Art. 45. 1. Szkoła lub placówka może realizować eksperyment pedagogiczny,
który polega na modyfikacji istniejących lub wdrożeniu nowych działań w procesie
kształcenia, przy zastosowaniu nowatorskich rozwiązań programowych,
organizacyjnych, metodycznych lub wychowawczych, w ramach których są
modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania,
w szczególności określone w art. 14 ust. 1 pkt 3–5.
2. Celem eksperymentu pedagogicznego realizowanego w szkole lub placówce
jest rozwijanie kompetencji i wiedzy uczniów oraz nauczycieli.
3. Eksperyment pedagogiczny jest przeprowadzany pod opieką podmiotu
w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 4–6, 7 i 8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo
o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, 374 i 695), zwanego dalej
„jednostką naukową”, a w przypadku eksperymentu pedagogicznego dotyczącego
zawodu nieokreślonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego albo
klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego – pod opieką jednostki naukowej
właściwej dla danego zawodu.
4. Eksperyment pedagogiczny realizowany w szkole lub placówce nie może
prowadzić do zmiany typu szkoły lub rodzaju placówki.
4a. Eksperyment pedagogiczny realizowany w szkole prowadzącej kształcenie
zawodowe nie może polegać na nauczaniu zawodu określonego w klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego albo klasyfikacji zawodów szkolnictwa
artystycznego w innym typie szkoły niż typ szkoły wskazany w tych klasyfikacjach.
5. Eksperyment pedagogiczny nie może naruszać uprawnień ucznia do
bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w niniejszej ustawie,
ustawie o systemie oświaty oraz ustawie o finansowaniu zadań oświatowych, a także
w zakresie uzyskania wiadomości i umiejętności niezbędnych do ukończenia danego
typu szkoły oraz warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów, określonych
w odrębnych przepisach.
6. Postępowanie rekrutacyjne do szkół, placówek lub oddziałów, w których jest
przeprowadzany eksperyment pedagogiczny, odbywa się na podstawie przepisów
ustawy. Minister, udzielając zgody, o której mowa w ust. 8, może także wyrazić zgodę
na inne zasady postępowania rekrutacyjnego.
7. Eksperyment pedagogiczny może obejmować całą szkołę lub placówkę,
oddział, grupę lub wybrane zajęcia edukacyjne.
8. Prowadzenie eksperymentu pedagogicznego w szkole lub placówce wymaga
zgody ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku szkoły
artystycznej – ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego.
8a. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wyraża zgodę na
prowadzenie eksperymentu pedagogicznego, po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra
właściwego dla zawodu, a w przypadku zawodu nieokreślonego w klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego – ministra, który ze względu na zakres działu
administracji rządowej, którym kieruje, jest właściwy dla zawodu, którego dotyczy
wniosek, o którym mowa w ust. 9.
8b. Minister, o którym mowa w ust. 8a, może wydać opinię pozytywną,
negatywną albo pozytywną pod warunkiem wprowadzenia we wniosku zmian
wskazanych przez tego ministra.
8c. W przypadku eksperymentu pedagogicznego dotyczącego zawodu
nieokreślonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego zgoda ministra
właściwego do spraw oświaty i wychowania, o której mowa w ust. 8a, obejmuje
przypisanie do kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie oraz do zawodu
poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji. Dokonując przypisania poziomu Polskiej Ramy
Kwalifikacji do kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie oraz zawodu, stosuje się
przepisy art. 21 ust. 1–3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie
Kwalifikacji.
9. Dyrektor szkoły lub placówki, na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po
uzyskaniu opinii rady rodziców, występuje do ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania, a w przypadku szkoły artystycznej – do ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, z wnioskiem o wyrażenie zgody na
prowadzenie eksperymentu pedagogicznego w szkole lub placówce, w terminie do dnia 31 marca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane
rozpoczęcie tego eksperymentu.
10. Wniosek, o którym mowa w ust. 9, składa się za pośrednictwem kuratora
oświaty, a w przypadku szkoły artystycznej – za pośrednictwem specjalistycznej
jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, którzy dołączają swoją opinię.
11. Wniosek, o którym mowa w ust. 9, określa cel, założenia, czas trwania
i sposób realizacji eksperymentu pedagogicznego, a w przypadku eksperymentu
pedagogicznego dotyczącego zawodu nieokreślonego w klasyfikacji zawodów
szkolnictwa branżowego albo klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego –
także uzasadnienie potrzeby prowadzenia kształcenia w danym zawodzie. Do wniosku
dołącza się:
1) opinię jednostki naukowej dotyczącą założeń eksperymentu pedagogicznego
wraz ze zgodą tej jednostki na sprawowanie opieki nad przebiegiem
eksperymentu;
2) zgodę rady pedagogicznej wyrażoną w uchwale, o której mowa w ust. 9, opinię
rady szkoły lub placówki oraz opinię rady rodziców;
3) w przypadku eksperymentu pedagogicznego dotyczącego zawodu
nieokreślonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego albo
klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego:
a) podstawę programową kształcenia w zawodzie, sporządzoną
z uwzględnieniem charakterystyk poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji
pierwszego i drugiego stopnia, oraz propozycję przypisania poziomu
Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie,
b) program nauczania zawodu,
c) tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć,
d) pozytywną opinię wojewódzkiej rady rynku pracy o zasadności kształcenia
w danym zawodzie zgodnie z potrzebami rynku pracy, o której mowa
w art. 22 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1482, 1622,
1818 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 278),
e) pozytywną opinię dotyczącą zawartości merytorycznej programu nauczania
zawodu wydaną przez:
– jednostkę naukową właściwą dla zawodu oraz
– organizację pracodawców, samorząd gospodarczy lub inną organizację
gospodarczą, stowarzyszenie lub samorząd zawodowy, lub pracodawcę,
właściwych dla zawodu, którego dotyczy wniosek, o którym mowa
w ust. 9,
f) harmonogram realizacji eksperymentu pedagogicznego oraz informację
o niezbędnych warunkach prowadzenia eksperymentu, w tym warunkach
lokalowych, finansowych, wyposażeniu oraz kadrze,
g) przykładowe zestawy zadań egzaminacyjnych – w przypadku eksperymentu
pedagogicznego dotyczącego zawodu nieokreślonego w klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego.
11a. W przypadku eksperymentu pedagogicznego dotyczącego zawodu
nieokreślonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego wniosek może
dotyczyć wyłącznie jednego cyklu kształcenia, w którym będzie prowadzony
eksperyment.
11b. W przypadku eksperymentu pedagogicznego dotyczącego zawodu
nieokreślonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego egzamin zawodowy
jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej,
o której mowa w ust. 11 pkt 3 lit. a. Przepisy dotyczące egzaminu zawodowego
stosuje się odpowiednio.
11c. W przypadku eksperymentu pedagogicznego dotyczącego zawodu
nieokreślonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego egzamin
dyplomowy jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie
programowej, o której mowa w ust. 11 pkt 3 lit. a. Przepisy dotyczące egzaminu
dyplomowego stosuje się odpowiednio.
12. Jeżeli planowany eksperyment pedagogiczny wymaga przyznania szkole lub
placówce dodatkowych środków budżetowych, do wniosku dołącza się pisemną zgodę
organu prowadzącego szkołę lub placówkę na finansowanie planowanych działań.
12a. Dyrektor szkoły lub placówki prowadzącej eksperyment pedagogiczny
przekazuje organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, nie później niż do dnia
30 września, sprawozdanie z realizacji eksperymentu w poprzednim roku szkolnym,
zawierające wyniki i wnioski z przeprowadzonego przez dyrektora szkoły lub
placówki nadzoru pedagogicznego w zakresie realizowanego eksperymentu
pedagogicznego, a w przypadku eksperymentu pedagogicznego dotyczącego zawodu nieokreślonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego albo klasyfikacji
zawodów szkolnictwa artystycznego – także informację o realizacji harmonogramu,
o którym mowa w ust. 11 pkt 3 lit. f. Do sprawozdania dołącza się opinię jednostki
naukowej sprawującej opiekę nad przebiegiem eksperymentu pedagogicznego.
13. Dyrektor szkoły lub placówki prowadzącej eksperyment pedagogiczny
przekazuje bezpośrednio po jego zakończeniu ministrowi właściwemu do spraw
oświaty i wychowania, a w przypadku szkoły artystycznej – ministrowi właściwemu
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, sprawozdanie zawierające
wnioski z przeprowadzonego eksperymentu pedagogicznego, a w przypadku
eksperymentu pedagogicznego dotyczącego zawodu nieokreślonego w klasyfikacji
zawodów szkolnictwa branżowego albo klasyfikacji zawodów szkolnictwa
artystycznego – także wnioski dotyczące potrzeby wprowadzenia tego zawodu do tej
klasyfikacji. Do sprawozdania dołącza się opinię jednostki naukowej, która sprawuje
opiekę nad przebiegiem eksperymentu pedagogicznego, a w przypadku eksperymentu
pedagogicznego dotyczącego zawodu nieokreślonego w klasyfikacji zawodów
szkolnictwa branżowego albo klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego –
także opinię organizacji pracodawców, samorządu gospodarczego lub innej
organizacji gospodarczej, stowarzyszenia lub samorządu zawodowego, pracodawcy,
właściwych dla danego zawodu.
13a. W przypadku eksperymentu pedagogicznego dotyczącego zawodu
nieokreślonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego wnioski dotyczące
potrzeby wprowadzenia tego zawodu do tej klasyfikacji minister właściwy do spraw
oświaty i wychowania przekazuje do ministra właściwego dla zawodu.
14. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 13, dyrektor szkoły lub placówki
przekazuje także organowi prowadzącemu oraz organowi sprawującemu nadzór
pedagogiczny.
15. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 13, składa się za pośrednictwem
kuratora oświaty, a w przypadku szkoły artystycznej – za pośrednictwem
specjalistycznej jednostki nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1, którzy dołączają
swoją opinię.

Prawo oświatowe art. 45

Poprzedni

Art. 44. 1. Szkoły i placówki podejmują niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej,...

Nastepny

Art. 46. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: 1) ogólne cele i zadania kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, 2) klasyfikację zawodów szkolni...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
  • Wejscie w życie 1 września 2017
  • Ost. zmiana ustawy brak
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 20 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka