Art. 31. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, wymagania,
jakie powinny spełniać systemy, o których mowa w art. 27 ust. 1 i art. 30 ust. 1, oraz ich minimalną funkcjonalność, mając na uwadze konieczność zapewnienia integralności danych.
Art. 31a. 1. Instrument Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia
jest systemem teleinformatycznym, w którym są przetwarzane dane niezbędne do
wydawania opinii o celowości inwestycji, o której mowa w art. 95d ust. 1 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych.
2. Instrument Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia zawiera
dane, o których mowa w art. 95e ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r.
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
3. Za pośrednictwem systemu Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych
w Sektorze Zdrowia jest generowany wniosek, o którym mowa w art. 95e ust. 3
ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych.
4. Podmiotami uprawionymi do przetwarzania danych w systemie Instrumentu
Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia, w zakresie zadań
wynikających z art. 95d–95g i art. 95i ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, są:
1) podmiot wnioskujący, o którym mowa w art. 95e ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
2) minister właściwy do spraw zdrowia;
3) wojewoda;
4) Prezes Funduszu;
5) dyrektor oddziału wojewódzkiego Funduszu.
5. Administratorem systemu Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych
w Sektorze Zdrowia jest jednostka podległa ministrowi właściwemu do spraw
zdrowia, właściwa w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia.
6. Administratorem danych przetwarzanych w systemie Instrumentu Oceny
Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia jest minister właściwy do spraw zdrowia.
Art. 31b. 1. RAM jest systemem teleinformatycznym, w którym są przetwarzane
dane o pracownikach medycznych i osobach wykonujących zawód medyczny,
o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, lub czynności pomocnicze przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach
pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, upoważnionych do wykonywania czynności
określonych w art. 41a ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza
i lekarza dentysty lub art. 54a ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach
pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, zwanych
dalej „osobami upoważnionymi”, umożliwiający pracownikowi medycznemu
udzielenie tego upoważnienia.
2. Administratorem danych gromadzonych w RAM jest minister właściwy do spraw zdrowia.
3. W celu udzielenia upoważnienia osoba uprawniona do złożenia wniosku
o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa
w art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
w imieniu podmiotu wykonującego działalność leczniczą, w rozumieniu
art. 2 ust. 1 pkt 5 tej ustawy, za pośrednictwem rejestru podmiotów wykonujących
działalność leczniczą, otrzymuje uprawnienia w RAM i zakłada konta:
1) podmiotu wykonującego działalność leczniczą;
2) pracownika medycznego;
3) osoby upoważnionej.
4. W przypadku istnienia konta w RAM drugiego konta nie zakłada się.
5. Udzielenie upoważnienia następuje przez jego wytworzenie w RAM przez:
1) pracownika medycznego albo
2) osobę upoważnioną, albo
3) podmiot wykonujący działalność leczniczą
– za pomocą konta, o którym mowa w ust. 3, oraz jego podpisanie przez pracownika
medycznego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym,
podpisem zaufanym albo z wykorzystaniem sposobu potwierdzenia pochodzenia oraz
integralności danych w postaci elektronicznej dostępnego w systemie
teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
6. Okręgowa izba lekarska może również otrzymać uprawnienia w RAM
i założyć konto okręgowej izby lekarskiej lub konta, o których mowa w ust. 3 pkt 2
i 3. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.
7. RAM zawiera następujące dane:
1) dotyczące pracownika medycznego:
a) imię i nazwisko,
b) numer prawa wykonywania zawodu,
c) numer PESEL;
2) dotyczące osoby upoważnionej:
a) imię i nazwisko,
b) numer PESEL,
c) określenie zawodu medycznego, jaki wykonuje, i numer prawa
wykonywania tego zawodu medycznego, jeżeli posiada, lub wskazanie, że
jest osobą wykonującą czynności pomocnicze przy udzielaniu świadczeń
zdrowotnych, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia
6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
3) datę, od której wystawione upoważnienie obowiązuje;
4) okres, na jaki udzielono upoważnienie;
5) datę cofnięcia albo wygaśnięcia upoważnienia;
6) określenie przyczyny cofnięcia albo wygaśnięcia upoważnienia;
7) unikalny identyfikator upoważnienia nadany przez RAM.
8. Minister właściwy do spraw zdrowia udostępnia odpowiednio usługodawcom
w odniesieniu do recept, zleceń na zaopatrzenie, zleceń naprawy, skierowań i Karty
Szczepień lub Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych w odniesieniu do zaświadczeń
lekarskich raz dziennie, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, informacje,
o których mowa w ust. 7 pkt 1 lit. b, pkt 2 lit. b oraz pkt 3–5, a także datę ostatniej
aktualizacji wpisu w RAM i przyczynę tej aktualizacji, w formie dokumentu
elektronicznego, zapisanego w formacie XML oraz opatrzonego pieczęcią elektroniczną.
9. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, na podstawie udostępnionej informacji,
o której mowa w ust. 7 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. b, dokonuje weryfikacji, czy możliwe jest
udostępnienie osobie upoważnionej możliwości wystawiania zaświadczeń lekarskich
w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego
udostępnionego bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, i przekazuje
wynik tej weryfikacji ministrowi właściwemu do spraw zdrowia przez wprowadzenie
tego wyniku do RAM, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego
ten rejestr, w formie dokumentu elektronicznego, zapisanego w formacie XML oraz
opatrzonego pieczęcią elektroniczną.
10. Upoważnienie do wystawiania zaświadczeń lekarskich obowiązuje od dnia
otrzymania z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych informacji o pozytywnym wyniku
weryfikacji, o której mowa w ust. 9, albo od wprowadzonej przez wystawiającego
zaświadczenie lekarskie daty obowiązywania upoważnienia do wystawiania
zaświadczeń lekarskich – w zależności, która z okoliczności nastąpi później.
11. Upoważnienie do wystawiania recept, zleceń na zaopatrzenie, zleceń
naprawy i skierowań, a także do dokonywania wpisów w Karcie Szczepień
obowiązuje od dnia następującego po dniu jego udzielenia albo od wprowadzonej
przez wystawiającego daty obowiązywania upoważnienia – w zależności, która
z okoliczności nastąpi później.
12. Upoważnienia, o których mowa w ust. 1, są przechowywane w RAM.
13. Informacje określone w ust. 8 minister właściwy do spraw zdrowia
udostępnia także Narodowemu Funduszowi Zdrowia.
14. Elektroniczna dokumentacja medyczna jest podpisywana przez pracownika
medycznego lub osobę przez niego upoważnioną kwalifikowanym podpisem
elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo z wykorzystaniem
sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie
teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
15. Do wykorzystania sposobu potwierdzenia pochodzenia oraz integralności
danych w postaci elektronicznej dostępnego w systemie teleinformatycznym
udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie jest konieczne
uzyskanie upoważnienia wydanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych do
wystawiania zaświadczeń lekarskich, w tym również przez osoby wykonujące inne
zawody medyczne niż wskazane w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r.
o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.
Art. 31c. 1. System Obsługi Importu Docelowego jest systemem
teleinformatycznym, w którym są przetwarzane dane niezbędne do wydawania przez
ministra właściwego do spraw zdrowia rozstrzygnięć w sprawie sprowadzenia
z zagranicy produktu leczniczego lub środka spożywczego specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz dopuszczenia do obrotu produktu leczniczego nieposiadającego pozwolenia.
2. System Obsługi Importu Docelowego umożliwia składanie zapotrzebowań,
o których mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo
farmaceutyczne, zgłoszenia o konieczności wydania zgody na czasowe dopuszczenie
do obrotu produktu leczniczego, o którym mowa w art. 4 ust. 8 tej ustawy, a także
zapotrzebowań, o których mowa w art. 29a ust. 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2019 r. poz. 1252 oraz z 2020 r.
poz. 284, 285 i 1493), rozpatrzenie złożonego zapotrzebowania lub zgłoszenia oraz
komunikację z ministrem właściwym do spraw zdrowia.
3. System Obsługi Importu Docelowego zawiera również dane, o których mowa
w art. 4d ust. 3 i art. 4e ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.
4. Administratorem danych przetwarzanych w Systemie Obsługi Importu
Docelowego jest minister właściwy do spraw zdrowia.
Art. 30. 1. System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych jest systemem teleinformatycznym, którego zadaniem jest: 1) gromadzenie informacji pozwalających na określenie zapotrzebowania na ...
Art. 32. 1. Podmioty prowadzące bazy danych, o których mowa w art. 3 ust. 1, są obowiązane do przekazywania i udostępniania zgromadzonych danych na zasadach określonych w ustawie, przepisach, o któr...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców