Art. 20. 1. Zamawiający może nie publikować ogłoszenia o koncesji albo nie
zamieszczać ogłoszenia o koncesji lub wstępnego ogłoszenia informacyjnego,
jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności:
1) roboty budowlane lub usługi mogą być wykonane lub świadczone tylko przez
jednego koncesjonariusza:
a) z powodu braku konkurencji ze względów technicznych,
b) z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych,
c) z przyczyn związanych z ochroną praw własności intelektualnej oraz
praw wyłącznych, innych niż określone w art.
5 ust. 2 Prawa zamówień publicznych
– jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub zastępcze, a brak
konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia warunków zawarcia
umowy koncesji;
2) celem umowy koncesji jest stworzenie lub nabycie dzieła sztuki lub
wykonania artystycznego;
3) w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji, w którym w odpowiedzi na
ogłoszenie o koncesji nie wpłynął wniosek o dopuszczenie do udziału w tym
postępowaniu, nie została złożona oferta albo wszystkie wnioski
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji
zostały odrzucone ze względu na wykluczenie wykonawców na podstawie
art. 32 lub niespełnienie przez nich kryteriów kwalifikacji określonych przez
zamawiającego zgodnie z art. 33, albo żadna ze złożonych ofert bez istotnych
zmian nie może zaspokoić potrzeb zamawiającego i spełnić wymogów
określonych w dokumentach koncesji, o ile warunki umowy koncesji nie
zostały w istotny sposób zmienione;
4) zamawiający, o którym mowa w [art. 3 ust. 1 pkt 1–3a] Prawa
zamówień publicznych, zawiera umowę koncesji z osobą prawną, jeżeli
spełnione są łącznie następujące warunki:
a) zamawiający sprawuje nad tą osobą prawną kontrolę odpowiadającą
kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami, polegającą na
dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje
dotyczące zarządzania sprawami tej osoby prawnej; warunek ten jest
również spełniony, gdy kontrolę taką sprawuje inna osoba prawna
kontrolowana przez zamawiającego w taki sam sposób,
b) ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy
wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego
sprawującego kontrolę, o której mowa w lit. a, lub przez inną osobę
prawną, nad którą ten zamawiający sprawuje kontrolę, o której mowa w lit. a,
c) w kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału
kapitału prywatnego, z wyjątkiem udziału pracowników tej osoby
prawnej reprezentujących w sumie do 15% kapitału zakładowego
spółki, a w przypadku prostej spółki akcyjnej – do 15% akcji tej
spółki, posiadających łącznie do 15% głosów na zgromadzeniu
wspólników albo walnym zgromadzeniu;
5) zamawiający, o którym mowa w art. 4 Prawa
zamówień publicznych, zawiera umowę koncesji z innym zamawiającym,
o którym mowa w tych przepisach, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a) zamawiający będący koncesjonariuszem, sprawuje nad zamawiającym,
z którym zawiera umowę koncesji kontrolę odpowiadającą kontroli
sprawowanej nad własnymi jednostkami, polegającą na dominującym
wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania
sprawami kontrolowanego zamawiającego; warunek ten jest również spełniony, gdy kontrolę taką sprawuje inna osoba prawna kontrolowana w taki sam sposób przez zamawiającego, będącego koncesjonariuszem,
b) ponad 90% działalności kontrolowanego zamawiającego dotyczy
wykonywania zadań powierzonych mu przez zamawiającego
sprawującego kontrolę, o której mowa w lit. a, lub przez inną osobę
prawną, nad którą ten zamawiający sprawuje kontrolę, o której mowa w lit. a,
c) w kontrolowanym zamawiającym i w zamawiającym sprawującym
kontrolę nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego,
z wyjątkiem udziału pracowników tej osoby prawnej
reprezentujących w sumie do 15% kapitału zakładowego spółki,
a w przypadku prostej spółki akcyjnej – do 15% akcji tej spółki,
posiadających łącznie do 15% głosów na zgromadzeniu wspólników
albo walnym zgromadzeniu;
6) zamawiający, o którym mowa w art. 4 Prawa
zamówień publicznych, zawiera umowę koncesji z osobą prawną, jeżeli
łącznie są spełnione następujące warunki:
a) zamawiający wspólnie z innymi zamawiającymi, o których mowa
w art. 4 Prawa zamówień publicznych,
sprawuje kontrolę nad osobą prawną, która odpowiada kontroli
sprawowanej przez nich nad własnymi jednostkami, przy czym wspólne
sprawowanie takiej kontroli ma miejsce, jeżeli spełnione są łącznie
następujące warunki:
– w skład organów nadzorczych lub zarządzających tej osoby prawnej
wchodzą przedstawiciele wszystkich uczestniczących
zamawiających, z zastrzeżeniem, że poszczególny przedstawiciel
może reprezentować więcej niż jednego zamawiającego,
– uczestniczący zamawiający mogą wspólnie wywierać dominujący
wpływ na cele strategiczne oraz istotne decyzje kontrolowanej osoby prawnej,
– kontrolowana osoba prawna nie działa w interesie sprzecznym
z interesami zamawiających sprawujących nad nią kontrolę,
b) ponad 90% działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy
wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiających
sprawujących nad nią kontrolę, o której mowa w lit. a, lub przez inne
osoby prawne, nad którymi ci zamawiający sprawują kontrolę, o której
mowa w lit. a,
c) w kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego;
7) umowa koncesji zawierana jest między co najmniej dwoma zamawiającymi,
o których mowa w art. 4 Prawa zamówień
publicznych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
a) umowa ustanawia lub wdraża współpracę między tymi zamawiającymi,
w celu zapewnienia wykonania usług publicznych, które są oni
obowiązani wykonywać, z myślą o realizacji ich wspólnych celów,
b) wdrożeniem tej współpracy kierują jedynie względy związane
z interesem publicznym,
c) zamawiający realizujący współpracę wykonują na otwartym rynku mniej
niż 20% działalności będącej przedmiotem współpracy.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, zamawiający przekazuje
Komisji Europejskiej informacje, o ile Komisja Europejska wystąpi o ich przekazanie.
3. Do obliczania procentu działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. b,
pkt 5 lit. b, pkt 6 lit. b i pkt 7 lit. c, uwzględnia się średni przychód osiągnięty przez
osobę prawną lub zamawiającego w odniesieniu do usług, dostaw lub robót
budowlanych za 3 lata poprzedzające zawarcie umowy koncesji.
4. W przypadku gdy ze względu na dzień utworzenia lub rozpoczęcia
działalności przez osobę prawną lub zamawiającego lub reorganizację ich
działalności dane dotyczące średniego przychodu za 3 lata poprzedzające zawarcie
umowy koncesji są niedostępne lub nieadekwatne, procent działalności, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. b, pkt 5 lit. b, pkt 6 lit. b i pkt 7 lit. c, ustala się za pomocą wiarygodnych prognoz handlowych.
5. Zamawiający, na wniosek Komisji Europejskiej, przekazuje informacje
dotyczące niestosowania ustawy na podstawie ust. 1 pkt 4–7, w zakresie nazw
i danych zamawiających, charakteru i wartości umów koncesji oraz dowodów
uznanych za niezbędne przez Komisję Europejską.

Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi art. 20

Poprzedni

Art. 19. 1. Zamawiający może, po publikacji ogłoszenia o koncesji w sposób, o którym mowa w art. 18 ust. 1, albo po upływie 48 godzin od potwierdzenia otrzymania tego ogłoszenia przez Urząd Publikac...

Nastepny

Art. 21. 1. W ogłoszeniu o koncesji zamawiający zamieszcza: 1) opis przedmiotu umowy koncesji; 2) przesłanki wykluczenia wykonawców; 3) kryteria kwalifikacji; 4) opis kryteriów oceny ofert; 5) mi...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi
  • Wejscie w życie 14 grudnia 2016
  • Ost. zmiana ustawy 1 marca 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 08 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka