Art. 4. 1. Agencja realizuje zadania państwa z zakresu rozwoju:
1) przedsiębiorczości;
2) innowacyjności, w tym postępu technologicznego;
3) umiędzynarodowienia gospodarki, w tym eksportu;
4) społeczeństwa informacyjnego;
5) rynku pracy i kapitału ludzkiego;
6) regionalnego.
1a. Agencja uczestniczy w realizacji programów operacyjnych, o których
mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U.
z 2019 r. poz. 1465 i 2020), w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach
prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 i 2020) oraz w ustawie
z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki
spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2018 r.
poz. 1431 i 1544 oraz z 2019 r. poz. 60, 730, 1572 i 2020):
1) jako instytucja wdrażająca (instytucja pośrednicząca II stopnia) albo
pośrednicząca, udzielająca pomocy finansowej beneficjentom określonym
w art. 6b ust. 1 lub
2) jako beneficjent.
1b. Agencja może pełnić rolę podmiotu wdrażającego instrument finansowy
lub fundusz funduszy, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.
ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności,
Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz
Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy
ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego
Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego
i Rybackiego oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz.
UE L 347 z 20.12.2013, str. 320). W zakresie instrumentu, o którym mowa w
zdaniu pierwszym, zwanego dalej „instrumentem finansowym”, Agencja
podejmuje, opracowuje i finansuje przedsięwzięcia ukierunkowane na wsparcie
mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców.
1c. (uchylony)
2. Agencja nie podejmuje działań, których celem jest osiągnięcie zysku.
2a. Do zadań Agencji, o których mowa w ust. 1, należy w szczególności:
1) przygotowywanie i realizacja programów działań wspierających
przedsiębiorców;
2) wspieranie, realizacja i promocja innych, niż określone w pkt 1, programów
oraz przedsięwzięć, w tym centralnych, regionalnych i lokalnych;
3) wspomaganie organów administracji rządowej i samorządowej w zbieraniu i
przetwarzaniu danych o potrzebach gospodarki narodowej;
4) prowadzenie działalności badawczej i analitycznej, w tym ewaluacyjnej;
5) prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej;
6) współpraca z zagranicą.
3. (uchylony)
4. Do zadań Agencji, o których mowa w ust. 1 pkt 5, należy ponadto w
szczególności:
1) współpraca w zakresie tworzenia nowych miejsc pracy i przeciwdziałania
bezrobociu;
2) rozwój adaptacyjności przedsiębiorców;
3) współudział w rozwoju kształcenia ustawicznego;
4) wspieranie współpracy przedsiębiorców z uczelniami oraz podmiotami, o
których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.2)
).
5. Agencja może prowadzić działania mające na celu dostosowanie
kształcenia do zapotrzebowania gospodarki, w szczególności przez włączanie
przedsiębiorców będących pracodawcami w system identyfikacji i prognozowania
potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych na rynku pracy oraz stwarzanie warunków do
aktywnej współpracy przedsiębiorców z poszczególnych sektorów gospodarki z
uczelniami oraz podmiotami, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia
2016 r. – Prawo oświatowe.
6. Agencja uczestniczy w realizacji programów międzynarodowych, w
szczególności programów i inicjatyw Unii Europejskiej z zakresu, o którym mowa w ust. 1.
7. Agencja uczestniczy, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
gospodarki, w realizacji działań z zakresu współpracy rozwojowej, o której mowa
w ustawie z dnia 16 września 2011 r. o współpracy rozwojowej (Dz. U. z 2019 r.
poz. 291 i 2020).

Art. 4a. 1. W zakresie wspierania eksportu minister właściwy do spraw
gospodarki może bezpośrednio udzielać pomocy finansowej stanowiącej pomoc
publiczną, dotyczącej w szczególności: udziału przedsiębiorców w imprezach
targowo-wystawienniczych i misjach gospodarczych, realizacji branżowych
projektów promocyjnych, realizacji projektów Domów Polskich, uzyskania
certyfikatów wyrobu, szkoleń o tematyce handlu zagranicznego, organizacji
konferencji, seminariów, warsztatów oraz przedsięwzięć wydawniczych.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzeń, przeznaczenie pomocy,
o której mowa w ust. 1, warunki jej dopuszczalności, tryb udzielania oraz sposób
jej monitorowania, uwzględniając konieczność efektywnego i skutecznego
wykorzystania tej pomocy oraz zapewnienia przejrzystości jej udzielania.

Art. 4b. Agencja może realizować zadania w zakresie udzielania wsparcia
małym i średnim przedsiębiorcom na dostosowanie ich działalności do zmieniających się warunków rynkowych lub przywrócenie tym przedsiębiorcom zdolności do konkurowania na rynku oraz prowadzenie cyklicznych badań pozwalających prognozować zmiany dynamiki kluczowych trendów
mikro- i makroekonomicznych zachodzących na poziomie określonych sektorów
gospodarczych i regionów.

Art. 4c. 1. Zadania, o których mowa w art. 4 ust. 5, mogą być realizowane
przez Agencję przy pomocy:
1) Rady Programowej do spraw kompetencji, zwanej dalej „Radą Programową”;
2) sektorowych rad do spraw kompetencji, zwanych dalej „radami
sektorowymi”.
2. Rady, o których mowa w ust. 1, pełnią funkcje opiniodawczo-doradcze.
3. Rady, o których mowa w ust. 1, działają przy Prezesie Agencji.
4. Za udział w posiedzeniach rad, o których mowa w ust. 1, nie przysługuje
wynagrodzenie.

Art. 4d. 1. Do zadań Rady Programowej należy w szczególności:
1) współpraca z przedsiębiorcami, uczelniami i podmiotami, o których mowa
w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie
diagnozowania potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych występujących na rynku
pracy;
2) formułowanie rekomendacji w zakresie dostosowania kadr gospodarki do
aktualnych potrzeb przedsiębiorców;
3) upowszechnianie wyników monitorowania potrzeb kwalifikacyjno-
-zawodowych występujących na rynku pracy;
4) koordynacja i monitorowanie realizacji zadań rad sektorowych.
2. W skład Rady Programowej wchodzi nie więcej niż 22 członków, w tym co
najmniej po 2 przedstawicieli wskazanych przez ministra właściwego do spraw
gospodarki, ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania, ministra właściwego do spraw
szkolnictwa wyższego i nauki i ministra właściwego do spraw pracy oraz po 1
przedstawicielu partnerów społecznych i gospodarczych w rozumieniu ustawy z
dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, uczelni lub podmiotów, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz organizacji przedsiębiorców.
3. Prezes Agencji zwraca się pisemnie do podmiotów, o których mowa w ust.
2, o wyznaczenie przedstawicieli do składu Rady Programowej. Podmioty te mogą
zrezygnować z wyznaczenia przedstawicieli do składu Rady Programowej, o czym
pisemnie informują Prezesa Agencji.
4. Członków Rady Programowej powołuje i odwołuje minister właściwy do
spraw gospodarki na wniosek Prezesa Agencji spośród wyznaczonych
przedstawicieli. Minister właściwy do spraw gospodarki odwołuje członka Rady
Programowej również na jego wniosek.
5. Tryb działania Rady Programowej, w tym tryb wyboru przewodniczącego,
określa regulamin ustanowiony przez Radę Programową, zatwierdzony przez
Prezesa Agencji.
6. Obsługę administracyjną Rady Programowej oraz finansowanie jej
działalności zapewnia Agencja.

Art. 4e. 1. Organizację i prowadzenie rad sektorowych Agencja powierza
podmiotom wybranym w konkursie prowadzonym na zasadach, o których mowa
w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów
w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–
2020.
2. Do zadań rad sektorowych należy w szczególności:
1) pozyskiwanie wiedzy od przedsiębiorców na temat potrzeb kwalifikacyjno-
-zawodowych występujących na rynku pracy w danym sektorze gospodarki;
2) upowszechnianie informacji na temat potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych
w danym sektorze gospodarki;
3) inicjowanie współpracy przedsiębiorców z uczelniami oraz podmiotami,
o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
w celu zintegrowania edukacji i pracodawców;
4) formułowanie rekomendacji w zakresie dostosowania kadr gospodarki do
aktualnych potrzeb przedsiębiorców w danym sektorze gospodarki.
3. Rada sektorowa liczy nie mniej niż 5 członków, w tym co najmniej po
1 przedstawicielu partnerów społecznych i gospodarczych w rozumieniu ustawy
z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, uczelni lub podmiotów, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, przedsiębiorców oraz – jeżeli zostanie wskazany – co najmniej 1 przedstawiciel ministra właściwego dla danego sektora gospodarki.
4. Podmiot wybrany w konkursie, o którym mowa w ust. 1, zgłasza
ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, za pośrednictwem Prezesa Agencji,
kandydatów na członków rady sektorowej.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki powołuje i odwołuje członków
rady sektorowej na wniosek Prezesa Agencji. Minister właściwy do spraw
gospodarki odwołuje członka rady sektorowej również na jego wniosek.
6. Organizację i prowadzenie rad sektorowych Agencja może powierzyć
podmiotowi innemu niż określony w ust. 1, na wniosek tego podmiotu, jeżeli
zapewni on prawidłowe funkcjonowanie i finansowanie rady sektorowej. We
wniosku o powołanie rady sektorowej, składanym do Agencji, podmiot wskazuje
cel powołania i zadania rady, z uwzględnieniem ust. 2, a także proponowany skład
rady sektorowej, zasady funkcjonowania i finansowania działalności rady.
7. Prezes Agencji pozytywnie opiniuje wniosek, o którym mowa w ust. 6,
jeżeli przedstawione we wniosku koncepcja, zasady funkcjonowania, finansowania
oraz skład rady sektorowej zapewniają skuteczną realizację zadań wskazanych w
ust. 2, a podmiot, który złożył wniosek, zapewni, że posiada niezbędny potencjał
kadrowy, ekonomiczny i techniczny oraz doświadczenie w zakresie realizacji zadań
wymaganych w ramach funkcjonowania rady sektorowej.
8. Prezes Agencji przekazuje ministrowi właściwemu do spraw gospodarki
opinię, o której mowa w ust. 7, i przedstawia, w liczbie nie mniejszej niż 5 osób,
kandydatów na członków rady sektorowej, o której mowa w ust. 6.
9. Przepis ust. 5 stosuje się do członków rady sektorowej, o której mowa w ust. 6.

Ustawa o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości art. 4

Poprzedni

Art. 3. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorcy, należy przez to rozumieć przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1...

Nastepny

Art. 5. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki może powierzać Agencji realizację zadań dla niego określonych, przy zapewnieniu środków finansowych na realizację tych zadań. 2. Podmioty sektora fi...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2001
  • Ost. zmiana ustawy 5 września 2019
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 10 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka