Art. 9. 1. Zezwolenie powinno określać:
1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby przedsiębiorcy;
2) przedmiot i obszar działalności objętej zezwoleniem;
3) termin podjęcia działalności;
4) wymagania w zakresie jakości usług objętych zezwoleniem;
5) niezbędne zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej wymagane
po zakończeniu działalności objętej zezwoleniem;
6) inne wymagania szczególne wynikające z odrębnych przepisów, w tym
wymagania dotyczące standardu sanitarnego wykonywania usług, ochrony
środowiska i obowiązku prowadzenia odpowiedniej dokumentacji działalności
objętej zezwoleniem.
1a. (uchylony)
1aa. Zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport
nieczystości ciekłych powinno określać również stacje zlewne.
1b. Zezwolenie wydaje się na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat.
1c. Właściwy organ odmówi wydania zezwolenia, o którym mowa w art. 7
ust. 1, jeżeli zamierzony sposób gospodarowania odpadami lub nieczystościami
ciekłymi:
1) jest niezgodny z wymaganiami ustawy i przepisami odrębnymi;
2) mógłby powodować zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi lub środowiska;
3) (uchylony)
4) przedsiębiorca ma zaległości podatkowe lub zaległości w płaceniu składek na
ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne.
2. Jeżeli przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie, nie wypełnia określonych
w nim warunków, organ, który wydał zezwolenie, wzywa go do niezwłocznego
zaniechania naruszania tych warunków. Jeżeli przedsiębiorca mimo wezwania nadal
narusza te warunki, organ cofa, w drodze decyzji, zezwolenie bez odszkodowania.
3. Wygaśnięcie lub cofnięcie zezwolenia nie zwalnia przedsiębiorcy
z wykonania określonych w zezwoleniu obowiązków dotyczących wymagań
sanitarnych i ochrony środowiska.
4. Organ, który wydaje zezwolenie, określa, w drodze decyzji, zakres i sposób
wykonywania obowiązków, o których mowa w ust. 3.

Art. 9a. (uchylony).

Art. 9b. 1. Działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia
6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 i 1495 oraz
z 2020 r. poz. 424 i 1086).
2. Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwany dalej „rejestrem”, prowadzi wójt,
burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości.
3. Rejestr prowadzi się w postaci bazy danych zapisanej na informatycznych
nośnikach danych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568 i 695), która może stanowić część innych baz danych z zakresu ochrony środowiska, w tym gospodarki odpadami.
4. W rejestrze zamieszcza się:
1) firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
3) (uchylony)
4) określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych;
5) numer rejestrowy.
5. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje z urzędu zaświadczenie o
dokonaniu wpisu do rejestru.

Art. 9ba. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta prostuje z urzędu wpis do
rejestru zawierający oczywiste błędy lub niezgodności ze stanem faktycznym.
2. W przypadku zmiany danych wpisanych do rejestru przedsiębiorca jest
obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w rejestrze w terminie 14 dni od dnia, w
którym nastąpiła zmiana tych danych.

Art. 9c. 1. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości jest obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru w gminie, na terenie
której zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
1a. Nie wymaga uzyskania wpisu do rejestru prowadzenie punktów
selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Podmiot prowadzący taki punkt jest
posiadaczem odpadów, w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach,
prowadzącym zbieranie odpadów.
2. Wpisu do rejestru oraz zmiany wpisu w rejestrze dokonuje się na pisemny
wniosek przedsiębiorcy.
3. Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać:
1) firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP);
3) (uchylony)
4) określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych.
4. Do wniosku o wpis do rejestru dołącza się dowód uiszczenia opłaty skarbowej
oraz oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości o następującej treści:
„Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej w
zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości są
kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, określone
w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 000) oraz w przepisach wydanych na
podstawie art. 9d ust. 2 tej ustawy.”.
5. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, powinno zawierać także:
1) firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;
2) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
3) podpis przedsiębiorcy lub osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy
ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
6. Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w rejestrze.
7. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, dokonując wpisu do rejestru, nadaje
przedsiębiorcy numer rejestrowy.
8. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przetwarza dane wpisane do rejestru oraz
zapewnia bezpieczeństwo tych danych.
9. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przekazuje marszałkowi województwa
wykaz podmiotów wpisanych w danym roku do rejestru działalności regulowanej
w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz
wykreślonych z tego rejestru, zawierający dane, o których mowa w art. 9b ust. 4.
10. Wykaz, o którym mowa w ust. 9, jest przekazywany do końca stycznia
następnego roku po okresie objętym wykazem.

Art. 9ca. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany dokonać
wpisu przedsiębiorcy do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis
wraz z dokumentami, o których mowa w art. 9c ust. 4.
2. Jeżeli wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie dokona wpisu w terminie, o
którym mowa w ust. 1, a od dnia wpływu wniosku upłynęło 14 dni, przedsiębiorca
może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.

Art. 9cb. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wykreśla przedsiębiorcę z
rejestru na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i
Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego
o wykreśleniu przedsiębiorcy.

Art. 9d. 1. Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości jest obowiązany do spełnienia następujących wymagań:
1) posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego;
2) utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń do odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
3) spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów do
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
4) zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowotransportowej.
2. Minister właściwy do spraw klimatu w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania,
o których mowa w ust. 1, kierując się koniecznością ujednolicenia wymagań
dotyczących odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
i zagospodarowania tych odpadów.

Art. 9e. 1. Podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z
właścicielem nieruchomości jest obowiązany do przekazywania odebranych od
właścicieli nieruchomości:
1) selektywnie zebranych odpadów komunalnych bezpośrednio lub za
pośrednictwem innego zbierającego odpady do instalacji odzysku lub
unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią sposobów postępowania
z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach;
2) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych bezpośrednio do
instalacji komunalnej.
1a. (uchylony)
1b. (uchylony)
1c. Dopuszcza się przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych za pośrednictwem stacji przeładunkowej, o której mowa w art. 23 ust.
10 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.
1d. Dopuszcza się przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych do termicznego przekształcania, jeżeli gmina, z której są odbierane te
odpady, prowadzi selektywne zbieranie odpadów zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie art. 4a.
2. Zakazuje się mieszania selektywnie zebranych odpadów komunalnych ze
zmieszanymi odpadami komunalnymi odbieranymi od właścicieli nieruchomości oraz
selektywnie zebranych odpadów komunalnych różnych rodzajów ze sobą.

Art. 9ea. Podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów
komunalnych jest obowiązany do:
1) przekazywania, bezpośrednio lub za pośrednictwem innego zbierającego
odpady, selektywnie zebranych odpadów komunalnych do instalacji odzysku lub
unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią sposobów postępowania
z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
2) (uchylony)

Art. 9f. (uchylony).

Art. 9g. Podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy
z właścicielem nieruchomości jest obowiązany do osiągnięcia w danym roku
kalendarzowym w odniesieniu do masy odebranych przez siebie odpadów
komunalnych poziomów:
1) przygotowania do ponownego użycia i recyklingu określonych w art. 3aa albo
art. 3b ust. 1;
2) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 3c ust. 2 pkt 1.

Art. 9h. Podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z
właścicielem nieruchomości jest obowiązany przekazać właścicielowi nieruchomości,
od którego odbiera odpady komunalne, rachunek, w którym są wyszczególnione
koszty odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych.

Art. 9i. W przypadku zakończenia działalności polegającej na odbieraniu
odpadów komunalnych przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości jest obowiązany złożyć do właściwego wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej
działalności, wniosek o wykreślenie z rejestru.

Art. 9j. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje decyzję o zakazie
wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem, w przypadku gdy:
1) przedsiębiorca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9c ust. 4, niezgodne
ze stanem faktycznym;
2) przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych prawem do
wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez organ terminie;
3) stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych prawem do wykonywania
działalności regulowanej przez przedsiębiorcę.
1a. Przed wydaniem decyzji na podstawie ust. 1 pkt 2 wójt, burmistrz lub
prezydent miasta, w drodze postanowienia, wyznacza termin usunięcia stwierdzonych
naruszeń, zawieszając na ten czas postępowanie. Termin ten nie może być dłuższy niż
rok od dnia doręczenia przedsiębiorcy postanowienia.
1b. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega natychmiastowemu wykonaniu.
1c. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 1, wójt, burmistrz lub
prezydent miasta z urzędu wykreśla przedsiębiorcę z rejestru.
2. Wykreślenie z rejestru następuje także w przypadku gdy:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania
działalności gospodarczej objętej wpisem;
2) stwierdzono trwałe zaprzestanie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności
gospodarczej na terenie gminy objętej wpisem;
3) (uchylony)
4) stwierdzono, że przedsiębiorca po raz drugi przekazuje niesegregowane
(zmieszane) odpady komunalne do instalacji innych niż instalacje komunalne, z
zastrzeżeniem art. 9e ust. 1c i 1d;
5) (uchylony)
6) przedsiębiorca nie złożył sprawozdania, o którym mowa w art. 9n, w terminie
365 dni od terminu wskazanego w art. 9n ust. 2.
3. Wykreślenie z rejestru w przypadkach określonych w ust. 2 pkt 2 i 4 następuje
w drodze decyzji.

Art. 9ja. Przedsiębiorca, którego wykreślono z rejestru, może uzyskać ponowny
wpis do rejestru w tym samym zakresie działalności gospodarczej nie wcześniej niż
po upływie 3 lat od dnia wykreślenia z rejestru z powodów, o których mowa w art. 9j
ust. 1 lub ust. 2 pkt 4.

Art. 9k. 1. W przypadku gdy stwierdzono, że gminna jednostka organizacyjna
odbierająca odpady komunalne od właścicieli nieruchomości:
1) nie spełnia wymagań określonych dla podmiotu odbierającego odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości,
2) po raz drugi przekazuje niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne do
instalacji innych niż instalacje komunalne, z zastrzeżeniem art. 9e ust. 1c i 1d
– wojewódzki inspektor ochrony środowiska zakazuje, w drodze decyzji,
wykonywania przez tę jednostkę działalności w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości na okres 3 lat.
2. W przypadku naruszenia przez gminną jednostkę organizacyjną odbierającą
odpady komunalne od właścicieli nieruchomości warunków wymaganych prawem do
wykonywania działalności regulowanej niestanowiącego rażącego naruszenia, na
wniosek tej jednostki wojewódzki inspektor ochrony środowiska może, w drodze
postanowienia, określić termin usunięcia stwierdzonych naruszeń, zawieszając na ten
czas postępowanie. Termin ten nie może być dłuższy niż rok od dnia doręczenia
jednostce postanowienia.

Art. 9l. (uchylony).

Art. 9m. Prowadzący instalację komunalną jest obowiązany, na wniosek gminy
lub podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
przedstawić szczegółową kalkulację kosztów zagospodarowania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów
komunalnych przeznaczonych do składowania, z uwzględnieniem składowych tych
kosztów, w terminie 7 dni od dnia jego złożenia.

Art. 9n. 1. Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości jest obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań.
2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi
miasta w terminie do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
3. Sprawozdanie zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu
odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, numer
rejestrowy, o którym mowa w art. 9b ust. 4 pkt 5, numer rejestrowy, o którym
mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, oraz numer
identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;
2) informacje o miejscu prowadzenia działalności;
3) informacje o masie:
a) poszczególnych rodzajów odebranych od właścicieli nieruchomości
odpadów komunalnych oraz sposobie zagospodarowania tych odpadów,
wraz ze wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do których zostały one
przekazane,
b) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu
mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów
komunalnych, powstałych z odebranych od właścicieli nieruchomości
odpadów komunalnych, przekazanych do składowania albo do termicznego
przekształcania,
c) odpadów komunalnych przekazanych do przygotowania do ponownego
użycia i recyklingu,
d) innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych będących
odpadami komunalnymi, przekazanych do przygotowania do ponownego
użycia, recyklingu i innych procesów odzysku.
4. Podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem
nieruchomości jest obowiązany zamieścić w sprawozdaniu także informacje o
osiągniętych poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku
innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających
biodegradacji przekazywanych do składowania w ostatnim sprawozdaniu składanym
za dany rok.
5. Podmiot, o którym mowa w ust. 4, w sprawozdaniu podaje liczbę właścicieli
nieruchomości, od których odebrał odpady komunalne, oraz dołącza do sprawozdania
wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w okresie objętym sprawozdaniem
zawarł umowy na odbieranie odpadów komunalnych, a także wykaz tych właścicieli
nieruchomości, z którymi umowy te uległy rozwiązaniu lub wygasły. W wykazach
zamieszcza się imię i nazwisko albo nazwę oraz adres właściciela nieruchomości,
adres nieruchomości oraz w przypadku rozwiązania umowy – informację, do kiedy
umowa obowiązywała.
6. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, który w danym roku nie odbierał na terenie
danej gminy odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przekazuje
wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, w terminie, o którym mowa w ust. 2,
sprawozdanie zerowe.
7. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi
miasta za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o
gospodarce odpadami.

Art. 9na. 1. Podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów
komunalnych, z wyłączeniem gminy, jest obowiązany do sporządzania rocznych
sprawozdań.
2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi
miasta w terminie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
3. Sprawozdanie zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu
prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, numer
rejestrowy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o
odpadach, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;
2) informacje o miejscu prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów
komunalnych;
3) informacje o masie:
a) poszczególnych rodzajów zebranych odpadów komunalnych oraz sposobie
ich zagospodarowania, wraz ze wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do
których zostały one przekazane,
b) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych powstałych z zebranych
odpadów komunalnych, przekazanych do składowania,
c) odpadów komunalnych przekazanych do przygotowania do ponownego
użycia i recyklingu,
d) innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych będących
odpadami komunalnymi, przekazanych do przygotowania do ponownego
użycia, recyklingu i innych procesów odzysku.
4. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi
miasta za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o
gospodarce odpadami.

Art. 9nb. 1. Podmiot zbierający odpady komunalne, z wyłączeniem podmiotu, o
którym mowa w art. 9na ust. 1, oraz podmiotu zbierającego odpady komunalne
przyjmującego odpady komunalne od innego zbierającego odpady komunalne, jest
obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań.
2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi
miasta w terminie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy.
3. Sprawozdanie zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu
zbierającego odpady komunalne, numer rejestrowy, o którym mowa w art. 54
ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, oraz numer identyfikacji
podatkowej (NIP), o ile został nadany;
2) informacje o miejscu prowadzenia działalności;
3) informacje o masie:
a) poszczególnych rodzajów zebranych odpadów komunalnych, ze
szczególnym uwzględnieniem odpadów opakowaniowych, wraz ze
wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do których zostały przekazane
zebrane odpady komunalne,
b) odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i do
recyklingu, powstałych z zebranych odpadów komunalnych.
3a. Do złożenia sprawozdania w terminie, o którym mowa w ust. 2, jest
obowiązany również podmiot zbierający odpady komunalne, o którym mowa w ust. 1,
posiadający zezwolenie na zbieranie odpadów komunalnych w miejscu położonym na
obszarze danej gminy, który w danym roku nie zbierał na terenie tej gminy odpadów
komunalnych.
4. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi
miasta za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o
gospodarce odpadami.

Art. 9o. 1. Podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych jest obowiązany do sporządzania
kwartalnych sprawozdań.
2. Sprawozdanie jest przekazywane wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi
miasta w terminie do końca miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy.
3. Sprawozdanie zawiera:
1) imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania lub siedziby podmiotu
prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych
i transportu nieczystości ciekłych, numer decyzji w sprawie wydania zezwolenia
na prowadzenie tej działalności, o ile nie jest zwolniony z obowiązku jej
posiadania, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;
2) informację, za który kwartał i rok sporządzane jest sprawozdanie;
3) informacje o ilości odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych:
a) bytowych,
b) przemysłowych;
4) informacje o ilości przekazanych do stacji zlewnej odebranych z obszaru gminy
nieczystości ciekłych:
a) bytowych,
b) przemysłowych
– wraz ze wskazaniem nazwy i adresu stacji zlewnej, do której zostały przekazane
odebrane nieczystości ciekłe;
5) wyjaśnienia dotyczące różnicy między ilością nieczystości ciekłych odebranych
z obszaru gminy a ilością tych nieczystości przekazanych do stacji zlewnych,
jeżeli występuje taka różnica;
6) liczbę właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane nieczystości
ciekłe;
7) datę sporządzenia sprawozdania;
8) podpis prowadzącego działalność w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych lub podpis osoby
upoważnionej do występowania w jego imieniu na podstawie pełnomocnictwa.
4. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, dołącza do sprawozdania wykaz właścicieli
nieruchomości, z którymi w okresie objętym sprawozdaniem zawarł umowy na
opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych, oraz
wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi umowy te uległy rozwiązaniu lub
wygasły. W wykazach zamieszcza się imię i nazwisko albo nazwę oraz adres
właściciela nieruchomości, a także adres nieruchomości.

Art. 9oa. 1. Prowadzący instalację komunalną jest obowiązany przekazać
przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub
gminie, z którymi ma zawarte umowy, informację o odpadach przekazanych mu przez
tego przedsiębiorcę lub gminę, które poddał procesowi przygotowania do ponownego
użycia, recyklingu lub przekazał w tym celu innemu posiadaczowi odpadów.
2. Informacja o odpadach pochodzących z odpadów komunalnych z terenu danej
gminy zawiera dane o:
1) rodzajach i masie odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła
poddanych recyklingowi i przygotowanych do ponownego użycia lub
przekazanych w tym celu innemu posiadaczowi odpadów wraz ze wskazaniem
procesu odzysku, któremu został poddany odpad;
2) rodzajach i masie odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady
komunalne przygotowanych do ponownego użycia, poddanych recyklingowi
oraz poddanych innym formom odzysku lub przekazanych w tym celu innemu
posiadaczowi odpadów wraz ze wskazaniem procesu odzysku, któremu został
poddany odpad;
3) masie wytworzonych i poddanych składowaniu pozostałości z sortowania
i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów
komunalnych.
3. Informacja o masie odpadów komunalnych poddanych recyklingowi,
przygotowanych do ponownego użycia oraz poddanych odzyskowi może być podawana jako iloczyn średniego procentowego wskaźnika osiągniętego w danej instalacji, odpowiednio dla:
1) recyklingu, lub
2) przygotowania do ponownego użycia, lub
3) odzysku
– oraz łącznej masy odpadów komunalnych przekazanych przez gminę.
4. Informacja o masie pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-
-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych poddanych składowaniu może
być podawana jako iloczyn średniego procentowego wskaźnika osiągniętego w danej
instalacji dla poddanych składowaniu odpowiednio:
1) pozostałości z sortowania odpadów komunalnych, lub
2) pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów
komunalnych
– oraz łącznej masy odpadów komunalnych przekazanych przez gminę.
5. Prowadzący instalację komunalną przekazuje informację o odpadach, które
poddał procesowi przygotowania do ponownego użycia, recyklingu lub odzysku
innymi metodami lub przekazał w tym celu innemu posiadaczowi odpadów:
1) przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości
dwa razy w roku: za pierwsze półrocze – w terminie do dnia 15 lipca i za drugie
półrocze – w terminie do dnia 15 stycznia;
2) gminie raz w roku – w terminie do dnia 15 stycznia za poprzedni rok
kalendarzowy.
6. Minister właściwy do spraw klimatu może określić, w drodze rozporządzenia,
wzór informacji, o której mowa w ust. 1, kierując się potrzebą ujednolicenia
zawartych w niej danych.

Art. 9p. 1. W celu weryfikacji danych zawartych w sprawozdaniu, o którym
mowa w art. 9n ust. 1, art. 9na ust. 1, art. 9nb ust. 1 lub art. 9o ust. 1, wójt, burmistrz
lub prezydent miasta może zobowiązać podmiot odbierający odpady
komunalne od właścicieli nieruchomości, podmiot prowadzący punkt
selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot zbierający odpady
komunalne, podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, prowadzącego instalację komunalną lub innego posiadacza odpadów do okazania dokumentacji, na podstawie której są sporządzane dokumenty na potrzeby ewidencji odpadów oraz dokumentów potwierdzających przetworzenie odpadów.
2. W przypadku gdy sprawozdanie jest sporządzone nierzetelnie, wójt, burmistrz
lub prezydent miasta wzywa podmiot, który przekazał sprawozdanie, do jego
uzupełnienia lub poprawienia w terminie 14 dni.

Art. 9q. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany do
sporządzania rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania
odpadami komunalnymi.
2. Sprawozdanie jest przekazywane marszałkowi województwa
i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska w terminie do 31 marca roku
następującego po roku, którego dotyczy.
3. Sprawozdanie zawiera:
1) nazwę gminy lub związku międzygminnego, który przejął zadania gminy, o
których mowa w art. 3 ust. 2, w zakresie gospodarowania odpadami
komunalnymi, rodzaj gminy i liczbę mieszkańców gminy lub związku
międzygminnego;
2) informacje o masie poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych
odebranych z terenu gminy oraz sposobie ich zagospodarowania, wraz ze
wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do których zostały przekazane;
3) informacje o działających na terenie gminy punktach selektywnego zbierania
odpadów komunalnych, masie odpadów w nich zebranych oraz o sposobie ich
zagospodarowania, wraz ze wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do których
zostały przekazane zebrane odpady komunalne;
4) informacje o masie pozostałości z sortowania i pozostałości z mechanicznobiologicznego przetwarzania, przekazanych do składowania powstałych z
odebranych i zebranych z terenu gminy odpadów komunalnych;
5) informacje o osiągniętych poziomach:
a) przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych,
b) (uchylona)
c) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania;
6) liczbę właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane odpady
komunalne.
4. Niezłożenie sprawozdania jest równoznaczne z niewykonaniem obowiązków,
o których mowa w art. 3aa–3c.
5. Sprawozdanie jest przekazywane marszałkowi województwa za
pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce
odpadami.

Art. 9r. 1. Marszałek województwa weryfikuje dane zawarte w sprawozdaniu, o
którym mowa w art. 9q ust. 1.
2. W przypadku gdy sprawozdanie, o którym mowa w art. 9q ust. 1, jest
sporządzone nierzetelnie, marszałek województwa wzywa wójta, burmistrza lub
prezydenta miasta, który przekazał sprawozdanie, do jego uzupełnienia lub
poprawienia w terminie 30 dni, a w przypadku gdy jest to drugie lub kolejne wezwanie
– w terminie 14 dni.
3. Jeżeli z weryfikacji, o której mowa w ust. 1, wynika, że gmina dopuściła się
naruszenia, o którym mowa w art. 9z ust. 1, 2 lub 2a, marszałek województwa
zawiadamia o stwierdzonym naruszeniu wojewódzkiego inspektora ochrony
środowiska.

Art. 9s. 1. Marszałek województwa jest obowiązany do sporządzania rocznego
sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi.
2. Sprawozdanie jest przekazywane ministrowi właściwemu do spraw klimatu
w terminie do 15 lipca roku następującego po roku, którego dotyczy.
3. Sprawozdanie zawiera:
1) nazwę województwa, rodzaj i liczbę gmin lub związków międzygminnych, które
przejęły zadania gminy, o których mowa w art. 3 ust. 2, w zakresie
gospodarowania odpadami komunalnymi, oraz liczbę mieszkańców
województwa;
2) informacje o masie poszczególnych rodzajów odebranych z terenu województwa
odpadów komunalnych oraz sposobie ich zagospodarowania, wraz ze
wskazaniem nazwy i adresu instalacji, do których zostały przekazane;
3) informacje o działających na terenie województwa punktach selektywnego
zbierania odpadów komunalnych i podmiotach zbierających odpady komunalne,
o których mowa w art. 9nb ust. 1;
4) informacje o masie pozostałości z sortowania i pozostałości z mechanicznobiologicznego przetwarzania, przekazanych do składowania powstałych z
odebranych i zebranych z terenu województwa odpadów komunalnych;
5) informacje o osiągniętych przez gminy lub związki międzygminne, które
przejęły zadania gminy, o których mowa w art. 3 ust. 2, w zakresie
gospodarowania odpadami komunalnymi, z terenu województwa poziomach:
a) przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych,
b) (uchylona)
c) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania;
6) liczbę właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane odpady
komunalne.
4. W przypadku gdy sprawozdanie jest sporządzone nierzetelnie, minister
właściwy do spraw klimatu wzywa marszałka województwa, który przekazał
sprawozdanie, do jego uzupełnienia lub poprawienia w terminie 30 dni.
5. Sprawozdanie jest przekazywane ministrowi właściwemu do spraw klimatu za
pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce
odpadami.

Art. 9t. (uchylony).

Art. 9ta. 1. Termin do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz sprawozdań, o których mowa w art. 9o
ust. 1, uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem deklaracja lub sprawozdanie zostało:
1) nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu
ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041) lub
2) wysłane w formie dokumentu elektronicznego do właściwego wójta, burmistrza
lub prezydenta miasta, marszałka województwa, wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska lub ministra właściwego do spraw klimatu, a nadawca otrzymał urzędowe poświadczenie odbioru.
2. W przypadku awarii systemu teleinformatycznego, w którym Baza danych o
produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami jest prowadzona,
uniemożliwiającej złożenie sprawozdań, o których mowa w art. 9n ust. 1, art. 9na ust.
1, art. 9nb ust. 1, art. 9q ust. 1 i art. 9s ust. 1, w terminie określonym odpowiednio w
art. 9n ust. 2, art. 9na ust. 2, art. 9nb ust. 2, art. 9q ust. 2 i art. 9s ust. 2, podmioty
obowiązane składają sprawozdania niezwłocznie po ustaniu awarii.
3. Administrator Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce
odpadami zamieszcza komunikat o czasie trwania awarii na swojej stronie Biuletynu
Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do
indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o ile jest to technicznie możliwe.

Art. 9taa. Nie dokonuje się korekty sprawozdań, o których mowa w art. 9n ust.
1, art. 9na ust. 1, art. 9nb ust. 1, art. 9o ust. 1, art. 9q ust. 1 i art. 9s ust. 1, po upływie
2 lat od terminu ich przekazania określonego odpowiednio w art. 9n ust. 2, art. 9na ust.
2, art. 9nb ust. 2, art. 9o ust. 2, art. 9q ust. 2 i art. 9s ust. 2.

Art. 9tb. 1. Na podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające
odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, podmioty prowadzące punkty
selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmioty zbierające odpady
komunalne, informacji przekazanych przez prowadzących instalacje komunalne oraz
na podstawie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania
odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych o czynnikach wpływających
na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wójt, burmistrz lub
prezydent miasta sporządza analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi
obejmującą w szczególności:
1) możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz
przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów
komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego
przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
2) potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
3) koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i
unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i
nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
4) liczbę mieszkańców;
5) liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa
w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których
mowa w art. 6 ust. 6–12;
6) ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
7) ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów
stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz
przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów
komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego
przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
2. Analizę stanu gospodarki odpadami komunalnymi sporządza się w terminie do
dnia 30 kwietnia za poprzedni rok kalendarzowy.
3. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi podlega publicznemu
udostępnieniu na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy.

Art. 9u. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta sprawuje kontrolę
przestrzegania i stosowania przepisów ustawy.
1a. W stosunku do podmiotów odbierających odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany prowadzić
kontrolę, o której mowa w ust. 1, co najmniej raz na dwa lata.
2. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 379
i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.).

Art. 9v. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta może wystąpić z wnioskiem do
właściwego miejscowo komendanta Policji o pomoc, jeżeli jest to niezbędne do
przeprowadzenia czynności kontrolnych.
2. Na wniosek wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwy miejscowo
komendant Policji jest obowiązany do zapewnienia kontrolującym pomocy Policji
w toku wykonywania czynności kontrolnych.

Art. 9w. 1. Marszałek województwa sprawuje kontrolę nad prowadzącym
instalację komunalną.
2. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 379
i art. 380 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.

Art. 9x. 1. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości, który:
1) odbiera odpady komunalne bez wymaganego wpisu do rejestru działalności
regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2 – podlega karze pieniężnej
w wysokości 5000 zł za pierwszy miesiąc wykonywania działalności bez
wymaganego wpisu do rejestru oraz 10 000 zł za każdy kolejny miesiąc
wykonywania działalności bez wymaganego wpisu do rejestru;
1a) złożył wniosek, o którym mowa w art. 9c ust. 2, niezgodny ze stanem faktycznym
albo złożył niezgodne z prawdą oświadczenie, o którym mowa w art. 9c ust. 4 –
podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł;
2) miesza selektywnie zebrane odpady komunalne ze zmieszanymi odpadami
komunalnymi lub selektywnie zebrane odpady różnych rodzajów ze sobą –
podlega karze pieniężnej w wysokości od 10 000 zł do 50 000 zł;
3) nie przekazuje, z zastrzeżeniem art. 9e ust. 1c i 1d, odebranych od właścicieli
nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do
instalacji komunalnej – podlega karze pieniężnej w wysokości od 500 zł do 2000
zł za pierwszy ujawniony przypadek;
4) przekazuje nierzetelne sprawozdanie, o którym mowa w art. 9n – podlega karze
pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie
uzupełnione lub poprawione w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania,
o którym mowa w art. 9p ust. 2, a w przypadku niezastosowania się do wezwania
od 500 zł do 5000 zł;
5) przekazuje po terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 9n – podlega karze
pieniężnej w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż
za 365 dni.
2. Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z
właścicielem nieruchomości, który nie wykonuje obowiązku określonego w art. 9g –
podlega karze pieniężnej, obliczonej odrębnie dla wymaganego poziomu:
1) przygotowania do ponownego użycia i recyklingu;
2) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania.
3. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 2, oblicza się jako iloczyn jednostkowej
stawki opłaty za umieszczenie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów
komunalnych na składowisku, określonej w przepisach wydanych na podstawie
art. 290 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska,
i brakującej masy odpadów komunalnych wyrażonej w Mg, wymaganej do
osiągnięcia odpowiedniego poziomu przygotowania do ponownego użycia
i recyklingu odpadów komunalnych lub ograniczenia masy odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.

Art. 9xa. Podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów
komunalnych, który przekazuje:
1) (uchylony)
2) przekazuje nierzetelne sprawozdanie, o którym mowa w art. 9na – podlega karze
pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie
uzupełnione lub poprawione w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, o którym mowa w art. 9p ust. 2, a w przypadku niezastosowania się do wezwania od 500 zł do 5000 zł;
3) po terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 9na – podlega karze pieniężnej
w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż za 365 dni.

Art. 9xaa. Podmiot zbierający odpady komunalne, stanowiące frakcje odpadów
komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, z wyłączeniem podmiotu,
o którym mowa w art. 9na ust. 1, który przekazuje:
1) nierzetelne sprawozdanie, o którym mowa w art. 9nb – podlega karze pieniężnej
w wysokości od 200 zł do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie uzupełnione lub
poprawione w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, o którym mowa w
art. 9p ust. 2, a w przypadku niezastosowania się do wezwania od 500 zł do 5000 zł;
2) po terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 9nb – podlega karze pieniężnej
w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż za 365 dni.

Art. 9xb. Podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, który:
1) przekazuje nierzetelne sprawozdanie, o którym mowa w art. 9o – podlega karze
pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie
uzupełnione lub poprawione w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania,
o którym mowa w art. 9p ust. 2, a w przypadku niezastosowania się do wezwania
od 500 zł do 5000 zł;
2) przekazuje po terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 9o – podlega karze
pieniężnej w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż
za 365 dni.

Art. 9y. 1. Gminna jednostka organizacyjna, która:
1) odbiera odpady komunalne pomimo zakazu wykonywania działalności, o którym
mowa w art. 9k ust. 1 – podlega karze pieniężnej w wysokości 5000 zł za
pierwszy miesiąc wykonywania działalności pomimo zakazu oraz 10 000 zł za
każdy kolejny miesiąc wykonywania działalności pomimo zakazu;
2) miesza selektywnie zebrane odpady komunalne ze zmieszanymi odpadami
komunalnymi lub selektywnie zebrane odpady różnych rodzajów ze sobą –
podlega karze pieniężnej w wysokości od 10 000 zł do 50 000 zł;
3) nie przekazuje, z zastrzeżeniem art. 9e ust. 1c i 1d, odebranych od właścicieli
nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do
instalacji komunalnej – podlega karze pieniężnej w wysokości od 500 zł do 2000
zł za pierwszy ujawniony przypadek;
4) przekazuje nierzetelne sprawozdanie, o którym mowa w art. 9n – podlega karze
pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie
uzupełnione lub poprawione w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania,
o którym mowa w art. 9p ust. 2, a w przypadku niezastosowania się do wezwania
od 500 zł do 5000 zł;
5) przekazuje po terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 9n – podlega karze
pieniężnej w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż
za 365 dni.
2. Gminna jednostka organizacyjna odbierająca odpady komunalne od
właścicieli nieruchomości, która nie wykonuje obowiązku określonego w art. 9g –
podlega karze pieniężnej, obliczonej odrębnie dla wymaganego poziomu:
1) przygotowania do ponownego użycia i recyklingu;
2) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania.
3. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 2, oblicza się w sposób określony
w art. 9x ust. 3.

Art. 9z. 1. Gmina, która:
1) przekazuje po terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 9q – podlega karze
pieniężnej w wysokości 100 zł za każdy dzień opóźnienia, nie więcej jednak niż
za 365 dni;
2) przekazuje nierzetelne sprawozdanie, o którym mowa w art. 9q – podlega karze
pieniężnej w wysokości od 200 zł do 500 zł, jeżeli sprawozdanie zostanie
uzupełnione lub poprawione odpowiednio w terminie 30 lub 14 dni od dnia
doręczenia wezwania, o którym mowa w art. 9r ust. 2, a w przypadku
niezastosowania się do wezwania od 500 zł do 5000 zł.
1a. Gmina, która nie tworzy warunków niezbędnych do utrzymania czystości i
porządku na swoim terenie, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 3, 4 i 8–10 – podlega
karze pieniężnej w wysokości od 1000 zł do 100 000 zł.
2. Gmina, która nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 3aa – podlega
karze pieniężnej obliczonej odrębnie dla wymaganego poziomu:
1) przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych;
2) recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami
innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących
odpady komunalne.
3) (uchylony)
2a. Gmina, która nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 3b lub art. 3c
– podlega karze pieniężnej obliczonej odrębnie dla wymaganego poziomu:
1) przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych;
2) ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania.
3. Kary pieniężne, o których mowa w ust. 2 i 2a, oblicza się jako iloczyn
jednostkowej stawki opłaty za umieszczenie niesegregowanych (zmieszanych)
odpadów komunalnych na składowisku, określonej w przepisach wydanych na
podstawie art. 290 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska, i brakującej masy odpadów komunalnych wyrażonej w Mg, wymaganej
do osiągnięcia odpowiedniego poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego
użycia i odzysku innymi metodami lub ograniczenia masy odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
4. Gmina, która nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 6d ust. 1 –
podlega karze pieniężnej w wysokości od 10 000 zł do 50 000 zł.
5. W przypadku gdy dany obowiązek powinien być wykonany przez związek
międzygminny, karom pieniężnym, o których mowa w ust. 1–2a, 4 i 6, podlega ten
związek.
6. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta, który nie wykonuje obowiązku, o
którym mowa w art. 9u – podlega karze pieniężnej w wysokości od 500 zł do 5000 zł.

Art. 9za. Prowadzący instalację komunalną, który nie przedstawia kalkulacji, o
której mowa w art. 9m – podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł za każdy
nieprzekazany dokument.

Art. 9zb. 1. Kary pieniężne, o których mowa w art. 9x ust. 1 i 2, nakłada,
w drodze decyzji, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze względu na miejsce wpisania przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2.
1a. Kary pieniężne, o których mowa w art. 9xa, nakłada, w drodze decyzji, wójt,
burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce położenia punktu
selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
1aa. Kary pieniężne, o których mowa w art. 9xaa, nakłada, w drodze decyzji,
wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce położenia
punktu zbierania odpadów komunalnych, stanowiących frakcje odpadów
komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła.
1b. Kary pieniężne, o których mowa w art. 9xb, nakłada, w drodze decyzji, wójt,
burmistrz lub prezydent miasta, właściwy ze względu na miejsce prowadzenia
działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu
nieczystości ciekłych.
2. Kary pieniężne, o których mowa w art. 9y ust. 1 i 2, art. 9z ust. 1–2a, 4 i 6 oraz
art. 9za, nakłada, w drodze decyzji, wojewódzki inspektor ochrony środowiska.
3. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska, w drodze decyzji, może zawiesić
zapłatę kar, o których mowa w art. 9z ust. 2 i 2a, lub je umorzyć.

Art. 9zc. 1. Przy ustalaniu wysokości kar pieniężnych, o których mowa w art. 9x
ust. 1 pkt 2–4, art. 9xa pkt 2, art. 9xaa pkt 1, art. 9xb pkt 1, art. 9y ust. 1 pkt 2–4
i art. 9z ust. 1 pkt 2 i ust. 4, właściwy organ bierze pod uwagę stopień szkodliwości
czynu, zakres naruszenia oraz dotychczasową działalność podmiotu.
2. Administracyjna kara pieniężna na podstawie art. 9x ust. 1 pkt 4, art. 9xa
pkt 2, art. 9xaa pkt 1, art. 9xb pkt 1, art. 9y ust. 1 pkt 4 albo art. 9z ust. 1 pkt 2
w przypadku niezastosowania się do wezwania, o którym odpowiednio mowa
w art. 9p ust. 2 albo w art. 9r ust. 2, może być wymierzana wielokrotnie, z tym że
łączna wysokość kar, za dany rok kalendarzowy, dotycząca danego sprawozdania, nie
może przekroczyć 50 000 zł.

Art. 9zd. 1. Podmiot, na który nałożono karę pieniężną, jest obowiązany uiścić
tę karę w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.
2. Środki finansowe uzyskane z tytułu kar pieniężnych, o których mowa
w art. 9x ust. 1 i 2, art. 9xa, art. 9xaa oraz art. 9xb, stanowią dochód gminy.
3. Gminna jednostka organizacyjna, gmina oraz prowadzący instalację
komunalną wnoszą kary pieniężne na rachunek bankowy właściwego wojewódzkiego
funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Art. 9ze. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta może złożyć wniosek do
wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o zawieszenie zapłaty kary pieniężnej,
o której mowa w art. 9z ust. 2 i 2a, przed upływem terminu, w którym ma być ona
uiszczona.
2. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska, w drodze decyzji, może zawiesić
zapłatę kary pieniężnej na okres konieczny do podjęcia działań naprawczych, nie
dłuższy jednak niż 5 lat, w przypadku przedstawienia przez gminę
udokumentowanego wniosku dotyczącego podjętych działań naprawczych
zmierzających do usunięcia przyczyny nałożenia tej kary.
3. Po usunięciu przyczyn nałożenia kary pieniężnej kara ta podlega umorzeniu
przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w drodze decyzji; w przypadku
nieusunięcia przyczyn wojewódzki inspektor ochrony środowiska stwierdza, w drodze
decyzji, obowiązek uiszczenia tej kary wraz z odsetkami za zwłokę naliczanymi za
okres zawieszenia zapłaty kary.

Art. 9zf. Do kar pieniężnych stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów
podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta oraz
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach art. 9

Poprzedni

Art. 8. 1. Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien zawierać: 1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby przedsiębiorcy ubiegającego się o zezwolenie, oraz jego numer identyfi...

Nastepny

Art. 10. 1. Kto prowadzi działalność określoną w art. 7 bez wymaganego zezwolenia – podlega karze aresztu lub karze grzywny. 2. Kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1 – podlega ka...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1997
  • Ost. zmiana ustawy 31 grudnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 10 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka