Art. 6. 1. Powołuje się zespoły orzekające o niepełnosprawności:
1) powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności – jako pierwsza instancja;
2) wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności – jako druga instancja.
1a. Wydatki związane z tworzeniem i działalnością zespołów są pokrywane ze
środków finansowych budżetu państwa. Wydatki te mogą być również pokrywane ze
środków finansowych jednostek samorządu terytorialnego.
2. Właściwość miejscową powiatowego i wojewódzkiego zespołu do spraw
orzekania o niepełnosprawności ustala się według miejsca stałego pobytu
w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności.
3. Właściwość miejscową zespołu orzekającego o niepełnosprawności ustala się
według miejsca pobytu w przypadku osób:
1) bezdomnych;
2) przebywających poza miejscem stałego pobytu ponad dwa miesiące ze względów
zdrowotnych lub rodzinnych;
3) przebywających w zakładach karnych i poprawczych;
4) przebywających w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia
w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej.
4. W przypadku osób, o których mowa w ust. 3 pkt 2–4, zespół orzekający
o niepełnosprawności jest obowiązany przesłać zawiadomienie o wydanym orzeczeniu do powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności właściwego zgodnie z ust. 2.
5. Zespoły orzekające o niepełnosprawności przetwarzają dane osobowe, w tym
dane o stanie zdrowia, wyłącznie dla celów realizacji zadań oraz w zakresie
niezbędnym do ich wykonania.
6. Zabezpieczenia przetwarzania danych osobowych przez zespoły orzekające o
niepełnosprawności polegają co najmniej na:
1) dopuszczeniu do przetwarzania danych osobowych wyłącznie osób
posiadających pisemne upoważnienie wydane przez administratora danych;
2) pisemnym zobowiązaniu osób upoważnionych do przetwarzania danych
osobowych do zachowania ich poufności.

Art. 6a. 1. Starosta w ramach zadań z zakresu administracji rządowej powołuje
i odwołuje powiatowy zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności, zwany dalej
„powiatowym zespołem”, po uzyskaniu zgody wojewody oraz przedkłada wojewodzie
informacje o realizacji zadań. Zgoda wojewody wymaga uzyskania opinii
Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej „Pełnomocnikiem”.
2. Wojewoda po zasięgnięciu opinii starostów oraz uzyskaniu opinii
Pełnomocnika ustala obszar działania powiatowego zespołu, który może obejmować
swoim zasięgiem więcej niż jeden powiat, oraz siedziby wyjazdowych składów
orzekających w powiatach, w których nie powołano powiatowego zespołu.
3. Powiatowy zespół działający w mieście na prawach powiatu może być
nazwany „miejskim zespołem do spraw orzekania o niepełnosprawności”. Przepis
ust. 1 stosuje się odpowiednio.
4. Wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności, zwany dalej
„wojewódzkim zespołem”, powołuje i odwołuje wojewoda, po zasięgnięciu opinii Pełnomocnika.

Art. 6b. 1. Powiatowe zespoły orzekają na wniosek osoby zainteresowanej lub
jej przedstawiciela ustawowego albo, za ich zgodą, na wniosek ośrodka pomocy
społecznej, a w przypadku przekształcenia ośrodka pomocy społecznej w centrum
usług społecznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r.
o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U.
poz. 1818) – na wniosek centrum usług społecznych.
2. Ośrodki pomocy społecznej, a w przypadku przekształcenia ośrodka pomocy
społecznej w centrum usług społecznych na podstawie przepisów ustawy z dnia
19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych –
centra usług społecznych, mogą uczestniczyć na prawach strony w sprawach,
w których orzekają powiatowe zespoły.
3. W orzeczeniu powiatowego zespołu ustala się niepełnosprawność albo stopień
niepełnosprawności, nie więcej niż trzy symbole przyczyn niepełnosprawności oraz
wskazania dotyczące w szczególności:
1) odpowiedniego zatrudnienia uwzględniającego psychofizyczne możliwości danej osoby;
2) szkolenia, w tym specjalistycznego;
3) zatrudnienia w zakładzie aktywności zawodowej;
4) uczestnictwa w terapii zajęciowej;
5) konieczności zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze oraz
pomoce techniczne, ułatwiające funkcjonowanie danej osoby;
6) korzystania z systemu środowiskowego wsparcia w samodzielnej egzystencji,
przez co rozumie się korzystanie z usług socjalnych, opiekuńczych,
terapeutycznych i rehabilitacyjnych świadczonych przez sieć instytucji pomocy
społecznej, organizacje pozarządowe oraz inne placówki;
7) konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku
ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji;
8) konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego
leczenia, rehabilitacji i edukacji;
9) spełniania przez osobę niepełnosprawną przesłanek określonych w art. 8 ust. 3a
pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z 2020 r. poz. 110 i 284), przy czym w przypadku osób niepełnosprawnych
zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności spełnienie tych
przesłanek może zostać stwierdzone jedynie w przypadku ustalenia przyczyny
niepełnosprawności oznaczonej symbolem 04-O (choroby narządu wzroku),
05-R (upośledzenie narządu ruchu), 10-N (choroba neurologiczna) lub 07-S
(choroby układu oddechowego i krążenia).

Art. 6b1. 1. W wojewódzkim zespole przeprowadza się specjalistyczne badania,
w tym psychologiczne, zwane dalej „badaniami”, osób ubiegających się o wydanie
orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności, na podstawie skierowań wystawionych odpowiednio przez lekarzy lub psychologów członków
zespołów orzekających o niepełnosprawności.
2. Skierowanie powinno zawierać:
1) nazwę zespołu, którego lekarz lub psycholog kieruje na badania;
2) rodzaj badania, na które jest kierowana osoba zainteresowana;
3) imię (imiona) i nazwisko osoby skierowanej;
4) numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji
Ludności (PESEL) lub cechy dokumentu potwierdzającego obywatelstwo,
w przypadku cudzoziemca nieposiadającego numeru PESEL;
5) datę urodzenia;
6) miejsce zameldowania albo pobytu;
7) datę wystawienia skierowania;
8) uzasadnienie do skierowania na badania;
9) podpis i pieczątkę osoby kierującej i akceptującej przeprowadzenie badania.
3. Wyniki badań są sporządzane w formie pisemnej na formularzu badania, do
którego dołącza się wydruki komputerowe lub wykonane zdjęcia.
4. Formularz badania zawiera następujące dane:
1) numer ewidencyjny badania;
2) nazwę wojewódzkiego zespołu, w którym badanie zostało wykonane;
3) imię (imiona) i nazwisko osoby badanej;
4) numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji
Ludności (PESEL) lub cechy dokumentu potwierdzającego obywatelstwo,
w przypadku cudzoziemca nieposiadającego numeru PESEL;
5) datę urodzenia;
6) miejsce zameldowania albo pobytu;
7) datę wykonania badania;
8) wynik badania wraz z opisem;
9) informację o załącznikach;
10) podpis i pieczątkę odpowiednio lekarza lub psychologa wykonującego badanie.
5. Wyniki badań są przesyłane do zespołu, którego lekarz lub psycholog
wystawił skierowanie, w terminie 3 dni roboczych od daty ich sporządzenia; drugi
egzemplarz wyników jest przechowywany w wojewódzkim zespole łącznie z
wydrukiem komputerowym lub wykonanymi zdjęciami.
6. Na wniosek osoby badanej lub jej przedstawiciela ustawowego wydaje się
kopie wyników badań.
7. W wojewódzkim zespole prowadzi się rejestr badań w formie dokumentu
pisemnego i elektronicznego. Rejestr ten powinien zawierać:
1) numer ewidencyjny badania;
2) dane osobowe osoby badanej, o których mowa w ust. 2 pkt 3–6;
3) datę skierowania na badania;
4) datę wykonania badania;
5) imię i nazwisko lekarza lub psychologa wykonującego badania.
8. Wojewódzki zespół jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych
osób badanych w celu wydania orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu
niepełnosprawności.
9. Dane zgromadzone w formularzu badania lub załączniki udostępnia się, o ile
są one niezbędne, do realizacji zadań określonych w ustawie:
1) Pełnomocnikowi;
2) powiatowym zespołom.
10. Formularz badania i załączniki ulegają zniszczeniu po upływie 50 lat od dnia
sporządzenia formularza badania.
11. Wojewódzki zespół jest obowiązany prowadzić odpowiednią ewidencję oraz
zapewnić przechowywanie i ochronę przed uszkodzeniem, zniszczeniem bądź utratą
dokumentacji dotyczącej badań.
12. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) zakres wykonywanych badań oraz tryb i warunki kierowania na te badania,
2) warunki organizacyjne wykonywania badań,
3) warunki techniczne pomieszczeń, w których są wykonywane badania
– mając na względzie zapewnienie sprawnego przebiegu procesu orzekania
o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności.

Art. 6b2. 1. Powiatowe zespoły i wojewódzkie zespoły mogą korzystać,
z wymiany informacji drogą elektroniczną, z danych dotyczących osób, które złożyły
wniosek o ustalenie niepełnosprawności albo o ustalenie stopnia niepełnosprawności, o:
1) posiadaniu orzeczenia o niezdolności do pracy, jego rodzaju i okresie, na jaki
zostało wydane – gromadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, organy emerytalne, o których mowa
w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby
Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej
i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2019 r. poz. 288, 730 i 1635), oraz
wojskowe organy emerytalne;
2) prawie do świadczenia rehabilitacyjnego i okresie jego pobierania –
gromadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
3) kwalifikacjach i umiejętnościach zawodowych oraz doświadczeniu zawodowym
– gromadzonych przez publiczne służby zatrudnienia;
4) posiadaniu statusu bezrobotnego zarejestrowanego w powiatowym urzędzie
pracy i pobieraniu świadczeń z tytułu bezrobocia oraz korzystaniu
z instrumentów aktywizujących zawodowo na rynku pracy – gromadzonych
przez publiczne służby zatrudnienia.
2. W przypadku awarii systemów teleinformatycznych służących do wymiany
informacji drogą elektroniczną, o której mowa w ust. 1, powiatowe zespoły
i wojewódzkie zespoły mogą korzystać z danych określonych w ust. 1 w drodze
pisemnej wymiany informacji. Podmioty wymienione w ust. 1 przekazują te dane
niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku
powiatowego zespołu lub wojewódzkiego zespołu.

Art. 6c. 1. Pełnomocnik sprawuje nadzór nad orzekaniem o niepełnosprawności
i o stopniu niepełnosprawności.
2. Nadzór, o którym mowa w ust. 1, polega na:
1) kontroli orzeczeń co do ich zgodności z zebranymi dokumentami lub
z przepisami dotyczącymi orzekania o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności;
2) kontroli prawidłowości i jednolitości stosowania przepisów, standardów
i procedur postępowania w sprawach dotyczących orzekania
o niepełnosprawności i o stopniu niepełnosprawności;
3) szkoleniu członków wojewódzkich zespołów;
4) udzielaniu wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów regulujących
postępowanie w sprawach dotyczących orzekania o niepełnosprawności lub
o stopniu niepełnosprawności.
3. Jeżeli w ramach nadzoru Pełnomocnik stwierdzi, że istnieje uzasadniona
wątpliwość co do zgodności orzeczenia ze stanem faktycznym lub że orzeczenie
zostało wydane w sposób sprzeczny z przepisami dotyczącymi orzekania o
niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności, może zwrócić się do
właściwego organu o:
1) stwierdzenie nieważności orzeczenia;
2) wznowienie postępowania.
4. Pełnomocnik, w wyniku stwierdzonych w ramach nadzoru nieprawidłowości, może:
1) zobowiązać organ, który powołał zespół do spraw orzekania
o niepełnosprawności, do odwołania członków zespołu odpowiedzialnych za
stwierdzone nieprawidłowości;
2) wyrazić zgodę na cofnięcie przez wojewodę zgody na powołanie powiatowego zespołu;
3) zobowiązać organ, który powołał zespół do spraw orzekania
o niepełnosprawności, do odwołania zespołu;
4) czasowo zawiesić działalność powiatowego zespołu określając warunki
ponownego podjęcia działalności zespołu i wyznaczając zespół, który będzie
realizował zadania zespołu zawieszonego;
5) czasowo zawiesić członka zespołu odpowiedzialnego za stwierdzone
nieprawidłowości, określając warunki i termin ponownego podjęcia przez niego
czynności, po wyjaśnieniu wszystkich okoliczności mających wpływ na jego czasowe zawieszenie.
5. Nadzór, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, w imieniu Pełnomocnika realizują
upoważnione przez niego osoby, posiadające wiedzę niezbędną do przeprowadzania
kontroli. Pisemne upoważnienie jest wydawane na czas określony, nie dłuższy niż 2 lata.
6. Wojewoda pełni nadzór nad powiatowymi zespołami przy pomocy
wojewódzkiego zespołu. Przepisy ust. 2, 3, 4 pkt 1, 4 i 5 oraz ust. 5 stosuje się odpowiednio.
7. Wojewoda przedstawia Pełnomocnikowi informacje o realizacji zadań:
1) powiatowych zespołów, sporządzane na podstawie informacji otrzymanych od
starostów;
2) wojewódzkiego zespołu.
8. Od orzeczenia wojewódzkiego zespołu przysługuje odwołanie do sądu pracy
i ubezpieczeń społecznych.
9. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowe zasady wydawania orzeczeń, o których mowa w art. 5a, orzekania
o niepełnosprawności i o stopniu niepełnosprawności, uwzględniając tryb
postępowania przy orzekaniu oraz skład i sposób powoływania i odwoływania
członków zespołów orzekających, a także sposób działania tych zespołów;
2) rodzaj i zakres wymaganych kwalifikacji członków zespołów orzekających oraz
tryb postępowania przy wydawaniu zaświadczeń uprawniających do orzekania
o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności, uwzględniając
konieczność zapewnienia specjalistycznych kwalifikacji, odpowiednich do zakresu orzekania;
3) warunki organizacyjne i techniczne, jakie powinny spełniać pomieszczenia
zespołów orzekających, mając na względzie zapewnienie dostępu do tych
pomieszczeń osobom niepełnosprawnym;
4) tryb przeprowadzania szkoleń i minima programowe szkoleń dla specjalistów
powoływanych do zespołów orzekających oraz sposób wyboru ośrodków
szkoleniowych upoważnionych do prowadzenia szkoleń, kierując się
koniecznością zapewnienia właściwego poziomu kształcenia, w tym
odpowiedniego poziomu wiedzy specjalistycznej;
5) standardy w zakresie kwalifikowania oraz postępowania dotyczącego orzekania
o niepełnosprawności i o stopniu niepełnosprawności, uwzględniając schorzenia
naruszające sprawność organizmu i przewidywany okres trwania naruszenia tej
sprawności, powodujące zaliczenie do odpowiedniego stopnia
niepełnosprawności, a także oznaczenie symboli przyczyn niepełnosprawności;
6) wzory i terminy składania informacji, o których mowa w ust. 7 i art. 6a ust. 1,
uwzględniając elementy informacji o realizacji zadań, przyjętych wnioskach,
wydanych orzeczeniach i wydanych legitymacjach, wydatkach oraz elementy
zestawień zbiorczych;
7) wzory legitymacji dokumentujących niepełnosprawność lub stopień
niepełnosprawności oraz organy uprawnione do ich wystawiania, mając na
względzie zachowanie jednolitości dokumentu potwierdzającego podstawę do
korzystania z ulg i uprawnień.

Art. 6ca. 1. Powiatowy zespół, na wniosek osoby niepełnosprawnej lub jej
przedstawiciela ustawowego, wystawia legitymację dokumentującą
niepełnosprawność albo legitymację dokumentującą stopień niepełnosprawności.
Osoba niepełnosprawna, składając wniosek, przedstawia do wglądu prawomocne
orzeczenie o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień.
1a. Wniosek o wystawienie legitymacji lub jej duplikatu zawiera dane osobowe
osoby ubiegającej się o wydanie legitymacji lub jej duplikatu lub dane przedstawiciela
ustawowego tej osoby obejmujące:
1) imię i nazwisko;
2) datę i miejsce urodzenia;
3) płeć;
4) numer PESEL;
5) adres miejsca zamieszkania, jeżeli jest inny niż adres miejsca zameldowania;
6) dane kontaktowe;
7) dane o dokumencie tożsamości.
2. Legitymacje wystawia się na okres ważności orzeczenia
o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg i uprawnień.
3. Okres ważności legitymacji nie może być dłuższy niż:
1) 5 lat – w przypadku legitymacji dokumentujących niepełnosprawność;
2) 10 lat – w przypadku legitymacji dokumentujących stopień niepełnosprawności
wystawionych osobom, które nie ukończyły 60. roku życia.
4. W przypadku gdy osoba niepełnosprawna posiada więcej niż jedno orzeczenie
o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub o wskazaniach do ulg
i uprawnień, legitymację dokumentującą niepełnosprawność albo legitymację
dokumentującą stopień niepełnosprawności wystawia się na podstawie ostatniego orzeczenia.
5. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego może określić wzór
wniosku o wydanie legitymacji dokumentującej niepełnosprawność albo stopień niepełnosprawności lub ich duplikatu i udostępnić te wzory w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej.

Art. 6cb. 1. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego zapewnia:
1) produkcję blankietów legitymacji dokumentujących niepełnosprawność lub
stopień niepełnosprawności oraz ich personalizację i dystrybucję;
2) system teleinformatyczny, za pomocą którego są wykonywane czynności
związane z wystawianiem legitymacji dokumentujących niepełnosprawność lub
stopień niepełnosprawności.
2. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego dokonuje wyboru
podmiotu odpowiedzialnego za wykonanie zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego może dokonać
wyboru podmiotu odpowiedzialnego za wykonanie zadania, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
4. Wydatki związane z wystawianiem legitymacji, produkcją blankietów, ich
personalizacją i dystrybucją pokrywane są z budżetu państwa.

Art. 6cc. Za wydanie duplikatu legitymacji, o której mowa w art. 6ca, pobiera
się opłatę w wysokości 15 zł. Opłata stanowi dochód budżetu państwa.

Art. 6d. 1. Tworzy się Elektroniczny Krajowy System Monitoringu Orzekania
o Niepełnosprawności, zwany dalej „systemem”, w którym przetwarza się dane w celu
usprawnienia i podniesienia jakości orzekania o niepełnosprawności oraz realizacji
zadań przez zespoły orzekające o niepełnosprawności.
1a. Nadzór nad funkcjonowaniem systemu sprawuje Pełnomocnik.
1b. W ramach nadzoru Pełnomocnik:
1) określa zakres i kierunki rozwoju systemu;
2) proponuje w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia
społecznego wysokość środków niezbędnych do utrzymania i rozwoju systemu;
3) informuje ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego
o zagrożeniach dla prawidłowego funkcjonowania systemu.
2. Powiatowe zespoły i wojewódzkie zespoły oraz Pełnomocnik są
administratorami danych w prowadzonych przez siebie bazach danych systemu.
3. W systemie gromadzi się dane dotyczące:
1) osób, które złożyły wniosek o ustalenie niepełnosprawności albo o ustalenie
stopnia niepełnosprawności;
2) przedstawicieli ustawowych osób, o których mowa w pkt 1;
3) członków powiatowych zespołów i wojewódzkich zespołów;
4) innych osób zatrudnionych w zespołach;
5) kosztów funkcjonowania powiatowych zespołów i wojewódzkich zespołów, w tym:
a) amortyzacji,
b) zużycia materiałów i energii,
c) wynagrodzeń, obowiązkowych składek i innych świadczeń, w tym na
pracowników wykonujących badania lub wykonujących czynności
pomocnicze przy wykonywaniu tych badań,
d) umów cywilnoprawnych, w tym umów zawartych z osobami
wykonującymi badania lub wykonujących czynności pomocnicze przy
wykonywaniu tych badań,
e) pozostałych rodzajowo wyżej niewymienionych, w podziale na
finansowane z budżetu państwa i budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
4. Dane gromadzone w systemie obejmują:
1) dane dotyczące osób, o których mowa w ust. 3 pkt 1–3:
a) imię (imiona) i nazwisko,
b) datę i miejsce urodzenia,
c) płeć,
d) adres miejsca zameldowania,
e) adres miejsca pobytu,
f) cechy dokumentów tożsamości: rodzaj dokumentu, numer i serię dokumentu,
g) numer ewidencyjny Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji
Ludności (PESEL) lub obywatelstwo w przypadku cudzoziemca
nieposiadającego numeru PESEL;
1a) dane określone w art. 6b2 ust. 1, dotyczące osób, o których mowa w ust. 3 pkt 1;
2) dane dotyczące wykształcenia i zawodu osób, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 3;
2a) dane dotyczące stanu zdrowia, kształcenia, sytuacji społecznej, zawodowej i
rodzinnej osób, o których mowa w ust. 3 pkt 1;
3) dane dotyczące formy zatrudnienia i wymiaru czasu pracy osób, o których mowa w ust. 3 pkt 3;
4) dane dotyczące imienia i nazwiska, numeru PESEL, płci i obywatelstwa osób, o
których mowa w ust. 3 pkt 4, formy ich zatrudnienia i wymiaru czasu pracy;
5) dane dotyczące daty i rodzaju wydanego orzeczenia, symbolu przyczyny
niepełnosprawności, daty powstania niepełnosprawności lub stopnia
niepełnosprawności, okresu, na jaki zostało wydane orzeczenie, wskazań,
o których mowa w art. 6b ust. 3;
6) dane dotyczące karty parkingowej w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca
1997 r. – Prawo o ruchu drogowym:
a) numer karty,
b) datę wydania karty,
c) datę ważności karty,
d) oznaczenie powiatowego zespołu, którego przewodniczący wydał kartę,
e) imię i nazwisko, numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji
Ludności (PESEL) osoby niepełnosprawnej, której wydano kartę,
f) nazwę i adres placówki, numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze
urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), markę, model
oraz numer rejestracyjny pojazdu, którego kierujący jest uprawniony do
posługiwania się kartą – w przypadku kart wydanych placówce, o której
mowa w art. 8 ust. 3a pkt 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
g) datę i przyczynę utraty ważności karty;
7) dane dotyczące legitymacji dokumentujących niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności.
4a. Dane gromadzone w systemie udostępnia się, jeżeli stanowią one kryterium
przyznania świadczenia albo ustawowe kryterium wydania dokumentu, następującym podmiotom:
1) organowi właściwemu, o którym mowa w art. 3 pkt 11 ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111),
i wojewodzie – w celu weryfikacji danych dotyczących osób ubiegających się
o świadczenia rodzinne, osób pobierających świadczenia rodzinne oraz
członków ich rodzin;
2) organowi właściwemu dłużnika, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia
7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U.
z 2019 r. poz. 670, 730, 1802 i 1818), i organowi właściwemu wierzyciela, o którym mowa w art. 2 pkt 10 tej ustawy – w celu weryfikacji danych
dotyczących osób ubiegających się o świadczenia z funduszu alimentacyjnego,
osób pobierających świadczenia z funduszu alimentacyjnego i członków ich
rodzin oraz danych dotyczących dłużników alimentacyjnych;
3) jednostkom organizacyjnym pomocy społecznej prowadzonym przez jednostki
samorządu terytorialnego – w celu weryfikacji danych dotyczących osób
ubiegających się o świadczenia z pomocy społecznej, osób pobierających
świadczenia z pomocy społecznej oraz członków ich rodzin;
4) (uchylony)
5) wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta – w celu weryfikacji danych
dotyczących osób ubiegających się o przyznanie Karty Dużej Rodziny, o której
mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1390 i 1907), w zakresie posiadania orzeczenia
o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i informacji
o okresie, na jaki zostało wydane.
4b. Podmioty wymienione w ust. 4a przetwarzają dane udostępnione z systemu
w celu, w którym te dane zostały im udostępnione, na zasadach określonych w
przepisach o ochronie danych osobowych.
4c. Podmioty wymienione w ust. 4a przechowują dane udostępnione z systemu
przez okres 10 lat od dnia ich udostępnienia, z wyjątkiem danych dotyczących osób,
którym świadczenie nie zostało przyznane, które przechowuje się przez okres 1 roku
od dnia, w którym decyzja w sprawie świadczenia stała się ostateczna, lub od dnia
pozostawienia wniosku o ustalenie prawa do świadczenia bez rozpatrzenia.
4d. Dane udostępnione z systemu usuwa się niezwłocznie po upływie okresów
przechowywania, o których mowa w ust. 4c.
5. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego zapewnia warunki
organizacyjno-techniczne funkcjonowania systemu.
6. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowe warunki, w tym techniczne i organizacyjne, sposób oraz
tryb gromadzenia i usuwania danych z systemu, mając na względzie ich
zabezpieczenie przed dostępem lub wykorzystywaniem przez osoby nieuprawnione.

Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych art. 6

Poprzedni

Art. 5. Orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o: 1) całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2, i niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalo...

Nastepny

Art. 7. 1. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych oznacza zespół działań, w szczególności organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych, technicznych, szkoleniowych, edukacyjnych i społecznych, zmier...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1998
  • Ost. zmiana ustawy 1 lipca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 24 01 2021
Komentarze

Wyszukiwarka