Art. 8. 1. Przyrządy pomiarowe, które mogą być stosowane:
1) w ochronie zdrowia, życia i środowiska,
2) w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
3) w ochronie praw konsumenta,
4) przy pobieraniu opłat, podatków i innych należności budżetowych oraz
ustalaniu opustów, kar umownych, wynagrodzeń i odszkodowań, a także przy
pobieraniu i ustalaniu podobnych należności i świadczeń,
5) przy dokonywaniu kontroli celno-skarbowej,
6) w obrocie
– i są określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 6, podlegają prawnej
kontroli metrologicznej.
2. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest
wykonywana przez:
1) zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego na podstawie badania typu –
przed wprowadzeniem typu przyrządu pomiarowego do obrotu lub
2) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową – przed wprowadzeniem
danego egzemplarza przyrządu pomiarowego do obrotu lub użytkowania,
a także
3) legalizację ponowną – w stosunku do przyrządów pomiarowych
wprowadzonych do obrotu lub użytkowania.
2a. Przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub użytkowania po
dokonaniu oceny zgodności w rozumieniu art. 2 pkt 12 rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiającego
wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków
wprowadzania produktów do obrotu i uchylającego rozporządzenie (EWG)
nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30), zwanej dalej „oceną
zgodności”, które są stosowane w dziedzinach, o których mowa w ust. 1, i zostały
określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 6, podlegają w użytkowaniu
prawnej kontroli metrologicznej.
3. Legalizacja jednostkowa jest legalizacją pierwotną przyrządu
pomiarowego w wykonaniu jednostkowym, skonstruowanego dla określonego,
szczególnego zastosowania.
4. (uchylony)
4a. (uchylony)
5. Zakres prawnej kontroli metrologicznej w zależności od rodzaju przyrządu
pomiarowego może obejmować:
1) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową oraz
legalizację ponowną;
2) zatwierdzenie typu i legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową;
3) wyłącznie zatwierdzenie typu;
4) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową i legalizację ponowną;
5) wyłącznie legalizację ponowną.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
rodzaje przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej
oraz zakres tej kontroli w stosunku do danego rodzaju przyrządów, mając na
względzie niezbędność, z punktu widzenia obszarów zastosowań, objęcia
określonych przyrządów pomiarowych prawną kontrolą metrologiczną, zakres
ilościowy tych zastosowań, dziedziny pomiarowe, w których są one stosowane,
oraz zobowiązania wynikające z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów
międzynarodowych.

Art. 8a. 1. Przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli
metrologicznej mogą być wprowadzane do obrotu i użytkowania oraz użytkowane
tylko wówczas, jeżeli posiadają odpowiednio ważną decyzję zatwierdzenia typu lub
ważną legalizację.
2. Za równoważne zatwierdzeniu typu i legalizacji pierwotnej Prezes
Głównego Urzędu Miar, zwany dalej „Prezesem”, może uznać, w drodze decyzji,
odpowiednie dokumenty potwierdzające dokonanie prawnej kontroli
metrologicznej przyrządu pomiarowego przez właściwe zagraniczne instytucje
metrologiczne.

Art. 8b. 1. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest
wykonywana przez organy administracji miar oraz, w zakresie udzielonych
upoważnień, przez upoważnione podmioty.
2. Postępowania w sprawach zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych
prowadzi Prezes.
3. Legalizacji przyrządów pomiarowych dokonują:
1) Prezes – w zakresie legalizacji jednostkowej;
2) Prezes i organy administracji miar, o których mowa w art. 10 pkt 2 –
w zakresie legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych, które są
legalizowane bez zatwierdzenia typu;
3) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do przeprowadzania
legalizacji pierwotnej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych –
w zakresie legalizacji pierwotnej przyrządów pomiarowych, których typ jest
zatwierdzony;
4) organy administracji miar oraz podmioty upoważnione do przeprowadzania
legalizacji ponownej określonych rodzajów przyrządów pomiarowych –
w zakresie legalizacji ponownej.

Art. 8c. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych może być
przeprowadzana w:
1) siedzibie organu administracji miar;
2) punkcie legalizacyjnym;
3) miejscu zainstalowania lub użytkowania przyrządu pomiarowego, jeżeli
wynika to z wymagań;
4) miejscu wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej przez
podmiot, któremu Prezes udzielił upoważnienia do wykonywania legalizacji
pierwotnej lub legalizacji ponownej.

Art. 8ca. W przypadku gdy prawna kontrola metrologiczna przyrządu
pomiarowego jest przeprowadzana w miejscu jego zainstalowania lub użytkowania
i jest to niezbędne dla prawidłowego sprawdzenia przyrządu pomiarowego, organ
administracji miar albo podmiot upoważniony wzywa wnioskodawcę do:
1) udostępnienia specjalistycznego sprzętu, w szczególności wzorców miary
wraz z dowodami spójności pomiarowej, i odpowiednich środków
technicznych;
2) udostępnienia materiałów lub substancji niezbędnych do przeprowadzenia
sprawdzenia przyrządu pomiarowego;
3) dostarczenia dodatkowych egzemplarzy przyrządu pomiarowego
reprezentujących typ, który ma być zatwierdzony, jego elementów lub
urządzeń dodatkowych w przypadkach badania typu;
4) zapewnienia pomocy personelu pomocniczego przy sprawdzaniu przyrządu
pomiarowego.

Art. 8d. 1. Z wnioskiem o zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego może
wystąpić producent lub jego upoważniony przedstawiciel.
2. Do wniosku o zatwierdzenie typu dołącza się dokumentację niezbędną do
przeprowadzenia badania typu, a w szczególności dokumentację techniczno-konstrukcyjną typu przyrządu pomiarowego oraz przynajmniej jeden egzemplarz
przyrządu pomiarowego reprezentujący typ, który ma zostać zatwierdzony, albo
wskazuje się we wniosku miejsce zainstalowania tego egzemplarza, jeżeli wynika
to z wymagań.

Art. 8e. 1. Jeżeli dane zawarte we wniosku o zatwierdzenie typu nie są
kompletne lub nie zostały do niego dołączone wymagane dokumenty, Prezes
wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia
doręczenia wezwania.
2. Jeżeli wnioskodawca nie uzupełni wniosku w terminie, wniosek
pozostawia się bez rozpatrzenia.

Art. 8f. 1. Jeżeli wniosek o zatwierdzenie typu jest kompletny, przeprowadza
się badanie typu przyrządu pomiarowego.
2. Badanie typu przyrządu pomiarowego:
1) obejmuje analizę dokumentów i badanie charakterystyk technicznych oraz
metrologicznych określonej liczby egzemplarzy reprezentujących typ przyrządu pomiarowego albo
2) może być ograniczone do analizy przedłożonych dokumentów, jeżeli
wnioskodawca przedstawił protokoły z wynikami badań, przeprowadzonych
przez kompetentne instytucje metrologiczne lub laboratoria, wykazującymi,
że typ przyrządu pomiarowego spełnia wymagania.
3. W wyniku przeprowadzonego badania typu Prezes może wydać
odpowiednio decyzję:
1) zatwierdzenia typu;
2) zatwierdzenia typu z ograniczeniami, w szczególności co do: liczby
przyrządów pomiarowych, które mogą być wprowadzone do obrotu,
zobowiązania wnioskodawcy do informowania organów administracji miar o miejscu zainstalowania przyrządów lub ograniczenia zakresu ich
zastosowania, w przypadku gdy w danym typie przyrządów pomiarowych
zostały wprowadzone nowe rozwiązania techniczne, które nie zostały
przewidziane w wymaganiach;
3) odmawiającą zatwierdzenia typu, gdy przyrząd pomiarowy nie spełnia
wymagań.
4. Na wniosek producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, Prezes
może zmienić wydaną decyzję zatwierdzenia typu, w szczególności w przypadku
modyfikacji przyrządu pomiarowego lub wprowadzenia do niego nowych
elementów, jeżeli mają one lub mogą mieć wpływ na wyniki pomiarów, warunki
właściwego stosowania lub warunki techniczne użytkowania tych przyrządów, po
ponownym przeprowadzeniu w niezbędnym zakresie badania typu.
5. Wydając decyzję, o której mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, Prezes:
1) nadaje znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd pomiarowy podlega
wyłącznie zatwierdzeniu typu;
2) może nadać znak zatwierdzenia typu, jeżeli przyrząd pomiarowy podlega
zatwierdzeniu typu i legalizacji;
3) może określić miejsca umieszczania cech legalizacji oraz cech
zabezpieczających na przyrządach pomiarowych zgodnych z zatwierdzonym
typem.
6. Jeżeli jest to niezbędne dla scharakteryzowania i identyfikacji typu
przyrządu pomiarowego oraz objaśnienia jego działania, do decyzji mogą być
dołączone opisy, rysunki, wykresy lub fotografie.

Art. 8g. 1. Prezes, w drodze decyzji, cofa zatwierdzenie typu, jeżeli przyrządy
pomiarowe wykonane zgodnie z zatwierdzonym typem posiadają jednak wady,
utrudniające ich zamierzone użytkowanie.
2. Prezes może cofnąć zatwierdzenie typu w przypadku stwierdzenia, że:
1) przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub użytkowania są niezgodne
z zatwierdzonym typem lub nie spełniają wymagań;
2) ograniczenia określone w decyzji zatwierdzenia typu nie są przestrzegane.

Art. 8h. 1. Okres ważności zatwierdzenia typu wynosi dziesięć lat, o ile
przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
2. Okres ważności na wniosek producenta lub jego upoważnionego
przedstawiciela może być przedłużany o kolejne okresy dziesięcioletnie.
3. Okres ważności zatwierdzenia typu z ograniczeniami nie może przekraczać
2 lat i może być przedłużony nie więcej niż o 3 lata.
4. Okres ważności nie może być przedłużony, jeżeli nastąpiła zmiana
wymagań, a decyzja zatwierdzenia typu nie mogłaby być wydana na podstawie
zmienionych przepisów.
5. W przypadku gdy upłynął okres ważności, zatwierdzenie typu uznaje się za
ważne w odniesieniu do przyrządów pomiarowych wprowadzonych już do
użytkowania.

Art. 8i. Producent na wszystkich przyrządach pomiarowych podlegających:
1) wyłącznie zatwierdzeniu typu – umieszcza nadany znak zatwierdzenia typu;
2) zatwierdzeniu typu i legalizacji – może umieścić znak zatwierdzenia typu,
jeżeli został nadany.

Art. 8j. 1. Legalizacja pierwotna albo legalizacja jednostkowa przyrządu
pomiarowego jest dokonywana na wniosek:
1) producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela;
2) importera.
2. Do wniosku o legalizację pierwotną przyrządu pomiarowego
niepodlegającego zatwierdzeniu typu oraz do wniosku o legalizację jednostkową
dołącza się dokumentację techniczno-konstrukcyjną przyrządu pomiarowego.

Art. 8k. 1. Legalizacja ponowna przyrządu pomiarowego jest dokonywana na
wniosek:
1) użytkownika;
2) wykonawcy naprawy lub instalacji przyrządu pomiarowego.
2. Przyrząd pomiarowy powinien być zgłoszony do legalizacji ponownej:
1) przed upływem okresu ważności legalizacji pierwotnej, jednostkowej albo
poprzedniej legalizacji ponownej, określonego w przepisach wydanych na
podstawie art. 9 pkt 4;
2) przed upływem, określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 9
pkt 4, terminu od dokonania oceny zgodności;
3) po zainstalowaniu w miejscu użytkowania, przed upływem okresu ważności
legalizacji pierwotnej, jeżeli sprawdzenie zgodności z wymaganiami jest
wykonywane przed lub po jego zainstalowaniu w tym miejscu;
4) w przypadku zmiany miejsca instalacji lub użytkowania, w którym była
dokonana ocena zgodności albo legalizacja;
5) w przypadku uszkodzenia albo zniszczenia cech legalizacji lub cech
zabezpieczających naniesionych podczas legalizacji;
6) w przypadku uszkodzenia albo zniszczenia oznaczeń lub cech
zabezpieczających naniesionych podczas dokonywania oceny zgodności;
7) po jego naprawie.
3. Termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, liczy się od pierwszego dnia
grudnia roku, którego oznaczenie zostało naniesione na przyrządzie podczas dokonywania oceny zgodności.

Art. 8l. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony odmawiają, w
drodze decyzji, dokonania legalizacji, w przypadku gdy:
1) nie jest zatwierdzony typ zgłoszonego przyrządu pomiarowego podlegającego
zatwierdzeniu typu;
2) przyrząd pomiarowy jest uszkodzony, niekompletny lub nieprzygotowany do
sprawdzenia;
3) czynności związane z legalizacją mają być wykonywane w miejscu, o którym
mowa w art. 8c pkt 3, a wnioskodawca nie zapewnił warunków, o których
mowa w art. 8ca.

Art. 8m. 1. Organ administracji miar oraz podmiot upoważniony
przeprowadzają podczas legalizacji sprawdzenie przyrządu pomiarowego pod
względem zgodności z wymaganiami.
2. Podczas legalizacji pierwotnej sprawdzenie obejmuje:
1) zgodność konstrukcji, wykonania, materiałów i charakterystyk
metrologicznych z zatwierdzonym typem lub wymaganiami, z tym że w
przypadku zmiany wymagań, która nastąpiła przed zgłoszeniem do legalizacji
pierwotnej przyrządu pomiarowego podlegającego zatwierdzeniu typu –
wyłącznie z zatwierdzonym typem;
2) wymagane oznaczenia i znaki;
3) zgodność konstrukcji z dokumentacją techniczno-konstrukcyjną, jeżeli
zatwierdzenie typu nie jest wymagane.
3. Podczas legalizacji jednostkowej sprawdzenie obejmuje:
1) analizę dokumentów i badanie charakterystyk technicznych oraz
metrologicznych przyrządu albo
2) analizę dokumentów, jeżeli wnioskodawca przedstawił protokoły z wynikami
badań przeprowadzonych przez właściwe instytucje metrologiczne lub
upoważnione laboratoria, wykazującymi, że przyrząd pomiarowy spełnia
wymagania.
4. Podczas legalizacji ponownej sprawdzenie obejmuje:
1) oględziny przyrządu, w celu stwierdzenia czy przyrząd pomiarowy nie jest
uszkodzony i czy istnieją wymagane oznaczenia i znaki;
2) zgodność charakterystyk metrologicznych z wymaganiami.
4a. Podczas legalizacji ponownej przyrządu pomiarowego, wprowadzonego
do obrotu lub do użytkowania w wyniku dokonania oceny zgodności, przeprowadza
się sprawdzenie tego przyrządu pod względem zgodności z wymaganiami
obowiązującymi w roku, w którym dokonano oceny zgodności, w oparciu o które
dokonano tej oceny.
5. Legalizacja jednorodnej partii przyrządów pomiarowych może być
wykonana jako sprawdzenie każdego egzemplarza przyrządu pomiarowego albo z
zastosowaniem metody statystycznej.
6. Metoda statystyczna, o której mowa w ust. 5, polega na losowym pobraniu
z każdej jednorodnej partii przyrządów pomiarowych próbki tych przyrządów i
sprawdzeniu każdego egzemplarza przyrządu pomiarowego z pobranej próbki.

Art. 8n. 1. W przypadku stwierdzenia na podstawie przeprowadzonego
sprawdzenia przyrządu pomiarowego, że przyrząd pomiarowy spełnia wymagania,
organ administracji miar lub podmiot upoważniony poświadczają dowodem
legalizacji dokonanie legalizacji oraz zabezpieczają, jeżeli jest to niezbędne,
określone elementy przyrządu pomiarowego przed dostępem osób nieuprawnionych za pomocą cech zabezpieczających.
1a. W przypadku stwierdzenia na podstawie przeprowadzonego sprawdzenia
przyrządu pomiarowego, że przyrząd pomiarowy nie spełnia wymagań, organ administracji miar albo podmiot upoważniony, w drodze decyzji, odmawia
poświadczenia dowodem legalizacji, że ten przyrząd spełnia wymagania.
2. Legalizacja jest ważna przez czas określony.
3. Jeżeli przyrząd pomiarowy podlega tylko zatwierdzeniu typu i legalizacji
pierwotnej albo legalizacji jednostkowej, legalizacja jest ważna przez czas
nieokreślony.
4. Legalizacja traci ważność w przypadku:
1) stwierdzenia, że przyrząd pomiarowy przestał spełniać wymagania;
2) uszkodzenia przyrządu pomiarowego;
3) uszkodzenia albo zniszczenia cechy legalizacji lub cechy zabezpieczającej;
4) zmiany miejsca instalacji lub użytkowania przyrządu pomiarowego, w którym
legalizacja była wykonana.

Prawo o miarach art. 8

Poprzedni

Art. 7. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb uznawania wzorców jednostek miar za państwowe wzorce jednostek miar oraz niezbędną dokumentację wzorców...

Nastepny

Art. 9. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia: 1) tryb zgłaszania przyrządów pomiarowych do prawnej kontroli metrologicznej, a w szczególności dane, jakie powinien ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2003
  • Ost. zmiana ustawy brak
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 15 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka