Art. 17. 1. Tworzy się rejestr medyczny zwany Centralnym Wykazem
Pracowników Medycznych, zawierający dane dotyczące lekarzy, lekarzy dentystów,
felczerów, starszych felczerów, pielęgniarek, położnych, diagnostów laboratoryjnych,
fizjoterapeutów oraz farmaceutów.
2. W ramach Centralnego Wykazu Pracowników Medycznych, do nadanego
pracownikowi medycznemu identyfikatora, są przyporządkowane dane dotyczące:
1) imienia (imion) i nazwiska;
2) numeru PESEL albo numeru paszportu lub innego dokumentu tożsamości –
w przypadku osób, którym nie nadano numeru PESEL;
3) (uchylony)
4) prawa wykonywania zawodu, jeżeli dotyczy;
5) (uchylony)
6) identyfikatorów nadanych w innych rejestrach medycznych – jeżeli dotyczy;
7) daty zgonu albo daty znalezienia zwłok, jeżeli dotyczą;
8) (uchylony)
9) zawodu i specjalizacji, jeżeli dotyczy.
2a. (uchylony)
2b. (uchylony)
2c. Podmioty prowadzące rejestry dotyczące lekarzy, lekarzy dentystów,
felczerów, starszych felczerów, pielęgniarek, położnych, diagnostów laboratoryjnych,
fizjoterapeutów oraz farmaceutów są obowiązane do przekazywania do Centralnego
Wykazu Pracowników Medycznych danych swoich członków, o których mowa
w ust. 2 pkt 1, 2, 4 i 9, w terminie 1 dnia roboczego od dnia powzięcia uchwały
w sprawie wpisania pracownika medycznego na listę członków odpowiedniej izby,
w celu ich identyfikacji i uwierzytelnienia w systemie informacji, a także w celu
weryfikacji ich uprawnień zawodowych.
3. (uchylony)
4. Administratorem danych gromadzonych w Centralnym Wykazie
Pracowników Medycznych jest minister właściwy do spraw zdrowia.
4a. Administrator danych udostępnia dane zawarte w Centralnym Wykazie
Pracowników Medycznych Narodowemu Funduszowi Zdrowia w zakresie
niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r.
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz
w ustawie z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych
specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
4b. Administrator danych udostępnia dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2, 4,
7 i 9, Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych w celu identyfikacji i uwierzytelnienia
pracowników medycznych i osób, o których mowa w art. 31b ust. 1, otrzymujących
certyfikat, o którym mowa w art. 68b ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266 i 321).
5. Data zgonu albo data znalezienia zwłok pracownika medycznego, o którym
mowa w ust. 1, jest przekazywana do Centralnego Wykazu Pracowników
Medycznych za pośrednictwem Centralnego Wykazu Usługobiorców.
5a. Dane dotyczące specjalizacji są przekazywane do Centralnego Wykazu
Pracowników Medycznych za pośrednictwem Systemu Monitorowania Kształcenia
Pracowników Medycznych.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia przekazuje datę zgonu albo datę
znalezienia zwłok pracownika medycznego, o którym mowa w ust. 1, do podmiotów
prowadzących rejestry medyczne pracowników medycznych.

Art. 17a. 1. Tworzy się rejestr medyczny – Centralny Wykaz Produktów Leczniczych.
2. Centralny Wykaz Produktów Leczniczych zawiera dane:
1) o których mowa w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji
leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz
wyrobów medycznych;
2) przetwarzane w Rejestrze Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy
z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne, obejmujące:
a) numer pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego oraz
datę jego wydania i termin ważności,
b) nazwę produktu leczniczego oraz określenie postaci i dawki,
c) nazwę powszechnie stosowaną produktu leczniczego, jeżeli dotyczy,
d) nazwę i adres podmiotu odpowiedzialnego,
e) nazwę i adres wytwórcy oraz miejsca wytwarzania, gdzie następuje
zwolnienie serii,
f) pełne określenie składu jakościowego produktu leczniczego,
g) kategorię dostępności produktu leczniczego,
h) okres ważności produktu leczniczego,
i) numer GTIN zgodny z systemem GS1 przyznany dla produktów
leczniczych stosowanych u ludzi,
j) informacje na temat warunków przechowywania i transportu produktu leczniczego,
k) charakterystykę produktu leczniczego,
l) wskazania i przeciwwskazania stosowania,
m) imię i nazwisko oraz adres osoby odpowiedzialnej za ciągły nadzór nad
monitorowaniem bezpieczeństwa stosowania produktu leczniczego;
3) zawarte w decyzjach wydawanych na podstawie art. 121–122a ustawy z dnia
6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne:
a) nazwę produktu leczniczego oraz określenie postaci i dawki,
b) nazwę powszechnie stosowaną produktu leczniczego, jeżeli taka występuje,
c) nazwę i adres podmiotu odpowiedzialnego,
d) wielkość opakowania,
e) numer serii,
f) datę wydania decyzji,
g) oznaczenie organu,
h) rodzaj rozstrzygnięcia,
i) przyczyny wydania decyzji;
4) o których mowa w art. 4d ust. 3 i 4 i art. 4e ust. 3 ustawy z dnia 6 września
2001 r. – Prawo farmaceutyczne.
3. Dane do Centralnego Wykazu Produktów Leczniczych, o których mowa w ust. 2:
1) pkt 1 i 4 – przekazuje minister właściwy do spraw zdrowia;
2) pkt 2 – przekazuje Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów
Medycznych i Produktów Biobójczych;
3) pkt 3 – przekazuje Główny Inspektor Farmaceutyczny.
4. Organem prowadzącym Centralny Wykaz Produktów Leczniczych jest
minister właściwy do spraw zdrowia.

Art. 17b. 1. Administratorem systemu rejestrów medycznych, o których mowa
w art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1, art. 17 ust. 1, art. 17a ust. 1, jest jednostka podległa
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwa w zakresie systemów
informacyjnych ochrony zdrowia.
2. Administrator, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany zapewniać dostęp do
danych przetwarzanych w rejestrach medycznych, o których mowa w art. 15 ust. 1,
art. 16 ust. 1, art. 17 ust. 1 i art. 17a ust. 1, płatnikowi, o którym mowa
w art. 2 pkt 9 lit. a.

Art. 17c. 1. Podstawą identyfikacji w systemie informacji usługobiorcy,
usługodawcy, miejsca udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej i pracownika
medycznego jest unikalny identyfikator.
2. Identyfikator usługobiorcy stanowi numer PESEL usługobiorcy,
a w przypadku osób, którym nie nadano numeru PESEL – seria i numer paszportu albo innego dokumentu stwierdzającego tożsamość albo niepowtarzalny identyfikator
nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej
identyfikacji, o którym mowa w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/1501.
3. Identyfikator usługodawcy stanowi:
1) dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą – I część jego kodu
resortowego z systemu resortowych kodów identyfikacyjnych, o którym mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 105 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia
2011 r. o działalności leczniczej, a w przypadku gdy usługodawcą jest podmiot
działający na podstawie wpisu do rejestru prowadzonego przez okręgową izbę
lekarską, okręgową izbę pielęgniarek i położnych albo Krajową Radę
Fizjoterapeutów, identyfikatorem usługodawcy jest numer wpisu tego podmiotu
do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą wraz z kodem
właściwego organu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 105 ust. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
2) dla aptek – unikalny identyfikator apteki nadany w Krajowym Rejestrze
Zezwoleń na Prowadzenie Aptek Ogólnodostępnych, Punktów Aptecznych oraz
Rejestrze Udzielonych Zgód na Prowadzenie Aptek Szpitalnych i Zakładowych;
3) dla podmiotów realizujących czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby
medyczne – 9-znakowy numer REGON.
4. Identyfikator miejsca udzielania świadczenia opieki zdrowotnej stanowi:
1) dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą – kod utworzony z części
kodu z systemu resortowych kodów identyfikacyjnych, o których mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 105 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia
2011 r. o działalności leczniczej;
2) dla aptek – identyfikator usługodawcy, o którym mowa w ust. 3 pkt 2;
3) dla podmiotów realizujących czynności z zakresu zaopatrzenia w wyroby
medyczne – unikalny identyfikator nadany przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
5. Identyfikator pracownika medycznego stanowi numer prawa wykonywania
zawodu, a w przypadku osób, którym nie nadano numeru prawa wykonywania
zawodu – numer PESEL.
6. Usługobiorcy, którym nie nadano numeru PESEL, oraz pracownicy medyczni,
którym nie nadano numeru prawa wykonywania zawodu lub numeru PESEL, są obowiązani do złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.

Ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia art. 17

Poprzedni

Art. 16. 1. Tworzy się rejestr medyczny zwany Centralnym Wykazem Usługodawców, w którym są przetwarzane dane usługodawców. 2. W ramach Centralnego Wykazu Usługodawców do nadanego usługodawcy identy...

Nastepny

Art. 18. (uchylony). Art. 18a. Minister właściwy do spraw zdrowia może określić, w drodze rozporządzenia, inny sposób niż określony w art. 17c identyfikacji usługobiorców, usługodawców, pracownik...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2012
  • Ost. zmiana ustawy 16 kwietnia 2021
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 04 02 2021
Komentarze

Wyszukiwarka