Art. 130. 1. Do zadań komitetu audytu należy w szczególności:
1) monitorowanie:
a) procesu sprawozdawczości finansowej,
b) skuteczności systemów kontroli wewnętrznej i systemów zarządzania
ryzykiem oraz audytu wewnętrznego, w tym w zakresie sprawozdawczości
finansowej,
c) wykonywania czynności rewizji finansowej, w szczególności
przeprowadzania przez firmę audytorską badania, z uwzględnieniem
wszelkich wniosków i ustaleń Agencji wynikających z kontroli
przeprowadzonej w firmie audytorskiej;
2) kontrolowanie i monitorowanie niezależności biegłego rewidenta i firmy
audytorskiej, w szczególności w przypadku, gdy na rzecz jednostki zainteresowania publicznego świadczone są przez firmę audytorską inne usługi niż badanie;
3) informowanie rady nadzorczej lub innego organu nadzorczego lub kontrolnego
jednostki zainteresowania publicznego o wynikach badania oraz wyjaśnianie,
w jaki sposób badanie to przyczyniło się do rzetelności sprawozdawczości
finansowej w jednostce zainteresowania publicznego, a także jaka była rola
komitetu audytu w procesie badania;
4) dokonywanie oceny niezależności biegłego rewidenta oraz wyrażanie zgody na
świadczenie przez niego dozwolonych usług niebędących badaniem w jednostce
zainteresowania publicznego;
5) opracowywanie polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania
badania;
6) opracowywanie polityki świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą
badanie, przez podmioty powiązane z tą firmą audytorską oraz przez członka
sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług niebędących badaniem;
7) określanie procedury wyboru firmy audytorskiej przez jednostkę
zainteresowania publicznego;
8) przedstawianie radzie nadzorczej lub innemu organowi nadzorczemu lub
kontrolnemu, lub organowi, o którym mowa w art. 66 ust. 4 ustawy z dnia
29 września 1994 r. o rachunkowości, rekomendacji, o której mowa
w art. 16 ust. 2 rozporządzenia nr 537/2014, zgodnie z politykami, o których
mowa w pkt 5 i 6;
9) przedkładanie zaleceń mających na celu zapewnienie rzetelności procesu
sprawozdawczości finansowej w jednostce zainteresowania publicznego.
2. W przypadku gdy wyboru firmy audytorskiej przeprowadzającej badanie
ustawowe jednostki zainteresowania publicznego dokonuje organ inny niż organ,
o którym mowa w art. 66 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
zwany dalej „organem dokonującym wyboru”, komitet audytu przedstawia organowi
dokonującemu wyboru rekomendację, w której:
1) wskazuje firmę audytorską, której proponuje powierzyć badanie ustawowe;
2) oświadcza, że rekomendacja jest wolna od wpływów stron trzecich;
3) stwierdza, że badana jednostka zainteresowania publicznego nie zawarła umów
zawierających klauzule, o których mowa w art. 66 ust. 5a ustawy z dnia
29 września 1994 r. o rachunkowości.
3. W przypadku gdy wybór, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy przedłużenia
umowy o badanie sprawozdania finansowego, rekomendacja komitetu audytu:
1) zawiera przynajmniej dwie możliwości wyboru firmy audytorskiej wraz
z uzasadnieniem oraz wskazanie uzasadnionej preferencji komitetu audytu
wobec jednej z nich;
2) jest sporządzana w następstwie procedury wyboru zorganizowanej przez badaną
jednostkę, spełniającej następujące kryteria:
a) badana jednostka zainteresowania publicznego może zaprosić dowolne
firmy audytorskie do składania ofert w sprawie świadczenia usługi badania
ustawowego, pod warunkiem że:
– nie narusza to przepisów art. 17 ust. 3 rozporządzenia nr 537/2014,
– organizacja procedury przetargowej nie wyklucza z udziału
w procedurze wyboru firm, które uzyskały mniej niż 15% swojego
całkowitego wynagrodzenia z tytułu badań od jednostek
zainteresowania publicznego w danym państwie Unii Europejskiej
w poprzednim roku kalendarzowym, zamieszczonych w wykazie firm
audytorskich, o których mowa w art. 91,
b) badana jednostka zainteresowania publicznego przygotowuje dokumentację
przetargową dla zaproszonych firm audytorskich, która:
– umożliwia tym firmom poznanie działalności badanej jednostki
zainteresowania publicznego,
– zawiera wskazanie sprawozdań finansowych podlegających badaniu,
– zawiera przejrzyste i niedyskryminujące kryteria wyboru, które są
stosowane przez badaną jednostkę zainteresowania publicznego do
oceny ofert złożonych przez firmy audytorskie,
c) badana jednostka zainteresowania publicznego ma swobodę określenia
procedury wyboru i może w jej trakcie prowadzić bezpośrednie negocjacje
z zainteresowanymi oferentami,
d) badana jednostka zainteresowania publicznego ocenia oferty złożone przez
firmy audytorskie zgodnie z kryteriami wyboru określonymi w dokumentacji przetargowej oraz przygotowuje sprawozdanie zawierające wnioski z procedury wyboru zatwierdzane przez komitet audytu,
e) badana jednostka zainteresowania publicznego oraz komitet audytu
uwzględniają wszelkie ustalenia lub wnioski zawarte w rocznym
sprawozdaniu, o którym mowa w art. 90 ust. 5, mogące wpłynąć na wybór
firmy audytorskiej.
4. Badana jednostka zainteresowania publicznego, na wniosek Komisji Nadzoru
Finansowego, wykazuje, że procedura wyboru została przeprowadzona zgodnie
z wymogami, o których mowa w ust. 2 i 3.
5. Do jednostki zainteresowania publicznego będącej małym lub średnim
przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 2 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być
publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub
dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy
2003/71/WE (Dz. Urz. UE L 168 z 30.06.2017, str. 12) przepisów ust. 3 pkt 2 nie
stosuje się.
6. Jeżeli decyzja organu dokonującego wyboru w zakresie wyboru firmy
audytorskiej odbiega od rekomendacji komitetu audytu, organ dokonujący wyboru
uzasadnia przyczyny niezastosowania się do rekomendacji komitetu audytu oraz
przekazuje takie uzasadnienie do wiadomości organu zatwierdzającego sprawozdanie
finansowe.
7. W przypadku gdy sprawowanie funkcji komitetu audytu powierzono zgodnie
z art. 128 ust. 4 radzie nadzorczej lub innemu organowi nadzorczemu lub
kontrolnemu jednostki zainteresowania publicznego, organ dokonujący wyboru
przesyła do wiadomości organu zatwierdzającego sprawozdanie finansowe
uzasadnienie dla dokonanego wyboru firmy audytorskiej.
8. Komitet audytu może, bez pośrednictwa rady nadzorczej lub innego organu
nadzorczego lub kontrolnego, żądać udzielenia informacji, wyjaśnień i przekazania
dokumentów niezbędnych do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1.
9. Komitet audytu może żądać omówienia przez kluczowego biegłego rewidenta
z komitetem audytu, zarządem lub innym organem zarządzającym, radą nadzorczą lub
innym organem nadzorczym lub kontrolnym działającym w jednostce zainteresowania
publicznego, lub kluczowy biegły rewident może żądać omówienia z komitetem audytu, zarządem lub innym organem zarządzającym, radą nadzorczą lub innym organem nadzorczym lub kontrolnym działającym w jednostce zainteresowania
publicznego kluczowych kwestii wynikających z badania, które zostały wymienione
w sprawozdaniu dodatkowym, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia nr 537/2014.
Art. 130a. Do spółek, które nie posiadają statusu spółki publicznej
zamierzających ubiegać się o dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na
rynku regulowanym przepisy art. 128 ust. 1 i ust. 4 pkt 4 oraz ust. 5, art. 129 oraz
art. 130 ust. 1 i 8 stosuje się.
Art. 129. 1. W skład komitetu audytu wchodzi przynajmniej 3 członków. Przynajmniej jeden członek komitetu audytu posiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finanso...
Art. 131. Sprawozdanie dodatkowe, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia nr 537/2014, przedkłada się również radzie nadzorczej lub innemu organowi nadzorczemu lub kontrolnemu, a także zarządowi lub ...
Szczegóły
Wyszukiwarka
- Kodeks Karny dostęp do ustawy
- 22 Kodeks Karny konkretny artykuł ustawy
- Sąd Okręgowy w Ełku informacje o sądzie
- Pełnomocnictwo ogólne dostęp do wzorców