludności art. 10

Poprzedni

Art. 9. 1. W stosunku do osób, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, gromadzi się dane wymienione w art. 8 pkt 1–3, 4–23 i 26, a dane, o których mowa w art. 8 pkt 3a – o ile są dostępne. 2. W stosu...

Nastepny

Art. 11. 1. Organy, o których mowa w art. 10 ust. 1, z urzędu lub na wniosek osoby, której dane dotyczą, dokonują sprawdzenia danych zawartych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców, w szcz...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
  • Wejscie w życie 1 marca 2015
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 02 11 2020
Komentarze

Wyszukiwarka