Wejscie w życie: 1 stycznia 1996

Ostatnia Zmiana: 1 stycznia 2020

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników

art. 1. więcej Art. 1. Ustawa określa:
1) zasady ewidencji:
a) podatników,
b) płatników podatków,
c) płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia
zdrowotne, zwanych dalej „płatnikami składek ubezpieczeniowych”;
2) zasady i tryb nadawania numeru identyfikacji podatkowej, zwanego dalej „NIP”;
3) zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym.

art. 2. więcej Art. 2. 1. Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające
osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają
obowiązkowi ewidencyjnemu.
2. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż
wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz
płatnicy podatków.
3. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają także podmioty będące, na podstawie
odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.
4. Obowiązkowi ewidencyjnemu nie podlegają podatnicy, którzy uzyskali numer
identyfikacyjny na podstawie art. 132 ust. 5 oraz art. 134a ust. 4 ustawy z dnia
11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.).

art. 3. więcej Art. 3. 1. Identyfikatorem podatkowym jest:
1) numer PESEL – w przypadku podatników będących osobami fizycznymi
objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub
niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
2) NIP – w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi
ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.
2. NIP nie może mieć ukrytego lub jawnego charakteru znaczącego,
określającego pewne cechy podatnika, płatnika podatku albo płatnika składek
ubezpieczeniowych.

Art. 3a. W przypadku gdy z odrębnych przepisów wynika obowiązek
podawania NIP, obowiązek ten dotyczy wyłącznie podmiotów, które są obowiązane
posiadać NIP na podstawie przepisów niniejszej ustawy.

art. 4. więcej Art. 4. W sprawach określonych w art. 5 ust. 1, art. 8b, art. 8c, art. 9 ust. 1 i art.
12 ust. 1c właściwymi naczelnikami urzędów skarbowych są:
1) dla podatników podatku od towarów i usług – naczelnik urzędu skarbowego
właściwy w sprawach podatku od towarów i usług;
2) (uchylony)
3) dla pozostałych podatników:
a) będących podatnikami podatku dochodowego – naczelnik urzędu
skarbowego właściwy w sprawach tego podatku,
b) niebędących podatnikami podatku dochodowego – naczelnik urzędu
skarbowego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę
podatnika, a jeżeli podatnik nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby
w Polsce – naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście;
4) dla płatników podatków oraz płatników składek ubezpieczeniowych,
niebędących jednocześnie podatnikami, o których mowa w pkt 1–3 – naczelnik
urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę
płatnika; w pozostałych przypadkach właściwym naczelnikiem urzędu
skarbowego jest naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście.

art. 5. więcej Art. 5. 1. Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania
zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu
właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego
dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez
podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej
działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.
2. Zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych zawiera nazwisko, imiona,
imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub
obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt
stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer PESEL
w przypadku osób fizycznych objętych tym rejestrem.
2a. Zgłoszenia identyfikacyjnego nie dokonują podatnicy będący osobami
fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzący działalności gospodarczej lub
niebędący zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.
2b. Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wpisanych do Krajowego Rejestru
Sądowego zawiera dane:
1) objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, z wyłączeniem rejestru
dłużników niewypłacalnych, przekazywane automatycznie za pośrednictwem
systemu teleinformatycznego;
2) uzupełniające: skróconą nazwę (firmę), wykaz rachunków bankowych lub
imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej,
z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności,
dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca
przechowywania dokumentacji rachunkowej, dane kontaktowe, a w przypadku
osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru
przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych − dane
dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe.
2c. Podatnicy wpisani do Krajowego Rejestru Sądowego dokonują zgłoszenia
identyfikacyjnego wyłącznie w zakresie danych uzupełniających wskazanych w ust. 2b pkt 2, w terminie 21 dni od dnia dokonania wpisu podmiotu do Krajowego Rejestru Sądowego.
3. Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi
zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby,
numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany
przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków
w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT
w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację
rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji
rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według
obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:
1) w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych
jednostek wewnętrznych będących podatnikami – NIP oraz inne dane dotyczące
jednostki macierzystej;
2) w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów
podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla
spółek osobowych – dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator
podatkowy poszczególnych wspólników;
3) w przypadku podatkowych grup kapitałowych – dane dotyczące spółek
wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.
4. Zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi
wykonujących działalność gospodarczą zawiera dane, o których mowa w ust. 2,
nazwę (firmę), adres stałego miejsca wykonywania działalności, o ile takie miejsce
posiada, adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności, o ile takie miejsca
posiada, numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany, organ ewidencyjny,
wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie
oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37
ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dane prowadzącego
dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania
dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony
według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.
4a. W przypadku dokonywania zgłoszenia identyfikacyjnego przez
pełnomocnika lub kuratora sądowego do zgłoszenia dołącza się uwierzytelnioną lub
poświadczoną urzędowo kopię pełnomocnictwa lub postanowienia sądu. W przypadku
udzielenia pełnomocnictwa wyłącznie do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do
zgłoszenia dołącza się oryginał pełnomocnictwa. Przepisy rozdziału 3a działu IV
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900,
z późn. zm.) stosuje się odpowiednio.
4b. (uchylony)
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i formularzy zgłoszeń
aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, o których mowa
w ust. 2b pkt 2, w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce
publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 649, 730 i 2294) i w art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy
z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r.
poz. 300, z późn. zm.), z wyjątkiem zgłoszeń osób fizycznych będących
przedsiębiorcami, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych
niezbędnych do ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz konieczność
przekazywania danych uzupełniających do krajowego rejestru urzędowego
podmiotów gospodarki narodowej oraz Centralnego Rejestru Płatników Składek.
5a. Do zgłoszeń identyfikacyjnych oraz zgłoszeń aktualizacyjnych podatników
będących osobami fizycznymi wykonującymi działalność gospodarczą stosuje się
formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej, zgodnie z ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i
Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.
U. z 2019 r. poz. 1291, 1495 i 1649).
6. Przepisy ust. 1, 2, 2b, 2c, 3–4a stosuje się odpowiednio do płatników podatków
oraz płatników składek ubezpieczeniowych.

Art. 5a. 1. Podatnicy będący osobami fizycznymi rozpoczynającymi działalność
gospodarczą w ramach wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji
o Działalności Gospodarczej składają zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne.
2. W przypadku określonym w ust. 1 podatnicy prowadzący działalność
gospodarczą, zgodnie z art. 9, są obowiązani dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego
w celu uzupełnienia danych, w szczególności wykazu rachunków.
3. Naczelnik urzędu skarbowego jest obowiązany przekazać informację zwrotną
o NIP nadanym przedsiębiorcy rozpoczynającemu działalność gospodarczą
niezwłocznie po nadaniu sądowi prowadzącemu rejestr przedsiębiorców albo
organowi prowadzącemu ewidencję działalności gospodarczej.

art. 6. więcej Art. 6. 1. Podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są
obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej
czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby
fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku
dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy
z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864, z późn.
zm.). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia
rejestracyjnego.
1a. Podatnicy, z wyłączeniem osób fizycznych objętych rejestrem PESEL
nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi
podatnikami podatku od towarów i usług, oraz płatnicy podatków podlegający
obowiązkowi ewidencyjnemu są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego
nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania,
informacji bądź oświadczenia, albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub
zaliczki na podatek.
2. (uchylony)
3. (uchylony)
4. (uchylony)
5. (uchylony)
6. (uchylony)
7. (uchylony)
8. (uchylony)
9. (uchylony)
10. Płatnicy składek ubezpieczeniowych, niepodlegający obowiązkowi
ewidencyjnemu jako podatnicy ani jako płatnicy podatków, dokonują zgłoszenia
identyfikacyjnego nie później niż w terminach przewidzianych w odrębnych
przepisach dotyczących terminów zgłaszania do ubezpieczeń społecznych lub
ubezpieczenia zdrowotnego.

art. 7. więcej Art. 7. W przypadku gdy z przepisów prawa podatkowego wynikają różne
terminy dokonania czynności, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, zgłoszenia
identyfikacyjnego dokonuje się jeden raz, w terminie najwcześniejszym.

art. 8. więcej Art. 8. (uchylony).

Art. 8a. 1. Nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów
– Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu
zgłoszenia identyfikacyjnego.
2. Nadanie NIP podmiotom wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego
następuje automatycznie, bezpośrednio po zamieszczeniu w CRP KEP za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego danych przekazanych z Krajowego
Rejestru Sądowego, a w przypadku oddziału przedsiębiorcy zagranicznego – po
zamieszczeniu w CRP KEP danych uzupełniających potwierdzających status płatnika
składek ubezpieczeniowych.
3. Informacja w przedmiocie NIP jest przekazywana automatycznie za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego przez CRP KEP odpowiednio do
Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej bezpośrednio po jego nadaniu, unieważnieniu, uchyleniu lub
przywróceniu.
4. Przekazanie do Krajowego Rejestru Sądowego informacji o NIP może
nastąpić w terminie 3 dni, jeżeli w związku z nadaniem NIP zachodzi konieczność
przeprowadzenia przez naczelnika urzędu skarbowego postępowania wyjaśniającego
w przedmiocie ustalenia, czy podmiotowi nie został uprzednio nadany NIP – po jego
zakończeniu w CRP KEP ustala się lub nadaje NIP.
5. Przekazanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej informacji o nadaniu NIP następuje nie później niż następnego dnia
roboczego po dniu wpływu do naczelnika urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia
identyfikacyjnego.

Art. 8b. 1. Naczelnik urzędu skarbowego wydaje potwierdzenie nadania NIP.
W przypadku osób fizycznych objętych rejestrem PESEL potwierdzenie nadania NIP
zawiera również numer PESEL.
2. Potwierdzenie nadania NIP jest wydawane niezwłocznie, nie później niż
w terminie 3 dni od dnia wpływu poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego do
naczelnika urzędu skarbowego.
3. Potwierdzeniem nadania NIP dla podmiotów wpisanych do Krajowego
Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej jest ujawnienie tego numeru w Krajowym Rejestrze Sądowym lub
Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Art. 8c. 1. Naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o odmowie nadania
NIP w przypadku:
1) braku możliwości potwierdzenia tożsamości lub istnienia podmiotu;
2) stwierdzenia, że dokonane zgłoszenie identyfikacyjne nie spełnia wymogów
określonych dla tego zgłoszenia;
3) gdy podmiotowi został nadany NIP;
4) wystąpienia o nadanie NIP przez podatnika, o którym mowa w art. 5 ust. 2a.
2. Naczelnik urzędu skarbowego unieważnia z urzędu, w drodze decyzji, NIP
nadany podmiotowi, w przypadku:
1) wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy
podmiotu;
2) nadania NIP na podstawie fałszywych lub fikcyjnych danych.
2a. Do podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego ust. 1 i ust. 2
pkt 2 nie mają zastosowania.
3. Nie można posługiwać się unieważnionym NIP, a unieważniony NIP nie może
zostać ponownie nadany.
4. Naczelnik urzędu skarbowego uchyla z urzędu, w drodze decyzji NIP, jeżeli
podatnik posługuje się fałszywymi lub fikcyjnymi danymi adresowymi swojej
siedziby lub miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Z chwilą ustania
przesłanek uzasadniających uchylenie NIP na skutek zmiany danych adresowych
w odpowiednim rejestrze lub ewidencji następuje przywrócenie NIP w CRP KEP. Do
przywrócenia NIP stosuje się odpowiednio przepisy art. 8a.

Art. 8d. 1. W zakresie nieuregulowanym w art. 8b i art. 8c do postępowań
w sprawie odmowy nadania NIP, unieważnienia lub uchylenia nadanego NIP oraz do
innych postępowań z zakresu ewidencji i identyfikacji podatników i płatników stosuje
się odpowiednio przepisy działu IV ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa. W zakresie wydawania potwierdzeń nadania NIP oraz zaświadczeń
i informacji o nadanym NIP stosuje się odpowiednio przepisy działu VIIIa ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
2. W przypadku ustalenia przez organ podatkowy, że dane adresowe siedziby lub
miejsca wykonywania działalności gospodarczej podatnika są fałszywe lub fikcyjne,
do postępowania w sprawie uchylenia NIP nie stosuje się art. 165 § 2 i 4 i art. 200
§ 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
3. Decyzji o unieważnieniu lub o uchyleniu NIP nadaje się rygor
natychmiastowej wykonalności.

art. 9. więcej Art. 9. 1. Podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, oraz zarządca
sukcesyjny mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem
identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu
skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana
danych. W okresie od dnia śmierci przedsiębiorcy do dnia ustanowienia zarządu
sukcesyjnego albo wygaśnięcia uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, a
także w okresie od dnia, w którym zarządca sukcesyjny przestał pełnić tę funkcję, do
dnia powołania kolejnego zarządcy sukcesyjnego albo wygaśnięcia zarządu
sukcesyjnego obowiązek aktualizowania danych za przedsiębiorstwo w spadku
wykonują osoby, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie
sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych
z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. poz. 1629 oraz z 2019 r. poz. 1495), dokonujące
czynności, o których mowa w art. 13 tej ustawy. Podmioty wpisane do Krajowego
Rejestru Sądowego dokonują zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie
danych uzupełniających wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2.
1a. (uchylony)
1b. (uchylony)
1c. (uchylony)
1d. W przypadku zmiany adresu miejsca zamieszkania przez podatnika będącego
osobą fizyczną mającą identyfikator podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 1, nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym. Podatnicy mogą
również dokonać aktualizacji adresu miejsca zamieszkania według wzoru określonego
na podstawie art. 5 ust. 5.
2. (uchylony)
3. Aktualizacji danych ewidencyjnych dotyczących podatkowych grup
kapitałowych dokonuje wskazana w umowie spółka reprezentująca grupę. Obowiązek
ten jest niezależny od obowiązku aktualizacji danych, który ciąży na każdej ze spółek
wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.
4. (uchylony)
5. (uchylony)
6. Do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się:
1) odpowiednio przepisy art. 5 ust. 4a;
2) wzory formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych określone w rozporządzeniu
wydanym na podstawie art. 5 ust. 5 albo formularz wniosku o wpis do Centralnej
Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

art. 10. więcej Art. 10. (uchylony).

Art. 10a. 1. Zgłoszenia identyfikacyjne oraz zgłoszenia aktualizacyjne mogą
być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
1a. Zgłoszenia, o których mowa w ust. 1, mogą być składane przez
pełnomocnika za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli zostało złożone
do właściwego naczelnika urzędu skarbowego pełnomocnictwo, o którym mowa
w art. 5 ust. 4a.
1b. Zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa składa się do naczelnika
urzędu skarbowego, zgodnie z art. 4.
1c. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków
komunikacji elektronicznej udzielone na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa ma zastosowanie odpowiednio do
zgłoszeń, o których mowa w ust. 1.
2. Naczelnik urzędu skarbowego lub elektroniczna skrzynka podawcza systemu
teleinformatycznego administracji skarbowej potwierdza, w formie elektronicznej,
złożenie zgłoszenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
3. (uchylony)

Art. 10b. 1. Zgłoszenie składane za pomocą środków komunikacji
elektronicznej powinno zawierać:
1) dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze zgłoszenia
określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 5 ust. 5;
2) jeden podpis elektroniczny.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, określi, w drodze rozporządzenia:
1) (uchylony)
2) sposób przesyłania zgłoszeń za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
3) rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne
typy zgłoszeń.
3. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw
finansów publicznych uwzględni konieczność zapewnienia bezpieczeństwa,
wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w zgłoszeniach oraz ich
ochrony przed nieuprawnionym dostępem.

art. 11. więcej Art. 11. 1. Podatnicy są obowiązani podawać identyfikator podatkowy na
dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz
niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru są obowiązane organy
podatkowe lub celne.
2. W sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych
należności budżetowych podatnicy mają obowiązek podawać identyfikator podatkowy
na żądanie:
1) organów administracji rządowej i samorządowej;
2) organów Krajowej Administracji Skarbowej;
3) przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli;
4) banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych;
5) stron czynności cywilnoprawnych;
6) płatników oraz inkasentów podatków i niepodatkowych należności
budżetowych.
3. Płatnicy i inkasenci, o których mowa w ust. 2 pkt 6, są obowiązani żądać od
podatników podania identyfikatora podatkowego i podawać go organom podatkowym
na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz
niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru są obowiązane organy
podatkowe lub celne.
4. Osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające
osobowości prawnej oraz inne podmioty będące podatnikami na podstawie przepisów
prawa polskiego oraz ratyfikowanych umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, w tym także mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub
zarząd za granicą, w przypadku uzyskania numeru służącego identyfikacji dla celów
podatkowych lub ubezpieczeń społecznych w innym państwie, są obowiązane
podawać ten numer na żądanie:
1) organów podatkowych;
2) (uchylony)
3) płatników podatków;
4) organów i instytucji ubezpieczeń społecznych;
5) podmiotów określonych w art. 42 ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.).
5. (uchylony)

art. 12. więcej Art. 12. 1. NIP nadany podatnikowi nie przechodzi na następcę prawnego,
z wyjątkiem:
1) przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu
Państwa lub przedsiębiorstwa komunalnego w jednoosobową spółkę gminy;
2) przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną
spółkę handlową;
3) przekształcenia stowarzyszenia zwykłego w stowarzyszenie.
1a. Do celów identyfikacji podatkowej za przekształcenie, o którym mowa
w ust. 1 pkt 2, uznaje się również wpis spółki cywilnej do rejestru na podstawie art. 26 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, 1543, 1655, 1798 i 2217).
1b. NIP nadany przedsiębiorcy przechodzi na przedsiębiorstwo w spadku i
wygasa wraz z wygaśnięciem zarządu sukcesyjnego, a jeżeli zarząd sukcesyjny nie
został ustanowiony – wraz z wygaśnięciem uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego.
1c. W przypadku gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony,
przedsiębiorstwo w spadku może do dnia wygaśnięcia uprawnienia do powołania
zarządcy sukcesyjnego podawać NIP przedsiębiorcy, jeżeli osoba, o której mowa w
art. 14 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby
fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw, kontynuuje
prowadzenie przedsiębiorstwa pod firmą przedsiębiorcy i w terminie wskazanym w
art. 12 ust. 10 tej ustawy dokona zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego o
kontynuowaniu prowadzenia tego przedsiębiorstwa.
1d. Jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i nie dokonano zgłoszenia,
o którym mowa w ust. 1c, podawanie NIP lub firmy przedsiębiorcy nie wywołuje
skutków podatkowych dla przedsiębiorstwa w spadku.
2. W przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika nadany NIP wygasa,
z wyjątkiem przypadków wymienionych w ust. 1–1b.
3. (uchylony)
3a. (uchylony)
Art. 12a. Przepisy niniejszego rozdziału, dotyczące podatników, stosuje się
odpowiednio do płatników podatków oraz płatników składek ubezpieczeniowych.

art. 13. więcej Art. 13. 1. Dokumentacja związana z nadaniem NIP oraz aktualizowaniem
danych zawartych w zgłoszeniach identyfikacyjnych jest gromadzona
i przechowywana w urzędach skarbowych, a dokumentacja złożona za pomocą
środków komunikacji elektronicznej lub za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego, jest gromadzona i przechowywana w CRP KEP.
2. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, nie podlega przekazaniu do archiwów
państwowych.
3. Naczelnik urzędu skarbowego wydaje:
1) zaświadczenie o nadaniu NIP podmiotowi, który się nim posługuje, na wniosek
tego podmiotu;
2) informację o nadanym NIP podmiotowi, na wniosek osoby trzeciej zawierający
dane podmiotu, o którego NIP wystąpiono.
3a. Szef Krajowej Administracji Skarbowej oraz naczelnicy urzędów
skarbowych udostępniają NIP organom prowadzącym urzędowe rejestry na podstawie
odrębnych przepisów, na ich wniosek zawierający dane niezbędne do identyfikacji
podmiotu. Wniosek i NIP organy otrzymują za pośrednictwem elektronicznej
platformy usług administracji publicznej (ePUAP), o której mowa w art. 19a ustawy
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących
zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294), lub innych
środków komunikacji elektronicznej.
3b. Wzory wniosków, o których mowa w ust. 3, udostępnia się w Biuletynie
Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
4. (uchylony)

art. 14. więcej Art. 14. 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi w systemie
teleinformatycznym CRP KEP i jest administratorem danych w nim zawartych.
2. CRP KEP służy:
1) gromadzeniu wybranych danych ewidencyjnych z rejestru PESEL dotyczących
osób fizycznych objętych tym rejestrem oraz danych wynikających:
a) ze zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych podmiotów,
b) z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi
z przepisów podatkowych;
2) weryfikacji danych, o których mowa w pkt 1, oraz porównaniu ich z rejestrami
urzędowymi i sądowymi prowadzonymi na podstawie odrębnych przepisów;
3) wymianie danych z rejestrem PESEL, Centralną Ewidencją i Informacją
o Działalności Gospodarczej, krajowym rejestrem urzędowym podmiotów
gospodarki narodowej, Krajowym Rejestrem Sądowym, Centralnym Rejestrem
Płatników Składek.
3. Naczelnicy urzędów skarbowych zamieszczają w CRP KEP dane zawarte
w dokumentacji, o której mowa w art. 13 ust. 1, dane z dokumentów, o których mowa
w ust. 2 pkt 1 lit. b, oraz dane uzupełniające, o których mowa w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej i w art. 43 ust. 5b
pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, o ile
nie są one zamieszczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
3a. CRP KEP przekazuje automatycznie za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego dane uzupełniające podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru
Sądowego, o których mowa w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r.
o statystyce publicznej, do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej bezpośrednio po ich zamieszczeniu w CRP KEP. Przepis stosuje się
odpowiednio do zmiany danych.
3b. CRP KEP przekazuje automatycznie za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz
dane uzupełniające podmiotu, o których mowa w art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy z dnia
13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, do Centralnego Rejestru
Płatników Składek bezpośrednio po ich zamieszczeniu w CRP KEP. Przepis stosuje
się odpowiednio do zmiany danych.
4. Minister właściwy do spraw informatyzacji po zarejestrowaniu osoby
fizycznej w rejestrze PESEL jest obowiązany przekazywać niezwłocznie z tego
rejestru do CRP KEP następujące dane: nazwisko, imię, numer PESEL, informacje
o dacie zgonu i dacie znalezienia zwłok, numery PESEL rodziców, jeżeli zostały im
nadane, a w przypadku braku numerów PESEL – imiona i nazwiska rodowe rodziców.
5. Minister właściwy do spraw informatyzacji po otrzymaniu od Szefa Krajowej
Administracji Skarbowej informacji o zaewidencjonowaniu osoby fizycznej objętej
rejestrem PESEL w CRP KEP niezwłocznie przekazuje posiadane dane z rejestru
PESEL w zakresie określonym w art. 5 ust. 2 oraz dane, o których mowa w art. 8 pkt
12 i 13 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2019 r. poz. 1397 i 2294).
6. W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 4 i 5, minister właściwy
do spraw informatyzacji niezwłocznie przekazuje zmienione dane.
7. Przekazywanie danych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji
następuje przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu
art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną
(Dz. U. z 2019 r. poz. 123 i 730) i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz
w ustawie z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
8. Szef Krajowej Administracji Skarbowej i naczelnik urzędu skarbowego
uzupełniają lub aktualizują w CRP KEP dane dotyczące numeru podmiotu w
Krajowym Rejestrze Sądowym, numeru identyfikacyjnego REGON, numeru PESEL
oraz rodzaju i numeru dowodu tożsamości na podstawie informacji otrzymanych od
organów prowadzących rejestry urzędowe i sądowe zawierające te dane lub informacji
ujawnionych w tych rejestrach.
9. Szef Krajowej Administracji Skarbowej i naczelnik urzędu skarbowego mogą
aktualizować w CRP KEP nazwę podmiotu i adres jego siedziby na podstawie danych
ujawnionych w Krajowym Rejestrze Sądowym lub otrzymanych z tego rejestru za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Art. 14a. CRP KEP jest wykorzystywany przez ministra właściwego do spraw
finansów publicznych oraz organy Krajowej Administracji Skarbowej do realizacji
celów i zadań ustawowych.

Art. 14b. (uchylony).

art. 15. więcej Art. 15. 1. Dane zgromadzone w CRP KEP oraz zawarte w dokumentacji,
o której mowa w art. 13 ust. 1, są objęte tajemnicą skarbową.
1a. Do przestrzegania tajemnicy skarbowej, o której mowa w ust. 1, są
obowiązane:
1) osoby wymienione w art. 294 § 1 pkt 1, 4 i 5 Ordynacji podatkowej;
2) sędziowie i asesorzy sądowi;
3) pracownicy organów pośredniczących w składaniu zgłoszeń identyfikacyjnych
i aktualizacyjnych;
4) organy wymienione w art. 14a i pracownicy urzędów obsługujących te organy.
1b. Tajemnicą skarbową nie są objęte dane z Krajowego Rejestru Sądowego,
NIP, numer identyfikacyjny REGON, numer rachunku bankowego lub imiennego
rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dane przekazane na
podstawie art. 14 ust. 3a i 3b przez CRP KEP za pośrednictwem systemu
teleinformatycznego do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej i do Centralnego Rejestru Płatników Składek, a w przypadku osób
fizycznych wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i wykonujących działalność gospodarczą – również nazwa (firma),
adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres stałego
miejsca wykonywania działalności, a w przypadku nieposiadania stałego miejsca
wykonywania działalności – adres miejsca zamieszkania, oraz przedmiot
wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów
klasyfikacyjnych.
2. Dane zgromadzone w CRP KEP udostępnia się wyłącznie:
1) sądom, prokuratorom, organom podatkowym, organom celnym,
przedstawicielom Najwyższej Izby Kontroli, Policji, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego i Żandarmerii Wojskowej – w związku z prowadzonym
postępowaniem;
1a) Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych w celu realizacji jego
zadań ustawowych;
1b) (uchylony)
1c) komornikom sądowym i organom egzekucyjnym wymienionym w odrębnych
przepisach – w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym lub
zabezpieczającym albo wykonywaniem postanowienia o zabezpieczeniu spadku
lub ze sporządzaniem spisu inwentarza;
1d) Inspektorowi Nadzoru Wewnętrznego w celu realizacji jego zadań ustawowych;
2) naczelnym i centralnym organom administracji rządowej – w związku
z postępowaniem w sprawie udzielenia koncesji bądź zezwolenia na
prowadzenie działalności gospodarczej;
3) podatnikowi – w zakresie dotyczącym jego numeru;
4) służbom statystyki publicznej w zakresie i dla potrzeb wynikających z przepisów
o statystyce publicznej;
5) Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych oraz Państwowemu Funduszowi
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – do realizacji zadań i celów określonych
w odrębnych ustawach;
6) (uchylony)
7) organom prowadzącym urzędowe rejestry na podstawie odrębnych przepisów,
na wniosek zawierający dane niezbędne do identyfikacji podmiotów, o których
mowa w art. 2, w zakresie NIP, w związku z realizacją ich zadań ustawowych;
8) izbie rozliczeniowej w rozumieniu art. 119zg pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. – Ordynacja podatkowa – w zakresie i na zasadach określonych w ust. 5.
2a. Obowiązek udostępniania danych zgromadzonych w CRP KEP nie dotyczy
sytuacji, gdy podmiot, o którym w ust. 2, występuje o udostępnienie wyłącznie
danych, o których mowa w art. 14 ust. 4.
2b. Obowiązek udostępniania danych zgromadzonych w CRP KEP nie dotyczy
danych objętych treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz danych
uzupełniających, o których mowa w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca
1995 r. o statystyce publicznej i w art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
2c. CRP KEP udostępnia za pośrednictwem systemu teleinformatycznego
informację o nadanym podmiotowi NIP lub o jego unieważnieniu, uchyleniu lub
przywróceniu krajowemu rejestrowi urzędowemu podmiotów gospodarki narodowej
i Centralnemu Rejestrowi Płatników Składek.
3. Dane zgromadzone w CRP KEP są udostępniane przez Szefa Krajowej
Administracji Skarbowej oraz naczelników urzędów skarbowych podmiotom,
o których mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 4.
4. Dane zgromadzone w CRP KEP są udostępniane podmiotom, o których mowa
w ust. 2 pkt 1c i 3, wyłącznie przez naczelnika urzędu skarbowego.
5. CRP KEP przekazuje automatycznie do STIR w rozumieniu art. 119zg pkt 6
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa dane z Krajowego Rejestru
Sądowego, NIP, numer identyfikacyjny REGON oraz dane z wykazu, o którym mowa
w art. 96b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W
przypadku osób fizycznych wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o
Działalności Gospodarczej i wykonujących działalność gospodarczą CRP KEP
przekazuje również firmę, adres stałego miejsca wykonywania działalności, adresy
dodatkowych miejsc wykonywania działalności, a w przypadku nieposiadania stałego
miejsca wykonywania działalności – adres miejsca zamieszkania oraz przedmiot
wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów
klasyfikacyjnych. Przepisu ust. 2b w zakresie danych objętych treścią wpisu w
Krajowym Rejestrze Sądowym nie stosuje się.
6. Dane z CRP KEP, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 i 2, są udostępniane
ministrowi właściwemu do spraw gospodarki prowadzącemu Centralną Ewidencję
i Informację o Działalności Gospodarczej.

Art. 15a. Przepisy niniejszego rozdziału, dotyczące podatników, stosuje się
odpowiednio do płatników podatków oraz płatników składek ubezpieczeniowych.

Art. 15aa. 1. W związku z przetwarzaniem danych osobowych w celu nadania
NIP wykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie
ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119
z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.), następuje przez udostępnienie informacji,
o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2, tego rozporządzenia w miejscu publicznie
dostępnym w siedzibie organu lub w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej tego organu lub urzędu obsługującego ten organ oraz na jego stronie
internetowej. W takim przypadku, pozyskując dane osobowe, organ przekazuje
osobie, której dane dotyczą, informacje o sposobie wykonania tego obowiązku.
2. Organy, o których mowa w art. 14a, mogą upoważniać do przetwarzania
danych osobowych osoby zatrudnione lub pełniące służbę w jednostkach
organizacyjnych Krajowej Administracji Skarbowej, w zakresie niezbędnym do
realizacji zadań powierzonych tym osobom. Upoważnienie jest wydawane w formie
pisemnej w drodze imiennego upoważnienia, upoważnienia stanowiskowego lub aktu
wewnętrznego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Organy te prowadzą
rejestr osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych.
3. Dane osobowe przetwarzane przez organy, o których mowa w art. 14a,
podlegają zabezpieczeniom zapobiegającym nadużyciom lub niezgodnemu z prawem
dostępowi lub przekazywaniu polegającym co najmniej na:
1) dopuszczeniu przez administratora danych do przetwarzania danych osobowych
wyłącznie osób do tego uprawnionych;
2) pisemnym zobowiązaniu osób upoważnionych do przetwarzania danych
osobowych do zachowania ich w tajemnicy;
3) testowaniu i doskonaleniu stosowanych środków technicznych
i organizacyjnych;
4) zapewnieniu bezpiecznej komunikacji w sieciach teleinformatycznych,
w szczególności przez pozyskiwanie i przekazywanie danych osobowych
podmiotom zewnętrznym z wykorzystaniem technik kryptograficznych;
5) zapewnieniu ochrony przed nieuprawnionym dostępem do CRP KEP;
6) zapewnieniu integralności danych w CRP KEP;
7) określeniu zasad bezpieczeństwa przetwarzanych danych osobowych.

Art. 15b. W zakresie nieuregulowanym w art. 15 stosuje się przepisy art. 294
§ 2–5 oraz działu VIII Ordynacji podatkowej.

art. 16. więcej Art. 16. (uchylony).

art. 17. więcej Art. 17. (uchylony).

art. 18. więcej Art. 18. W ustawie z dnia 29 grudnia 1982 r. o urzędzie Ministra Finansów oraz urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. z 1994 r. Nr 106, poz. 511) w art. 2 po pkt 19 dodaje się pkt 19a w brzmieniu:
„19a) prowadzenie Krajowej Ewidencji Podatników,".

art. 19. więcej W ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670 oraz z 1995 r. Nr 44, poz. 231) w art. 9:
1) w ust. 2 skreśla się wyrazy „i nadaje podatnikowi numer identyfikacyjny";
2) w ust. 3 skreśla się wyrazy „i uzyskać numer identyfikacyjny";
3) w ust. 5 skreśla się pierwsze zdanie;
4) w ust 5a po wyrazach „z rejestru" skreśla się przecinek i wyrazy „a w przypadkach określonych w ust. 5 następuje również unieważnienie numeru identyfikacyjnego";
5) w ust. 6 wyrazy „art. 14 ust. 1, 2 i 5" zastępuje się wyrazami „art. 14 ust. 1 i 5";
6) skreśla się ust. 7;
7) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Podatnik zarejestrowany obowiązany jest umieszczać numer identyfikacji podatkowej na fakturach i rachunkach uproszczonych oraz w ofertach.";
8) skreśla się ust. 10.

art. 20. więcej Art. 20. Numery identyfikacyjne nadane na podstawie ustawy wymienionej w art. 19 stają się NIP. Przepis art. 8 uchylony ust. 2 stosuje się odpowiednio.

art. 21. więcej Art. 21. Do zgłoszeń rejestracyjnych, o których mowa w art. 9 ustawy wymienionej w art. 19, wniesionych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się dotychczasowe przepisy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

art. 22. więcej Art. 22. 1. Zwalnia się z obowiązku ewidencyjnego, na okres 4 lat, podmioty będące wyłącznie podatnikami podatków stanowiących dochody budżetów gmin.
2. Minister Finansów może, w drodze rozporządzenia, zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników z obowiązku identyfikacyjnego.
3. Minister Finansów może, w drodze rozporządzenia, ze względu na ochronę informacji niejawnych, uregulować odrębnie tryb nadawania numerów identyfikacji podatkowej oraz warunki posługiwania się tymi numerami.

art. 23. więcej Art. 23. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1996 r.

Wyszukiwarka