Art. 39. 1. Ministerstwo tworzy, znosi lub przekształca Rada Ministrów, w
drodze rozporządzenia.
1a. W razie zniesienia lub przekształcenia ministerstwa, Prezes Rady Ministrów
określa, w drodze zarządzenia, przeznaczenie składników majątkowych, będących w
posiadaniu tego ministerstwa, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej, oraz ustala
podmiot i sposób przekazania spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem jego
zniesienia lub przekształcenia.
1b. (uchylony)
1c. (uchylony)
1d. (uchylony)
2. W skład ministerstwa wchodzą komórki organizacyjne:
1) departamenty – do realizacji merytorycznych zadań ministerstwa;
2) biura – do realizacji zadań w zakresie obsługi ministerstwa;
3) sekretariaty – do obsługi ministra oraz komitetów, rad i zespołów;
4) wydziały, referaty, zespoły – jako komórki organizacyjne wewnątrz komórek
wymienionych w pkt 1 i 2.
3. W każdym ministerstwie mogą być tworzone w szczególności:
1) gabinet polityczny ministra;
2) komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, lub stanowiska
samodzielne, do spraw:
a) prawnych,
b) informacji,
c) budżetu,
d) finansów,
e) kadr,
f) szkolenia,
g) organizacji,
h) integracji europejskiej,
i) współpracy z zagranicą,
j) informatyki,
k) zamówień publicznych,
l) administracyjno-gospodarczych,
m) kontroli,
n) skarg,
o) wniosków,
p) ochrony informacji niejawnych,
q) audytu wewnętrznego.
3a. Komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, lub stanowiska
samodzielne do spraw wymienionych w ust. 3 pkt 2, mogą być łączone.
4. Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi wymienionymi w ust. 2
pkt 1–3 oraz ust. 3 pkt 2 sprawuje dyrektor generalny, który zapewnia prawidłowe
wykonywanie zadań określonych przez ministra, sekretarza stanu i podsekretarza
stanu. Prawa i obowiązki dyrektora generalnego urzędu określają odrębne przepisy.
4a. Dyrektor generalny odpowiada za sprawne funkcjonowanie urzędu oraz
gotowość urzędu do wykonywania zadań w przypadku określonym w art. 38.
5. Prezes Rady Ministrów, w drodze zarządzenia, nadaje ministerstwu statut, w
którym określa jego szczegółową strukturę organizacyjną.
6. Minister ustala, w drodze zarządzenia, regulamin organizacyjny ministerstwa
określający zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych ministerstwa oraz, o
ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej, jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra.
7. Dyrektor Generalny zatwierdza wewnętrzne regulaminy organizacyjne
komórek organizacyjnych ministerstwa oraz, o ile przepisy szczególne nie stanowią
inaczej, jednostek organizacyjnych podległych ministrowi.
8. Przepisy ust. 6 i 7 stosuje się odpowiednio do kierowników urzędów
centralnych oraz utworzonych na podstawie ustawy państwowych jednostek
organizacyjnych podległych kierownikom urzędów centralnych.
9. W przypadku utworzenia jednostki budżetowej na podstawie art. 13 ust. 1
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869)
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze zarządzenia, standardy i wytyczne w celu
ujednolicenia sposobu funkcjonowania Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
ministerstw i urzędów centralnych, w tym w szczególności w zakresie
administracyjnej i biurowej obsługi organów administracji rządowej oraz zamówień
centralnych wykonywanych przez tę jednostkę.

Art. 39a. 1. Minister podaje Prezesowi Rady Ministrów następujące dane
dotyczące pracowników zatrudnionych w gabinecie politycznym ministra:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) datę urodzenia;
3) miejsce zatrudnienia w trzyletnim okresie poprzedzającym dzień, w którym
osoba została zatrudniona w gabinecie politycznym ministra;
4) źródła dochodów w trzyletnim okresie poprzedzającym dzień, w którym osoba
została zatrudniona w gabinecie politycznym ministra;
5) informację o wykonywanej działalności gospodarczej w trzyletnim okresie
poprzedzającym dzień, w którym osoba została zatrudniona w gabinecie
politycznym ministra.
2. Dane, o których mowa w ust. 1, podlegają udostępnieniu w Biuletynie
Informacji Publicznej.

Art. 39b. W zakresie niezbędnym do przygotowania projektu dokumentu
rządowego, przygotowania i prowadzenia uzgodnień, konsultacji publicznych,
opiniowania tego projektu oraz jego rozpatrywania Rada Ministrów, Prezes Rady
Ministrów, członek Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, inny podmiot, którego upoważnienie wynika z przepisów odrębnych, podmiot działający z upoważnienia Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów albo członka Rady Ministrów
oraz Rządowe Centrum Legislacji przetwarzają dane osobowe, w tym dane, o których
mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679
z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z
przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych
oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.
Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.).

Ustawa o Radzie Ministrów art. 39

Poprzedni

Art. 38. W razie przyjęcia dymisji Rządu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, dymisję składają sekretarze i podsekretarze stanu oraz wojewodowie i wicewojewodowie. O przyjęciu dymisji Prezes ...

Nastepny

Art. 40. Ustawa wchodzi w życie w terminie i na zasadach określonych w ustawie – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące funkcjonowanie gospodarki i administracji publicznej.

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1997
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 10 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka