Art. 4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole;
2) szkole specjalnej lub oddziale specjalnym – należy przez to rozumieć
odpowiednio:
a) szkołę lub oddział dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2,
b) szkołę lub oddział zorganizowane w podmiocie leczniczym, o którym
mowa w przepisach o działalności leczniczej, oraz w jednostce pomocy
społecznej, w celu kształcenia dzieci i młodzieży przebywających w tym
podmiocie lub jednostce, w których stosuje się odpowiednią organizację
kształcenia oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze,
zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 128 ust. 3;
3) oddziale integracyjnym – należy przez to rozumieć oddział szkolny, w którym
uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami, zorganizowany zgodnie
z przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2;
4) oddziale dwujęzycznym – należy przez to rozumieć oddział szkolny, w którym
nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym
nowożytnym będącym drugim językiem nauczania, przy czym prowadzone
w dwóch językach są co najmniej dwa zajęcia edukacyjne, z wyjątkiem zajęć
obejmujących język polski, część historii dotyczącą historii Polski i część
geografii dotyczącą geografii Polski, w tym co najmniej jedne zajęcia edukacyjne
wybrane spośród zajęć obejmujących: biologię, chemię, fizykę, część geografii
odnoszącą się do geografii ogólnej, część historii odnoszącą się do historii
powszechnej lub matematykę;
4a) oddziale przygotowania wojskowego – należy przez to rozumieć oddział
szkolny, w którym nauczanie jest zorganizowane zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie art. 18 ust. 6;
5) szkole integracyjnej – należy przez to rozumieć szkołę, w której wszystkie
oddziały są oddziałami integracyjnymi;
6) szkole dwujęzycznej – należy przez to rozumieć szkołę, w której wszystkie
oddziały są oddziałami dwujęzycznymi;
7) szkole rolniczej – należy przez to rozumieć szkołę ponadpodstawową kształcącą
wyłącznie w zawodach dla rolnictwa, dla których, zgodnie z klasyfikacją
zawodów szkolnictwa branżowego, o której mowa w pkt 24a, ministrem
właściwym jest minister właściwy do spraw rolnictwa, minister właściwy do
spraw rozwoju wsi lub minister właściwy do spraw rynków rolnych;
8) szkole leśnej – należy przez to rozumieć szkołę ponadpodstawową kształcącą
wyłącznie w zawodach dla leśnictwa, dla których, zgodnie z klasyfikacją
zawodów szkolnictwa branżowego, o której mowa w pkt 24a, ministrem
właściwym jest minister właściwy do spraw środowiska;
9) szkole morskiej – należy przez to rozumieć szkołę ponadpodstawową kształcącą
wyłącznie w zawodach podstawowych dla żeglugi morskiej, dla których,
zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego, o której mowa
w pkt 24a, ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw gospodarki
morskiej;
10) szkole żeglugi śródlądowej – należy przez to rozumieć szkołę ponadpodstawową
kształcącą wyłącznie w zawodach podstawowych dla żeglugi śródlądowej, dla
których, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego, o której
mowa w pkt 24a, ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw żeglugi
śródlądowej;
11) szkole rybołówstwa – należy przez to rozumieć szkołę ponadpodstawową
kształcącą wyłącznie w zawodach podstawowych dla rybołówstwa, dla których,
zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego, o której mowa
w pkt 24a, ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw rybołówstwa;
12) oddziale międzynarodowym – należy przez to rozumieć oddział szkolny,
w którym nauczanie jest prowadzone zgodnie z programem nauczania ustalonym
przez zagraniczną instytucję edukacyjną;
13) oddziale przygotowawczym – należy przez to rozumieć oddział szkolny dla osób
niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi,
podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które pobierały
naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, które
nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do
korzystania z nauki, jak również wykazują zaburzenia w komunikacji oraz
trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą
środowiska edukacyjnego, co wymaga dostosowania procesu i organizacji
kształcenia do ich potrzeb i możliwości edukacyjnych, zorganizowany zgodnie
z przepisami wydanymi na podstawie art. 165 ust. 16 pkt 2;
14) placówce – należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione
w art. 2 pkt 3–8 i 10;
15) placówce rolniczej – należy przez to rozumieć placówki i centra, o których mowa
w art. 2 pkt 4, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności oraz
kwalifikacji zawodowych wyłącznie w zawodach, dla których zgodnie
z klasyfikacją zawodów szkolnictwa branżowego, o której mowa w pkt 24a,
ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw rolnictwa, minister
właściwy do spraw rozwoju wsi lub minister właściwy do spraw rynków rolnych;
16) organie prowadzącym szkołę lub placówkę – należy przez to rozumieć ministra,
jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne;
17) kuratorze oświaty – należy przez to rozumieć kierownika kuratorium oświaty
jako jednostki organizacyjnej wchodzącej w skład zespolonej administracji
rządowej w województwie;
18) nauczycielu – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika
pedagogicznego szkoły, placówki i placówki doskonalenia nauczycieli;
19) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz
osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
20) uczniach – należy przez to rozumieć także słuchaczy i wychowanków;
21) ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481, 1818 i 2197);
22) oddziale sportowym lub oddziale mistrzostwa sportowego – należy przez to
rozumieć oddział szkolny, w którym są prowadzone zajęcia sportowe
obejmujące szkolenie sportowe, zorganizowany zgodnie z przepisami wydanymi
na podstawie art. 18 ust. 5;
23) (uchylony)
24) podstawie programowej wychowania przedszkolnego lub podstawie
programowej kształcenia ogólnego – należy przez to rozumieć obowiązkowe
zestawy celów kształcenia i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane
w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy
i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu
edukacyjnego, oraz zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły, uwzględniane
odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego, programach
nauczania i podczas realizacji zajęć z wychowawcą oraz umożliwiające ustalenie
kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych, a także warunki i sposób realizacji tych podstaw programowych;
24a) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego – należy przez to rozumieć
klasyfikację zawodów szkolnictwa branżowego, o której mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 46 ust. 1;
24b) klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego – należy przez to rozumieć
klasyfikację zawodów szkolnictwa artystycznego, o której mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 46a ust. 1;
25) podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego –
należy przez to rozumieć obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści nauczania opisanych w formie oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy,
umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych,
niezbędnych dla zawodu lub kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie,
uwzględnianych w programach nauczania, oraz kryteria weryfikacji tych
efektów, umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań
egzaminacyjnych, a także warunki realizacji kształcenia w zawodzie, w tym
wyposażenie i sprzęt niezbędne do realizacji tego kształcenia oraz minimalną
liczbę godzin kształcenia w zawodzie;
25a) podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa artystycznego –
należy przez to rozumieć obowiązkowy zestaw celów kształcenia i treści
nauczania opisanych w formie oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy,
umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych,
niezbędnych dla zawodu, uwzględnianych w programach nauczania
i umożliwiających ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań
egzaminacyjnych, oraz warunki realizacji kształcenia w zawodzie, w tym
wyposażenie w pomoce dydaktyczne i sprzęt oraz minimalną liczbę godzin
kształcenia w zawodzie;
26) programie wychowania przedszkolnego lub programie nauczania do danych
zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego – należy przez to rozumieć
program, o którym mowa w art. 3 pkt 13b ustawy o systemie oświaty;
27) programie nauczania zawodu – należy przez to rozumieć program, o którym
mowa w art. 3 pkt 13c ustawy o systemie oświaty;
28) zadaniach oświatowych jednostek samorządu terytorialnego – należy przez to
rozumieć zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym
profilaktyki społecznej;
28a) szkole prowadzącej kształcenie zawodowe – należy przez to rozumieć:
a) szkoły, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. b, c, e i f, prowadzące
kształcenie w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa
branżowego, do których są przyjmowane:
– w przypadku szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. b i c –
osoby niepełnoletnie oraz niepełnoletnie i pełnoletnie osoby objęte
kształceniem specjalnym zorganizowanym zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2,
– w przypadku szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. e i f –
niepełnoletnie i pełnoletnie osoby, oraz
b) szkoły artystyczne;
29) szkole dla dorosłych – należy przez to rozumieć szkołę, o której mowa
w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 2 lit. a, w której stosuje się odrębną organizację
kształcenia i do której są przyjmowane osoby pełnoletnie oraz kończące 18 lat
w roku kalendarzowym, w którym są przyjmowane do szkoły;
29a) kształceniu w formie dziennej – należy przez to rozumieć kształcenie, które
odbywa się przez 5 dni w tygodniu albo przez 6 dni w tygodniu w przypadkach
określonych w przepisach wydanych odpowiednio na podstawie art. 111 pkt 14
lub art. 113 pkt 9;
29b) kształceniu w formie stacjonarnej – należy przez to rozumieć kształcenie, które
odbywa się przez 3 lub 4 dni w tygodniu, zgodnie z przepisami wydanymi na
podstawie art. 111 pkt 14;
29c) kształceniu w formie zaocznej – należy przez to rozumieć kształcenie, które
odbywa się co 2 tygodnie przez 2 dni, a w uzasadnionych przypadkach – co
tydzień przez 2 dni, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111
pkt 14;
29d) szkole polskiej – należy przez to rozumieć szkołę przy przedstawicielstwie
dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym
Rzeczypospolitej Polskiej, która umożliwia uczniom uczęszczającym do szkół
funkcjonujących w systemach oświaty innych państw uzupełnianie
wykształcenia w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego,
zgodnie z ramami programowymi kształcenia uzupełniającego i planami
nauczania dla szkół polskich;
30) kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla
dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także
uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych
w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
31) formach pozaszkolnych – należy przez to rozumieć formy uzyskiwania
i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa
w art. 117 ust. 1a;
32) niepełnosprawnościach sprzężonych – należy przez to rozumieć występowanie u
dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z
niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością
intelektualną albo z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, co najmniej jeszcze
jednej z wymienionych niepełnosprawności;
33) specyficznych trudnościach w uczeniu się – należy przez to rozumieć trudności
w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej, którzy mają
trudności w przyswajaniu treści nauczania, wynikające ze specyfiki ich
funkcjonowania percepcyjno-motorycznego i poznawczego, nieuwarunkowane
schorzeniami neurologicznymi;
33a) zawodzie – należy przez to rozumieć również zawód o charakterze pomocniczym
określony w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego;
34) kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie – należy przez to rozumieć
wyodrębniony w zawodzie zestaw oczekiwanych efektów kształcenia, których
osiągnięcie potwierdza certyfikat kwalifikacji zawodowej wydany przez
okręgową komisję egzaminacyjną, po zdaniu egzaminu zawodowego w zakresie
jednej kwalifikacji;
35) kwalifikacyjnym kursie zawodowym – należy przez to rozumieć kurs, którego
program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodzie
szkolnictwa branżowego w zakresie jednej kwalifikacji, którego ukończenie
umożliwia przystąpienie do egzaminu zawodowego w zakresie tej kwalifikacji;
35a) kursie umiejętności zawodowych – należy przez to rozumieć kurs, którego
program nauczania uwzględnia:
a) podstawę programową kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego
w zakresie jednej z części efektów kształcenia wyodrębnionych w ramach
danej kwalifikacji albo
b) efekty kształcenia właściwe dla dodatkowych umiejętności zawodowych
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1;
35b) kursie kompetencji ogólnych – należy przez to rozumieć kurs, którego program
nauczania uwzględnia dowolnie wybraną część podstawy programowej
kształcenia ogólnego;
35c) turnusie dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników – należy przez
to rozumieć formę kształcenia zawodowego teoretycznego młodocianych pracowników w zakresie zawodu nauczanego w branżowej szkole I stopnia,
którego program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia
w tym zawodzie;
36) egzaminie zawodowym – należy przez to rozumieć egzamin, o którym mowa
w art. 3 pkt 21 ustawy o systemie oświaty;
37) egzaminie maturalnym – należy przez to rozumieć egzamin, o którym mowa
w art. 3 pkt 21c ustawy o systemie oświaty;
38) egzaminie ósmoklasisty – należy przez to rozumieć egzamin, o którym mowa
w art. 3 pkt 21d ustawy o systemie oświaty;
39) podręczniku – należy przez to rozumieć podręcznik, o którym mowa
w art. 3 pkt 23 ustawy o systemie oświaty;
40) materiale edukacyjnym – należy przez to rozumieć materiał edukacyjny,
o którym mowa w art. 3 pkt 24 ustawy o systemie oświaty;
41) materiale ćwiczeniowym – należy przez to rozumieć materiał ćwiczeniowy,
o którym mowa w art. 3 pkt 25 ustawy o systemie oświaty;
42) wielodzietności rodziny – należy przez to rozumieć rodzinę wychowującą troje
i więcej dzieci;
43) samotnym wychowywaniu dziecka – należy przez to rozumieć wychowywanie
dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji
orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba
taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko z jego rodzicem;
44) ustawie o finansowaniu zadań oświatowych – należy przez to rozumieć ustawę z
dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2020
r. poz. 17 i 278).

Prawo oświatowe art. 4

Poprzedni

Art. 3. 1. System oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania. 1a. System oświaty ...

Nastepny

Art. 5. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem g...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
  • Wejscie w życie 1 września 2017
  • Ost. zmiana ustawy brak
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 20 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka