Art. 14. 1. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rada Legislacyjna.
2. Prezes Rady Ministrów powołuje członków Rady Legislacyjnej.
3. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zadania oraz
szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania Rady Legislacyjnej.
4. Prezes Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii Rady Legislacyjnej ustala, w
drodze rozporządzenia:
1) zasady techniki prawodawczej.
2) (uchylony)
5. Prezes Rady Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt
1, określi w szczególności elementy metodyki przygotowania i sposób redagowania
projektów ustaw i rozporządzeń oraz innych normatywnych aktów prawnych, a także
warunki, jakim powinny odpowiadać uzasadnienia projektów normatywnych aktów
prawnych, jak również reguły przeprowadzania zmian w systemie prawa. Stosowanie
zasad techniki prawodawczej powinno zapewnić w szczególności spójność i
kompletność systemu prawa oraz przejrzystość tekstów normatywnych aktów
prawnych, z uwzględnieniem dorobku nauki i doświadczeń praktyki.
6. (uchylony)

Art. 14a. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rządowe Centrum Legislacji jako
państwowa jednostka organizacyjna podległa Prezesowi Rady Ministrów.

Art. 14b. Rządowe Centrum Legislacji, zwane dalej „Centrum”, zapewnia
koordynację działalności legislacyjnej Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i
innych organów administracji rządowej.

Art. 14c. Centrum zapewnia obsługę prawną Rady Ministrów poprzez:
1) opracowywanie rządowych projektów ustaw na zasadach i w trybie określonych
w regulaminie pracy Rady Ministrów, chyba że na podstawie odrębnych
przepisów opracowywanie określonych rodzajów projektów ustaw należy do
właściwości innych podmiotów;
2) opracowywanie stanowisk prawno-legislacyjnych do rządowych projektów
aktów prawnych innych niż określone w pkt 1 oraz do projektów założeń
projektów ustaw;
3) opracowywanie pod względem legislacyjnym rządowych projektów aktów
prawnych innych niż określone w pkt 1, skierowanych do rozpatrzenia przez
Radę Ministrów, w tym poprzez ich ocenę pod względem prawnym i
redakcyjnym przez Komisję Prawniczą prowadzoną przez Centrum;
3a) zapewnienie udziału Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów w postępowaniu
przed Trybunałem Konstytucyjnym;
4) analizowanie orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i
Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także Trybunału Sprawiedliwości
Wspólnot Europejskich i Sądu Pierwszej Instancji w szczególności w zakresie
wpływu na polski system prawa;
5) koordynowanie pod względem prawnym i formalnym przebiegu uzgodnień
rządowych projektów aktów prawnych;
6) wydawanie, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, na zasadach i w trybie
określonych w odrębnych przepisach Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej
Polskiej oraz Dziennika Urzędowego Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor
Polski”;
7) współdziałanie z ministrem właściwym do spraw członkostwa Rzeczypospolitej
Polskiej w Unii Europejskiej w sprawie dostosowania prawa polskiego do prawa
Unii Europejskiej i jego wykonywania;
8) współdziałanie z Radą Legislacyjną w zakresie opiniowania rządowych
projektów aktów normatywnych pod względem ich zgodności z Konstytucją
Rzeczypospolitej Polskiej oraz spójności z polskim systemem prawa;
9) monitorowanie wydawania przez organy administracji rządowej przepisów
wykonawczych do ustaw;
10) wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepisach lub
wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów.

Art. 14d. Centrum współdziała z podmiotami, o których mowa
w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.), oraz innymi jednostkami
organizacyjnymi prowadzącymi działalność związaną z zadaniami Centrum.

Art. 14e. 1. Centrum kieruje Prezes Centrum przy pomocy wiceprezesów
Centrum oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Centrum.
2. Prezesa Centrum powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób wyłonionych
w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. Prezes Rady Ministrów odwołuje Prezesa Centrum.
2a. Stanowisko Prezesa Centrum może zajmować osoba, która:
1) ukończyła wyższe studia prawnicze w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskała tytuł magistra;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne
przestępstwo skarbowe;
5) posiada kompetencje kierownicze;
6) posiada co najmniej 6-letni staż pracy, w tym co najmniej 3-letni staż pracy na
stanowisku kierowniczym;
7) posiada wiedzę z zakresu spraw należących do właściwości Centrum.
2b. Informację o naborze na stanowisko Prezesa Centrum ogłasza się przez
umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie Centrum oraz
w Biuletynie Informacji Publicznej Centrum i Biuletynie Informacji Publicznej
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ogłoszenie powinno zawierać:
1) nazwę i adres Centrum;
2) określenie stanowiska;
3) wymagania związane ze stanowiskiem wynikające z przepisów prawa;
4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) termin i miejsce składania dokumentów;
7) informację o sposobach oceny kandydatów.
2c. Termin, o którym mowa w ust. 2b pkt 6, nie może być krótszy niż 10 dni od
dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów.
2d. Nabór na stanowisko Prezesa Centrum przeprowadza zespół, powołany przez
Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów,
liczący co najmniej 3 osoby, których wiedza i doświadczenie dają rękojmię wyłonienia
najlepszych kandydatów. W toku naboru ocenia się doświadczenie zawodowe
kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na stanowisku, na które jest
przeprowadzany nabór, oraz kompetencje kierownicze.
2e. Ocena wiedzy i kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 2d, może
być dokonana na zlecenie zespołu przez osobę niebędącą członkiem zespołu, która
posiada odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
2f. Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 2e, mają obowiązek
zachowania w tajemnicy informacji dotyczących osób ubiegających się o stanowisko,
uzyskanych w trakcie naboru.
2g. W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których
przedstawia Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2h. Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:
1) nazwę i adres Centrum;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę kandydatów;
3) imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów
uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wymagań określonych
w ogłoszeniu o naborze;
4) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia kandydata;
6) skład zespołu.
2i. Wynik naboru ogłasza się niezwłocznie przez umieszczenie informacji w
Biuletynie Informacji Publicznej Centrum i Biuletynie Informacji Publicznej
Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Informacja o wyniku naboru zawiera:
1) nazwę i adres Centrum;
2) określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;
3) imiona, nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania w
rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego albo informację o niewyłonieniu kandydata.
2j. Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów ogłoszenia o naborze oraz o wyniku tego naboru jest bezpłatne.
3. Prezes Centrum wykonuje czynności ze stosunku pracy wobec osób
zatrudnionych w Centrum oraz inne czynności przewidziane w obowiązujących
ustawach dla kierownika urzędu.
4. Wiceprezesów Centrum powołuje Prezes Rady Ministrów, spośród osób
wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, na wniosek Prezesa
Centrum. Prezes Rady Ministrów odwołuje wiceprezesów Centrum.
5. Zespół przeprowadzający nabór na stanowiska, o których mowa w ust. 4,
powołuje Prezes Centrum.
6. Do sposobu przeprowadzania naboru na stanowiska, o których mowa w ust. 4,
stosuje się odpowiednio ust. 2a–2j.

Art. 14f. 1. (uchylony)
2. (uchylony)

Art. 14g. 1. Wymagania kwalifikacyjne dotyczące legislatorów określają
odrębne przepisy.
2. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zasady
wynagradzania oraz wymagania kwalifikacyjne pracowników Centrum, z
uwzględnieniem ust. 1.

Art. 14h. 1. Centrum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych
w przepisach o finansach publicznych dla jednostek budżetowych.
2. Prezes Centrum dysponuje środkami budżetu państwa przeznaczonymi na
finansowanie Centrum.

Art. 14i. 1. Prezes Rady Ministrów, w drodze zarządzenia, nadaje Centrum
statut, w którym określa jego organizację wewnętrzną.
2. Prezes Centrum nadaje Centrum regulamin organizacyjny, który określa
zakres zadań i tryb pracy jego komórek organizacyjnych.
3. Prezes Centrum może tworzyć i znosić stałe lub doraźne komisje oraz rady i
zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach należących do zakresu działania
Centrum, określając ich nazwę, cel utworzenia, zakres zadań, skład i tryb pracy.

Art. 14j. (uchylony).

Art. 14k. (uchylony).

Art. 14l. (uchylony).

Art. 14m. (uchylony).

Art. 14n. (uchylony).

Art. 14o. (uchylony).

Ustawa o Radzie Ministrów art. 14

Poprzedni

Art. 13. 1. Rada Ministrów w uzgodnieniu z zainteresowaną instytucją lub środowiskiem społecznym może powoływać, w drodze rozporządzenia, komisje wspólne, składające się z przedstawicieli Rządu oraz...

Nastepny

Art. 15. 1. W celu sfinansowania działalności organów pomocniczych, komisji i komisji wspólnych, o których mowa w art. 12, 12a i 13, Prezes Rady Ministrów może, w drodze rozporządzenia, dokonywać pr...

Powiązania

Powiązane orzeczenia (0)

brak powiązań

Szczegóły

  • Stan prawny Obecnie obowiązujący
  • Uchwalenie Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów
  • Wejscie w życie 1 stycznia 1997
  • Ost. zmiana ustawy 18 kwietnia 2020
  • Ost. modyfikacja na dlajurysty 10 12 2020
Komentarze

Wyszukiwarka