Orzecznictwo dla art. 90 Ustawa o systemie oświaty

I ACa 447/18 Wyrok SA w Białymstoku z 27 września 2018 r. w sprawie o zapłatę.
#Dotacje #Zapłata

Teza Zgodnie z zasadami procesu cywilnego ciężar przedstawiania materiału dowodowego spoczywa na stronach (art. 232 k.p.c., art. 3 k.p.c., art. 6 k.c.). Jego istota sprowadza się do ryzyka poniesienia przez stronę ujemnych konsekwencji braku wywiązania się z powinności przedstawienia dowodów. S czytaj dalej

I ACa 335/20 Wyrok SA w Białymstoku z 15 stycznia 2021 r. w sprawie o zapłatę.
#Dotacje #Odszkodowanie

Teza Ewentualna odpowiedzialność deliktowa z art. 417 k.c. w przypadku wypłaty dotacji na cele oświatowe, obowiązek określony w art. 90 ust. 1, 2b i 3c u.s.o. powstaje tylko między jednostką samorządu terytorialnego a osobą prowadzącą przedszkole niepubliczne, która złożyła stosowny wniosek, podczas gdy odpowiedzialność deliktowa co do zasady wchodzi w rachubę tylko w razie ziszczenia się przesłanki bezprawności rozumianej jako naruszenie obowiązku o charakterze powszechnym. czytaj dalej

I ACa 276/19 Wyrok SA w Białymstoku z 2 września 2019 r. w sprawie o zapłatę.
#Dotacje

Teza Kwota wydatków stanowiąca podstawę obliczenia dotacji, o jakiej mowa w art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty, to ogólna kwota wydatków zaplanowanych w budżecie jako tych, które są ponoszone na utrzymanie jednego ucznia w przedszkolu publicznym. Kwota ta nie podlega pomniejszeniu o sumy stanowiące równowartość dochodów przeznaczonych na pokrycie danego wydatku. Ustawodawca określając podstawę przyznawania dotacji dla szkół niepublicznych, odwołał się do pojęcia wydatków gminy. Przepis art. 90 ust. 2b) jako podstawę obliczenia dotacji należnej niepublicznym placówkom przedszkolnym wskazuje kwotę ustaloną, a zatem zaplanowaną jako ogół wydatków ponoszonych w przedszkolach publicznych. Kwota stanowiąca podstawę obliczenia dotacji powinna odpowiadać tak ustalonej w budżecie sumie, a jej wysokość nie może być zmienna i podlegać weryfikacjom poprzez korygowanie o wysokość dochodów uzyskiwanych na pokrycie wydatków. Finansowanie przez gminę wydatków publicznych nie zmienia nigdy ogólnej kwoty wydatków ponoszonych przez jednostkę samorządu terytorialnego. czytaj dalej

I ACa 857/16 Wyrok SA w Białymstoku z 15 marca 2017 r. w sprawie o zapłatę.
#Szkoła niepubliczna

Teza W szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkoły publicznej, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny, ani obowiązek nauki, ustalenie dotacji oświatowej powinno nastąpić według zasad przewidzianych w art. 90 ust. 3 u.o.s. czytaj dalej

I ACa 903/15 Wyrok SA w Białymstoku z 11 grudnia 2015 r. w sprawie o zapłatę.
#Szkoła niepubliczna

Teza W rozpoznawanej sprawie podstawowe znaczenie ma okoliczność, iż szkoła prowadzona przez zmarłego powoda jest placówką, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, a zatem szkołą niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, w której nie jest realizowany obowiązek szkolny, ani obowiązek nauki. Oznacza to, że ustalenie wysokości dotacji oświatowej przysługującej tej szkole, powinno nastąpić według zasad przewidzianych w ustępie 3 powołanego przepisu, który przewiduje szczegółowe uregulowanie tej kwestii dla takich szkół, jak prowadzona przez powoda. czytaj dalej

VI Ca 107/17 Wyrok SO w Zielonej Górze z 16 marca 2017 r. w sprawie o zapłatę.
#Apelacja #Zapłata

Teza Przewidziane w art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dotacje dla niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych o uprawnieniach szkół publicznych, nie mają charakteru świadczeń okresowych w rozumieniu art. 118 k.c. Wysokość dotacji podlega ustaleniu na dany rok, co wynika także z art. 90 ust. 2a in fine ustawy o systemie oświaty, w którym jest mowa o roku poprzedzającym „rok udzielania dotacji”. Z regulacji tej wynika, że dotacje dla niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych z uprawnieniami szkół publicznych są świadczeniami jednorazowymi, ponieważ ich wysokość jest określona bez odwoływania się do elementu czasu. czytaj dalej

Wyszukiwarka