Art. 16. 1. Do zakresu działania Prezesa należy:
1) utrzymywanie i rozwój systemu legalnych jednostek miar i państwowych
wzorców jednostek miar, w szczególności:
a) budowa, utrzymywanie i modernizacja państwowych wzorców jednostek
miar i układów pomiarowych służących do przekazywania jednostek
miar przechowywanych i stosowanych w Urzędzie, oraz prowadzenie
prac rozwojowych w tym zakresie,
b) informowanie, w drodze obwieszczenia, o spełnieniu przez wzorce
jednostek miar warunków określonych dla państwowych wzorców
jednostek miar,
c) zapewnienie, w drodze porównań, powiązania państwowych wzorców
jednostek miar z międzynarodowymi wzorcami jednostek miar lub
wzorcami jednostek miar w innych krajach, a także potwierdzania
kompetencji w zakresie realizowanych wzorcowań i pomiarów,
d) zapewnienie przekazywania wartości legalnych jednostek miar od
państwowych wzorców jednostek miar do przyrządów pomiarowych, w
tym na rzecz podmiotów wykonujących działalność w celu zapewnienia
jednolitości miar i dokładności pomiarów związanych z obronnością i
bezpieczeństwem państwa, której organizację określa rozporządzenie
wydane na podstawie art. 3,
e) sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych i
laboratoriów spoza administracji miar będących właścicielami państwowych wzorców jednostek miar, utrzymujących i
udostępniających te wzorce,
f) wytwarzanie i certyfikacja materiałów odniesienia,
g) wykonywanie ekspertyz i badań przyrządów pomiarowych,
h) wyznaczanie wartości wielkości przez wykonywanie pomiarów
przedmiotów, w stosunku do których dokonywane są czynności
pomiarowe,
i) organizowanie i prowadzenie krajowych porównań
międzylaboratoryjnych;
2) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinach
dotyczących metrologii, w szczególności w zakresie technologii
pomiarowych, oraz współpraca z innymi podmiotami, o których mowa w art.
7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.), w tym zakresie;
3) wspieranie i inspirowanie rozwoju krajowego przemysłu, w szczególności:
a) udzielanie konsultacji i prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie
przyrządów, metod oraz technologii pomiarowych,
b) organizowanie i prowadzenie szkoleń specjalistycznych w dziedzinie
miar i technologii pomiarowych,
c) prowadzenie działań popularyzujących i promujących zagadnienia miar
i metrologii, w tym prowadzenie działalności wydawniczej,
d) inicjowanie prac normalizacyjnych w sprawach miar,
e) inicjowanie rozwoju badań naukowych, prac rozwojowych i innych
przedsięwzięć w dziedzinach dotyczących metrologii oraz nawiązywanie
i prowadzenie współpracy z krajowymi podmiotami zajmującymi się
taką działalnością;
4) współpraca międzynarodowa w zakresie miar, w szczególności:
a) reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej w metrologicznych
organizacjach międzynarodowych i regionalnych,
b) współdziałanie z zagranicznymi instytucjami prowadzącymi działania w
zakresie miar;
5) wykonywanie zadań z zakresu prawnej kontroli metrologicznej, w
szczególności:
a) zatwierdzanie typów przyrządów pomiarowych na podstawie wyników
przeprowadzonych badań i nadawanie znaków zatwierdzenia typu, w
drodze decyzji, jak również cofanie decyzji zatwierdzenia typu,
b) prowadzenie rejestru zatwierdzonych typów przyrządów pomiarowych,
c) wykonywanie prawnej kontroli metrologicznej oraz uznawanie za
równoważną prawnej kontroli metrologicznej w Rzeczypospolitej
Polskiej odpowiedniej kontroli wykonanej przez właściwe zagraniczne
instytucje metrologiczne,
d) udzielanie i cofanie jednostkom, w drodze decyzji, upoważnień do
legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej określonych rodzajów
przyrządów pomiarowych,
e) wydawanie certyfikatów zgodności w ramach systemu
Międzynarodowej Organizacji Metrologii Prawnej;
6) nadzorowanie i koordynacja służby miar w Polsce, w szczególności:
a) sprawowanie nadzoru nad organami administracji miar i kierowanymi
przez nie urzędami oraz zapewnianie prawidłowości i spójności ich
działania,
b) sprawowanie nadzoru nad jednostkami, o których mowa w lit. c oraz w
pkt 5 lit. d, w zakresie działalności wynikającej z udzielonych im
upoważnień i zezwoleń,
c) (uchylona)
d) wykonywanie zadań organu nadzoru rynku w rozumieniu ustawy z dnia
13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz.
U. z 2019 r. poz. 544) w zakresie prowadzenia postępowania w sprawie
wprowadzonych do obrotu lub oddanych do użytku wyrobów
niezgodnych z wymaganiami lub stwarzających zagrożenie oraz w
zakresie niezgodności formalnych, w odniesieniu do przyrządów
pomiarowych i wag nieautomatycznych,
e) opracowywanie projektów rozporządzeń w sprawach należących do jego
zakresu działania,
f) opiniowanie nadsyłanych do Urzędu projektów aktów prawnych,
g) sygnalizowanie właściwym organom potrzeby podjęcia prac
legislacyjnych w sprawach miar;
7) wydawanie Dziennika Urzędowego Głównego Urzędu Miar;
8) wykonywanie, w zakresie swoich kompetencji, innych prac metrologicznych;
9) wykonywanie zadań przewidzianych w odrębnych ustawach lub
powierzonych przez Prezesa Rady Ministrów.
2. Prezes przygotowuje i przedstawia ministrowi właściwemu do spraw
gospodarki do zatwierdzenia, zaopiniowany przez Radę, czteroletni strategiczny
plan działania Głównego Urzędu Miar, obejmujący główne cele, wyzwania i
kierunki działań Urzędu, w powiązaniu ze strategiami rozwoju, o których mowa w
ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U.
z 2019 r. poz. 1295 i 2020).
3. Prezes przygotowuje i przedstawia ministrowi właściwemu do spraw
gospodarki, w terminie do dnia 31 marca każdego roku kalendarzowego,
zaopiniowane przez Radę:
1) roczny plan działania Głównego Urzędu Miar obejmujący realizację
poszczególnych zadań, o których mowa w ust. 1, uwzględniający
postanowienia planu, o którym mowa w ust. 2, oraz
2) roczne sprawozdanie z realizacji zadań Urzędu.

Art. 16a. 1. Prezes może udzielić zainteresowanemu podmiotowi
upoważnienia do wykonywania legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej
określonych rodzajów przyrządów pomiarowych. Do wniosku o udzielenie
upoważnienia należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnianie warunków do
wydania upoważnienia.
2. Podmiot ubiegający się o wydanie upoważnienia powinien:
1) dysponować personelem posiadającym wiedzę techniczną niezbędną do
dokonywania legalizacji rodzajów przyrządów pomiarowych objętych
wnioskiem;
2) dysponować wyposażeniem technicznym niezbędnym do wykonywania
legalizacji danego rodzaju przyrządów pomiarowych;
3) być niezależny i bezstronny w stosunku do podmiotów występujących
z wnioskiem o legalizację.
3. Upoważniony podmiot jest obowiązany prowadzić dokumentację
czynności wykonywanych w ramach legalizacji i przechowywać ją przez okres co
najmniej 30 dni od dnia upływu okresu ważności legalizacji danego przyrządu
pomiarowego.
4. Prezes wydaje upoważnienie do legalizacji pierwotnej lub legalizacji
ponownej po sprawdzeniu, czy zainteresowany podmiot spełnia warunki do
wydania upoważnienia.
5. Upoważnienie do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej wydaje
się na okres 36 miesięcy, przy czym okres jego ważności, na wniosek
zainteresowanego podmiotu, może być przedłużany o kolejne okresy
36-miesięczne po kontrolnym sprawdzeniu spełniania warunków do wydania
upoważnienia.
6. Prezes może cofnąć udzielone upoważnienie przed upływem jego
ważności, jeżeli w wyniku kontroli upoważnionego podmiotu stwierdza się, że
podmiot przestał spełniać warunki wydania upoważnienia lub przy dokonywaniu
legalizacji nie przestrzega obowiązujących przepisów.
7. Jeżeli upoważniony podmiot zaprzestał prowadzenia działalności objętej
upoważnieniem lub nastąpiło cofnięcie udzielonego upoważnienia, to jest on
obowiązany przekazać niezwłocznie całą zgromadzoną dokumentację, o której
mowa w ust. 3, organowi administracji miar właściwemu ze względu na miejsce
prowadzenia działalności.

Art. 16b. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia:
1) rodzaje przyrządów pomiarowych, dla których mogą być wydawane
upoważnienia do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej,
2) tryb wydawania i przedłużania upoważnień do legalizacji pierwotnej lub
legalizacji ponownej, w tym dane, jakie powinien zawierać wniosek
o wydanie lub przedłużenie upoważnienia, oraz rodzaje dokumentów, jakie
powinny być dołączone do wniosku,
3) szczegółowe warunki wydawania upoważnień, w tym sposób potwierdzania
posiadania odpowiedniej wiedzy przez personel i zakres podstawowego
wyposażenia technicznego niezbędnego do wykonywania legalizacji danych
rodzajów przyrządów pomiarowych,
4) zakres i sposób dokumentowania przez podmioty upoważnione
wykonywanych czynności podczas legalizacji
– mając na względzie zakres i rodzaj powierzanych czynności, konieczność
ewidencjonowania niezbędnych danych o przyrządzie pomiarowym i wykonywanych czynnościach oraz zobowiązania wynikające z wiążących Rzeczpospolitą
Polską umów międzynarodowych.

Art. 16c. (uchylony).

Art. 16d. (uchylony).

Art. 16e. (uchylony).

Art. 16f. (uchylony).

Art. 16g. Organy administracji miar są uprawnione do przeprowadzania
kontroli podmiotów, o których mowa w art. 16a, w zakresie spełniania warunków
niezbędnych do wykonywania udzielonych upoważnień oraz przestrzegania
przepisów ustawy.

Prawo o miarach art. 16

Poprzedni

Art. 15. Urząd oraz okręgowe urzędy miar są jednostkami budżetowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Art. 15a. 1. Środki finansowe pozyskane na finansowanie zadań, o których mowa w ar...

Nastepny

Art. 17. 1. Prezes może, w drodze decyzji, na wniosek producenta, importera lub przedsiębiorcy dokonującego napraw lub instalacji, po zasięgnięciu opinii właściwego dyrektora, tworzyć na czas określ...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach
  • Wejscie w życie 1 stycznia 2003
  • Ost. zmiana ustawy brak
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 15 10 2020
Komentarze

Wyszukiwarka