Art. 25. Do zadań Instytutu w zakresie publicznej służby krwi należy w szczególności:
1) przygotowywanie raportu, o którym mowa w art. 14 ust. 1d;
2) przeprowadzanie kontroli w jednostkach organizacyjnych publicznej służby
krwi, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2–4, oraz wydawanie zaleceń pokontrolnych;
3) propagowanie honorowego krwiodawstwa we współdziałaniu z Polskim
Czerwonym Krzyżem i organizacjami pozarządowymi;
4) ocenianie potrzeb w zakresie zaopatrzenia w krew i jej składniki oraz planowanie
związanych z tym zadań i sposobów ich realizacji;
5) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia danych i informacji
niezbędnych do dokonywania ogólnokrajowych ocen zaopatrzenia w krew oraz
opracowywania bieżących i perspektywicznych programów w tym zakresie;
6) opracowywanie i przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia
propozycji w sprawach, o których mowa w art. 16;
7) organizowanie pomocy w sytuacjach wymagających dodatkowego zaopatrzenia w krew;
8) zasilanie systemu e-krew danymi wynikającymi z zadań określonych w ustawie;
9) opracowywanie programów szkolenia w dziedzinach krwiodawstwa i krwiolecznictwa;
10) udzielanie konsultacji związanych z leczeniem krwią, jej składnikami i
produktami krwiopochodnymi;
11) udział w wyjaśnianiu i analizie poważnych niepożądanych zdarzeń i poważnych
niepożądanych reakcji oraz gromadzenie danych o niepożądanych zdarzeniach i
niepożądanych reakcjach;
12) opracowanie i aktualizacja wymagań dobrej praktyki pobierania krwi i jej
składników, badania, preparatyki, przechowywania, wydawania i transportu dla
jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2–4;
13) opracowanie i aktualizacja wymagań dobrej praktyki przechowywania i
wydawania krwi i jej składników dla banków krwi oraz badań z zakresu
immunologii transfuzjologicznej wykonywanych w przedsiębiorstwach
podmiotów leczniczych innych niż regionalne centra, Wojskowe Centrum lub Centrum MSWiA.

Art. 25a. 1. Instytut przeprowadza kontrolę spełniania wymagań niezbędnych do
realizacji zadań określonych ustawą przez jednostki organizacyjne publicznej służby
krwi, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2–4.
2. Kontrola przeprowadzana jest w każdym uzasadnionym przypadku, nie
rzadziej jednak niż raz na dwa lata.
3. Czynności kontrolne przeprowadzają upoważnieni pracownicy Instytutu, na
podstawie imiennego upoważnienia, określającego zakres kontroli oraz kontrolowaną
jednostkę, wydanego przez dyrektora Instytutu.
4. Upoważnieni pracownicy, o których mowa w ust. 3, mają prawo:
1) swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostek kontrolowanych;
2) wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością jednostek kontrolowanych;
3) żądania od pracowników jednostek kontrolowanych udzielania ustnych oraz
pisemnych wyjaśnień;
4) żądania próbek krwi.
5. Instytut przedstawia wyniki przeprowadzonej kontroli w protokole kontroli.
6. Protokół kontroli wskazuje nieprawidłowości stwierdzone w funkcjonowaniu
jednostki kontrolowanej oraz zawiera zalecenia pokontrolne dotyczące usunięcia
stwierdzonych nieprawidłowości i termin na ich usunięcie albo informuje o braku nieprawidłowości.
7. W terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu, o którym mowa w ust. 5,
jednostce kontrolowanej przysługuje prawo wniesienia zastrzeżeń do dyrektora Instytutu.
8. Dyrektor Instytutu uwzględnia lub odrzuca zastrzeżenia w terminie 14 dni od
dnia ich wniesienia, przy czym stanowisko dyrektora jest ostateczne.
9. W przypadku niewykonania przez kontrolowaną jednostkę zaleceń
pokontrolnych w wyznaczonym terminie dyrektor Instytutu informuje ministra
właściwego do spraw zdrowia o stwierdzonych nieprawidłowościach w działalności
jednostki kontrolowanej i nieusunięciu ich przez tę jednostkę w wyznaczonym terminie.
10. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, tryb
przeprowadzania kontroli, uwzględniając w szczególności sposób dokonywania
poszczególnych czynności kontrolnych, ich zakres oraz dokumentację przebiegu
kontroli, mając na uwadze potrzebę zapewnienia sprawnego przeprowadzenia kontroli.

Art. 25b. W przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego, stanu
epidemii albo w razie niebezpieczeństwa szerzenia się zakażenia lub choroby
zakaźnej, które może stanowić zagrożenie dla zdrowia publicznego, w szczególności
wystąpienia choroby szczególnie niebezpiecznej lub wysoce zakaźnej, w rozumieniu
art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń
i chorób zakaźnych u ludzi, lub innych nadzwyczajnych okoliczności zagrażających
zdrowiu i życiu wielu osób, dyrektor Instytutu może przesunąć termin kontroli,
o której mowa w art. 25a ust. 1, jednorazowo, nie dłużej niż o okres 6 miesięcy licząc
od dnia upływu 2 lat od dnia ostatniej kontroli. W przypadku nieustania okoliczności będących podstawą przesunięcia terminu kontroli, dyrektor Instytutu może powtórnie przesunąć termin kontroli o okres nie dłuższy niż o 3 miesiące.

Ustawa o publicznej służbie krwi art. 25

Poprzedni

Art. 24. Minister właściwy do spraw zdrowia: 1) koordynuje działalność w zakresie organizacji pobierania krwi i jej składników, preparatyki oraz zaopatrzenia w krew i jej składniki; 2) zatwierdza i...

Nastepny

Art. 26. 1. Tworzy się Krajową Radę do Spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa jako organ doradczy i opiniodawczy ministra właściwego do spraw zdrowia, zwaną dalej „Radą”. 2. Do zadań Rady należy w sz...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1999
  • Ost. zmiana ustawy 1 września 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 09 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka