Art. 50. 1. W terminie do dnia 31 sierpnia każdego roku Zakład jest
zobowiązany udostępnić ubezpieczonemu urodzonemu po dniu 31 grudnia 1948 r.
informację o zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonego składkach ogółem,
o których mowa w art. 40 ust. 1, według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku,
zwaną dalej „informacją o stanie konta”.
1a. W informacji o stanie konta Zakład podaje dodatkowo wysokość:
1) zwaloryzowanego kapitału początkowego według stanu na dzień 31 grudnia
poprzedniego roku, w przypadku gdy kapitał ten został już ubezpieczonemu obliczony;
2) hipotetycznej emerytury, z uwzględnieniem ust. 1b–1f i 2;
2a) kwot składek, środków, odsetek za zwłokę i opłaty prolongacyjnej, ogółem,
zewidencjonowanych na subkoncie, według stanu na dzień 31 grudnia
poprzedniego roku;
3) składek na ubezpieczenie emerytalne, z wyłączeniem składek podlegających
odprowadzeniu do otwartego funduszu emerytalnego i zewidencjonowaniu na subkoncie:
a) należnych – w przypadku ubezpieczonych niebędących płatnikami składek,
b) wpłaconych – w przypadku ubezpieczonych będących płatnikami składek
oraz osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność
– za okres ostatnich 12 miesięcy kalendarzowych, według stanu na dzień
31 grudnia poprzedniego roku, w wysokości nominalnej w podziale na miesiące;
4) składek na otwarte fundusze emerytalne, należnych i odprowadzonych;
5) składek należnych i wpłaconych zewidencjonowanych na subkoncie, o których
mowa w art. 40a ust. 4.
1b. Wysokość hipotetycznej emerytury podaje się ubezpieczonemu, który na
dzień 31 grudnia poprzedniego roku ukończył co najmniej 35 lat.
1c. Ubezpieczonemu, o którym mowa w ust. 1b, podaje się informacje
o wysokości:
1) hipotetycznej emerytury, jaką uzyskałby w wieku emerytalnym, wynoszącym
60 lat dla kobiety i 65 lat dla mężczyzny, lub w wieku, o którym mowa w ust. 1d
i 1e według stanu konta ubezpieczonego oraz
2) hipotetycznej emerytury, jaką uzyskałby w wieku, o którym mowa w pkt 1,
gdyby za każdy pełny miesiąc przypadający do osiągnięcia tego wieku na jego
koncie była ewidencjonowana hipotetyczna kwota składki obliczona przez
podzielenie ogólnej kwoty składek na ubezpieczenie emerytalne, o których
mowa w ust. 1, przez wyrażony w miesiącach okres podlegania ubezpieczeniu emerytalnemu.
1d. Jeżeli ubezpieczonemu, o którym mowa w ust. 1b, do osiągnięcia wieku
emerytalnego, wynoszącego 60 lat dla kobiety i 65 lat dla mężczyzny, brakuje nie
więcej niż 5 lat, podaje się dodatkowo, poczynając od 2009 r., informacje o wysokości
hipotetycznej emerytury, jaką by uzyskał w wieku przekraczającym ten wiek o rok,
a także dwa, trzy, cztery i pięć lat.
1e. Jeżeli ubezpieczony, o którym mowa w ust. 1b, przekroczył wiek emerytalny,
wynoszący 60 lat dla kobiety i 65 lat dla mężczyzny, i nie wystąpił o ustalenie
emerytury, hipotetyczną emeryturę oblicza się dla jego faktycznego wieku oraz
kolejnych pięciu lat.
1f. Hipotetycznej emerytury nie oblicza się ubezpieczonemu, o którym mowa
w ust. 1b, któremu ustalono wysokość emerytury na zasadach określonych w art. 26
lub 183 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nie
oblicza się hipotetycznej emerytury również w roku, w którym jest przesyłana
informacja o stanie konta, jeżeli w okresie od dnia 1 stycznia tego roku do dnia
przesłania tej informacji ubezpieczonemu ustalono wysokość emerytury na podstawie tych przepisów.
1g. Jeżeli ubezpieczonemu, o którym mowa w ust. 1b, do osiągnięcia,
stanowiącego w jego przypadku wiek emerytalny, 60 roku życia brakuje nie więcej
niż 12 miesięcy, podaje się dodatkowo informację o możliwości skorzystania z prawa
do okresowej emerytury kapitałowej.
1h. Informacje o stanie konta Zakład udostępnia ubezpieczonym, którzy
w systemie teleinformatycznym Zakładu utworzyli profil informacyjny.
1i. Informacje o stanie konta, na żądanie ubezpieczonego, udostępnia się również
w formie pisemnej, z uwzględnieniem ust. 2b–2d.
2. Wysokości hipotetycznej emerytury oblicza się:
1) w przypadku podawania informacji o wysokości hipotetycznej emerytury
według zasad określonych w ust. 1c pkt 1 – przez podzielenie sumy składek,
o których mowa w ust. 1, i kapitału początkowego, o którym mowa w ust. 1a pkt
1 – przez średnie dalsze trwanie życia dla osoby w wieku 60 lat w przypadku
kobiety i 65 lat w przypadku mężczyzny lub w wieku, o którym mowa w ust. 1d
i 1e, a wysokość hipotetycznej emerytury, jaką ubezpieczony uzyskałby w wieku
przekraczającym wiek 60 lat lub 65 lat – przez średnie dalsze trwanie życia dla tego wieku;
2) w przypadku podawania informacji o wysokości hipotetycznej emerytury
według zasad określonych w ust. 1c pkt 2 – przez podzielenie sumy składek,
o których mowa w ust. 1, i kapitału początkowego, o którym mowa w ust. 1a pkt
1, zwiększonej o kwotę hipotetycznych składek, o których mowa w ust. 1c pkt 2,
przez średnie dalsze trwanie życia dla osoby w wieku 60 lat w przypadku kobiety
i 65 lat w przypadku mężczyzny lub w wieku, o którym mowa w ust. 1d i 1e,
a wysokość hipotetycznej emerytury, jaką ubezpieczony uzyskałby w wieku
przekraczającym wiek 60 lat lub 65 lat – przez średnie dalsze trwanie życia dla tego wieku.
2a. Średnie dalsze trwanie życia ustala się według tablicy trwania życia,
ogłaszanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów
o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującej w dniu
31 grudnia ostatniego roku.
2b. Informację o stanie konta Zakład przesyła listem zwykłym na adres do
korespondencji podany w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych, o którym mowa
w art. 36 ust. 10.
2c. Jeżeli ubezpieczony został zgłoszony do ubezpieczeń społecznych przez
więcej niż jednego płatnika składek,
informację o stanie konta przesyła się na adres do korespondencji podany
w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych, które Zakład otrzymał jako ostatnie.
2d. Jeżeli adres do korespondencji jest nieprawidłowy lub niepełny, informację
o stanie konta Zakład przesyła na podany w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych
adres zamieszkania lub adres zameldowania albo na adres zameldowania na pobyt
stały uzyskany z rejestru PESEL.
2e. Jeżeli po otrzymaniu informacji o stanie konta ubezpieczony niebędący
płatnikiem składek stwierdzi, że na jego koncie nie zostały zewidencjonowane
wszystkie należne składki na ubezpieczenie emerytalne lub zostały zewidencjonowane
w niewłaściwej wysokości, powinien zgłosić do płatnika tych składek, na piśmie lub
do protokołu, wniosek o sprostowanie danych przekazanych do Zakładu
w dokumentach związanych z ubezpieczeniami społecznymi określonych w ustawie
lub przekazanie brakujących dokumentów, zwany dalej „wnioskiem o sprostowanie danych”.
2f. Płatnik składek jest zobowiązany poinformować ubezpieczonego na piśmie
o sposobie rozpatrzenia wniosku o sprostowanie danych w terminie 60 dni od dnia jego otrzymania.
2g. W przypadku uwzględnienia wniosku o sprostowanie danych płatnik składek
jest zobowiązany skorygować błędny lub uzupełnić brakujący dokument związany
z ubezpieczeniami społecznymi określony w ustawie, w terminie 30 dni od dnia
przekazania ubezpieczonemu informacji, o której mowa w ust. 2f.
2h. W przypadku nieuwzględnienia przez płatnika składek wniosku
o sprostowanie danych oraz w przypadku gdy płatnik składek już nie istnieje,
ubezpieczony powinien złożyć we wskazanej przez Zakład jednostce organizacyjnej
Zakładu wniosek o przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego,
przedkładając jednocześnie dokumenty potwierdzające wysokość podstawy wymiaru
składek na ubezpieczenie emerytalne oraz kopię informacji, o której mowa w ust. 2f.
2i. Postępowanie wyjaśniające, o którym mowa w ust. 2h, Zakład powinien
zakończyć nie później niż w ciągu 3 miesięcy, a postępowanie szczególnie
skomplikowane – nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania wniosku,
o którym mowa w ust. 2h.
2j. Wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie może
być udowadniana zeznaniami świadków.
2k. Jeżeli w wyniku postępowania wyjaśniającego okaże się, że przyczyną
niezewidencjonowania na koncie ubezpieczonego wszystkich należnych składek na
ubezpieczenie emerytalne lub zewidencjonowania ich w niewłaściwej wysokości są:
1) błędy w danych podanych w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych,
w zgłoszeniu wyrejestrowania ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych,
w zgłoszeniu płatnika składek lub w zgłoszeniu wyrejestrowania płatnika
składek albo niezłożenie tych dokumentów – Zakład dokonuje korekty tych
danych z urzędu bezpośrednio na koncie ubezpieczonego lub na koncie płatnika
składek, jeżeli uzna to za możliwe, albo po złożeniu przez płatnika składek
dokumentów korygujących te dokumenty lub brakujących dokumentów;
2) błędy w danych podanych w imiennym raporcie miesięcznym lub w deklaracji
rozliczeniowej albo niezłożenie tych dokumentów – Zakład dokonuje korekty
tych danych po złożeniu przez płatnika składek dokumentów korygujących te
dokumenty albo brakujących dokumentów.
2l. Płatnik składek jest zobowiązany złożyć korygujące lub brakujące
dokumenty, o których mowa w ust. 2k, w terminie 30 dni od otrzymania z Zakładu
zawiadomienia o stwierdzonych w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego nieprawidłowościach w dokumentach związanych z ubezpieczeniami
społecznymi określonych w ustawie.
2m. Płatnik składek jest zobowiązany złożyć korygujące lub brakujące
dokumenty, o których mowa w ust. 2k, w terminie 30 dni od dnia:
1) uprawomocnienia się decyzji – jeżeli stwierdzenie nieprawidłowości następuje
w drodze decyzji;
2) otrzymania protokołu kontroli – jeżeli stwierdzenie nieprawidłowości następuje
w drodze kontroli.
2n. W przypadku gdy płatnik składek już nie istnieje lub uzyskanie korygujących
lub brakujących dokumentów ubezpieczeniowych nie jest możliwe, Zakład dokonuje
korekty danych z urzędu bezpośrednio na koncie ubezpieczonego lub na koncie
płatnika składek, koryguje z urzędu błędy stwierdzone w dokumentach związanych
z ubezpieczeniami społecznymi określonych w ustawie lub sporządza z urzędu
brakujące dokumenty.
2o. Przepisy ust. 2e–2m stosuje się odpowiednio do ubezpieczonego będącego
płatnikiem składek, który po otrzymaniu informacji o stanie konta stwierdzi, że na jego koncie nie zostały zewidencjonowane wszystkie wpłacone składki na ubezpieczenie
emerytalne lub zostały zewidencjonowane w niewłaściwej wysokości.
3. Dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego, o których mowa w art. 40, i na
koncie płatnika składek, o których mowa w art. 45, mogą być udostępniane sądom,
prokuratorom, organom podatkowym, Państwowej Inspekcji Pracy, Biuru Nadzoru
Wewnętrznego, Policji, Straży Granicznej, komornikom sądowym, organom
egzekucyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.), ministrowi
właściwemu do spraw gospodarki w zakresie koniecznym do rozstrzygania spraw
prowadzonych na podstawie art. 29, art. 32 oraz art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r.
o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji
dla Przedsiębiorcy, ministrowi właściwemu do spraw rodziny, ministrowi
właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, organom realizującym
świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz świadczenia
wychowawcze, ośrodkom pomocy społecznej, a w przypadku przekształcenia ośrodka
pomocy społecznej w centrum usług społecznych na podstawie przepisów ustawy
z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług
społecznych – centrom usług społecznych, powiatowym centrom pomocy rodzinie,
publicznym służbom zatrudnienia, Komisji Nadzoru Finansowego oraz wojewodzie
i Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców w zakresie prowadzonych postępowań
dotyczących legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
3a. Dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego będącego uczestnikiem
w rozumieniu załącznika I lub II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu
Społecznego i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006 (Dz. Urz. UE L
347 z 20.12.2013, str. 470, z późn. zm.), o których mowa w art. 40, i na koncie
płatnika składek, o których mowa w art. 45, mogą być udostępniane ministrowi
właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, ministrowi właściwemu do spraw pracy
oraz ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego w celu spełnienia wymogów określonych odpowiednio w załączniku I lub II do tego rozporządzenia i w zakresie do tego niezbędnym.
3c. Dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego niebędącego uczestnikiem
w rozumieniu załącznika I lub II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu
Społecznego i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006, o których
mowa w art. 40, i na koncie płatnika składek, o których mowa w art. 45, mogą być
udostępniane ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego w celu
spełnienia wymogów określonych w art. 56 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego
wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu
Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu
Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu
Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego
oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L
347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.) w zakresie gromadzonym w centralnym
systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca
2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych
w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 i 1544 oraz z 2019
r. poz. 60, 730, 1572 i 2020), wraz z informacją o kodzie tytułu zatrudnienia
i wysokości składek odprowadzanych z tego tytułu.
3d. W związku z potrzebą realizacji zadań pomocowych związanych
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem wirusa SARS-CoV-2 oraz
skutków wywołanej nim epidemii, dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego,
o których mowa w art. 40, i na koncie płatnika składek, o których mowa w art. 45,
mogą być bezpłatnie udostępniane Prezesowi Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów lub pełnomocnikowi Prezesa Rady Ministrów właściwemu
do spraw analiz i studiów z zakresu kluczowych polityk publicznych.
3e. Dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego, o których mowa w art. 40,
i na koncie płatnika składek, o których mowa w art. 45, mogą być bezpłatnie
udostępniane:
1) Agencji Rozwoju Przemysłu Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie,
2) Polskiemu Funduszowi Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie
– dla celów związanych z realizacją zadań pomocowych dotyczących zapobiegania
lub zwalczania ekonomicznych lub gospodarczych skutków epidemii wywołanej
wirusem SARS-CoV-2.
3f. Do zamówień na usługi lub dostawy udzielane przez Zakład Ubezpieczeń
Społecznych w związku z zapewnieniem udostępnienia danych zgromadzonych na
koncie ubezpieczonego, o których mowa w art. 40, i na koncie płatnika składek,
o których mowa w art. 45, Prezesowi Rady Ministrów, Szefowi Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów lub pełnomocnikowi Prezesa Rady Ministrów właściwemu do spraw
analiz i studiów z zakresu kluczowych polityk publicznych, Agencji Rozwoju
Przemysłu Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie lub Polskiemu Funduszowi
Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, nie stosuje się ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
4. Dane, o których mowa w ust. 3, udostępnia się także na wniosek osób
fizycznych i płatników składek, których dotyczą informacje zawarte na kontach,
z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
4a. Zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek oraz decyzje
o odmowie wydania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek wydane
przez Zakład w postaci elektronicznej opatrzone kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym mogą być
wykorzystywane w formie wydruku przez płatnika składek, który je uzyskał.
4b. Zakład umożliwia weryfikację zaświadczenia lub decyzji, o których mowa
w ust. 4a, przez udostępnioną przez Zakład stronę internetową, po podaniu:
1) danych identyfikujących zaświadczenie albo decyzję;
2) typu identyfikatora płatnika składek i jego numeru;
3) daty wydania zaświadczenia lub decyzji.
4c. Wydruki, o których mowa w ust. 4a, mają moc zrównaną z mocą
dokumentów wydawanych przez Zakład, jeżeli zawierają dane, o których mowa w ust.
4b, umożliwiające ich weryfikację w sposób określony w tym przepisie.
5. Do czasu otrzymania przez ubezpieczonego pierwszej informacji, o której
mowa w ust. 1, dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego udostępnia się ustnie na
ustny wniosek zgłoszony osobiście przez ubezpieczonego, którego dotyczą informacje
zawarte na koncie, w jednostce organizacyjnej Zakładu.
6. Dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego, udostępnione ustnie, na
wniosek ubezpieczonego Zakład potwierdza pisemnie.
7. W przypadkach, o których mowa w ust. 3–6, wniosek powinien zawierać:
1) w przypadku danych zgromadzonych na koncie ubezpieczonego – imię
i nazwisko ubezpieczonego oraz numery, o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 1;
2) w przypadku danych zgromadzonych na koncie płatnika składek – imię
i nazwisko lub nazwę skróconą płatnika składek oraz numery, o których mowa
w art. 35 ust. 1 pkt 2, lub jeden z nich, jeżeli jest wystarczający do identyfikacji
płatnika składek.
8. Zakład nie udostępnia danych, jeżeli wniosek nie zawiera informacji
określonych w ust. 7. W przypadku, gdy z wnioskiem występuje komornik sądowy,
dane, o których mowa w ust. 3 udostępnia się w oparciu o informacje zawarte w tym
wniosku, chyba że są niewystarczające do identyfikacji osoby, której wniosek dotyczy.
9. Dane zgromadzone na kontach, o których mowa w ust. 3, udostępnia się
bezpłatnie sądom, prokuratorom, organom podatkowym, Państwowej Inspekcji Pracy,
Biuru Nadzoru Wewnętrznego, Policji, Straży Granicznej, komornikom sądowym
w zakresie prowadzonej przez nich egzekucji świadczeń alimentacyjnych, w tym
należności budżetu państwa z tytułu świadczeń wypłacanych w przypadku
bezskuteczności egzekucji alimentów, ministrowi właściwemu do spraw gospodarki
w zakresie koniecznym do rozstrzygania spraw prowadzonych na podstawie art. 29,
art. 32 oraz art. 34 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji
o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, ministrowi
właściwemu do spraw rodziny, ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia
społecznego, organom realizującym świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz świadczenia wychowawcze, ośrodkom pomocy społecznej, a w
przypadku przekształcenia ośrodka pomocy społecznej w centrum usług społecznych
na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług
społecznych przez centrum usług społecznych – centrom usług społecznych,
powiatowym centrom pomocy rodzinie, publicznym służbom zatrudnienia, Komisji
Nadzoru Finansowego, Polskiemu Funduszowi Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą
w Warszawie, wojewodzie i Szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców w zakresie
prowadzonych postępowań dotyczących legalizacji pobytu cudzoziemców na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ministrowi właściwemu do spraw rozwoju
regionalnego w zakresie wynikającym z ust. 3a i 3c.
10. Dane zgromadzone na kontach, o których mowa w ust. 3, udostępnia się
komornikom sądowym, w zakresie niezbędnym do prowadzenia postępowania
egzekucyjnego lub zabezpieczającego albo wykonywania postanowienia
o zabezpieczeniu spadku lub sporządzania spisu inwentarza, odpłatnie, chyba że
przepisy odrębne stanowią inaczej.
10a. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 10, nie może przekraczać 2%
wysokości prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do
ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego
w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy.
10aa. Opłatę, o której mowa w ust. 10, wnosi się w terminie 14 dni od dnia
wystawienia przez Zakład rachunku.
10ab. Od nieuiszczonej w terminie opłaty, o której mowa w ust. 10, należne są
od komornika sądowego odsetki w wysokości odsetek ustawowych za opóźnienie
określonych przepisami prawa cywilnego. Odsetek nie nalicza się, jeżeli ich wysokość
nie przekraczałaby trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora
wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe
(Dz. U. z 2018 r. poz. 2188 oraz z 2019 r. poz. 1051, 1495 i 2005) za traktowanie
przesyłki listowej jako przesyłki poleconej.
10ac. W sprawach o roszczenia z tytułu opłaty, o której mowa w ust. 10,
i odsetek, o których mowa w ust. 10ab, stosuje się przepisy prawa cywilnego.
10ad. Udostępnienie danych, o których mowa w ust. 10, następuje w terminie
7 dni od dnia otrzymania wniosku komornika sądowego.
10b. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
rozporządzenia, wysokość opłaty, o której mowa w ust. 10, oraz sposób jej wnoszenia,
uzależniając wysokość opłaty od formy złożenia wniosku, udostępnienia danych
i wysokości ponoszonych przez Zakład kosztów związanych z udzielaniem
informacji, w szczególności kosztów wyszukania informacji i sporządzenia
zaświadczenia, oraz mając na względzie konieczność zapewnienia sprawnego poboru opłaty.
11. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje Straży Granicznej oraz
Państwowej Inspekcji Pracy:
1) wykaz obejmujący dane płatników, którzy w ostatnim kwartale zgłosili do
ubezpieczeń społecznych co najmniej jednego cudzoziemca – w terminie do
końca ostatniego dnia roboczego miesiąca następującego po upływie kwartału,
którego wykaz dotyczy oraz
2) dane ubezpieczonego cudzoziemca – w terminie 7 dni od dnia otrzymania
pisemnego wniosku Straży Granicznej lub Państwowej Inspekcji Pracy.
12. Dane, o których mowa w ust. 11 pkt 1, obejmują:
1) numer NIP;
2) numer REGON;
3) numer PESEL;
4) kod rodzaju działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD);
5) serię i numer dowodu osobistego albo paszportu, jeżeli płatnikowi składek nie
nadano numeru NIP, REGON lub jednego z nich;
6) nazwę skróconą;
7) imię i nazwisko;
8) adres siedziby;
9) adres do korespondencji;
10) adres miejsca prowadzenia działalności;
11) liczbę cudzoziemców zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych;
12) obywatelstwo cudzoziemca;
13) tytuł ubezpieczenia cudzoziemca.
13. Dane, o których mowa w ust. 11 pkt 2, obejmują:
1) rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości;
2) numer PESEL, jeżeli został nadany;
3) imię i nazwisko, datę urodzenia;
4) obywatelstwo;
5) płeć;
6) adres zameldowania;
7) adres zamieszkania;
8) adres do korespondencji;
9) kod tytułu ubezpieczenia;
10) datę powstania obowiązku ubezpieczeń społecznych;
11) datę zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych;
12) datę wygaśnięcia obowiązku ubezpieczeń społecznych, wyrejestrowania
ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych;
13) wymiar czasu pracy;
14) podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz datę
opłacenia składki – w przypadku danych przekazywanych do Państwowej Inspekcji Pracy.
14. Zakład udostępnia publicznym służbom zatrudnienia, w postaci
elektronicznej, dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego, o których mowa
w art. 40, obejmujące:
1) imię i nazwisko,
2) datę urodzenia,
3) numer PESEL, a w razie gdy nie nadano numeru PESEL – rodzaj, serię i numer
dokumentu tożsamości,
4) obywatelstwo,
5) kod i nazwę tytułu ubezpieczenia,
6) nazwę i dane identyfikacyjne płatnika,
7) datę powstania obowiązku ubezpieczeń społecznych,
8) datę zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych lub do ubezpieczenia zdrowotnego,
9) datę wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych lub z ubezpieczenia zdrowotnego,
10) rodzaje ubezpieczeń wraz z określeniem, czy dobrowolne, czy obowiązkowe,
11) wymiar czasu pracy,
12) informację o podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne,
13) opłacone składki na ubezpieczenia społeczne za osoby prowadzące pozarolniczą
działalność i osoby z nimi współpracujące,
14) informację o przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia
emerytalne i rentowe,
15) wykazane w imiennym raporcie miesięcznym przerwy w opłacaniu składek,
16) wypłacone świadczenia z ubezpieczenia chorobowego i z ubezpieczenia wypadkowego,
17) wypłacane świadczenia z ubezpieczenia emerytalnego i z ubezpieczeń rentowych,
18) imię i nazwisko oraz datę uzyskania lub utraty uprawnień do ubezpieczenia
zdrowotnego przez członka rodziny
– w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w przepisach o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
14a. Zakład udostępnia publicznym służbom zatrudnienia, w postaci
elektronicznej, dane zgromadzone na koncie płatnika składek, o których mowa w art.
45, obejmujące:
1) numer NIP lub numer identyfikacyjny REGON, a jeżeli nie nadano tych
numerów lub jednego z nich – numer PESEL lub serię i numer dowodu
osobistego albo paszportu,
2) nazwę skróconą lub imię i nazwisko,
3) stan rozliczeń należnych składek na:
a) ubezpieczenia społeczne,
b) ubezpieczenie zdrowotne,
c) Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Gwarantowanych
Świadczeń Pracowniczych,
d) Fundusz Emerytur Pomostowych,
4) liczbę ubezpieczonych,
5) okres rozliczeniowy
– w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w przepisach o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
15. Zakład udostępnia powiatowym urzędom pracy i wojewódzkim urzędom
pracy, w postaci elektronicznej, wykaz obejmujący dane osób ubezpieczonych,
wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 9–9b, które w poprzednim miesiącu zostały zgłoszone do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego, także z innych tytułów – w terminie do 10 dnia roboczego następnego miesiąca.
16. Dane, o których mowa w ust. 15, obejmują:
1) imię i nazwisko;
2) datę urodzenia;
3) numer PESEL, a w razie gdy nie nadano numeru PESEL – rodzaj, serię i numer
dokumentu tożsamości oraz datę urodzenia i obywatelstwo;
4) datę powstania obowiązku ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia
zdrowotnego z innego tytułu niż wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 9–9b;
5) datę wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych lub z ubezpieczenia
zdrowotnego z innego tytułu niż wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 9–9b;
6) kod tytułu ubezpieczenia.
17. Zakład udostępnia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
oraz organom Krajowej Administracji Skarbowej na ich żądanie dane:
1) dotyczące ubezpieczonego:
a) numer PESEL, a w razie gdy nie nadano numeru PESEL – rodzaj, serię
i numer dokumentu tożsamości,
b) identyfikator miejscowości według krajowego rejestru urzędowego
podziału terytorialnego kraju (TERYT) adresu zameldowania – do
najniższego posiadanego poziomu,
c) identyfikator miejscowości według krajowego rejestru urzędowego
podziału terytorialnego kraju (TERYT) adresu korespondencji – do
najniższego posiadanego poziomu,
d) numer NIP i numer identyfikacyjny REGON, a jeżeli płatnikowi składek nie
nadano tych numerów lub jednego z nich – numer PESEL lub serię i numer
dowodu osobistego albo paszportu,
e) numer płatnika w Krajowym Rejestrze Sądowym,
f) ustalone prawo do emerytury lub renty,
g) stopień niepełnosprawności,
h) kod pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,
i) okres pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,
j) wymiar czasu pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,
k) okres rozliczeniowy,
l) kod tytułu ubezpieczenia,
m) informacja o przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek na
ubezpieczenia emerytalne i rentowe,
n) wymiar czasu pracy,
o) kod przyczyny wyrejestrowania ubezpieczonego,
p) podstawa wymiaru składki na:
– ubezpieczenia emerytalne i rentowe,
– ubezpieczenie chorobowe,
– ubezpieczenie wypadkowe,
– ubezpieczenie zdrowotne,
q) wysokość składki na:
– ubezpieczenie emerytalne,
– ubezpieczenia rentowe,
– ubezpieczenie chorobowe,
– ubezpieczenie wypadkowe,
– ubezpieczenie zdrowotne,
r) kwota obniżenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne
z tytułu opłacania składki w ramach pracowniczego programu emerytalnego,
ra) kwota obniżenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne
z tytułu dokonania wpłaty w ramach pracowniczego planu kapitałowego
w rozumieniu ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych
programach kapitałowych,
s) kod świadczenia lub kod przerwy wraz z kwotą wypłaty tego świadczenia,
t) liczba dni zasiłkowych oraz liczba wypłat;
2) dotyczące osób zgłaszanych przez ubezpieczonego do ubezpieczenia
zdrowotnego:
a) numer PESEL,
b) kod stopnia pokrewieństwa albo powinowactwa,
c) stopień niepełnosprawności,
d) czy pozostaje we wspólnym gospodarstwie z osobą ubezpieczoną;
3) dotyczące płatników składek:
a) numer NIP i numer identyfikacyjny REGON, a jeżeli płatnikowi składek
nie nadano tych numerów lub jednego z nich – numer PESEL lub serię
i numer dowodu osobistego albo paszportu,
b) data powstania obowiązku opłacania składek,
c) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym,
d) liczba ubezpieczonych,
e) stopa procentowa składek na ubezpieczenie wypadkowe,
f) kwota należnych składek na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy,
g) kwota należnych składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
Pracowniczych,
h) liczba pracowników, za których jest opłacana składka na Fundusz Emerytur
Pomostowych,
i) liczba stanowisk pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym
charakterze,
j) suma należnych składek na Fundusz Emerytur Pomostowych;
4) dotyczące uprawnionych do świadczeń z ubezpieczeń społecznych oraz
świadczeń wypłacanych przez Zakład na mocy odrębnych przepisów:
a) numer PESEL,
b) identyfikator miejscowości według krajowego rejestru urzędowego
podziału terytorialnego kraju (TERYT) adresu zamieszkania – do
najniższego posiadanego poziomu,
c) stopień niezdolności do pracy,
d) symbol świadczenia,
e) wysokość świadczenia,
f) wysokość dodatków przysługujących do świadczenia;
5) dotyczące umów o dzieło, o których mowa w art. 36 ust. 17
– w celu niezbędnym do wykonywania ustawowych zadań zmierzających do
skutecznego poboru należności podatkowych i weryfikacji danych własnych oraz
zadań analityczno-sprawozdawczych.
17a. Zakład przekazuje do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych, drogą
elektroniczną, dane, o których mowa w ust. 17 pkt 1 lit. a, d, e, k–t oraz pkt 2 lit. a i b,
za okres od stycznia do grudnia w terminie do końca stycznia roku następującego po
roku, za który są przekazywane te dane.
17b. W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 17a, Zakład
niezwłocznie, nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu, przekazuje zmienione dane.
Zmienione dane Zakład przekazuje do dnia 20 kwietnia roku następującego po roku
kalendarzowym.
18. Zakład udostępnia ministrowi właściwemu do spraw rodziny lub ministrowi
właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, w postaci elektronicznej, wykaz
zawierający dane wskazanych przez ministra osób pobierających świadczenia
z pomocy społecznej, świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego
oraz świadczenia wychowawcze, a także członków ich rodzin, którzy zostali zgłoszeni
do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego, w okresie wskazanym
przez ministra właściwego do spraw rodziny lub ministra właściwego do spraw
zabezpieczenia społecznego, obejmujące:
1) imię i nazwisko,
2) numer PESEL, a w razie gdy nie nadano numeru PESEL – serię i numer
dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz datę urodzenia,
3) datę powstania obowiązku ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia
zdrowotnego,
4) datę wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych lub z ubezpieczenia
zdrowotnego,
5) kod i nazwę tytułu ubezpieczenia,
6) okres rozliczeniowy,
7) dane dotyczące płatników składek:
a) numer NIP, a jeżeli płatnikowi składek nie nadano tego numeru – numer
PESEL lub serię i numer dowodu osobistego albo paszportu,
b) nazwę skróconą lub imię i nazwisko płatnika składek
– w celu umożliwienia ośrodkom pomocy społecznej, a w przypadku przekształcenia
ośrodka pomocy społecznej w centrum usług społecznych na podstawie przepisów
ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług
społecznych – centrom usług społecznych, organom właściwym i wojewodom
weryfikacji prawa do świadczeń z pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych,
świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych, a także
w celu monitorowania przez ministra właściwego do spraw rodziny, ministra
właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego oraz wojewodę realizacji świadczeń z pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz świadczeń wychowawczych przez ośrodki pomocy społecznej, a w przypadku przekształcenia ośrodka pomocy społecznej w centrum usług
społecznych na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu
usług społecznych przez centrum usług społecznych – przez centra usług społecznych,
organy właściwe oraz wojewodów.
19. Zakład udziela bezpłatnie sądowi rejestrowemu prowadzącemu
postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego
bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego informacji niezbędnych do
ustalenia, czy podmiot wpisany do tego rejestru posiada zbywalny majątek i czy
faktycznie prowadzi działalność.
20. Zakład, na wniosek złożony w postaci elektronicznej, udostępnia
komornikowi sądowemu, w postaci elektronicznej, wykaz zawierający dane
zgromadzone na koncie ubezpieczonego wskazanych przez niego ubezpieczonych,
będących dłużnikami uchylającymi się od zobowiązań alimentacyjnych, obejmujące:
1) imię i nazwisko;
2) numer PESEL, a w razie gdy nie nadano numeru PESEL – rodzaj, serię i numer
dokumentu tożsamości;
3) adres zameldowania, zamieszkania oraz do korespondencji;
4) datę zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych lub do ubezpieczenia zdrowotnego;
5) datę wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych lub z ubezpieczenia zdrowotnego;
6) kod tytułu ubezpieczenia;
7) podstawę wymiaru składki na:
a) ubezpieczenia emerytalne i rentowe,
b) ubezpieczenie chorobowe,
c) ubezpieczenie wypadkowe,
d) ubezpieczenie zdrowotne;
8) kod świadczenia lub kod przerwy wraz z kwotą wypłaty tego świadczenia;
9) ustalone prawo do emerytury lub renty;
10) dane dotyczące płatnika składek:
a) numer NIP, a jeżeli płatnikowi składek nie nadano tego numeru – numer
PESEL lub serię i numer dowodu osobistego albo paszportu,
b) nazwę skróconą lub imię i nazwisko płatnika składek
– w celu sprawnej realizacji egzekucji świadczeń alimentacyjnych, w tym należności
budżetu państwa z tytułu świadczeń wypłacanych w przypadku bezskuteczności
egzekucji alimentów, prowadzonej przez komornika sądowego.
21. W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 20, Zakład, nie rzadziej
niż raz w miesiącu, udostępnia komornikowi sądowemu w postaci elektronicznej zmienione dane.
22. Komornik sądowy jest obowiązany do bieżącego informowania Zakładu,
w postaci elektronicznej, o zaprzestaniu prowadzenia egzekucji świadczeń
alimentacyjnych, w tym należności budżetu państwa z tytułu świadczeń wypłacanych
w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, wobec ubezpieczonego, o którym
mowa w ust. 20. Przekazanie informacji skutkuje zaprzestaniem przekazywania przez
Zakład danych, o których mowa w ust. 21.
23. Komornik sądowy jest obowiązany do informowania Zakładu, w postaci
elektronicznej, nie rzadziej niż co 6 miesięcy, o dalszym prowadzeniu egzekucji
świadczeń alimentacyjnych, w tym należności budżetu państwa z tytułu świadczeń
wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów wobec
ubezpieczonego, o którym mowa w ust. 20. Brak informacji skutkuje zaprzestaniem
przekazywania przez Zakład danych, o których mowa w ust. 21.
Art. 49. 1. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia: 1) kolejność zaliczania wpłat składek na FUS oraz innych należności, do których poboru jest zobowiązany Zakład, jeżeli płatnik opłaca je ...
Art. 51. 1. Fundusz Ubezpieczeń Społecznych jest państwowym funduszem celowym, powołanym w celu realizacji zadań z zakresu ubezpieczeń społecznych. 2. Dysponentem FUS jest Zakład.
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców