Art. 9. 1. Środki finansowe funduszy promocji służące realizacji celów,
o których mowa w art. 2 ust. 1, mogą zostać przeznaczone na:
1) finansowanie lub współfinansowanie programów promocyjnych
i informacyjnych;
2) współfinansowanie działań promocyjnych i informacyjnych kwalifikujących się
do uzyskania na ich realizację wsparcia ze środków Unii Europejskiej;
3) udzielanie wsparcia finansowego na realizację zadań określonych
w art. 2 ust. 2 pkt 1 lit. e, g i h, pkt 2 lit. e–g, pkt 3 lit. e–g, pkt 4 lit. e–g,
pkt 5 lit. e–g, pkt 6 lit. e–g, pkt 7 lit. e–g, pkt 8 lit. e–g, pkt 9 lit. e–g oraz
pkt 10 lit. e–g.
1a. Programy oraz działania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, finansowane lub
współfinansowane ze środków finansowych funduszy promocji dotyczą produktu
rolno-spożywczego:
1) którego produkcja podstawowa w rozumieniu art. 3 pkt 17 rozporządzenia (WE)
nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r.
ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego,
powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz
ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE
L 31 z 01.02.2002, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 15, t. 6, str. 463), odbyła się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
a w przypadku:
a) mięsa – jeżeli zostało pozyskane ze zwierząt urodzonych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz których chów i ubój odbyły się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej,
b) ryb – jeżeli ich chów lub hodowla odbyły się na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej lub ich połowy odbyły się w wodach śródlądowych
Rzeczypospolitej Polskiej, lub ich połowy odbyły się na obszarach morskich
przy użyciu statków wpisanych do rejestru statków rybackich
prowadzonego przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa na
podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie
morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 277 i 285),
c) produktów pochodzenia zwierzęcego innych niż mięso i ryby – jeżeli
zostały pozyskane od zwierząt, których chów odbywa się na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub
2) będącego produktem przetworzonym w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit.
o rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L
139 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 13, t. 34, str. 319), jeżeli został wyprodukowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkie jego składniki spełniają warunki określone w pkt 1 lub zostały wyprodukowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
wyłącznie ze składników spełniających warunki określone w pkt 1, a jeżeli do
jego produkcji użyto innych składników:
a) łączna masa tych składników wynosi nie więcej niż 25% łącznej masy
wszystkich składników w chwili ich użycia do wyprodukowania tego
produktu, nie licząc masy wody użytej do jego produkcji, oraz
b) w produkcji tego produktu nie można zastąpić tych składników takimi
samymi składnikami, które:
– spełniają warunki określone w pkt 1 lub
– zostały wyprodukowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
wyłącznie ze składników spełniających warunki określone w pkt 1.
2. O środki funduszy promocji mogą się ubiegać:
1) ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców
produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy produkują lub dokonują obrotu:
a) mlekiem lub przetworami mlecznymi – w przypadku Funduszu Promocji
Mleka,
b) świniami, mięsem wieprzowym lub jego przetworami – w przypadku
Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego,
c) bydłem, mięsem wołowym lub przetworami z tego mięsa – w przypadku
Funduszu Promocji Mięsa Wołowego,
d) końmi, mięsem końskim lub przetworami z tego mięsa – w przypadku
Funduszu Promocji Mięsa Końskiego,
e) owcami, mięsem owczym lub przetworami z tego mięsa – w przypadku
Funduszu Promocji Mięsa Owczego,
f) zbożem lub przetworami zbożowymi – w przypadku Funduszu Promocji
Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych,
g) owocami lub warzywami lub ich przetworami – w przypadku Funduszu
Promocji Owoców i Warzyw,
h) drobiem, mięsem drobiowym lub jego przetworami – w przypadku
Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego,
i) rybami lub ich przetworami – w przypadku Funduszu Promocji Ryb,
j) roślinami oleistymi, przetworami nasion oleistych lub produktami
pszczelimi – w przypadku Funduszu Promocji Roślin Oleistych;
2) ogólnokrajowe organizacje branżowe lub międzybranżowe zrzeszające
producentów lub przetwórców produktów rolno-spożywczych, inne niż
organizacje określone w pkt 1, jeżeli ich cele statutowe są zgodne z celami
funduszy promocji, o których mowa w art. 2.
3. Podmioty wykorzystujące środki funduszy promocji są obowiązane stosować
konkurencyjne procedury wyboru wykonawców realizowanych działań.
4. Wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań określonych w art. 2
ust. 2 pkt 1 lit. f–h, pkt 2 lit. f i g, pkt 3 lit. f i g, pkt 4 lit. f i g, pkt 5 lit. f i g, pkt 6 lit. f
i g, pkt 7 lit. f i g, pkt 8 lit. f i g oraz pkt 9 lit. f i g, nie może przekroczyć 15%
maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich
zadań funduszu promocji w danym roku finansowym.
4a. Wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań, o których mowa:
1) w art. 2 ust. 2 pkt 10 oraz ust. 4, dotyczących roślin oleistych, przetworów
nasion oleistych oraz pasz w rozumieniu przepisów o paszach pochodzących
z przetworzenia roślin oleistych nie może przekroczyć 85% maksymalnej kwoty
środków finansowych przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu
Promocji Roślin Oleistych w danym roku finansowym;
2) w art. 2 ust. 2 pkt 10, dotyczących produktów pszczelich nie może przekroczyć
15% maksymalnej kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację
wszystkich zadań Funduszu Promocji Roślin Oleistych w danym roku finansowym.
4b. Wysokość wsparcia finansowego na realizację zadań, o których mowa
w art. 2 ust. 2 pkt 10 lit. f i g, dotyczących:
1) roślin oleistych i przetworów nasion oleistych – nie może przekroczyć 15%
kwoty określonej w ust. 4a pkt 1;
2) produktów pszczelich – nie może przekroczyć 15% kwoty określonej w ust. 4a
pkt 2.
5. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania wsparcia finansowego,
o którym mowa w ust. 1, mając na względzie zapewnienie efektywnej realizacji celów
funduszy promocji określonych w art. 2.
6. W przypadku niezrealizowania przez podmiot wykorzystujący środki
funduszy promocji zadania, o którym mowa w art. 2 ust. 2–4, lub jego etapu
w związku z wystąpieniem siły wyższej rozumianej jako zdarzenie zewnętrzne,
niemożliwe do przewidzenia oraz którego skutkom nie można było zapobiec, środki
finansowe z tytułu udzielonego wsparcia finansowego wypłaca się do wysokości
faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych pod warunkiem:
1) wykazania, że do niezrealizowania zadania lub jego etapu doszło w wyniku
wyżej wskazanego zdarzenia, a poniesione koszty kwalifikowalne miały
bezpośredni związek z planowanym do zrealizowania zadaniem lub jego etapem,
oraz
2) braku możliwości odzyskania zwrotu poniesionych kosztów kwalifikowalnych.
Art. 9a. 1. Dyrektor Generalny Krajowego Ośrodka ustala, w drodze decyzji
administracyjnej, kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych środków finansowych
funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, udzielonych w ramach wsparcia
finansowego, o którym mowa w art. 9 ust. 1.
2. Do należności, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy
działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z wyłączeniem
przepisów dotyczących umarzania należności, odraczania płatności oraz rozkładania
płatności na raty.
3. Uprawnienia organu podatkowego określone w ustawie, o której mowa w ust.
2, przysługują:
1) Dyrektorowi Generalnemu Krajowego Ośrodka, jako organowi pierwszej
instancji;
2) ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych, jako organowi
odwoławczemu od decyzji Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka.
4. Do egzekucji należności, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie
przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Art. 8. 1. Gospodarka finansowa każdego z funduszy promocji jest prowadzona na podstawie: 1) zasad gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji; 2) planu finansowego danego funduszu...
Art. 10. Dla każdego z funduszy promocji tworzy się komisję zarządzającą, w skład której wchodzi 9 członków, przy czym komisja zarządzająca: 1) Funduszu Promocji Mleka składa się z: a) 5 członków r...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców