Art. 3. 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia:
1) tworzy, łączy, dzieli i znosi powiaty oraz ustala ich granice;
2) ustala i zmienia nazwy powiatów oraz siedziby ich władz.
2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane także na wniosek
zainteresowanej rady powiatu, rady miasta na prawach powiatu lub rady gminy.
3. Ustalenie granic powiatu następuje poprzez wskazanie gmin wchodzących
w skład powiatu, a zmiana jego granic dokonywana jest w sposób zapewniający
powiatowi terytorium możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy
i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz
zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych.
4. Przez łączenie powiatów należy również rozumieć połączenie miasta na
prawach powiatu z powiatem mającym siedzibę władz w tym mieście. Z dniem
połączenia wygasają prawa powiatu posiadane dotychczas przez miasto.
5. Przez dzielenie powiatów należy również rozumieć wyłączenie jednej lub
więcej gmin z terytorium powiatu z jednoczesnym:
1) włączeniem tej gminy lub gmin do innego powiatu;
2) utworzeniem powiatu z tych gmin albo z tych gmin i miasta na prawach powiatu;
z dniem utworzenia powiatu wygasają prawa powiatu posiadane dotychczas
przez miasto;
3) przywróceniem statusu miasta na prawach powiatu miastu, które w trybie
ust. 4 zostało połączone z powiatem mającym siedzibę władz w tym mieście.
6. Zmiany, o których mowa w ust. 1, następują z dniem 1 stycznia.
Art. 3a. 1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wymaga
zasięgnięcia przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej opinii
zainteresowanych rad powiatów albo rady miasta na prawach powiatu i rady powiatu
– poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami,
a w przypadku zmian granic powiatów naruszających granice województw –
dodatkowo opinii odpowiednich sejmików województw. Minister właściwy do spraw
administracji publicznej może wystąpić także o opinie zainteresowanych rad gmin;
w tym przypadku nie jest konieczne przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami gminy.
2. Konsultacje z mieszkańcami dotyczące, naruszającej granice województw,
zmiany granic powiatów albo powiatu i miasta na prawach powiatu w sprawach,
o których mowa w art. 3 ust. 3 i 4 – jeżeli zmiana granic wynika z wyłączenia tylko
jednej gminy lub miasta na prawach powiatu – mogą zostać ograniczone przez sejmiki
województw do mieszkańców odpowiedniego powiatu lub miasta na prawach powiatu
objętego zmianą.
3. W przypadku niewyrażenia opinii, o której mowa w ust. 1, w terminie
3 miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia o opinię, wymóg zasięgnięcia opinii
uznaje się za spełniony.
Art. 3b. 1. Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art. 3 ust. 1, na wniosek
odpowiednio rady powiatu, rady miasta na prawach powiatu lub rady gminy wymaga:
1) wniosku rady powiatu, rady miasta na prawach powiatu lub rady gminy
poprzedzonego przeprowadzeniem przez tę radę konsultacji z mieszkańcami,
wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, mapami i informacjami
potwierdzającymi zasadność wniosku;
2) opinii odpowiednio rad powiatów lub rady miasta na prawach powiatu objętych
wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji
z mieszkańcami, a w przypadku zmiany granic powiatu naruszającej granice
województw – opinii sejmików województw;
3) opinii rad gmin, których dotyczy wniosek;
4) opinii wojewody właściwego dla powiatu lub miasta na prawach powiatu
objętego wnioskiem.
2. Do wniosku i opinii, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 3a ust. 2
i 3 stosuje się odpowiednio.
3. Rada powiatu, rada miasta na prawach powiatu lub rada gminy występuje
z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do ministra właściwego do spraw administracji
publicznej za pośrednictwem wojewody, w terminie do dnia 31 marca.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania przy
składaniu wniosków, o których mowa w ust. 1, oraz dokumenty, które należy dołączyć
do wniosku.
Art. 3c. W przypadku uzyskania zgody na połączenie miasta na prawach
powiatu z powiatem mającym siedzibę władz w tym mieście lub utworzenie powiatu,
w którego skład wejdzie dotychczasowe miasto na prawach powiatu, wyrażonej we
wniosku lub opinii rady powiatu lub rady miasta na prawach powiatu oraz w wyniku
przeprowadzonych przez te rady konsultacji z mieszkańcami, Rada Ministrów
obowiązana jest dokonać tego połączenia lub utworzenia powiatu, w drodze
rozporządzenia, o którym mowa w art. 3 ust. 1.
Art. 3ca. 1. W przypadku łączenia powiatów lub tworzenia nowego powiatu
Prezes Rady Ministrów, na wniosek wojewody zgłoszony za pośrednictwem ministra
właściwego do spraw administracji publicznej, wyznacza pełnomocnika do spraw
połączenia powiatów lub utworzenia nowego powiatu spośród pracowników
podległych wojewodzie albo pracowników starostwa powiatu, którego obszar wchodzi
w skład łączonego lub nowo tworzonego powiatu.
2. Do czasu połączenia powiatów oraz utworzenia nowego powiatu zadaniem
pełnomocnika, o którym mowa w ust. 1, jest przygotowanie organizacyjne i prawne
powiatu do wykonywania zadań publicznych, w tym przygotowanie projektu uchwały
budżetowej powiatu w trybie i na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych.
3. Z dniem połączenia powiatów lub utworzenia nowego powiatu pełnomocnik,
o którym mowa w ust. 1, przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji jego organów
do czasu wyboru nowych organów powiatu, a w przypadku, o którym mowa
w art. 390a § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r.
poz. 684 i 1504 oraz z 2020 r. poz. 568) – do dnia pierwszej sesji rady powiatu
zwołanej w trybie art. 15 ust. 10.
Art. 3cb. 1. Powiat powstały w wyniku połączenia powiatów wstępuje we
wszystkie prawa i obowiązki połączonych powiatów, w tym prawa i obowiązki
wynikające z zezwoleń, koncesji oraz innych aktów administracyjnych.
2. Organy powiatu powstałego w wyniku połączenia powiatów stają się
organami właściwymi lub stronami wszczętych i niezakończonych postępowań
administracyjnych i sądowych.
3. Ujawnienie w księgach wieczystych lub w rejestrach przejścia na powiat,
o którym mowa w ust. 1, praw ujawnionych w tych księgach lub rejestrach następuje
na wniosek powiatu.
4. W przypadku gdy rozporządzenie w sprawie połączenia powiatów zostało
wydane na wniosek poparty przez wszystkie zainteresowane rady powiatów, powiaty
te zawierają porozumienie, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 2.
5. Akty prawa miejscowego ustanowione przez organy powiatów albo miast na
prawach powiatu przed połączeniem powiatów stają się aktami prawa miejscowego
powiatu powstałego w wyniku połączenia powiatów, obowiązującymi na obszarze
działania organów, które je ustanowiły, do dnia wejścia w życie nowych aktów prawa
miejscowego ustanowionych przez organ powiatu powstałego w wyniku połączenia
powiatów, jednak nie dłużej niż przez okres 3 lat od dnia połączenia.
Art. 3d. 1. W przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach
ważnych dla powiatu mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje
z mieszkańcami powiatu.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami powiatu określa
uchwała rady powiatu, z zastrzeżeniem ust. 6.
3. Szczególną formą konsultacji społecznych jest budżet obywatelski.
4. W ramach budżetu obywatelskiego mieszkańcy w bezpośrednim głosowaniu
decydują corocznie o części wydatków budżetu powiatu. Zadania wybrane w ramach
budżetu obywatelskiego zostają uwzględnione w uchwale budżetowej powiatu. Rada
powiatu w toku prac nad projektem uchwały budżetowej nie może usuwać lub
zmieniać w stopniu istotnym zadań wybranych w ramach budżetu obywatelskiego.
5. Środki wydatkowane w ramach budżetu obywatelskiego mogą być dzielone
na pule obejmujące całość powiatu i jego części w postaci gmin lub grup gmin.
6. Rada powiatu określa w drodze uchwały wymagania, jakie powinien spełniać
projekt budżetu obywatelskiego, w szczególności:
1) wymogi formalne, jakim powinny odpowiadać zgłaszane projekty;
2) wymaganą liczbę podpisów mieszkańców popierających projekt, przy czym nie
może być ona większa niż 0,1% mieszkańców terenu objętego pulą budżetu
obywatelskiego, w której zgłaszany jest projekt;
3) zasady oceny zgłoszonych projektów co do zgodności z prawem, wykonalności
technicznej, spełniania przez nie wymogów formalnych oraz tryb odwołania od
decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania;
4) zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników i podawania ich do
publicznej wiadomości, biorąc pod uwagę, że zasady przeprowadzenia
głosowania muszą zapewniać równość i bezpośredniość głosowania.
Art. 2. 1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. 2. Powiat ma osobowość prawną. 3. Samodzielność powiatu podlega ochronie sądowej. 4....
Art. 4. 1. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: 1) edukacji publicznej; 2) promocji i ochrony zdrowia; 3) pomocy społecznej; 3a) wspierania ...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców