Art. 39. 1. W celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi
i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu w gminie liczącej
powyżej 100 000 mieszkańców dla terenu śródmiejskiej zabudowy lub jej części,
stanowiącej zgrupowanie intensywnej zabudowy na obszarze śródmieścia, określonej
w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku
w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
można ustanowić na obszarze obejmującym drogi, których zarządcą jest gmina, strefę
czystego transportu, do której ogranicza się wjazd pojazdów innych niż:
1) elektryczne;
2) napędzane wodorem;
3) napędzane gazem ziemnym.
2. Posiadacz pojazdu napędzanego gazem ziemnym może skorzystać
z wyłączenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3,
jeżeli zapewni oznakowanie tego pojazdu na jego przedniej szybie zgodne
z przepisami wydanymi na podstawie art. 76 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia
20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. Oznakowanie to wydaje
posiadaczowi pojazdu wójt, burmistrz albo prezydent miasta właściwy ze względu na
miejsce zamieszkania albo siedziby posiadacza pojazdu.
3. Od ograniczenia, o którym mowa w ust. 1, są zwolnione:
1) pojazdy:
a) Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Służby Więziennej, Krajowej Administracji Skarbowej, jednostek ochrony przeciwpożarowej, Morskiej
Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz służb ratowniczych,
b) używane we flocie obsługującej Kancelarię Prezesa Rady Ministrów,
c) zarządów dróg i realizujące zadania na rzecz zarządców dróg,
d) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw
obcych, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest
stroną, tak stanowi,
da) urzędów morskich realizujących zadania w pasie technicznym i ochronnym
wybrzeża oraz w portach i przystaniach morskich,
e) o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, których właścicielami,
posiadaczami lub użytkownikami są mieszkańcy strefy czystego transportu;
2) specjalistyczne środki transportu sanitarnego, wykorzystywane przez zespoły
ratownictwa medycznego oraz zespoły transportu sanitarnego;
3) autobusy zeroemisyjne;
4) autobusy szkolne.
4. Rada gminy, w uchwale ustanawiającej strefę czystego transportu, może
ustanowić wyłączenia od ograniczenia wjazdu do tej strefy inne niż określone w ust. 3.
4a. Rada gminy, w uchwale ustanawiającej strefę czystego transportu, może
dopuścić poruszanie się po tej strefie, w okresie nie dłuższym niż 3 lata od dnia
przyjęcia uchwały, pojazdów innych niż określone w ust. 1 i 3–4 pod warunkiem
uiszczenia opłaty.
4b. Opłata za wjazd do strefy czystego transportu stanowi dochód gminy, który
może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby:
1) oznakowania strefy czystego transportu;
2) zakupu autobusów zeroemisyjnych;
3) pokrycia kosztów wykonania analizy, o której mowa w art. 37 ust. 1.
4c. Opłata za wjazd do strefy czystego transportu:
1) nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za
poruszanie się po tej strefie pojazdów innych niż określone w ust. 1 i 3–4
w godzinach od 900 do 1700;
2) może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.
4d. Opłatę za wjazd do strefy czystego transportu pobiera wójt, burmistrz albo
prezydent miasta.
5. Granice obszaru strefy czystego transportu oznacza się znakami drogowymi.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych art. 39

Poprzedni

Art. 38. Podmioty, o których mowa w art. 34–36, do dnia 31 stycznia każdego roku przekazują ministrowi właściwemu do spraw energii oraz ministrowi właściwemu do spraw klimatu informację o liczbie i ...

Nastepny

Art. 40. 1. Strefę czystego transportu ustanawia, w drodze uchwały, rada gminy. 2. Uchwała, o której mowa w ust. 1, określa: 1) granice obszaru strefy czystego transportu; 2) sposób organizacji ogr...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych
  • Wejscie w życie 22 luty 2018
  • Ost. zmiana ustawy 24 czerwca 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 22 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka