Art. 50. 1. Posiadacz europejskiej legitymacji zawodowej może wystąpić, za
pośrednictwem systemu IMI, do właściwego organu albo wskazanej instytucji o:
1) aktualizację, uzupełnienie lub poprawienie dotyczących go informacji zawartych
w systemie IMI;
2) zablokowanie legitymacji;
3) usunięcie dotyczącej go dokumentacji z systemu IMI.
2. Po usunięciu dokumentacji dotyczącej posiadacza europejskiej legitymacji
zawodowej z systemu IMI właściwy organ wydaje mu decyzję o uznaniu kwalifikacji.
Art. 50a. 1. Zapewnia się zgodność przepisów regulacyjnych z zasadami
proporcjonalności, uzasadnionego i niedyskryminującego charakteru.
2. W celu zapewnienia zgodności przepisów regulacyjnych z zasadami,
o których mowa w ust. 1:
1) przeprowadza się oceny projektowanych przepisów regulacyjnych określone
w przepisach niniejszego rozdziału;
2) monitoruje się ich zgodność, przeprowadzając oceny określone dla
projektowanych przepisów regulacyjnych.
3. Oceny, o których mowa w ust. 2 pkt 1, przeprowadza podmiot opracowujący
projekt przepisu regulacyjnego.
Art. 50b. 1. Wymóg zgodności projektowanych przepisów regulacyjnych
z zasadą proporcjonalności, o którym mowa w art. 50a ust. 1, uznaje się za spełniony,
jeżeli w wyniku ich oceny ustalono, że przepisy te są odpowiednie do osiągnięcia
założonego celu i nie wykraczają poza to, co jest konieczne dla osiągnięcia tego celu.
2. Zakres oceny, o której mowa w ust. 1, jest odpowiedni do charakteru, treści
i przewidywanych skutków przepisów regulacyjnych.
3. Przeprowadzając ocenę, o której mowa w ust. 1, bierze się pod uwagę:
1) ryzyko dla celu służącego interesowi publicznemu związane z brakiem regulacji
przewidzianej przepisami regulacyjnymi, w szczególności ryzyko ponoszone
przez usługobiorców, w tym konsumentów, osoby wykonujące zawody
regulowane lub osoby trzecie;
2) możliwość osiągnięcia założonego celu na podstawie obowiązujących
przepisów, w szczególności przepisów z zakresu bezpieczeństwa produktów lub
prawa ochrony konsumentów;
3) czy projektowane przepisy regulacyjne są adekwatne do założonego celu oraz
czy przewidują spójny i systematyczny sposób osiągnięcia tego celu, oraz czy
przewidują podjęcie działań mających na celu wyeliminowanie
zidentyfikowanych rodzajów ryzyka w podobny sposób jak w przypadku
porównywalnych czynności;
4) wpływ przepisów regulacyjnych na:
a) swobodny przepływ osób i usług w Unii Europejskiej,
b) wybór konsumentów i jakość świadczonych usług;
5) możliwość zastosowania mniej restrykcyjnych środków dla osiągnięcia
założonego celu służącego interesowi publicznemu;
6) przewidywane skutki projektowanych przepisów regulacyjnych w związku
z innymi przepisami regulacyjnymi oraz sposób, w jaki projektowane przepisy
regulacyjne w związku z innymi przepisami regulacyjnymi przyczynią się do
osiągnięcia założonego celu służącego interesowi publicznemu, a także czy są
niezbędne do osiągnięcia tego celu.
4. Jeżeli projektowane przepisy regulacyjne służą wyłącznie ochronie
konsumentów, a stwierdzone ryzyko dotyczy relacji między osobą wykonującą zawód
regulowany a konsumentem i nie przewiduje się uszczerbku dla osób trzecich,
przeprowadzając ocenę, o której mowa w ust. 1, bierze się pod uwagę możliwość
osiągnięcia założonego celu za pomocą środków mniej restrykcyjnych niż zastrzeżenie
czynności.
5. W ramach oceny w zakresie, o którym mowa w ust. 3 pkt 6, uwzględnia się
wymogi zawarte w przepisach regulacyjnych, dotyczące:
1) czynności zastrzeżonych, ochrony tytułu ustalonego dla danego zawodu lub
innego sposobu regulacji zawodu, o którym mowa w art. 5 pkt 4,
2) ustawicznego rozwoju zawodowego,
3) organizacji danego zawodu regulowanego, etyki zawodowej i nadzoru nad
wykonywaniem zawodu,
4) przynależności do organizacji lub instytucji zawodowej, systemu rejestracji lub
zezwoleń, w szczególności gdy wymóg ten wiąże się z posiadaniem
szczególnych kwalifikacji zawodowych,
5) ograniczeń ilościowych, w szczególności wymagań ograniczających liczbę
możliwych zezwoleń lub określających minimalną lub maksymalną liczbę
pracowników, kierowników lub przedstawicieli posiadających szczególne
kwalifikacje zawodowe,
6) formy prawnej, własności udziałów lub zarządzania przedsiębiorstwem
w zakresie, w którym wymogi te są bezpośrednio związane z wykonywaniem
danego zawodu regulowanego,
7) ograniczenia terytorialnego, w tym gdy dany zawód jest regulowany w różny
sposób na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
8) ograniczenia wykonywania zawodu regulowanego łącznie lub w spółce
osobowej lub przez zakaz łączenia funkcji,
9) ubezpieczenia lub innych środków osobistej lub zbiorowej ochrony
w odniesieniu do odpowiedzialności zawodowej,
10) znajomości języka polskiego lub innego języka w stopniu niezbędnym do
wykonywania zawodu,
11) ustalonej minimalnej lub maksymalnej wysokości wynagrodzenia,
12) reklamowania się
– jeżeli występują w przepisach regulacyjnych dotyczących danego zawodu
regulowanego lub danej działalności regulowanej.
6. Stosownie do charakteru lub treści projektowanych przepisów regulacyjnych,
przeprowadzając ocenę, o której mowa w ust. 1, bierze się pod uwagę także:
1) związek między zakresem czynności zawodowych lub czynności zastrzeżonych
a wymaganymi kwalifikacjami zawodowymi określonymi w przepisach
regulacyjnych;
2) związek między złożonością czynności zawodowych a wymaganymi
kwalifikacjami zawodowymi, uwzględniając w szczególności poziom, charakter
i minimalny okres kształcenia lub szkolenia niezbędnego do uzyskania tych
kwalifikacji lub wymagane doświadczenie;
3) możliwość uzyskania kwalifikacji zawodowych niezbędnych do wykonywania
zawodu regulowanego w alternatywny sposób do przewidzianego
w projektowanych przepisach regulacyjnych;
4) możliwość wykonywania czynności zastrzeżonych dla danego zawodu
regulowanego w ramach innego zawodu;
5) stopień autonomii w wykonywaniu zawodu regulowanego oraz jego organizację
i nadzór nad nim, w szczególności gdy czynności zawodowe są wykonywane
pod kontrolą należycie wykwalifikowanej osoby wykonującej ten lub inny zawód
regulowany, na której spoczywa odpowiedzialność w tym zakresie;
6) postęp naukowy i technologiczny prowadzący do zmian w zakresie dostępności
informacji, w tym w zakresie przepływu informacji między osobą wykonującą
zawód regulowany a konsumentem.
Art. 50c. 1. Wymóg zgodności projektowanych przepisów regulacyjnych
z zasadą uzasadnionego charakteru, o którym mowa w art. 50a ust. 1, uznaje się za
spełniony, jeżeli w wyniku ich oceny ustalono, że przepisy te są uzasadnione celami
służącymi interesowi publicznemu, w szczególności względami porządku
publicznego, bezpieczeństwa publicznego lub zdrowia publicznego lub są uzasadnione
nadrzędnym interesem publicznym, o którym mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia
6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych
osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1252 i 2255).
2. Uzasadnienie o charakterze wyłącznie ekonomicznym lub administracyjnym
nie służy nadrzędnemu interesowi publicznemu.
Art. 50d. Wymóg zgodności projektowanych przepisów regulacyjnych z zasadą
niedyskryminującego charakteru, o którym mowa w art. 50a ust. 1, uznaje się za
spełniony, jeżeli w wyniku ich oceny ustalono, że przepisy te nie są bezpośrednio albo
pośrednio dyskryminujące ze względu na przynależność państwową lub miejsce
zamieszkania.
Art. 50e. 1. Zapewnia się zgodność wymogów dotyczących świadczenia usług
transgranicznych z zasadami proporcjonalności, uzasadnionego
i niedyskryminującego charakteru.
2. W celu zapewnienia zgodności projektowanych wymogów dotyczących
świadczenia usług transgranicznych z zasadami proporcjonalności, uzasadnionego
i niedyskryminującego charakteru przeprowadza się oceny, o których mowa
w art. 50b ust. 1, art. 50c ust. 1 i art. 50d. Przepisy art. 50a ust. 3 i art. 50b–50d stosuje
się odpowiednio.
3. Przeprowadzając oceny, o których mowa w ust. 2, ocenia się również wymogi:
1) automatycznej rejestracji tymczasowej lub tymczasowego członkostwa
w organizacji zawodowej,
2) złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 33 ust. 1, i dokumentów,
o których mowa w art. 33 ust. 4,
3) uiszczenia opłat związanych z rozpoczęciem świadczenia usługi transgranicznej
i kosztów ponoszonych przez usługodawcę
– jeżeli występują w projektowanych przepisach zawierających wymogi dotyczące
świadczenia usług transgranicznych.
Art. 50f. 1. Powody uznania projektowanych przepisów regulacyjnych lub
projektowanych wymogów dotyczących świadczenia usług transgranicznych za
zgodne z zasadami proporcjonalności, uzasadnionego i niedyskryminującego
charakteru przedstawia się w uzasadnieniu projektu aktu prawnego, w tym aktu
normatywnego, zawierającego te przepisy lub wymogi albo w załączniku do oceny
skutków regulacji, stanowiącej odrębną część uzasadnienia projektu aktu prawnego,
w tym aktu normatywnego. Zgodność z zasadą proporcjonalności i zasadą
uzasadnionego charakteru potwierdzają w szczególności wzięte pod uwagę dane
jakościowe, a w miarę możliwości także dane ilościowe.
2. Przeprowadzenie konsultacji projektu aktu prawnego, w tym aktu
normatywnego, zawierającego przepisy regulacyjne lub wymogi dotyczące
świadczenia usług transgranicznych jest obowiązkowe.
Art. 50g. 1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do projektowanych
przepisów regulacyjnych, które wdrażają lub wykonują przepisy prawa Unii
Europejskiej niepozostawiające wyboru co do wskazanych w nich wymogów.
2. Przepisu art. 50e ust. 2 nie stosuje się do projektowanych przepisów
w zakresie środków przeznaczonych do zapewnienia zgodności z mającymi zastosowanie warunkami zatrudnienia w ramach świadczenia usług transgranicznych,
które stosuje się zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej.
3. W przypadku gdy projektowane przepisy regulacyjne lub projektowane
wymogi dotyczące świadczenia usług transgranicznych dotyczą zawodów związanych
z ochroną zdrowia i mają skutki dla bezpieczeństwa pacjentów, przeprowadzając
ocenę zgodności tych przepisów lub wymogów z zasadą proporcjonalności, bierze się
pod uwagę konieczność zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia,
w szczególności dostępu pacjentów do wysokiej jakości opieki zdrowotnej przez
zapewnienie właściwego poziomu kwalifikacji zawodowych pracowników ochrony zdrowia.
Art. 49. 1. Właściwy organ albo wskazana instytucja: 1) dokonują aktualizacji zawartych w systemie IMI informacji o: a) osobach, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 1, b) usługodawcach, o których m...
Art. 51. 1. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki wyznacza pracownika obsługującego go urzędu do pełnienia funkcji koordynatora systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w zawodach...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców