Art. 6. 1. Agencja realizuje zadania w szczególności przez:
1) świadczenie usług doradczych;
2) organizowanie szkoleń i seminariów;
3) organizowanie przedsięwzięć informacyjnych, promocyjnych, targowych
i wystawienniczych w kraju;
4) organizowanie, w porozumieniu z właściwymi instytucjami, przedsięwzięć
informacyjnych i promocyjnych za granicą;
5) gromadzenie i udostępnianie informacji istotnych dla bezrobotnych oraz
podmiotów, o których mowa w art. 6b ust. 1;
6) opracowywanie, wydawanie i rozpowszechnianie publikacji;
7) świadczenie usług eksperckich, w tym organom administracji rządowej
i organom jednostek samorządu terytorialnego;
8) prowadzenie rejestru podmiotów, które zapewniają należyte świadczenie
usług doradczych i szkoleniowych, zwanych dalej „usługami rozwojowymi”;
8a) (uchylony)
9) promowanie podmiotów, o których mowa w pkt 8, organizowanie współpracy
między nimi oraz świadczenie na ich rzecz usług rozwojowych
i informacyjnych;
10) udzielanie pomocy finansowej przeznaczonej na:
a) wspomaganie działań określonych w pkt 1–6 i 11, prowadzonych przez
inne podmioty,
b) szkolenia, usługi doradcze, inwestycje przedsiębiorców oraz inne
działania rozwojowe, w tym obejmujące badania przemysłowe i prace
rozwojowe w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr
651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy
za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108
Traktatu, sprzyjające wzrostowi ich konkurencyjności lub
innowacyjności,
c) działania określone w art. 6b ust. 5,
d) wzmacnianie potencjału podmiotów działających na rzecz rozwoju
gospodarczego, innowacyjności, zatrudnienia, rozwoju kapitału
ludzkiego lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców,
e) uzyskanie ochrony i realizację ochrony prawa własności przemysłowej,
f) realizację przedsięwzięć w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej,
g) przygotowanie przez mikroprzedsiębiorców, małych i średnich
przedsiębiorców wniosków o dofinansowanie projektów realizowanych
w ramach międzynarodowych programów innowacyjnych lub udział
w tych programach,
h) dostosowanie działalności małych i średnich przedsiębiorców do
zmieniających się warunków rynkowych lub przywrócenie tym
przedsiębiorcom zdolności do konkurowania na rynku,
i) odtworzenie zdolności prowadzenia działalności gospodarczej przez
przedsiębiorców dotkniętych skutkami klęski żywiołowej,
j) działania związane z wdrażaniem instrumentu finansowego;
11) podejmowanie, wspieranie i finansowanie przedsięwzięć w zakresie transferu
technologii oraz innych form wspierania działalności innowacyjnej;
12) badanie i analizowanie roli sektora przedsiębiorstw w Polsce, a w
szczególności mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz
czynników rozwoju tego sektora, w tym opracowywanie raportów w tym zakresie;
13) organizowanie i finansowanie konkursów w zakresie zadań Agencji;
14) udział w organizowaniu i finansowaniu konkursów w zakresie zadań Agencji.
2. (uchylony)
3. Za czynności określone w ust. 1 pkt 1–7 Agencja może pobierać opłaty
w wysokości nieprzekraczającej ponoszonych kosztów.
4. Agencja przy realizacji zadań może współpracować z podmiotami
krajowymi i zagranicznymi jako:
1) lider lub partner umów o wspólne przedsięwzięcie lub umów o partnerstwie;
2) członek organizacji zrzeszających podmioty o podobnym charakterze lub
realizujących podobne zadania.
5. W celu realizacji zadań, o których mowa w art. 4, Agencja może ustanawiać
i przyznawać nagrody, w ramach konkursów, o których mowa w ust. 1 pkt 13.
6. Nagrody mogą być przyznawane za szczególne osiągnięcia lub całokształt
działalności w dziedzinach związanych z zadaniami realizowanymi przez Agencję w zakresie:
1) popularyzacji innowacyjnych rozwiązań w gospodarce i społeczeństwie;
2) podejmowania i rozwijania inicjatyw pobudzających współpracę
przedsiębiorców, podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8
ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.
U. z 2020 r. poz. 85), podmiotów, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, i administracji publicznej;
3) rozwijania i popularyzacji proekologicznych rozwiązań w gospodarce;
4) promocji polskich przedsiębiorców za granicą;
5) promocji proinnowacyjnych instytucji otoczenia biznesu;
6) inwestowania przez pracodawców w rozwój pracowników.
7. Minister właściwy do spraw gospodarki może określić, w drodze
rozporządzenia, przeznaczenie, warunki i tryb przyznawania przez Agencję nagród,
o których mowa w ust. 5, uwzględniając konieczność efektywnej realizacji zadań
Agencji oraz zapewnienia przejrzystości przyznawania nagród.
Art. 6a. 1. O wpis do rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8, mogą
ubiegać się podmioty, które spełniają łącznie następujące warunki:
1) posiadają potencjał techniczny, ekonomiczny i kadrowy niezbędny do
należytego świadczenia usług rozwojowych;
2) przestrzegają w prowadzonej działalności zasad etyki zawodowej;
3) zapewniają należytą jakość świadczenia usług rozwojowych;
4) nie są podmiotami, o których mowa w art. 6b ust. 3 pkt 1, 2 i pkt 3 lit. a i b.
2. Agencja dokonuje wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8,
na podstawie wniosku o wpis do rejestru oraz w razie konieczności dokonuje
zmiany, w tym sprostowania, wpisu.
3. Agencja wykreśla podmiot z rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8,
w przypadku gdy:
1) zaprzestał świadczenia usług rozwojowych;
2) zawarł we wniosku o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8,
nieprawdziwe dane;
3) po uzyskaniu wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8, zaistniały
okoliczności, o których mowa w art. 6b ust. 3 pkt 1, 2 i pkt 3 lit. a i b;
4) nie spełnia wymagań w zakresie potencjału technicznego, ekonomicznego
i kadrowego niezbędnego do należytego świadczenia usług rozwojowych;
5) nie przestrzega zasad etyki zawodowej w prowadzonej działalności;
6) nie zapewnia należytej jakości świadczenia usług rozwojowych;
7) nie przestrzega standardów świadczenia usług rozwojowych po uzyskaniu
wpisu do rejestru;
8) utrudnia lub uniemożliwia poddanie się weryfikacji przez Agencję lub inne
upoważnione podmioty w celu potwierdzenia spełniania warunków, o których
mowa w ust. 1, lub odmawia poddania się takiej weryfikacji.
4. Do postępowania w sprawie wpisu, zmiany, w tym sprostowania,
i wykreślenia z rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8, nie stosuje się
przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60, 730 i 1133).
5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy sposób i tryb weryfikacji przez Agencję spełniania warunków,
o których mowa w ust. 1,
2) zakres informacji przedstawianych we wniosku o wpis do rejestru, o którym
mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8, oraz dokumenty wymagane przy ubieganiu się
o wpis do tego rejestru, a także zakres danych wpisywanych do tego rejestru,
3) szczegółowy sposób i tryb dokonywania wpisu do rejestru, o którym mowa
w art. 6 ust. 1 pkt 8, zmiany, w tym sprostowania, oraz wykreślenia wpisu,
4) standardy świadczenia usług rozwojowych przez podmioty wpisane do
rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8,
5) szczegółowe wymagania w zakresie potencjału technicznego, ekonomicznego
oraz kadrowego niezbędnego do należytego świadczenia usług rozwojowych,
6) szczegółowe wymagania w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej,
7) szczegółowe wymagania w zakresie zapewniania należytej jakości
świadczenia usług rozwojowych, w tym wymagania dotyczące dokumentów
potwierdzających zapewnienie należytej jakości świadczenia tych usług
– mając na względzie konieczność przedstawienia we wniosku o wpis do rejestru,
o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8, informacji i dokumentów niezbędnych do
weryfikacji spełnienia warunków, o których mowa w ust. 1, oraz danych
osobowych, o których mowa w art. 6aa ust. 4 pkt 1 i 4, a także konieczność
zapewnienia należytej jakości usług rozwojowych oraz wiarygodności podmiotów
wpisanych do rejestru.
Art. 6aa. 1. Agencja prowadzi rejestr, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8,
w systemie teleinformatycznym.
2. W systemie teleinformatycznym gromadzi się i przetwarza dane
zarejestrowane w tym systemie, w szczególności dane dotyczące usług
rozwojowych oraz podmiotów świadczących te usługi, dla celów rejestracji
podmiotów w systemie teleinformatycznym oraz jego ewaluacji, a także kontroli,
monitorowania oraz oceny usług świadczonych przez te podmioty.
3. W przypadku usług rozwojowych w systemie teleinformatycznym są
przetwarzane także dane osobowe odbiorców i uczestników tych usług, zgodnie
z zakresem danych określonym w załącznikach I i II do rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie
Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylającego rozporządzenie Rady (WE)
nr 1081/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 470, z późn. zm.), a także
dane osobowe innych użytkowników systemu teleinformatycznego, które są
niezbędne do kontroli, monitorowania i oceny tych usług oraz ewaluacji systemu
teleinformatycznego, a także zarządzania, ewaluacji, kontroli, sprawozdawczości i
monitorowania wykorzystania i rozliczania środków publicznych przeznaczonych
na zakup usług rozwojowych.
4. Dane osobowe, o których mowa w ust. 2 i 3, z wyłączeniem danych
osobowych odbiorców i uczestników usług, obejmują dane:
1) podmiotu będącego osobą fizyczną wykonującą działalność gospodarczą:
a) imiona i nazwisko,
b) dane teleadresowe,
c) numer identyfikacji podatkowej,
d) numer identyfikacyjny krajowego rejestru urzędowego podmiotów
gospodarki narodowej (REGON);
2) osób upoważnionych do kontaktowania się w imieniu podmiotów
świadczących usługi rozwojowe:
a) imiona i nazwisko,
b) dane teleadresowe,
c) miejsce zatrudnienia;
3) personelu podmiotów świadczących usługi rozwojowe i ich
współpracowników:
a) imiona i nazwisko,
b) dane teleadresowe,
c) numer identyfikacyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu
Ewidencji Ludności (PESEL),
d) w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL – nazwę, serię
i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,
e) wykształcenie,
f) miejsce zatrudnienia,
g) przebieg pracy zawodowej;
4) osób uprawnionych do obsługi konta w systemie teleinformatycznym:
a) imiona i nazwisko,
b) dane teleadresowe,
c) numer PESEL,
d) w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL – nazwę, serię
i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,
e) miejsce zatrudnienia;
5) innych użytkowników systemu teleinformatycznego, o których mowa w ust. 3:
a) imiona i nazwisko,
b) dane teleadresowe,
c) numer PESEL,
d) w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL – nazwę, serię
i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość,
e) miejsce zatrudnienia.
5. Agencja pełni funkcję administratora danych, o których mowa w ust. 2 i 3.
6. Dane, o których mowa w ust. 3, mogą być udostępniane instytucjom
zarządzającym programami operacyjnymi w celu realizacji zadań, o których mowa
w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów
w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020.
7. Dane:
1) identyfikujące podmiot wpisany do rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8,
2) dotyczące usług rozwojowych świadczonych przez podmiot wpisany do
rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8
– są jawne i są udostępniane przez Agencję na jej stronie internetowej.
8. Dane, o których mowa w ust. 2 i 3, mogą być przechowywane w systemie
teleinformatycznym przez okres do 10 lat od dnia dokonania ostatniej czynności w
tym systemie.
Art. 6b. 1. W zakresie realizacji zadań Agencja może udzielać pomocy
finansowej:
1) przedsiębiorcom, pracownikom przedsiębiorców i osobom zamierzającym
podjąć działalność gospodarczą;
2) podmiotom działającym na rzecz rozwoju gospodarczego;
3) podmiotom działającym na rzecz zatrudnienia, rozwoju kapitału ludzkiego lub
potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców;
4) jednostkom samorządu terytorialnego oraz ich związkom;
5) podmiotom działającym na rzecz innowacyjności;
6) partnerom społecznym i gospodarczym w rozumieniu ustawy z dnia
6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
7) organizacjom pracodawców i organizacjom związkowym, reprezentatywnym
w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego
i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232);
8) podmiotom, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20
lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
9) stowarzyszeniom z udziałem jednostek samorządu terytorialnego.
1a. Przez podmiot działający na rzecz zatrudnienia, rozwoju kapitału
ludzkiego lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców rozumie się w
szczególności:
1) organ prowadzący szkołę lub placówkę działającą w systemie oświaty;
2) uczelnię;
3) podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca
2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
4) inną osobę prawną, która zgodnie ze statutem prowadzi działalność
szkoleniową;
5) przedsiębiorcę wykonującego działalność gospodarczą w zakresie szkoleń.
1b. Przez podmiot działający na rzecz innowacyjności rozumie się w
szczególności:
1) instytucję otoczenia biznesu działającą na rzecz wzrostu innowacyjności
przedsiębiorstw i gospodarki, w tym centrum transferu technologii, centrum
innowacji, inkubator technologiczny, akademicki inkubator
przedsiębiorczości i park technologiczny;
2) klaster, w tym Krajowy Klaster Kluczowy, oraz koordynatora klastra.
2. Pomoc finansowa, o której mowa w ust. 1, może mieć formę:
1) bezzwrotnego lub zwrotnego wsparcia finansowego, zwanego dalej
„wsparciem”;
2) pożyczek;
3) finansowania kosztów usług świadczonych przez usługodawców bezpłatnie
lub za odpłatnością niższą od ceny rynkowej;
4) instrumentu finansowego, w tym inwestycji kapitałowych, quasi-
-kapitałowych, środków finansowych przeznaczonych na zapewnienie
inwestycji w zakresie finansowania ryzyka, pożyczek, gwarancji lub innych
instrumentów opartych na podziale ryzyka;
5) nagród, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólne
przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego
Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz
Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym
przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego
Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającym rozporządzenie Rady
(WE) nr 1083/2006.
3. Agencja nie może udzielić pomocy finansowej w formie wsparcia,
pożyczki lub instrumentu finansowego:
1) przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną, jeżeli został skazany prawomocnym
wyrokiem za przestępstwo składania fałszywych zeznań, przekupstwa,
przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi pieniędzmi
i papierami wartościowymi, obrotowi gospodarczemu, systemowi
bankowemu, karno-skarbowe albo inne związane z wykonywaniem
działalności gospodarczej lub popełnione w celu osiągnięcia korzyści
majątkowych;
2) podmiotowi określonemu w ust. 1 pkt 1–3 oraz 5–9, niebędącemu osobą
fizyczną, jeżeli członek jego organów zarządzających bądź wspólnik spółki
osobowej został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwa, o których
mowa w pkt 1;
3) podmiotowi określonemu w ust. 1 pkt 1–3 oraz 5–9, który:
a) posiada zaległości z tytułu należności publicznoprawnych lub
b) pozostaje pod zarządem komisarycznym bądź znajduje się w toku
likwidacji albo postępowania upadłościowego, lub
c) naruszył w sposób istotny umowę zawartą z Agencją – przez okres 3 lat
od dnia rozwiązania tej umowy;
4) podmiotowi zbiorowemu, wobec którego sąd orzekł zakaz korzystania
z dotacji, subwencji lub innych form wsparcia finansowego środkami publicznymi.
3a. (uchylony)
3b. Do przedsiębiorcy, któremu ma zostać udzielona pomoc, o której mowa
w art. 6 ust. 1 pkt 10 lit. h, przepisów ust. 3 pkt 3 lit. a nie stosuje się.
3c. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–3 i 5–9, ubiegający się
o udzielenie pomocy finansowej w formie wsparcia, pożyczki lub instrumentu
finansowego jest obowiązany do przedłożenia Agencji zaświadczeń, odpisów albo
oświadczenia o braku przesłanek, o których mowa w ust. 3 pkt 1–3 lit. a i b lub pkt
4. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie
fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim
klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za
złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu
o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
4. Agencja może odmówić udzielenia pomocy finansowej w formie wsparcia,
pożyczki lub instrumentu finansowego podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt
1–3 i 5–9, jeżeli poweźmie uzasadnioną wątpliwość co do prawidłowego
wykorzystania tej pomocy.
4a. Agencja może odmówić udzielenia pomocy finansowej w formie
wsparcia, pożyczki lub instrumentu finansowego podmiotowi, o którym mowa
w ust. 1 pkt 1–3 i 5–9, jeżeli prowadziłoby to do obejścia zasad udzielenia tej
pomocy, w szczególności warunków podmiotowych, przeznaczenia, intensywności
lub kwoty pomocy.
4b. Agencja, w uzasadnionych przypadkach, w których zachodzi obawa
wyrządzenia szkody w mieniu publicznym, może odmówić udzielenia pomocy
finansowej w formie wsparcia, pożyczki lub instrumentu finansowego podmiotowi,
o którym mowa w ust. 1 pkt 1–3 i 5–9, w tym gdy toczy się postępowanie karne lub
karne skarbowe w sprawie o przestępstwo wskazane w ust. 3 pkt 1 w związku z
dofinansowaniem lub inną formą wsparcia finansowego, które zostały udzielone ze
środków publicznych na realizację projektu lub innego przedsięwzięcia temu
podmiotowi, podmiotowi powiązanemu z nim osobowo lub kapitałowo w
rozumieniu art. 6c ust. 2, lub członkowi organu tych podmiotów.
4c. Odmowa udzielenia pomocy finansowej w formie wsparcia, pożyczki lub
instrumentu finansowego podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–3 i 5–9, na
podstawie przesłanek, o których mowa w ust. 4–4b, może nastąpić również po
dokonaniu wyboru projektu w postępowaniu o udzielenie pomocy finansowej.
5. Wsparcie udzielone przez Agencję podmiotowi, o którym mowa w ust. 1
pkt 1–3 i 5, przeznaczone na utworzenie lub powiększenie wyodrębnionego
księgowo funduszu, z którego ten podmiot:
1) udziela pożyczek, zwanego dalej „funduszem pożyczkowym”, lub
2) udziela poręczeń, zwanego dalej „funduszem poręczeniowym”, lub
3) obejmuje akcje lub udziały w spółkach będących przedsiębiorcami we
wczesnej fazie rozwoju, zwanego dalej „funduszem kapitału zalążkowego”, lub
4) dokonuje inwestycji w spółki będące mikroprzedsiębiorcami, małymi lub
średnimi przedsiębiorcami, zwanego dalej „funduszem kapitału
podwyższonego ryzyka”
– uznaje się za wykorzystane w kwocie faktycznie wykorzystanej przez podmiot
zgodnie z umową o udzielenie wsparcia, odpowiednio na udzielenie pożyczek,
udzielenie poręczeń, objęcie akcji lub udziałów, bądź dokonywanie inwestycji.
6. Wykorzystanie wsparcia, o którym mowa w ust. 5, powinno nastąpić
w ciągu okresu ustalonego w umowie o udzielenie wsparcia, nie dłuższego niż 5 lat
licząc od dnia przekazania kwoty wsparcia podmiotowi, o którym mowa w ust. 1
pkt 1–3 i 5. Z upływem tego okresu podmiot zwraca Agencji niewykorzystaną
kwotę wsparcia wraz z odsetkami wynikającymi z przechowywania tej kwoty na
rachunku bankowym.
7. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–3 i 5, który po zakończeniu
obowiązywania umowy o udzielenie wsparcia, o której mowa w ust. 5, bez zgody
Agencji zlikwidował fundusz pożyczkowy, fundusz poręczeniowy, fundusz
kapitału zalążkowego lub fundusz kapitału podwyższonego ryzyka bądź zmienił
zasady gospodarowania tymi funduszami w zakresie ich przeznaczenia, formy,
grupy docelowej, maksymalnego poziomu zaangażowania finansowego w jeden
podmiot lub zasięgu terytorialnego, jest obowiązany wpłacić Agencji kwotę równą
kwocie wykorzystanego wsparcia, powiększoną o odsetki naliczone jak dla
zaległości podatkowych od dnia likwidacji funduszu albo zmiany zasad
gospodarowania funduszem.
7a. Obowiązek utrzymywania przez podmiot, o którym mowa w ust. 1 pkt 1–
3 i 5, po zakończeniu obowiązywania umowy o udzielenie wsparcia, działalności
funduszu pożyczkowego, funduszu poręczeniowego, funduszu kapitału
zalążkowego lub funduszu kapitału podwyższonego ryzyka oraz zasad
gospodarowania tymi funduszami, podlega kontroli przez Agencję. Kontrola
wykonywania obowiązku gospodarowania funduszem pożyczkowym, funduszem
poręczeniowym, funduszem kapitału zalążkowego lub funduszem kapitału
podwyższonego ryzyka jest dokonywana w zakresie wskazanym w ust. 7.
7b. Po zakończeniu obowiązywania umowy o udzielenie wsparcia podmiot, o
którym mowa w ust. 1 pkt 1–3 i 5, w terminie 30 dni od zakończenia każdego roku
kalendarzowego, przedstawia Agencji sprawozdanie z gospodarowania środkami
funduszu pożyczkowego, funduszu poręczeniowego, funduszu kapitału
zalążkowego lub funduszu kapitału podwyższonego ryzyka w danym roku.
Sprawozdanie zawiera informacje o liczbie i wartości udzielonych pożyczek, poręczeń lub dokonanych i zakończonych inwestycji oraz ich przeznaczeniu.
Agencja może żądać dodatkowych informacji w celu oceny wykonywania przez
ten podmiot obowiązków określonych w ust. 7a.
8. Agencja udziela pomocy finansowej w drodze umowy, do której stosuje się
przepisy Kodeksu cywilnego.
9. Umowa, o której mowa w ust. 8, określa w szczególności:
1) szczegółowe przeznaczenie pomocy finansowej;
2) wielkość pomocy finansowej;
3) szczegółowe zasady wykorzystywania pomocy finansowej;
4) sposób wypłaty pomocy finansowej;
5) sposób nadzorowania przez Agencję wykorzystania pomocy finansowej;
6) warunki rozwiązania umowy;
7) warunki zwrotu pomocy finansowej;
8) w przypadku pomocy finansowej przeznaczonej na powiększenie funduszu,
o którym mowa w ust. 5 – szczegółowe zasady gospodarowania funduszem.
10. Właściwy minister pełniący funkcję instytucji zarządzającej programem
operacyjnym, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym
Planie Rozwoju oraz w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia
polityki rozwoju, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki
określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb
udzielania przez Agencję pomocy finansowej w ramach tego programu,
uwzględniając konieczność realizacji celów w nim określonych, efektywnego
i skutecznego wykorzystania tej pomocy oraz zapewnienia przejrzystości jej udzielania.
10a. Właściwy minister pełniący funkcję instytucji zarządzającej programem
operacyjnym, o którym mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach
realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie
finansowej 2014–2020, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
gospodarki określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki
i tryb udzielania przez Agencję pomocy finansowej w ramach tego programu,
uwzględniając konieczność realizacji celów w nim określonych, efektywnego
i skutecznego wykorzystania tej pomocy oraz zapewnienia przejrzystości jej udzielania.
11. Minister właściwy do spraw gospodarki określa, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Agencję pomocy
finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi, uwzględniając konieczność
realizacji zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1, efektywnego i skutecznego
wykorzystania tej pomocy oraz zapewnienia przejrzystości jej udzielania.
12. Minister właściwy do spraw gospodarki może określić, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki:
1) udzielania pożyczek,
2) udzielania poręczeń,
3) obejmowania akcji lub udziałów
– ze środków wsparcia, o którym mowa w ust. 5, uwzględniając konieczność
efektywnego i skutecznego wykorzystania wsparcia oraz zapewnienia
przejrzystości jego udzielania.
13. Minister właściwy do spraw gospodarki może określić, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez
Agencję pomocy finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami klęski
żywiołowej, uwzględniając konieczność szybkiego i skutecznego udzielenia tej
pomocy oraz jej efektywnego wykorzystania.
Art. 6ba. W celu realizacji zadań Agencja może, za zgodą ministra
właściwego do spraw gospodarki, utworzyć spółkę lub nabyć udziały lub akcje
spółki mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą.
Art. 6c. 1. Podmiot, który ubiega się o udzielenie wsparcia przeznaczonego
na zakup towarów lub usług lub otrzymał od Agencji takie wsparcie i nie jest
zobowiązany do wyboru wykonawcy z zastosowaniem przepisów o zamówieniach
publicznych, dokonuje wyboru wykonawcy z zachowaniem zasad przejrzystości
i uczciwej konkurencji.
2. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, nie może dokonać zakupu towarów lub
usług od podmiotów, które bezpośrednio lub za pośrednictwem innych podmiotów
są z nim powiązane osobowo lub kapitałowo. Przez powiązania osobowe lub
kapitałowe rozumie się powiązania między podmiotem, o którym mowa w ust. 1,
lub członkami organów tego podmiotu, a wykonawcą lub członkami organów
wykonawcy, polegające na:
1) uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej;
2) posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji;
3) pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego,
prokurenta, pełnomocnika;
4) pozostawaniu w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić
uzasadnione wątpliwości co do bezstronności w wyborze wykonawcy, w
szczególności pozostawanie w związku małżeńskim, w stosunku
pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub
powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub w stosunku
przysposobienia, opieki lub kurateli.
3. Podmiot, który otrzymał wsparcie od Agencji na świadczenie usług
doradczych innym podmiotom, nie może świadczyć tych usług na rzecz podmiotów
powiązanych z nim osobowo lub kapitałowo w rozumieniu ust. 2.
4. W ramach programów operacyjnych lub innych programów finansowanych
z udziałem środków europejskich w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.
o finansach publicznych realizowanych przez Agencję stosuje się zasady i procedury wyboru wykonawcy określone w procedurach obowiązujących przy
wdrażaniu tych programów.
5. W przypadku powzięcia uzasadnionej wątpliwości co do zachowania zasad
lub procedur, o których mowa w ust. 1 lub 4, Agencja może wstrzymać wypłatę
pomocy finansowej do czasu wyjaśnienia tej wątpliwości, jednak na czas nie dłuższy niż 6 miesięcy.
Art. 6d. 1. Agencja może zlecić regionalnej instytucji finansującej realizację
niektórych zadań związanych z udzielaniem pomocy finansowej, w szczególności:
promocję, udzielanie informacji, przyjmowanie wniosków oraz nadzorowanie
sposobu wykorzystania pomocy. Koszty realizacji przez regionalną instytucję
finansującą zleconych zadań mogą być pokrywane ze wsparcia udzielanego przez
Agencję.
2. Regionalną instytucją finansującą może być osoba prawna, która:
1) zgodnie ze statutem, umową lub innym przewidzianym przepisami prawa
dokumentem, w szczególności uchwałą właściwego organu lub
zatwierdzonym sprawozdaniem finansowym, nie działa w celu osiągnięcia
zysku lub przeznacza zysk co najmniej w części na cele związane z zadaniami realizowanymi przez Agencję oraz w której zysk lub środki zgromadzone w ramach kapitałów lub funduszy nie są dzielone między członków;
2) zapewni wykonywanie zleconych zadań przez osoby posiadające kwalifikacje
niezbędne do realizacji zadań z zakresu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lub ust. 1a;
3) posiada niezbędny potencjał ekonomiczny i techniczny oraz doświadczenie
w realizacji zadań z zakresu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lub 1a.
3. Wybór najkorzystniejszej oferty na pełnienie roli regionalnej instytucji
finansującej jest dokonywany w drodze konkursu przeprowadzanego przez
Agencję w porozumieniu z właściwymi zarządami województw.
4. Spełnianie przez regionalną instytucję finansującą warunków określonych
w ust. 2 powinno być potwierdzone audytem przeprowadzonym przez Agencję, co
najmniej raz na 2 lata.
5. W razie negatywnego wyniku audytu, o którym mowa w ust. 4, lub
w innych uzasadnionych przypadkach, Agencja może, po zasięgnięciu opinii
właściwego zarządu województwa, przeprowadzić nowy konkurs na wybór
właściwej regionalnej instytucji finansującej lub zlecić realizację zadań
określonych w ust. 1 innej regionalnej instytucji finansującej do czasu:
1) uzyskania przez właściwą regionalną instytucję finansującą pozytywnego
wyniku audytu lub
2) rozstrzygnięcia ponownego konkursu na wybór właściwej regionalnej
instytucji finansującej, lub
3) zakończenia realizacji danego programu.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe wymagania, które musi spełnić regionalna instytucja finansująca, oraz
szczegółowy tryb przeprowadzenia konkursu wyłaniającego regionalną instytucję
finansującą, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia profesjonalnego
wykonywania zleconych zadań oraz zapewnienia udziału przedstawicieli
samorządów właściwych województw w pracach komisji konkursowej.
Art. 6e. 1. Agencja może, w drodze umowy zawartej z właściwym zarządem
województwa, powierzyć wojewódzkiemu urzędowi pracy wykonywanie
niektórych czynności związanych z realizacją przez Agencję programów z zakresu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5, a w szczególności monitorowanie realizacji przedsięwzięć realizowanych z udziałem pomocy finansowej Agencji.
2. Do powierzenia wojewódzkiemu urzędowi pracy czynności, o których
mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.
Art. 6f. 1. Dane dotyczące podmiotów, o których mowa w art. 6b, w tym dane
zawarte w składanych przez nie wnioskach o udzielenie pomocy finansowej lub
pochodzące z tych wniosków, w szczególności dotyczące metodyki, opisu,
koncepcji projektu, planowanych lub osiągniętych wskaźników lub rezultatów,
potencjału finansowego i organizacyjnego, w tym zaplecza technicznego
wnioskodawcy niepodlegające, na podstawie odrębnych przepisów, ujawnieniu
w odpowiednich rejestrach, ewidencjach lub wykazach, mogą być przez Agencję
udostępniane wyłącznie na wniosek organów administracji publicznej oraz
organów ochrony prawnej na podstawie odrębnych przepisów, instytucji
zarządzających lub pośredniczących w programie operacyjnym, w ramach którego
został złożony wniosek o udzielenie pomocy finansowej, lub podmiotów, którym
Agencja powierzyła lub zleciła realizację zadań, w zakresie niezbędnym do
realizacji tych zadań.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podmiotów, którym Agencja
powierzyła lub zleciła realizację zadań.
Art. 6g. Agencja uczestniczy w pokrywaniu kosztów prowadzenia portalu
internetowego Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju, o którym mowa w art. 10 ust.
1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju.
Art. 5. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki może powierzać Agencji realizację zadań dla niego określonych, przy zapewnieniu środków finansowych na realizację tych zadań. 2. Podmioty sektora fi...
Art. 7. 1. Agencja działa na podstawie ustawy oraz statutu. 2. Minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze zarządzenia, nadaje Agencji statut, który określa jej organizację wewnętrzną.
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców