Art. 15. 1. Ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz ich
wypłata następują odpowiednio na wniosek osoby uprawnionej lub jej przedstawiciela
ustawowego.
2. Wniosek składa się w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu na
miejsce zamieszkania osoby uprawnionej.
2a. Informacje przedstawione we wniosku składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie
jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta
zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
3. Wniosek powinien zawierać:
1) dane dotyczące członków rodziny, w tym: imię, nazwisko, datę urodzenia, adres
miejsca zamieszkania, stan cywilny, obywatelstwo, płeć, numer PESEL,
a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL – numer i serię dokumentu
potwierdzającego tożsamość oraz, o ile wnioskodawca posiada – adres poczty
elektronicznej i numer telefonu;
2) oświadczenie wnioskodawcy o przekazaniu organowi prowadzącemu
postępowanie egzekucyjne wszelkich znanych mu informacji niezbędnych do
prowadzenia postępowania egzekucyjnego przeciwko dłużnikowi
alimentacyjnemu;
3) oświadczenie wnioskodawcy o miejscu zamieszkania, wieku, zatrudnieniu
i sytuacji ekonomicznej osób zobowiązanych względem osoby uprawnionej do alimentacji.
3a. Wniosek i załączniki do wniosku określone w ust. 4 mogą być składane
drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego utworzonego przez
ministra właściwego do spraw rodziny lub systemu teleinformatycznego wskazanego
w informacji zamieszczonej na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw rodziny po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji.
3b. Wniosek i załączniki do wniosku określone w ust. 4 w postaci elektronicznej
mogą być składane za pomocą:
1) systemu, o którym mowa w ust. 11, po zastosowaniu zapewnionych w systemie
sposobów potwierdzenia pochodzenia oraz integralności przesłanych danych;
2) systemu teleinformatycznego wskazanego w informacji zamieszczonej na
stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej ministra właściwego do
spraw rodziny po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji,
po opatrzeniu ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem
zaufanym albo podpisem osobistym.
3c. Jeżeli osoba składająca wniosek o świadczenia z funduszu alimentacyjnego
nie może złożyć w formie dokumentu elektronicznego zaświadczenia wymaganego
dla potwierdzenia faktów lub stanu prawnego lub innego dokumentu niezbędnego
w postępowaniu w sprawie o świadczenia z funduszu alimentacyjnego, może złożyć
elektroniczną kopię takiego dokumentu, po uwierzytelnieniu jej w sposób określony w ust. 3b.
3d. W przypadku wniosku składanego w postaci elektronicznej, po wpisaniu do
formularza wniosku numerów PESEL wnioskodawcy i członków jego rodziny,
formularz wniosku może być uzupełniony o dane zgromadzone w rejestrze PESEL
w zakresie imion, nazwiska, miejsca urodzenia, daty urodzenia, stanu cywilnego,
obywatelstwa i płci wnioskodawcy i członków jego rodziny.
3e. Wniosku nie uzupełnia się o dane zgromadzone w rejestrze PESEL, jeżeli
w oparciu o dane z rejestru PESEL i rejestru stanu cywilnego nie można stwierdzić
stopnia pokrewieństwa pomiędzy wnioskodawcą a członkami jego rodziny.
3f. W przypadku niezgodności ze stanem faktycznym danych uzupełnionych
z rejestru PESEL zawartych w formularzu wniosku wnioskodawca wskazuje
w formularzu wniosku poprawne dane.
4. Do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1) zaświadczenia lub oświadczenia dokumentujące wysokość innych dochodów niż
dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób
fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.), dotyczące każdego członka rodziny;
2) zaświadczenie naczelnika urzędu skarbowego, dotyczące członków rodziny
rozliczających się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
zawierające informacje odpowiednio o:
a) formie opłacanego podatku,
b) wysokości przychodu,
c) stawce podatku,
d) wysokości opłaconego podatku
– w roku kalendarzowym poprzedzającym okres świadczeniowy;
3) zaświadczenia lub oświadczenia oraz dowody niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia:
a) zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne albo
oświadczenie stwierdzające bezskuteczność egzekucji,
b) odpis podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu zasądzającego alimenty,
odpis postanowienia sądu o zabezpieczeniu powództwa o alimenty, odpis
protokołu zawierającego treść ugody sądowej lub ugody zawartej przed
mediatorem,
c) orzeczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dla osoby uprawnionej,
d) oświadczenie o uczęszczaniu osoby uprawnionej do szkoły lub szkoły wyższej,
e) informacje właściwego sądu lub właściwej instytucji o podjęciu przez osobę
uprawnioną czynności związanych z wykonaniem tytułu wykonawczego za
granicą albo o niepodjęciu tych czynności, w szczególności w związku z:
– brakiem podstawy prawnej do ich podjęcia lub
– brakiem możliwości wskazania przez osobę uprawnioną miejsca
zamieszkania dłużnika alimentacyjnego za granicą,
f) inne dokumenty potwierdzające spełnianie warunków do przyznania lub
ustalenia wysokości świadczenia z funduszu alimentacyjnego będącego
przedmiotem wniosku.
4a. W przypadku utraty dochodu lub uzyskania dochodu do wniosku
o świadczenie z funduszu alimentacyjnego należy dołączyć dokumenty
potwierdzające ich utratę lub uzyskanie oraz ich wysokość.
5. W przypadku złożenia wniosku bez zaświadczenia, o którym mowa
w ust. 4 pkt 3 lit. a, organ właściwy wierzyciela występuje do organu prowadzącego
postępowanie egzekucyjne z wezwaniem o przesłanie zaświadczenia o bezskuteczności egzekucji.
6. Organ prowadzący postępowanie egzekucyjne jest zobowiązany do przesłania
zaświadczenia o bezskutecznej egzekucji w terminie 14 dni od dnia otrzymania
wezwania.
7. Osoba składająca wniosek o przyznanie świadczeń z funduszu
alimentacyjnego składa oświadczenia, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3 oraz
ust. 4 pkt 1 i 3 lit. a oraz d, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie
fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim
klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
8. Urzędy administracji publicznej do realizacji zadań w zakresie świadczeń
z funduszu alimentacyjnego używają oprogramowania, które jest zgodne
z wymaganiami określonymi przez ministra właściwego do spraw rodziny
w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, i z jego zastosowaniem sporządzają
sprawozdawczość, którą przekazują wojewodzie.
8a. Minister właściwy do spraw rodziny jest obowiązany utworzyć rejestr
centralny obejmujący następujące informacje gromadzone na podstawie przepisów
ustawy przez organy właściwe wierzyciela i organy właściwe dłużnika podczas
realizacji zadań wynikających z ustawy:
1) dane dotyczące osób uprawnionych i członków ich rodzin:
a) imię i nazwisko,
b) datę urodzenia,
c) adres miejsca zamieszkania lub pobytu,
d) miejsce zamieszkania lub pobytu,
e) numer PESEL,
f) numer dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób, które
nie posiadają numeru PESEL,
g) stan cywilny,
h) obywatelstwo,
i) stopień pokrewieństwa z członkami rodziny,
j) informacje o uczęszczaniu osoby uprawnionej do szkół i placówek
oświatowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia
15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2019 r.
poz. 1942), okresie uczęszczania, typie lub rodzaju instytucji oraz nazwie
i adresie siedziby instytucji, do której osoba uprawniona uczęszcza,
k) orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
ka) informacje o prawie do świadczeń opieki zdrowotnej,
kb) informacje o rozliczaniu się z podatku dochodowego od osób fizycznych,
kc) informacje o uczęszczaniu osoby uprawnionej do szkoły wyższej, okresie
uczęszczania oraz nazwie i adresie siedziby szkoły wyższej, do której osoba
uprawniona uczęszcza,
l) liczbę, rodzaj i wysokość wypłaconych świadczeń,
m) płeć,
n) dochody,
o) wysokość zasądzonych alimentów,
p) poziom egzekucji zasądzonych alimentów,
q) organ, do którego złożono wniosek, oraz datę złożenia wniosku,
r) organ, który przyznał świadczenie, datę wydania decyzji przyznającej
świadczenie oraz numer tej decyzji,
s) okres, na który świadczenie zostało przyznane;
2) dane dotyczące dłużników alimentacyjnych i podejmowanych wobec nich działań:
a) imię i nazwisko,
b) datę urodzenia,
c) adres zamieszkania lub pobytu,
d) miejsce zamieszkania lub pobytu,
e) numer ewidencyjny PESEL,
f) numer dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób, które
nie posiadają numeru PESEL,
g) stan cywilny i płeć,
h) obywatelstwo,
i) stopień pokrewieństwa z członkami rodziny,
j) stan zdrowia,
k) wykształcenie,
l) zawód,
m) zatrudnienie,
n) osobę lub osoby, na które zasądzone są alimenty (imię, nazwisko, PESEL)
oraz wysokości zasądzonych alimentów,
o) poziom i rodzaj zobowiązań dłużnika z tytułu niewyegzekwowanych
świadczeń alimentacyjnych,
p) stan majątkowy dłużnika,
r) posiadanie prawa jazdy przez dłużnika,
s) rodzaj podejmowanych działań wobec dłużników alimentacyjnych.
8aa. Minister właściwy do spraw rodziny oraz wojewoda monitorują realizację
świadczeń z funduszu alimentacyjnego przez organy właściwe.
8ab. Minister właściwy do spraw rodziny monitoruje realizację świadczeń
z funduszu alimentacyjnego przez pozyskiwanie informacji niezbędnych do ustalenia
prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego, o którym mowa w art. 15a ust. 6,
oraz przekazywanie tych informacji organom właściwym.
8b. Informacje zawarte w rejestrze centralnym, o którym mowa w ust. 8a, są
przetwarzane przez ministra właściwego do spraw rodziny i wojewodę w celu
monitorowania realizacji świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz w celu
umożliwienia organom właściwym dłużnika i organom właściwym wierzyciela
weryfikacji prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz przez podmioty
wymienione w ust. 8c w celu, w którym informacje te zostały im udostępnione, na
zasadach określonych w przepisach o ochronie danych osobowych. Organy właściwe
wierzyciela oraz organy właściwe dłużnika przekazują dane do rejestru centralnego,
wykorzystując oprogramowanie, o którym mowa w ust. 8.
8c. Informacje zawarte w rejestrze centralnym, o którym mowa w ust. 8a,
udostępnia się, w zakresie niezbędnym do realizacji ich zadań ustawowych,
następującym podmiotom:
1) organowi właściwemu, o którym mowa w art. 3 pkt 11 ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, i wojewodzie – w celu
weryfikacji danych dotyczących osób ubiegających się o świadczenia rodzinne,
osób pobierających świadczenia rodzinne oraz członków ich rodzin;
2) organowi właściwemu dłużnika i organowi właściwemu wierzyciela – w celu
weryfikacji danych dotyczących osób ubiegających się o świadczenia z funduszu
alimentacyjnego, osób pobierających świadczenia z funduszu alimentacyjnego
i członków ich rodzin oraz danych dotyczących dłużników alimentacyjnych;
3) jednostkom organizacyjnym pomocy społecznej prowadzonym przez jednostki
samorządu terytorialnego – w celu weryfikacji danych dotyczących osób
ubiegających się o świadczenia z pomocy społecznej, osób pobierających
świadczenia z pomocy społecznej oraz członków ich rodzin;
4) powiatowym i wojewódzkim zespołom do spraw orzekania
o niepełnosprawności – w celu weryfikacji danych dotyczących osób
ubiegających się o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu
niepełnosprawności i osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności lub
o stopniu niepełnosprawności;
5) organowi właściwemu, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 11 lutego
2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2019 r. poz. 2407),
i wojewodzie – w celu weryfikacji danych dotyczących osób ubiegających się
o świadczenie wychowawcze, osób pobierających świadczenie wychowawcze
oraz członków ich rodzin.
8ca. Organy właściwe, z zastosowaniem oprogramowania, o którym mowa
w ust. 8, przekazują do rejestru centralnego, o którym mowa w ust. 8a, również adres
poczty elektronicznej wskazany we wniosku o ustalenie prawa do świadczeń
z funduszu alimentacyjnego.
8cb. Minister właściwy do spraw rodziny przetwarza dane w zakresie adresu
poczty elektronicznej wskazanego we wniosku o ustalenie prawa do świadczeń
z funduszu alimentacyjnego w celu przekazywania informacji związanych
z uprawnieniami dla rodzin. Przepisy ust. 8d i 8f stosuje się odpowiednio.
8d. Minister właściwy do spraw rodziny przechowuje informacje w rejestrze
centralnym, o którym mowa w ust. 8a, przez okres 10 lat od dnia zaprzestania
udzielania świadczeń, z wyjątkiem informacji dotyczących osób, którym świadczenie
nie zostało przyznane, które przechowuje się przez okres 1 roku od dnia, w którym
decyzja w sprawie świadczenia stała się ostateczna, lub od dnia pozostawienia
wniosku o ustalenie prawa do świadczenia bez rozpatrzenia.
8e. Podmioty wymienione w ust. 8c przechowują informacje, o których mowa
w ust. 8a, przez okres 10 lat od dnia ich udostępnienia z rejestru centralnego, o którym
mowa w ust. 8a, z wyjątkiem informacji dotyczących osób, którym świadczenie nie
zostało przyznane albo którym wydane zostało orzeczenie o niezaliczeniu do osób
niepełnosprawnych lub o odmowie ustalenia stopnia niepełnosprawności, które
przechowuje się przez okres 1 roku od dnia, w którym decyzja w sprawie świadczenia
albo wydania orzeczenia stała się ostateczna, lub od dnia pozostawienia wniosku
o ustalenie prawa do świadczenia albo o wydanie orzeczenia bez rozpatrzenia.
8f. Informacje, o których mowa w ust. 8a, usuwa się niezwłocznie po upływie
okresów przechowywania, o których mowa w ust. 8d i 8e.
8g. Minister właściwy do spraw rodziny udostępnia ministrowi właściwemu do
spraw finansów publicznych, na jego żądanie, dane, o których mowa w ust. 8a, w celu
niezbędnym do wykonywania zadań analitycznych. Minister właściwy do spraw
finansów publicznych dokonuje pseudonimizacji udostępnionych danych.
9. Minister właściwy do spraw rodziny określi, w drodze rozporządzenia, sposób
i tryb postępowania w sprawach o przyznanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
sposób ustalania dochodu uprawniającego do świadczenia z funduszu alimentacyjnego
oraz szczegółowy zakres informacji, jakie mają być zawarte:
1) we wniosku o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
2) w oświadczeniach niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń z funduszu
alimentacyjnego, w tym oświadczeniach o dochodach członków rodziny,
oświadczeniach, o których mowa w ust. 4 pkt 3 lit. a, oraz zaświadczeniu,
o którym mowa w ust. 4 pkt 2,
3) w zaświadczeniu organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne
o bezskuteczności egzekucji zawierającym informację o stanie egzekucji,
przyczynach jej bezskuteczności oraz o działaniach podejmowanych w celu
wyegzekwowania zasądzonych świadczeń alimentacyjnych
– kierując się koniecznością zapewnienia prawidłowego przebiegu postępowania
w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz dokumentacji niezbędnej do
sprawnej realizacji, również drogą elektroniczną, zadań w zakresie świadczeń
z funduszu alimentacyjnego.
9a. Minister właściwy do spraw rodziny może określić oraz zamieścić na swojej
stronie Biuletynu Informacji Publicznej wzory:
1) wniosków o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
2) oświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń z funduszu
alimentacyjnego, w tym oświadczeń o dochodach członków rodziny,
oświadczeń, o których mowa w ust. 4 pkt 3 lit. a, oraz zaświadczenia, o którym
mowa w ust. 4 pkt 2;
3) zaświadczenia organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne
o bezskuteczności egzekucji zawierającego informację o stanie egzekucji,
przyczynach jej bezskuteczności oraz o działaniach podejmowanych w celu
wyegzekwowania zasądzonych świadczeń alimentacyjnych.
10. Minister właściwy do spraw rodziny w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:
1) opis systemów teleinformatycznych stosowanych w urzędach administracji
publicznej realizujących zadania w zakresie świadczeń, zawierający strukturę
systemu, wymaganą minimalną funkcjonalność systemu oraz zakres komunikacji
między elementami struktury systemu, w tym zestawienie struktur dokumentów
elektronicznych, formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych
i szyfrujących, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania
publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346),
2) wymagania standaryzujące w zakresie bezpieczeństwa, wydajności i rozwoju systemu,
3) sposób postępowania w zakresie stwierdzania zgodności oprogramowania
z opisem systemu
– mając na uwadze potrzebę zapewnienia spójności systemów teleinformatycznych
stosowanych w urzędach administracji publicznej do realizacji zadań w zakresie
świadczeń, w szczególności w odniesieniu do jednorodności zakresu i rodzaju danych,
która umożliwi ich scalanie w zbiór centralny, a także zachowanie zgodności z minimalnymi wymogami i sposobem stwierdzania zgodności oprogramowania, określonymi na podstawie ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Systemy teleinformatyczne
nie mają zastosowania do działalności naczelnika urzędu skarbowego wynikającej
z przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256).
11. Minister właściwy do spraw rodziny jest obowiązany do utworzenia
i prowadzenia systemu teleinformatycznego umożliwiającego ubieganie się
o świadczenia z funduszu alimentacyjnego drogą elektroniczną oraz zapewnienia
funkcjonowania tego systemu. Uwierzytelnianie użytkowników w systemie
teleinformatycznym wymaga użycia profilu zaufanego, profilu osobistego, innego
środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej
przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa
w art. 21a ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz
identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 162 i 1590), adekwatnie do
poziomu bezpieczeństwa środka identyfikacji elektronicznej wymaganego dla usług
świadczonych w tym systemie, danych weryfikowanych za pomocą kwalifikowanego
certyfikatu podpisu elektronicznego, jeżeli te dane pozwalają na identyfikację i
uwierzytelnienie wymagane w celu realizacji usługi online, albo innych technologii,
jeżeli zostaną udostępnione w tym systemie.

Art. 15a. 1. Organ właściwy wierzyciela ustalający prawo do świadczeń
z funduszu alimentacyjnego jest obowiązany do samodzielnego uzyskania lub
weryfikacji drogą elektroniczną, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw
rodziny, lub drogą pisemną, od organów podatkowych lub ministra właściwego do
spraw finansów publicznych, organów emerytalno-rentowych oraz z rejestrów
publicznych, w tym z rejestru PESEL, o którym mowa w przepisach o ewidencji
ludności, oraz drogą elektroniczną, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw
rodziny z systemu informacji oświatowej, o którym mowa w przepisach o systemie
informacji oświatowej, z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, odpowiednio:
1) informacji o dochodzie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym
od osób fizycznych, na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e
i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, każdego członka rodziny, udzielanych przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego, zawierających dane o wysokości:
a) dochodu,
b) składek na ubezpieczenia społeczne odliczonych od dochodu,
c) należnego podatku;
1a) informacji o dochodzie, o którym mowa w art. 3 pkt 1 lit. c tiret dwudzieste
dziewiąte ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
2) danych, o których mowa w art. 15 ust. 8a pkt 1 lit. a, b, e, g, h, j, ka, kb oraz m;
3) informacji o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne, w tym informacji
o wysokości składek od poszczególnych płatników i okresach opłacania przez
nich tych składek;
4) (uchylony)
5) informacji o legitymowaniu się orzeczeniem o znacznym stopniu
niepełnosprawności wydanym na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia
1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426), obejmującej następujące dane:
a) datę wydanego orzeczenia,
b) datę powstania stopnia niepełnosprawności,
c) datę złożenia wniosku o wydanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności,
d) okres, na który zostało wydane orzeczenie.
2. W przypadku gdy w Elektronicznym Krajowym Systemie Monitoringu
Orzekania o Niepełnosprawności znajduje się więcej niż jedno orzeczenie wydane na
podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, dotyczące tej samej osoby,
informacja, o której mowa w ust. 1 pkt 5, jest przekazywana wyłącznie na podstawie
orzeczeń, które potwierdzają prawo do świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
3. W przypadku braku w Elektronicznym Krajowym Systemie Monitoringu
Orzekania o Niepełnosprawności informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 5, organ
właściwy wierzyciela prowadzący postępowanie w sprawie świadczeń z funduszu
alimentacyjnego wzywa osobę uprawnioną albo jej przedstawiciela ustawowego do
dołączenia orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności.
4. W przypadku awarii systemów teleinformatycznych służących do wymiany,
drogą elektroniczną, informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 1a, 3 i 5 oraz w art. 15 ust. 8a pkt 1 lit. a, b, e, g, h oraz m, organ właściwy wierzyciela uzyskuje te informacje w drodze pisemnej wymiany informacji. Organy podatkowe, organy emerytalno-rentowe oraz podmioty prowadzące rejestry publiczne przekazują te
informacje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania
wniosku organu właściwego wierzyciela.
5. W przypadku braku możliwości samodzielnego uzyskania przez organ
właściwy wierzyciela informacji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 1a i 3 oraz
w art. 15 ust. 8a pkt 1 lit. a, b, e, g, h oraz m, z przyczyn nieleżących po stronie tego
organu, organ właściwy wierzyciela wzywa osobę uprawnioną albo jej przedstawiciela
ustawowego do przedstawienia tych informacji.
6. Minister właściwy do spraw rodziny pozyskuje drogą elektroniczną
informacje niezbędne do ustalenia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego
od organów emerytalno-rentowych oraz z rejestrów publicznych, w tym z rejestru
PESEL, o którym mowa w przepisach o ewidencji ludności, z systemu informacji
oświatowej, o którym mowa w przepisach o systemie informacji oświatowej,
z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych oraz z wykazu studentów i wykazu osób
ubiegających się o nadanie stopnia doktora będących częścią Zintegrowanego
Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on, o którym mowa
w przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce, w celu umożliwienia organom
właściwym wierzyciela weryfikacji prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
a także w celu monitorowania przez ministra właściwego do spraw rodziny oraz
wojewodę realizacji świadczeń z funduszu alimentacyjnego przez organ właściwy
wierzyciela.
7. Minister właściwy do spraw rodziny w celu realizacji zadania, o którym mowa
w ust. 6, przekazuje drogą elektroniczną organom emerytalno-rentowym oraz
podmiotom prowadzącym rejestry, o których mowa w ust. 6, dane, o których mowa
w art. 15 ust. 8a pkt 1 lit. a, b, e oraz f.

Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów art. 15

Poprzedni

Art. 14. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może podwyższać wysokość kwot, o których mowa w art. 9 ust. 2 oraz art. 10 ust. 1, kierując się wysokością wyegzekwowanych świadczeń alimentacyjnych...

Nastepny

Art. 16. (uchylony).

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
  • Wejscie w życie 1 października 2008
  • Ost. zmiana ustawy 5 grudnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 02 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka